Gå til innhold
Hundesonen.no

Passer den til meg?


Rocket

Recommended Posts

Jeg tror ikke du skal stole blindt på rasevelgeren på canis. Nå kjenner ikke jeg til Galgo annet enn de jeg ser på LC-trening,men kan ikke se for meg at whippet og galgo skal ligge så langt fra hverandre på aktivitetsskalaen. Hvis du er mer nysgjerrig på galgo kan jeg anbefale deg å ta kontakt med disse her, http://www.galgoespanol.info/nyside-1.htm :lol:

Også vil jeg råde deg til å tenke nøye gjennom hva du ønsker deg i en hund,for staffe (terriere) og mynder er nokså forskjellige saker :)

Hehe ja, tar alltid canis sin aktivitetinfo med en klype salt, men blir litt skeptisk alikevell da.

Ja, staffe er jeg ganske skeptisk til, tror ikke det er helt hunden for meg. Men, men like greit å sjekke dem ut ;) har jo møtt noen og kjenner en oppdretter så har jo litt intrykk av dem allerede, men magefølelsen sier mynde ja :)

Jeg ville tatt de beskrivelsene med en klype salt. Aktivitetsbehovet varierer til dels sterkt innen de enkelte rasene, og at galgoen skulle være så mye mer aktivitetskrevende enn whippeten (for ikke å snakke om italieneren) stiller jeg meg sterkt undrende til, det er ikke det inntrykket jeg har fått. Alle rasene du nevner tror jeg tilpasser seg eieren aktivitetsnivå ganske godt - innen rimelighetens grenser, selvsagt. Staffen er et mulig unntak, den kjenner jeg ikke så godt. Jeg har både lundehund og whippet, og synes vel de er ganske like i aktivitetsbehov. Forskjellen er at lundehunden mer er typen som gjerne går og stuller hele dagen - whippeten er mer enten/eller - full fart eller flatt ut.

Spørs litt hva du mener med langhår? Noen langhårspelser (ullpelser) røyter jo veldig lite, likeledes strihår. Dobbelpelsede røyter en del i perioder, og da kan det bli en del hår, ja, men de er greie nok å bli kvitt. Korthår som whippet røyter litt hele året, og hårene setter seg fast.

Jupp jeg gjør det, men blir alikevell bittelitt skeptisk må jeg si. Du som mynemenneske vet nok mer om det en meg så stoler på det ;) Jeg får ta kontakt med noen som har erfaring med begge rasene å se hva de syntes. ;)

Høres ut som en grei kombinasjon med lundehund og whippet da :)

Tenkte vel egentlig ikke så mye på hva jeg mente med langhår :D Det jeg egentlig mente er vell hva folk syntes er enklest å få opp/bli kvitt av langhårs og korthårs pels i røyteperioder. ;)

Ja jeg kan ikke annet enn å anbefale greyhound. Er helt forelsket selv :D Lettstelt, renslig, aktiv, ivrig, ukomplisert, glad og kan godt ta det veeeldig med ro også. Sjarmerer alle den møter på sin vei. Syns det er den ideelle hund for tur og selskap. Alt for få som har en slik syns jeg (kanskje noen myter ute å går som gjør folk skeptisk?). Men det er jo mitt syn da. hehe, tror nok de fleste tenker sånn som sine egne raser. :)

Av små raser, ville jeg sett på lundehund. Mest fordi de er fasinerende og har en spennende bakgrunn. Må jo være obs på at de kan bjeffe endel. Ellers er jo whippeten et alternativ til grey. Kanskje jeg blir å få whippet når jeg er gammel og ikke klarer med greyhound mer. hehe

Ja er nok myter som gjør folk skeptisk ja :D Jeg hadde ivertfall fått det for meg at greyen er veldig aktiv før du opplyste meg om at dne ikke var det :P

Bjeffing syntes jeg ikke er så stort problem egentlig, så lenge den ikke står og bjeffer i timesvis uten grunn. Det hadde jeg ikke orka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...