Gå til innhold
Hundesonen.no

For oss som er grønne i lydighetsringen


Gjest

Recommended Posts

Det jeg lurer på er ang øvelsen innkalling.

Hvor lang tid pleier det å gå fra føreren har kommet på riktig avstand og står vendt mot hunden - til man får beskjed om å kalle inn?

Tenker på bronsemerket og klasse 1.

Hvis andre har spørsmål er det bare å fyre løs i denne tråden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Til Marie - anbefaler deg å søke opp youtubevideoer av folk som går klasse 1. Gir deg et godt inntrykk av hvordan det gjøres, tidsforbruk, kommandoer fra dommere og så videre. (Eventuelt se på lydighetskonkuransser i nærområdet, enda bedre :lol: )

Ellers lurer jeg på om det trekker mye ned at man må henge i halsbåndet til hunden / ha hunden i bånd mellom hver øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca. 3 sek.

Mellom øvelsene kan du ikke stikke ut av ringen, nei. Der står at hunden skal vær under kontroll og sammen med eier. Du skal IKKE dra den rundt etter halsbåndet, sett heller kobbelet på. Du skal IKKE hoie rundt og leke støyende med hunden osv. Bruk de sekundene til å ha kontakt, stille deg på rett plass og forberede neste øvelse. Det ser profft ut, og høyner poengene i helhetsinntrykket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca. 3 sek.

Mellom øvelsene kan du ikke stikke ut av ringen, nei. Der står at hunden skal vær under kontroll og sammen med eier. Du skal IKKE dra den rundt etter halsbåndet, sett heller kobbelet på. Du skal IKKE hoie rundt og leke støyende med hunden osv. Bruk de sekundene til å ha kontakt, stille deg på rett plass og forberede neste øvelse. Det ser profft ut, og høyner poengene i helhetsinntrykket!

Så rett så rett. Må bare tilføye noe, det er ikke lov til å leke med hunden på den måten som Patricia sier. Det er ingen regel mot å holde hunden i halsbåndet. Det ser bare ikke bra ut og helhetsinntrykket kan ramle litt pga det om det er tauing rundt, og ikke bare en liten pekefinger for å passe på at bikkja ikke surrer rundt på egenhånd.

Helhetsinntrykket er kun en enverdig øvelse, har du rasket til deg 8-9-10 på alle øvelser er man i mål uansett, og dommer setter sjelden karateren lavere enn resten. Likevel lurt å øve på, alt blir mer forutsigbart for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye som er tillatt mellom øvelsene er litt opp til hver dommer. Det er sjeldent jeg har hørt om folk som har fått advarsel, men det kan nok trekke ned helheten. Jeg snakker med hunden min, roser og klør den litt før vi er ferdig, også i LP3. Se an hva som passer for din hund. For min fungerer det ikke å stille meg rett opp til neste øvelse uten å gi henne skikkelig tilbakemelding først.

Det er tillatt å holde hunden i halsbåndet mellom øvelsene, men også her kan dommeren trekke på helhet. Om du er redd for å miste kontroll over hunden mellom hver øvelse så er det bedre å legge den i dekk etc. Jeg har også sett flere ta hunden i bånd mellom øvelsene i LP1 uten å få noe synlig trekk for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Marie - anbefaler deg å søke opp youtubevideoer av folk som går klasse 1. Gir deg et godt inntrykk av hvordan det gjøres, tidsforbruk, kommandoer fra dommere og så videre. (Eventuelt se på lydighetskonkuransser i nærområdet, enda bedre :lol: )

Ja, jeg syntes det er kjempegøy å se :lol: Så har gjort det endel men lurte på dette likevel - om det var noen slags standardtid e.l

ca. 3 sek.

Det var kort heldigvis ;)

Ellie kan sitte i ca et halvt minutt, men skjer det ikke noe snart da blir hun litt kreativ med ting hun kan som er mye bedre enn kjedelig sitt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syntes det er kjempegøy å se :lol: Så har gjort det endel men lurte på dette likevel - om det var noen slags standardtid e.l

Det var kort heldigvis :lol:

Ellie kan sitte i ca et halvt minutt, men skjer det ikke noe snart da blir hun litt kreativ med ting hun kan som er mye bedre enn kjedelig sitt :lol:

Men litt OT, mulig du har tenkt på det. Greit å trene på at noen faktisk sier "kall inn", som dommeren vil si når du står der. For her kan det hende bikkja de vil reagere, de vet jo hva som skal skje i hele settingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men litt OT, mulig du har tenkt på det. Greit å trene på at noen faktisk sier "kall inn", som dommeren vil si når du står der. For her kan det hende bikkja de vil reagere, de vet jo hva som skal skje i hele settingen.

Godt poeng, det har vi ikke trent på. Og kan godt se for meg at hun kunne finne på å løpe da ja.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva det som kalles neseprøve går ut på? Hvoran trener man det, og hva skal hunden gjøre??

Øvelsen er slik at trepinner, 6 stk, legges ut. 5 skal være uberørte i kl 3 og berørte i elite. Den siste skal ha din lukt på seg. Prøven får du utdelt rett før øvelsen starter og du har 5 sekunder på å sette din lukt på pinnen + litt ekstra tid (husker ikke om du får utdelt prøven i starten av prog i kl3). Dommeren ber fører snu seg helt om, hunden sitter igjen. Ringsekretær tar med seg "sine" fem pinner og holder din pinne i en klype av noe slag. Tar det med 10 meter ut og legger ett felt med pinner, enten i en "klokke" eller på langs. Når sekretær har lagt ut og gått unna, ber dommer deg om snu tilbake. Så kan du sende hunden. Hunden skal nå søke selvstendig, rolig, presist til den finner din pinne, tar den med inn og avleverer.

Hvordan man lærer det inn er litt vanskelig å si :) For det er ca 100 veier til målet her. Alt fra å spikre fast de uberørte prøvene i en planke til å shape det inn.

Jeg har brukt to metoder. Faro som hadde tid til å skru på nesa, la jeg ut pinner i gresset så han måtte jobbe. Først en med kun min på. Så la jeg ut to i høyt gress, en med min lukt og en uten. Så økte jeg til jeg hadde ørten pinner i gresset + min. Så begynte jeg å sette sammen øvelsen.

Med Z, som var apportgal (han stupte inn i feltet, spredde prøver og dro med seg flest mulig inn), måtte jeg roe ned søket, så her brukte jeg godbiter rundt en haug med pinner, for å roe ned søket hans. Litt riski å gjøre det på den måten, men det funket tildels på Z. Vi hadde ikke helt den øvelsen inne, men det var en 50/50 øvelse. Vi fikk litt ukonsentrert søk, og trekk for det.

Det er sikkert flere som har andre metoder å lære inn på.

Så som du ser, det er en søksøvelse og en apportøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig et generelt spørsmål om konkurransenerver. For det er alltid mye verre når man jobber som ekvipasje og hunden kan bli påvirket av at man oppfører seg annerledes.

Så jeg lurer på noen tips for å forholde meg så "normal" som mulig mens vi er i ringen.

Ellers lurer jeg litt på om noen har noen tips til trening på "stå under marsj". Den sitter ikke så bra, og ellers noen tips til å sikre at hun står i ringen, mot evt. trekk for dobbel kommando eller noe annet.. vil bare ikke nulle.

Skal debutere i både uoffisiell klasse 1 og bronsjemerke så dette blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig et generelt spørsmål om konkurransenerver. For det er alltid mye verre når man jobber som ekvipasje og hunden kan bli påvirket av at man oppfører seg annerledes.

Så jeg lurer på noen tips for å forholde meg så "normal" som mulig mens vi er i ringen.

Dette er noe du bare må øve deg på... Det er tøft og det er hardt. Ene måten er jo å vite at alle øvelser sitter som spikra på trening. En annen ting er å kutte ut pratet om hvor nervøs man er, altså ikke fokusere på de negative følelsene og heller sette seg å fokusere på hva man skal igjennom, planlegge i hodet hva man skal igjennom og så visualiser hvordan du vil at dette skal se ut når dere går. En annen ting er å følge med på ekvipasjene før deg, for å se om dommer har ett system på galskapen, så pugge det. Alt som du kan gjøre forutsigbart, bør du gjøre forutsigbart i hodet ditt å.

Ellers lurer jeg litt på om noen har noen tips til trening på "stå under marsj". Den sitter ikke så bra, og ellers noen tips til å sikre at hun står i ringen, mot evt. trekk for dobbel kommando eller noe annet.. vil bare ikke nulle.

Skal debutere i både uoffisiell klasse 1 og bronsjemerke så dette blir spennende!

Jeg skjønner det, men dette er med på at du nuller. Du er nervøs og du er livredd for å nulle. Tren heller mer på stå under marsj... Om du er så usikker på en øvelse at du tror du nuller, så ville jeg enten gått inn med ett smil og tatt dette som trening, eller droppet å starte.

Hvordan har du lært inn stå? Lettere å hjelpe når du forteller det :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjellig. Blant annet å ha henne sittende foran meg, så ta et steg mot henne så hun blir tvunget til å løfte rumpa og deretter rose. Men da spinner hun bare, så vi måte bare legge vekk den tanken.

Ellers har jeg hatt henne i "fot" og gått til jeg plutselig sier stå og tar en flat høyre hånd foran brystet og roser raskt med godbit mens jeg sniker meg noen steg. For hver gang så har jeg prøvd å la det bli mer flyt i min "stopping".

Dessverre førte dette ofte til en veldig skjev stå. Har da også prøvd å ha en leke, og i det jeg sier stå, så later jeg som om jeg hiver den over hodet hennes. Og når hun har stått littegrann hiver jeg leken bak henne.

Det er et uoffisielt stevne, så jeg blir nok å starte likevel. Kjekt for erfaringen uansett. Men hvis jeg gir en dobbelkommando, for eks. tar hånden litt foran henne når jeg sier stå. Da vil jeg i verste fall få trekk får det, stemmer?

Og godt tips om å tenke positivt! Kanskje bare gjøre som før sprangkonkurranse (med hest). Visualisere seg selv og hunden, når man fullfører en perfekt opptreden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjellig. Blant annet å ha henne sittende foran meg, så ta et steg mot henne så hun blir tvunget til å løfte rumpa og deretter rose. Men da spinner hun bare, så vi måte bare legge vekk den tanken.

Ellers har jeg hatt henne i "fot" og gått til jeg plutselig sier stå og tar en flat høyre hånd foran brystet og roser raskt med godbit mens jeg sniker meg noen steg. For hver gang så har jeg prøvd å la det bli mer flyt i min "stopping".

Dessverre førte dette ofte til en veldig skjev stå. Har da også prøvd å ha en leke, og i det jeg sier stå, så later jeg som om jeg hiver den over hodet hennes. Og når hun har stått littegrann hiver jeg leken bak henne.

Er dette måten du har lært det inn på også?

Det er et uoffisielt stevne, så jeg blir nok å starte likevel. Kjekt for erfaringen uansett. Men hvis jeg gir en dobbelkommando, for eks. tar hånden litt foran henne når jeg sier stå. Da vil jeg i verste fall få trekk får det, stemmer?

mm, de trekker ca 2 p, for hver dobbelt kommando. På uoff, så pleier dommeren og være veldig mye snillere da. Og spør om du kan få ta med leke/godbit og belønne mellom hver øvelse. Ja det er kjekt med erfaring!

Og godt tips om å tenke positivt! Kanskje bare gjøre som før sprangkonkurranse (med hest). Visualisere seg selv og hunden, når man fullfører en perfekt opptreden.

Ja! Det er helt likt! Og var du ikke redd for å hoppe de digre hindrene der, så er dette bare småplukk *ler* Holder meg til dressur og lp jeg.

edit: lagt til noen bokstaver på ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har vi lært inn stå under marsj:

Jeg rygger sakte, hunden følger etter meg, og når hun stopper, så klikker jeg og kaster godbiten sånn at hun er nødt til å bryte posisjonen, så rygger jeg sakte igjen og når hun stopper så klikker jeg og kaster godbiten sånn at hun er nødt til å bryte posisjonen. Sånn kjapt forklart :getlost:

Poenget er at hunden skal tilby stå selv. Man greier å belønne når alle fire beina er i bakken - det er det ikke så ofte med noen annen metode. Det tar omtrent 2 minutter før de begynner å skjønne at de skal tilby stå, og da begynner du å legge på kommando. Pass på at du bare belønner når alle fire beina er i bakken.

Når hunden kan stå rolig selv om du går litt rundt, så utvider du til at den skal stå selv når hunden ikke er i front. Jeg tror det tok Nora et kvarter å skjønne hva kommandoen "bli" (som jeg bruker istedetfor "stå") betyr. Jeg tror hun syns at det var den enkleste øvelsen ever, bare å tilby stå, liksom :lol: Vi rygger fortsatt nå og da, men vi kan også ta hele øvelsen - og fordelen med å lære det inn på denne måten syns jeg, er at man for det første kan være pirkete med å bare belønne når hun faktisk står (om jeg kaster noe over hodet på henne eller stopper henne med hånda, så er hun jo i fart, ikke sant - og da har hun ytterst sjeldent alle fire beina i bakken) - det er det at hun står hun får belønning for, og at hun for det andre har lært at hun skal stå til jeg sier noe annet (Dinamor, som ikke har lært det på denne måte, setter seg konsekvent i det jeg kommer inntil - det er halvannet poeng trekk bare det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være tilskuer på to lydighetstevner i helgen, og tenkte å ta med Ellie for å trene der.

Vet ikke om det er et dumt spørsmål, men hvilke øvelser kan det være lurt å fokusere på for å få best mulig konkurransetrening? Er det lurt å belønne mye der - (for at stevner kan være supergøy), eller er det lurt å kjøre flere øvelser mellom belønningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være tilskuer på to lydighetstevner i helgen, og tenkte å ta med Ellie for å trene der.

Vet ikke om det er et dumt spørsmål, men hvilke øvelser kan det være lurt å fokusere på for å få best mulig konkurransetrening? Er det lurt å belønne mye der - (for at stevner kan være supergøy), eller er det lurt å kjøre flere øvelser mellom belønningene?

Det går jo an å gjøre begge deler. For eksempel fokusert på å belønne ofte første dagen, og så tatt flere og flere øvelser neste dag. Selvfølgelig ser du an hunden hvor langt du kan strekke strikken osv. Når du først er i gang med konkurransetreningen kan det også være greit å få med en som kommanderer og at det blir litt dødtid før og mellom øvelsene mens du prater med denne kommandanten, slik at det blir mest mulig likt konkurranse. Det vet du vel, men det er fort å glemme, jeg glemmer hele tiden å trene med kommandant og med dødtid :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være tilskuer på to lydighetstevner i helgen, og tenkte å ta med Ellie for å trene der.

Vet ikke om det er et dumt spørsmål, men hvilke øvelser kan det være lurt å fokusere på for å få best mulig konkurransetrening? Er det lurt å belønne mye der - (for at stevner kan være supergøy), eller er det lurt å kjøre flere øvelser mellom belønningene?

Hvor skal du være tilskuer?

Og takk til deg 2ne.. da begynner vi med en gang. Det hørtes jo ut som en genial innlæringsmetode. Hun skal bare få hvile litt etter en lang tur i skogen så lærer vi inn stå. Hadde jo vært supert om den satt perfekt.. da er det bare tannvisning som bekymrer oss, hun er så glad at hun reiser seg.. men det blir bedre og bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...