Gå til innhold
Hundesonen.no

Passer den til meg?


Rocket

Recommended Posts

Jeg har da sett en del på raser i de siste året og har kommet fram til at Whippet passer meg best såvidt jeg kan se. Er også hodestups forelsket i rasen :console: Men så kommer det jo litt tvil innimellom da, passer den virkelig til meg? Har en Beagle fra før som jeg føler fortjener mer en det jeg gir ham. Han får det han trenger, men alikevell. Han kunne kanskje fått mer av noen andre + jeg jakter jo ikke så han får jo ikke utfolde seg på den fronten.

Det jeg har og tilby en hund:

30min hovedtur minst. (ca opptil 2 timer på det meste til vanlig. Eventuelle fjellturer varer nok lengre, men er ikke så ofte jeg går på slike turer da. Er ikke så kjent i terrenget her) + eventuelt være med på rideturer etterhvert

Hytteturer når hytta er ledig og det passer.

Trening i ny og ne. Gjerne et lite innslag på turen. + kurs på klubben.

Ganske så stor/akkurat passe snart innegjerdet hage å springe i.

Bor i enebolig sammen med min mor så stor tumleplass inne.

Oppmerksomhet hele dagen for øyeblikket. (ca 6timer alenetid når jeg går på skole)

Positiv oppdragelse.

En "lekekamerat" i andre hunden.

Hva jeg vil ha/ønsker i en hund.

Helst en hund som krever litt mindre en det jeg kan gi. (bedre å gi "for mye" en for lite)

Lettstelt pels, helst korthåret.

Helst litt førerorientert.

helst lite jakt/gjeterinstinkt

Kunne bo med katter. (ser stort sett ikke på det som et problem da jeg tror en hvilken som helst hund som er oppvokst med katter oppfører seg fint rundt dem)

Gå godt sammen med andre hunder. (da spesielt andre hannhunder i og med den vil bo med en annen hund)

Gjør ingenting om den kan være med på litt agillity på hobbybasis :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok en whippet kan passe bra til deg med tanke på fysisk mosjon.. Jeg opplever at de tar det de får.. At de gjerne kan trene hardt (type løpe,sykle,trekke, sandtak osv) og digge det om de får lov, samtidig er de også fornøyd om de får en normal tur hvor de kan få rast litt fra seg.. Min får ikke langtur hver dag, og virker ikke plaget av det:)

Men jeg merker at de pereiodene vi gjør mye, så blir hun mer hyper og utålmodig enn hun er når hun får "vanlige" turer, så jeg kan styre aktivitetsnivået hennes ganske mye!

Ang det du ønsker i en hund så passer noen ting, men du bør være kler over at selv om de blir veldig knyttet til "mennesket sitt" så er de ikke nødvendigvis veldig førerorientert.. Jeg har trent en del med min, og jeg har aldri opplevd at hun vurderer å stikke av, og hun vet hvor jeg er hele tiden, men de har en veldig stor radius fra fører når man går tur.. Har min store områder og løpe på kan hun godt holde en avstand på ca 500m fra meg, uten at det bryr henne..! Men er mulig jeg har en annen oppfatning av ordet førerorientert enn deg, for når jeg tenker "førerorientert" så tenker jeg litt sånn "svinse rundt eier, og ta kontakt selv ofte"

Og så har de forholdsvis mye jaktinstinkt vil jeg si.. ikke sånn at de stikker til skogs og de værer en hare, men om de ser en hare/fugl ol som løper fra de, så løper de etter:P

Jeg har ikke opplevd større dyr som elg og rådyr som et problem, og hun har aldri prøvd å jage de, men hun er vant til hester, så jeg vet ikke om det har noe å si..?

Ellers så anbefaler jeg deg å møte noen whippser før du bestemmer deg helt:) Man får et helt annet inntrykk av de når man møter de "live" og løse enn i bånd, feks på utstilling eller lignende;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite ang aktivitetsnivå.

For meg er "litt førierorientert" alt som er litt intresert i hvor mennesket sitt er på tur :) Hehe. Kan si bikkja jeg har nå gjerne løper til han stuper etter et spor i skogen uten å bry seg om hvor jeg ble av om han hadde fått sjangsen :console: menmen, Jakthund er og forblir jakthund :hyper:

Så lenge en god innkalling er mulig å få til på en ganske god avstand så ser jeg ikke jaktinstinkt som et stort problem. :hyper:

Har hilst på 1 whippet en gang på en utstilling. (nå i mai) Den var 8mnd. :lol: Fikk ikke så mye inntrykk egentlig, verken av den eller de i ringen så å møte noen utenfor en utstilling/stressende miljø er absolutt noe jeg vil gjøre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to whippeter jeg gjerne skulle vist deg, men det blir jo litt langt unna, hehe.. Opplever at de aller fleste som ikke kjenner rasen godt, blir overrasket når de møter dem i et mer naturlig miljø enn f eks. på bytur i bånd eller på utstilling. Der kan whippeten virke som en uinspirert, reservert og veldig rolig hund. Den er så utrolig mye mer enn det!

Mine går ikke i bena mine når de er løse, men de følger med på hvor jeg er til enhver tid, og skifter retning straks jeg gjør det. En gang møtte vi en rådyrflokk når den eldste min var løs, og selv da kom han etter meg når jeg løp i motsatt retning og ropte. De er redde for å komme for langt fra flokken, selvom jaktinstinktet er stort. Hadde jeg ikke reagert kjapt hadde han garantert jaget dyra et stykke..

Vi trener også LC i sommerhalvåret, så det er perioder med ganske hard fysisk trening. Allikevel kan han fint chille innendørs i flere dager om jeg f eks skulle bli syk. Denne kombinasjonen, lavt stressnivå men høyt aktivitetsnivå, setter jeg utrolig høyt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to whippeter jeg gjerne skulle vist deg, men det blir jo litt langt unna, hehe.. Opplever at de aller fleste som ikke kjenner rasen godt, blir overrasket når de møter dem i et mer naturlig miljø enn f eks. på bytur i bånd eller på utstilling. Der kan whippeten virke som en uinspirert, reservert og veldig rolig hund. Den er så utrolig mye mer enn det!

Mine går ikke i bena mine når de er løse, men de følger med på hvor jeg er til enhver tid, og skifter retning straks jeg gjør det. En gang møtte vi en rådyrflokk når den eldste min var løs, og selv da kom han etter meg når jeg løp i motsatt retning og ropte. De er redde for å komme for langt fra flokken, selvom jaktinstinktet er stort. Hadde jeg ikke reagert kjapt hadde han garantert jaget dyra et stykke..

Vi trener også LC i sommerhalvåret, så det er perioder med ganske hard fysisk trening. Allikevel kan han fint chille innendørs i flere dager om jeg f eks skulle bli syk. Denne kombinasjonen, lavt stressnivå men høyt aktivitetsnivå, setter jeg utrolig høyt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange spør om Whippet, noe jeg forstår, men hva med greyhound? Blir den for stor for deg? Er vissnok fersk i miljøet, men det er en rase som alt for få har spør du meg. En utrolig herlig rase! Har møtt flere whippeter, og syns grey ligner mye i gemytt messig. Klart, det finnes ulike hunder, noen er mer reserverte enn andre. Jeg har møtt utrolig mange som bli overrasket over hvor utrolig sosial og glad hunden min er. Han elsker folk og kos, alt av fremmede og dyr. Finns ikke nervøsitet i han! Har inntrykk av flere som tror de er nervøs og sky.

Det er ingen lydighetshund, men en helt perfekt turhund, utstillinghund og selskapshund. En enkel og ukomplisert rase, syns jeg :wub:

Whippetene har økt utrolig mye de siste årene i popularitet, jeg tror det har noe med størrelsen å gjøre. (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er som jeg alltid har sagt "HJÆRTELIG VELLKOMMEN HJEM TIL MEG" Her kan du virkelig få møte whippeten:)

Men uansett lykke til i valget av rase og jeg kan ikke si noe annet enn at jeg er SUPER FORNØYD.. Og du kan helt klart ha en whippet, ingen tvil om det:)

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok whippeten vil passe deg utrolig bra,og ja,ta deg en tur til Kristin,så skal du få se en herlig gjeng :)

De er tålmodige og enkle dyr stort sett,og jeg har inntrykk av at de er veldig tilpassningsdyktige. Mine to tilpasser seg meg veldig bra.Nå har jeg hatt ferie i noen uker,og da har det blitt mer aktivitet enn når jeg var i full jobb. Nå er jeg tilbake på skolebenken,og hundene ligger som slakt i senga og sover til jeg kommer tilbake. Men da setter de også veldig stor pris på å få ut litt steam :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mangen gode svar :P

Mara:

Høres jo ganske utrolig ut da. Ivertfall når man er vandt med jakthund :). Har du trent veldig mye på innkalling? DoggieZen kanskje?

Djervkvinnen:

Har sett en Greyhound live og jeg synst den var diger :lol: men så var dette med whippetringen da så var nok helder at jeg syntes den var stor i forhold til whippetene. Størrelsen gjør meg ingenting, har egentlig ikke sett så mye på greyhound pga jeg har fått intrykk av at de har et høyere aktivitetsnivå en whippeten og italieneren, men den har kanskje ikke det?

KristinH

Takk for enda en invitasjon og fine ord :wub: Kommer nok oppover etterhvert når jeg har tid og min mor har fri, tid og lyst :lol: Går vel kanskje an då ta tog oppoer også.. hmm.. Jaja vi får se :D

Tonje:

Hehe høres ut som noe som passer meg. :P I og med jeg kommer til å gå på internatskole på den tid hunden eventuelt kommer i hus. Og studering en god stund etter de årene så er tilpassningsdyktighet ganske viktig. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var i Trondheim i helga og fikk se noen whippser. Blant aent Felixen din Tonje :P (har noen bilder også, men ikke fra ringen. Fikk ikke med meg Whippet dømmingen)

Ble ikke så mye hilsing da. Hadde med meg Beaglebølla :D Jaja fikk nå hilse på en Boston Terrier da :P Snakket litt med Kristin også. :P

Blir flere trondheimsturer etterhvert. Det ga vist mersmak å besøke en gammel venninde for min mor så da klarer jeg kanskje å kombinere det med utstillinger og/eller Courtborne besøk. ;)

Må si jeg bare blir mer å mer forelsket i Whippet rasen. :P

Syntes Italieneren er spennende også, men litt for liten for min smak. Greyhounden er også flotte dyr ja :P Ellers skulle jeg ønske jeg fikk se litt flere Galgoer, så noen på mai utstillinga i sunnmørshallen. Skjønne :P Er vist på god vei til å bli myndefrelst ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du oss også kom du ikke bort for å hilse på? :P

Håper du føler at du fikk noe ut av turen da,og fikk noen nye(og forhåpentligvis gode;)) inntrykk av whippeten ;)

Nei kom ikke bort akkurat da, var opptatt med Mr.bøllefrø som absolutt ikke ville høre og med å ta bilder av felix og en nydelig søt lundehund valp :D Og så så jeg deg ikke senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så mye om whippeten at jeg kan si hverken det ene eller det andre, men en tanke som slår meg litt er at hvis du allerede føler at du gir den hunden du har for lite er det kanskje ikke så god idé å skaffe seg en hund til?

Jeg synes 30 min tur daglig er for lite uansett rase... Kommer jo veldig an på hvordan du bruker de 30 min. men hvis du vandrer tur i 30 min synes jeg det er for lite. Mulig jeg hørtes litt negativ ut nå, var bare noen tanker jeg hadde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kom ikke bort akkurat da, var opptatt med Mr.bøllefrø som absolutt ikke ville høre og med å ta bilder av felix og en nydelig søt lundehund valp :D Og så så jeg deg ikke senere.

Da må jeg styrte til og spørre om du ikke kunne tenkt deg lundehund? ;-)

Misforstå meg rett - både whippet og lundehund burde passe utmerket til kriteriene dine, men siden jeg nå har begge rasene, benytter jeg enhver anledning til å reklamere for lundehunden. Whippeten ser ut til å klare seg helt fint på egen hånd sånn popularitetsmessig, både her til lands og ellers - lundehunden er kanskje mindre iøyenfallende, men en utrolig fascinerende og personlig liten hund som jeg synes langt flere burde unne seg å bli bedre kjent med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så mye om whippeten at jeg kan si hverken det ene eller det andre, men en tanke som slår meg litt er at hvis du allerede føler at du gir den hunden du har for lite er det kanskje ikke så god idé å skaffe seg en hund til?

Jeg synes 30 min tur daglig er for lite uansett rase... Kommer jo veldig an på hvordan du bruker de 30 min. men hvis du vandrer tur i 30 min synes jeg det er for lite. Mulig jeg hørtes litt negativ ut nå, var bare noen tanker jeg hadde..

Han får det han trenger, men jeg føler han fortjener mer en det jeg gir ham. f.eks å få utfolde seg på jakt og ikke bare gå på turer i bånd hver dag. Kan helder ikke gå løst i og med jeg ikke har fått til inkalling på ham så det frieste han får gå er i langline. Så egentlig er det bare min skyldfølelse for at jeg ikke føler bikkja får brukt seg til det han er lakt for og at jeg føler han kunne fått det enda bedre hos en enda mer aktiv person som kanskje går timesvis i fjellet flere ganger i uka.

Nå har jeg snart råd til sykkel så da blir det sykkelturer også. Har også planer om å gå flere fjellturer, men må lære meg terrenget og stiene før jeg går på egenhånd. Har fått skrekken for å gå alene etter jeg gikk meg vil på en kjent sti. Må dessuten selv gå i mer variert terreng pga trøbbel med en rygg og en fot.

30min er minimum. Går som regel tur på mellom en time til to timer. Hadde jeg bare hatt mulighet for 30min pr dag hadde jeg aldri skaffet meg hund. De dagene hvor jeg absolutt ikke har mulighet for å gå tur så går stort sett min mor tur med ham. (Har noen vanvittige migrener så det sjer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg styrte til og spørre om du ikke kunne tenkt deg lundehund? ;-)

Misforstå meg rett - både whippet og lundehund burde passe utmerket til kriteriene dine, men siden jeg nå har begge rasene, benytter jeg enhver anledning til å reklamere for lundehunden. Whippeten ser ut til å klare seg helt fint på egen hånd sånn popularitetsmessig, både her til lands og ellers - lundehunden er kanskje mindre iøyenfallende, men en utrolig fascinerende og personlig liten hund som jeg synes langt flere burde unne seg å bli bedre kjent med!

Ja lundehunden er vakker og sjarmerende! Har egentlig ikke sett så mye på lundehunden, er ikke de ganske aktive da? Har ivertfall fått det for meg at disse er enda mer aktive en beaglen av en eller annen grunn. ;)

Ei jeg kjenner har en lundehund og hun sjarmerte meg ganske i senk må jeg si, men synst de er litt små (om jeg husker rett) Liker egentlig hunder med litt størrelse(liker f.eks Grand Danois veeeeldig godt :P ) så Beaglen og Whippet er egentlig i minste laget på hva jeg liker :D Men selvfølgelig så er gemytt, helse og aktivitetsnivå viktigere enn høyde og utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja lundehunden er vakker og sjarmerende! Har egentlig ikke sett så mye på lundehunden, er ikke de ganske aktive da? Har ivertfall fått det for meg at disse er enda mer aktive en beaglen av en eller annen grunn. ;)

Ei jeg kjenner har en lundehund og hun sjarmerte meg ganske i senk må jeg si, men synst de er litt små (om jeg husker rett) Liker egentlig hunder med litt størrelse(liker f.eks Grand Danois veeeeldig godt :P ) så Beaglen og Whippet er egentlig i minste laget på hva jeg liker :D Men selvfølgelig så er gemytt, helse og aktivitetsnivå viktigere enn høyde og utseende.

Lundehunden er veldig tilpassingsdyktig når det gjelder aktivitetsnivå. Nå kjenner ikke jeg beaglen så godt, men tviler sterkt på at lundehunden er i nærheten av samme aktivitetsbehov som en drivende hund. Uansett foretrekker lundehunder at aktiviteten foregår i nærheten av eier! Nå var i og for seg min godt voksen og ikke akkurat bortskjemt med mosjon og trening da jeg overtok henne, men hun er nå både sprek og aktiv når det passer, og slapper fint av når det er tid for det.

Når det gjelder størrelse: Joda, det er en liten hund, selv om de varierer en del i størrelse (tispa mi på 8 kg er temmelig stor...). Men jeg vet ikke helt - jeg har aldri hatt en så liten hund før, men tenker i grunnen ikke så mye på at hun er lita - og da som regel fordi det er praktisk og fordi hun kommer seg fram omtrent overalt.

Når det gjelder helse, har lundehunden disposisjon for intestinal lymfangiektasi (det kan du lese mer om på Norsk lundehundklubbs hjemmesider), men er for øvrig en veldig sunn og frisk rase. Min ble tatt for å være en unghund da hun var 8 år gammel...

Lykke til med valg av rase - jeg tror både lundehund og whippet vil kunne være gode valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kom ikke bort akkurat da, var opptatt med Mr.bøllefrø som absolutt ikke ville høre og med å ta bilder av felix og en nydelig søt lundehund valp ;) Og så så jeg deg ikke senere.

Oh,du må gjerne slenge ut bildene dine på hundefestivaltråden eller noe sånt altså :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bardmand:

Lundehunden høres veldig interessant ut da. Skal sjekke den ut litt mer, men magefølelsen sier Whippet da. ;) men vi får se. Er fremdeles noen år før ny hund skal i hus :P

Oh,du må gjerne slenge ut bildene dine på hundefestivaltråden eller noe sånt altså :P

Will do :P men gidder ikke slenge ut alle. Aaaaltfor mange. :P Men kan legge ut de av felix :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer... du har en beagle som du ikke synes får det den trenger, og så vil du ha en hund til? Hva med å gi beagelen litt mer trening/tur/oppmerksomhet?

Men hvis du skal ha en til å passer også dansk/svensk gårdshund fint til beskrivelsen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer... du har en beagle som du ikke synes får det den trenger, og så vil du ha en hund til? Hva med å gi beagelen litt mer trening/tur/oppmerksomhet?

Men hvis du skal ha en til å passer også dansk/svensk gårdshund fint til beskrivelsen din.

Han får det han trenger, men jeg føler han kan få MER av noen andre.

Jeg har en filosofi om kan kan kalle det det at det er bedre å gi hunden "for mye" en bare akkurat. Jeg føler jeg bare kan gi Beagelen akkurat det han trenger, men jeg vil gjerne gi mer en det. Derfor vil jeg ha en hund med lavere aktivitetnivå neste gang slik at jeg ikke sitter igjen med samme følelsen for den også. (Altså er de bare min psyke som gir meg litt dårlig samvittighet, men det er ingen grunn for den)

Var å kjøpte sykkel og springer i går, tok en testtur også. Det ga mersmak det :D Så sykkelturer er garantert noe jeg kommer til å fortsette med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg fått noen flere rasetips. De jeg står mellom nå om jeg plutselig skulle endre mening om whippeten eller finne ut at en av de andre passer bedre er:

Grand Danois (har lært meg hva man kaller GD på norsk av en eller aen grunn :getlost: )

Greyhound

Italiensk Mynde

Har fått tips om Staffordshire Bull Terrier. De er flotte hunder de, men jeg er litt usikker på om jeg vil ha Terrier. Men skal nå sjekke litt mer ut om dem før jeg uttaler meg mer om det. :getlost:

Så de rasene jeg skal se mer på er:

Grand Danois

Greyhound

Staffordshire Bull Terrier

Spansk Galgo

Norsk Lundehund

Italiensk Mynde

Aktivitetnivå ifølge Canis:

Lite: Whippet, Italiensk Mynde

Middels: GD, Greyhound, Staffe, Lundehund

Stort: Spansk Galgo

Det gjør meg umidelbart litt skeptisk til galgoen da, har ikke lyst å gå over middels aktivitetnivå.

Hvordan synst dere det er med langhårs vs korthår pels når det kommer til røyting egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skal stole blindt på rasevelgeren på canis. Nå kjenner ikke jeg til Galgo annet enn de jeg ser på LC-trening,men kan ikke se for meg at whippet og galgo skal ligge så langt fra hverandre på aktivitetsskalaen. Hvis du er mer nysgjerrig på galgo kan jeg anbefale deg å ta kontakt med disse her, http://www.galgoespanol.info/nyside-1.htm :getlost:

Også vil jeg råde deg til å tenke nøye gjennom hva du ønsker deg i en hund,for staffe (terriere) og mynder er nokså forskjellige saker :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de rasene jeg skal se mer på er:

Grand Danois

Greyhound

Staffordshire Bull Terrier

Spansk Galgo

Norsk Lundehund

Italiensk Mynde

Aktivitetnivå ifølge Canis:

Lite: Whippet, Italiensk Mynde

Middels: GD, Greyhound, Staffe, Lundehund

Stort: Spansk Galgo

Det gjør meg umidelbart litt skeptisk til galgoen da, har ikke lyst å gå over middels aktivitetnivå.

Jeg ville tatt de beskrivelsene med en klype salt. Aktivitetsbehovet varierer til dels sterkt innen de enkelte rasene, og at galgoen skulle være så mye mer aktivitetskrevende enn whippeten (for ikke å snakke om italieneren) stiller jeg meg sterkt undrende til, det er ikke det inntrykket jeg har fått. Alle rasene du nevner tror jeg tilpasser seg eieren aktivitetsnivå ganske godt - innen rimelighetens grenser, selvsagt. Staffen er et mulig unntak, den kjenner jeg ikke så godt. Jeg har både lundehund og whippet, og synes vel de er ganske like i aktivitetsbehov. Forskjellen er at lundehunden mer er typen som gjerne går og stuller hele dagen - whippeten er mer enten/eller - full fart eller flatt ut.

Hvordan synst dere det er med langhårs vs korthår pels når det kommer til røyting egentlig?

Spørs litt hva du mener med langhår? Noen langhårspelser (ullpelser) røyter jo veldig lite, likeledes strihår. Dobbelpelsede røyter en del i perioder, og da kan det bli en del hår, ja, men de er greie nok å bli kvitt. Korthår som whippet røyter litt hele året, og hårene setter seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kan ikke annet enn å anbefale greyhound. Er helt forelsket selv :getlost: Lettstelt, renslig, aktiv, ivrig, ukomplisert, glad og kan godt ta det veeeldig med ro også. Sjarmerer alle den møter på sin vei. Syns det er den ideelle hund for tur og selskap. Alt for få som har en slik syns jeg (kanskje noen myter ute å går som gjør folk skeptisk?). Men det er jo mitt syn da. hehe, tror nok de fleste tenker sånn som sine egne raser. :getlost:

Av små raser, ville jeg sett på lundehund. Mest fordi de er fasinerende og har en spennende bakgrunn. Må jo være obs på at de kan bjeffe endel. Ellers er jo whippeten et alternativ til grey. Kanskje jeg blir å få whippet når jeg er gammel og ikke klarer med greyhound mer. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...