Gå til innhold
Hundesonen.no

positive/negative sider ved din hund


TonjeRA

Recommended Posts

Ja, det har ofte lett for å bli litt "skrytete", med eller uten vilje, av hundene våre! Og selvfølgelig! De er jo babyene våre!

Men jeg tenkte å nevne tre ting jeg synes er negativt med min, men også tre positive...Kanskje dere har noen ting også?

Tre negative ting med Ailo:

- Han er oversosial, skal hilse på alt og alle

- Han er redd for biler som kjører fortere enn 30km/t :P

- han har en tendens til å tigge når vi spiser på stus (selvom han aldri har fått mat av oss her) :D

Tre positive ting med Ailo:

- Han er en skikkelig kosegris, ordentlig mammadalt ;)

- Han er utrolig lettlært :P

- Generelt utrolig enkel å ha med gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro :D

Fibi:

Negativt:

- Hun blir fort overivrig i sammenheng med ball og bading (noe som resulterer i svært våte ballkastere :P)

- Hun har fortsatt utfall mot sykler eller lignende, om de ikke tar hensyn

- Og, ja, hun tigger :rolleyes:

Positivt:

- Hun stoler enormt på meg, og ser måten jeg reagerer på situasjoner

- Hun er en veldig klok hund på mange måter

- Hun er en kjempegod "storesøster" for Scilos

Scilos:

Negativt:

- Han skal hilse på alt som rører seg

- ... og "drepe" alt som ikke rører seg ;)

- Han eier ikke konsentrasjonsevne

Positivt:

- Han er veldig knyttet til oss

- Han er utrolig kosete

- Glad i alt og alle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Baghera

- Han er så snill og god, verdens søteste, fordi han tror han er en liten baby :P

- Veldig rolig og behagelig

- Går stort sett fint med alle andre hunder, men har ikke et overdrevent behov for å hilse når vi går tur

En i midten - han bjeffer når han blir kosa på. Hyggelig for noen, kan få andre til å drite i buksa. ;)

Baghera

- Han sikler. Ikke så ofte, men nok til at det kan gå på negativsiden

- Prompinga!

- Han har en tendens til å være så hyggelig at han spør før han går opp i senga, i form av piping, gjerne rett etter at jeg har sovna :P

Nemi

- Skikkelig koooosejente, vil helst være klistra på meg til alle tider :P

- Veldig lite kravstor, blid og fornøyd hele tiden.

- Verdens flinkeste mamma :D

Nemi

- Er usikker på andre hunder, virker fort aggressiv

- Stjeler mat når ho er aleine hjemme

- Drar som en djevel i båndet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla:

Negativt:

-hun kan klokka. Når den er 22, er det tid for mat, uansett hvor hun er og hva hun gjør, om vi er hjemme eller borte eller i bilen, og det gir hun tydelig beskjed om :D Og nåde meg om jeg "glemmer" å gi henne mat da! For hun er frekk som en tyv, går over lik for mat, og hun går ikke av veien for å hoppe opp på kjøkkenbenker eller stjele fra bordet, åpne dører og spise julemiddag fra gryter..

-hun har mye lyd; dvs både bjeff og bjuff og boff og knurr og knarr og romle og sukk og sutre og pip og kvin og hyl og vræl og grynt og mmmmfff og urph urph...

-hun leser meg som en åpen bok: er jeg nervøs, blir hun nervøs. Hun hører også forskjell på min siste melkeslurk etter mat i forhold til den femte siste; etter den siste har det nemlig vanket skorper en gang eller to ;) , og det glemmer hun aldri! Hun er en "millimeterhund" som reagerer på mine aller minste vink som jeg oftest ikke er klar over selv. Hun har full kontroll over meg og hva jeg til enhver tid gjør.

Positivt:

-hun har vært en herlig oppdrager og er en fantastisk venninne for Aynï, jeg kunne ikke ønsket meg mer av en hund!

-hun er enkel å belønne, har sykt god fokus på meg og er så tidenes mammadalt at typen blir sjalu!

-hun gir mye av seg selv, men krever også mye tilbake

Aynï:

Negativt:

-hun er aaalt for daff innendørs, og bruker fire minutter på å gå ned fra sofaen, strekke seg ørten ganger og gå ut i gangen før hun er klar for lufting

-hun tåler ikke å bli feilet i trening (kalles vel en utfordring?)

-vanskelig å få husren

Positivt:

-man merker ikke at hun er i hus, og som jeg har sagt mange ganger før; jeg kunne hatt åtte stk av henne uten å ha merket noe!

-hun er den enkleste, mest selvoppdratte hunden jeg har hatt; hun har aldri trengt noe særlig trening for å få en helt grei hverdagslydighet for en familiehund. Hun er ganske enkelt den ultimate, perfekte familiehunden (noe som forsåvidt ikke alltid er så positivt for meg)!

-man skal lete lenge etter en hund med mer sjarm. Til og med folk som ikke liker hunder noe særlig, faller for Aynï! Hun har en sjarm man ikke kan forestille seg, og jeg sier ikke dette bare fordi hun er min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negativt:*Har det med kan bjeffe på folk om er løs stopper på avstand til de da men,likevel.Aldri nå samenheng når det skjer kan gå dager uten bjeffe på noen så for bjeffe på alle dagen etter.Ikke bra!

*Litt vel pinglete så er redd endel raser pga lette angrep

*Har egentlig ikke trengt bli så fuglegal som hun er!Blir litt slitsomt når er masse fugler overalt!

Posetivt:*

Veldig snill og lett få kontakt med

*Ganske så lydig og grei mot alle hunder

*Veldig omjengelig kan bli med overalt og merkes ikke inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dina:

Positivt

* Hun er utrolig enkel å ha med å gjøre. Hun maser ikke, hun bjeffer ikke, hun spiser ikke på ting hun ikke skal osv.

* Hun er mammadalt og elsker å kose. Når hun vil ha kos hyler hun når hun gjesper for å få oppmerksomhet

* Hun er den hunden av alle jeg har eid som jeg har hatt best kjemi med. Hun er tøff, og synes aldri synd på seg selv. Med dette har hun lært meg hvilken type hund jeg funker best med :P

Negativt

* Hun er redd endel andre hunder, spesielt store og hvis de er veldig innpåslitne

* Hun kommer ikke på innkalling hvis det ikke passer henne akkurat da

* Hun tar opp 70% av min del av sengen ;)

Hehehe, føler de positive egenskapene til Dina overskygger de negative ganske greit :P

Jeg kunne sagt tusen positive ting om henne, tre ble litt lite synes jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitro:

Positivt: Han er verdens snilleste og godeste hund, ikke noe vondt i han

Han er silkemyk og deilig å kose med

Han er lett å snakke til og rolig og ikke stresset

Negativ: Han kunne ha lagt på seg litt mer, hehe

Er egentlig ikke så mye negativt med han! faktisk.. og det er ikke for å skryte altså, men har ingen problem med han.

Jo, han liker ikke å være alene, så da piper han endel og hopper på døra.

Chanti:

Positivt: hun er sosial og glad i folk

er kosete og kjælen

Rolig innendørs

Negativt: Hun er litt stresset ute, og kan begynne å løpe rundt seg selv og bjeffe litt i båndet. samt ikke går så pent i bånd.

Hun har litt lyd, iform av piping og bjeff når det kommer folk eller hører noe mistenkelig, men det er jo tross alt en dobermann, så det må man bare regne med!

Kan gjøre utfall mot hunder i bånd, sykelister og atv.

men hun er såpass ny hos oss da, så kjenner ikke henne så godt enda. Dette er bare ting vi har sett til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kita:

Positivt:

-snill med barn og andre hunder

-veldig tålmodig

-en utrolig sjarmerende jente (mammadalt)

Negativt:

-litt reservert på noen fremmede

-litt dauhørt til tider (kommer seg heldigvis)

-når ho harløpetid spiser ho ALT, også det på bordet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt:

- Veldig stabil, tolerant og snill med andre hunder. Skjønner når hun skal leke, når hun skal late som om den andre hunden ikke er der (hvis det er en skeptisk liten valp, for eksempel), når hun skal gå i mellom to hunder som knuffer litt, og når det er best å trekke seg ut av situasjonen og vente til den går over.

- Veldig iherdig, søt og glad når vi trener.

- Veldig tålmodig, medgjørlig og grei å hanskes med.

Negativt:

- Stjeler absolutt ALT av mat hun kommer over.

- Røyter MYE.

- Syns det å snuse og lete etter mat er vel så viktig som å trene på kjedelige lydighetsøvelser eller være sammen med meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt:

-Kosegal godgutt som sjarmerer de fleste. Glad i mennesker, men ser dem også ann.

-Grei å ha med overalt, tilpassningsdyktig. Ingen nykker (redsler for diverse, som gittertrapper eller dverger på rulleskøyter)

- Rimelig lettlært og energisk, men rolig inne. God vakthund.

Negativt

- I det siste ikke alltid like hyggelig mot andre hunder *bekymret*

- Akkurat nå hormonbombe

- kommer ikke på noe mer, og de overstående punktene er noe jeg virkelig håper går over, og det øverste en følge av punkt to... *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt:

Alltid glad, ivrig og med på ting / logrer med hele seg - godt likt av folk vi møter + god avknapp inne.

Super med andre hunder !

Klok / lettlært / elsker å trene

(hmm skjuler visst flere ting bare i 3 setninger :D )

Negativt:

Separasjonsangst (jobber med)

Bjeffer på barn (jobber vi med, og har blitt mye bedre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KNOTT

Positivt:

- Stabil og trygg- en hund som er beryktet på vet. kontoret fordi man kan gjøre akkurat hva man vil med henne uten at hun reagerer

- Grei med andre hunder, godt språk

- Miljøsterk, stødig og alltid glad

Negativt:

- I overkant glad i mennesker, alle mennesker er min nye bestevenn-hund

- Tigger, åpner dører, stjeler :D

- Noe ressursforsvar ovenfor andre hunder når det kommer til alle hennes eiendeler ... Dvs, meg, min bil og ballen, sånn for det meste.

ZIMA:

Positivt:

- Snill helt til bunns

- Akkurat passe reservert ovenfor mennesker

- En fantastisk herlig og ukomplisert hund på alle områder

Negativt:

Bjeffing når:

- Hun leker med ball

- Andre hunder leker med ball

- Hun leker med andre hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argyr

Positivt:

-Rolig og grei

-Supersnill med andre dyr, stort sett

-Kosegutt!

Negativt

-Er enten-eller med folk, enten elsker han dem eller så kan de pelle seg vekk (heldigvis er det oftest det første)

-Har ressursforsvar

-Ikke veldig praktisk å ha med seg rundt

Garm

Positivt:

-Relativt upåvirket av verden rundt seg (hunder, folk, osv)

-Sengevarmer langs hele kanten hver natt

-Ikke utagerende i bånd

Negativt:

-Mangler sosiale evner rundt andre hunder

-Maser og kjefter mye

-Er alltid klar og alltid i veien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marco:

Negativt:

Han er veldig bortskjemt, er vant til masse oppmerksomhet (aller mest av min mor) og er ganske utålmodig spesiellt ved utstillinger o.l.

Er ikke noe flink på innkalling

Har ikke så bra av/på knapp som jeg skulle ønsket og han kan åpne dører (og bur om han står i bilen.. )

Positivt

Er en kjempe koselig gutt mot alt og alle (inkl hannhunder)

Har en sterk mentalitet og tåler omtrent hva det skulle være (har fremdeles ikke sett han redd..)

Er utrolig sprek og smidig, aktiv og engasjert!

Og han er utrolig sjarmerende, vakker, spesiell og med et stort hjerte. En enorm personlighet! Han er en typisk Lapphund på godt og vondt, men han bjeffer så og si aldri! Og er ikke noe typisk spisshund på den måten, det er det faktisk de færreste finske som er (de svenske derimot), men det er en annen sak. Han har trengt en bestemt, men tålmodig oppdragelse og jeg er veldig fornøyd med han sånn han har utviklet seg. Fremdeles mye unghund og ganske hormonell akkurat nå, men det går seg til! Gullgutten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

King

Positivt

-Enkel å ha med seg rundtom, alltid rolig og avbalansert uansett hvor vi er og hva vi gjør

-Snill og grei mot de aller fleste, være seg hund, menneske eller annet dyr

-En hund man så og si ikke merker at er tilstedet for det meste

Negativt

-Litt vel lat for min smak

-Liker ikke meg :P

-Begynner han å bjeffe så er han et mareritt, han gir seg ikke før jeg gjør det klart at et bjeff til og han vil få seg en kraftig straff, og selv da så blir han ikke stille, åneida, han slutter bare å bjeffe, men går heller over til knurring, og da kan han holde på i laaang tid, hvor han skyter inn et boff innimellom, og ingenting får han til å slutte før han går lei av seg selv :D

Koda

Positivt

-Ufattelig morsom, finner på alt mulig slags rare sprell, full av energi

-er kjempekul å trene med selvom han er sta, han finner som regel selv på triksene han vil lære og sier tilogmed selv ifra når han skal belønnes, så alt jeg trenger å gjøre er å levere godbiten :P

-Er en smule sprø og spesiell av seg, akkurat som eiern :P

Negativt

-Ikke videre glad i fremmede mennesker eller hunder

-har et lydnivå som skaper hørselsskader, og han har ingenting imot å bruke stemmen titt og ofte(Gjerne direkte ved øret mitt, bare sånn for å være bombesikker på at jeg hørte han)

-Staeste saken jeg noensinne har møtt, han er ikke sta som et esel, han er verre enn et esel, jeg er vanligvis bare sjarmert av staheten, men jeg skal innrømme at innimellom er den irriterende(Jeg har f.eks i over 2år prøvd å lære han å ikke gå på bordene, men uten hell, alle teknikker er prøvd ut, men han har bestemt seg, på bordene vil han gå, så da går han på bordene :P Og jeg har gitt opp, det er en tapt sak, når han har bestemt seg for noe så er det ingenting som stopper han med mindre man kan fysisk hindre det, noe som jo og er vanskelig med ei bikkje lita og bevegelig som ei katt, som i tillegg kan hoppe minst 160cm høyt fra stillestående!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negative:

- Sier ikke ifra om hun må på do innendørs, men bare finner seg et sted. (kun hvis jeg har vært sen med å lufte henne da)

- Ekstremt ivrig, både ute OG inne!

- Skal hilse på alle, med eller uten hvite bukser med skitne poter!

Positive

- Kjempelettlært/villig

- Full av liv

- Veldig pen! Mener nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negativt:

- høyt vaktinstinkt

- høyt lydnivå ved vakt

- liker ikke være hjemme alene

- motivasjonen faller lett i konsentrasjonsøvelser som lydighet

- lett å avlede

Positivt:

- lett å motivere til å jobbe

- gir alt på agilitybanen

- merkes ikke inne

- utrolig snill med barn og tolmodig

- klengete på alle som kommer på besøk (kan vel være negativt også :D)

- kan trenes av andre til et visst nivå, men kun disiplineres av meg. Altså duger det kun om jeg gir instruksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster

Positivt:

Krever lite, og er fornøyd med bare å være med.

Går godt overens med alt av mennesker, og er venn med alle bare de klør han litt.

Lavt stressnivå

Fin lekekompis for valper og unghunder, har vært sluppet endel sammen med spesielt usikre tisper.

Stjeler lite

Negativt:

Lite lekelyst men HØY jaktlyst

Kan ikke slippes løs hvor som helst, kan lett stikke av på jakt

Syns trening er kjedelig om han ikke får betalt for hvert eneste forsøk, enten det er riktig eller ei.

Høyt ressursforsvar ovenfor andre hunder

Utbryterkonge

Decoy

Positivt:

Veldig samarbeidsvillig

Elsker å trene

Nok lek- og kamplyst til mitt bruk

God nese ved spor, og er lett å lese

Elsker å sitte i fang og kose. Kan også ligge under samme pledd som meg, veldig kjekt på kalde vinterdager. :D Han trenger seg forresten opp i alle besøkendes fang, så han trenger ikke å kjenne folkene så godt. Fang er fang, og kos er kos. :P

Negativt:

Mye lyd! Og da tenker jeg ikke bare bjeffing, men piping, "knurr", snøfting, grynting, bjeffer to-tre stemt, babling osv (spesielt negativt på jakttrening, årsaken til at vi ikke har konkurrert enda. Dog har jeg fått bort mye av lyden på trening)

Koker lett over

Tøysete ved vann, liker ikke å svømme (årsak nr 2 til at vi ikke har konkurrert i jakt enda :P)

Stjeler MYE

Vixen

Nå er hun bare lille valpisen på 6 måneder enda, men så langt:

Positivt:

Fin av og på knapp

Viltspontan

Fin lekelyst og kamplyst

Veldig god nese, både for alderen og i forhold til andre voksne hunder vi trener sammen med!

Omgjengelig og sosial

Negativt:

Sta, har hun bestemt seg for noe så har hun virkelig det.

Stjeler mye!

Ser ut til å bli en utbryterdronning. Kommer seg inn og ut de merkeligste steder allerede. Tro om hun har gått i lære hos Buster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twinki:

Positivt:

- Blir alltid med på ting, aldri tung å be

- Lykkelig for å se alle mennesker

- Grei med andre hunder

- Roer seg overalt, enkel å ha med

- Flink til å svømme, glad i å bade

Negativt:

- Litt blond til tider - slår inn når det blir litt for mye press på ag/lp, "skjønner ingenting", og må da løpe seg en tur

- Drar i båndet

- Litt for lite lekelyst, leker til hun blir sliten så vil hun heller ha godbiter

- Løper langt unna når hun er løs

Circus (5 måneder - så vi får se om det forandrer seg):

Positivt:

- Logrer konstant, glad for alt og alle

- Fin lekelyst

- Apporterer alt

- Holder fin kontakt når hun er løs

- Går fint i bånd

- Flink til å svømme, glad i å bade

Negativt:

- Stjeler alt av sokker og undertøy

- Plager Twinki endel (regner med at dette går over da :) )

- Må roes ned endel da hun ikke alltid klarer det selv (regner med at dette går over også)

- Til tider litt dårlig til å spise maten sin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...