Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge alene er hunden din hver dag?

Zoey

Recommended Posts

Skrevet

Det varierer litt med timeplanen min, men normalt så er de hjemme alene ca 6 timer pr dag.

Men selv om det ikke er optimalt må man godta at hunder er hjemme alene rundt 9 timer. For det er jo engang slik at de fleste har åtte timers dag på jobb uten mulighet til å ha med hund. Vi kan ikke nekte folk med "vanlig" arbeidstid å ha hund heller.

Skrevet

jeg har me hunden min på jobb, kunne jeg ikke hatt han med meg ville jeg ikke skaffet meg hund. synes 8 timer 5 dager i uka er veldig mye. Innimellom er min alene max 6 timer,men det er sjeldent. Skal jeg noe er han som regel alltid med..

Skrevet

Er ikke alle som har muligheten til å ta med seg hunden på jobb, men synes ikke det skal bety at de ikke burde ha hund...

Ailo er nå 5 mnd, og klarer fint å være hjemme alene i 5-6 timer...så nå skal vi snart prøve å ha han hjemme en hel arbeidsdag, men da skal morsan lufte han en gang midt på dagen...

En hel arbeidsdag er for vår del aldri mer enn 7 timer a siden gubben jobber 7-15, og jeg begynner 8 eller seinere...vi har kort vei til jobb begge to, så regner ikke med kjøretid...

Skrevet

Mine er alene maks 9 timer, men det er veldig sjeldent, rett og slett fordi jeg ikke liker det. Vanligvis er de hjemme alene maks 4-5 timer.

Skrevet

Min er hjemme alene rundt 9-10 timer. Ikke noe jeg liker, men sånn er nå livet.

Hun er vandt med det, så opplever det ikke som noe problem for henne. Vi trener og er sammen resten av døgnet. Hun går løs i hele leiligheten.

Skrevet

mine er så godt som aldri alene hjemme. har dem stort sett med meg på jobb. er de alene, er de ute i hundegård/kjetting. de gangene de evt er alene,er i helgen om jeg skal på fest o.l... men de er som oftest med :getlost:

Skrevet

Min er hjemme alene 9 timer i ukedagene for tiden. Blir nok litt mindre når samboeren min begynner med studiene igjen etter sommeren, men han har bare ett år igjen før han skal begynne å jobbe og da blir det nok 9 timer alene igjen. Verken hun eller vi liker å være fra henne så mange timer om dagen, men det er sånn det blir. Hun sover stort sett når vi er borte virker det som. Gir henne et griseøre, en flaske med tørrfôr eller en kong med leverpostei før jeg går så hun har noe å gjøre på. En sjelden gang går vi også fra henne på kvelden, men prøver å legge kvelds- og ettermiddagsting uten hund til helgedagene hvor vi er med henne resten av dagen.

Skrevet

De er hjemme alene fra 5 til 15 timer i mnd ca.

For lenge for meg er når vi har vært borte i 7-8 timer en hel dag...Det er sjeldent ,men jeg føler stress og vil hjem da.

Skrevet

Hver Mandag er Boris hjemme alene i ca 7-8 timer. Tirs- Ons 4-5 timer.

Han takler dette fint, og noen ganger må jeg dra han med ut dørene fordi han sover så tungt..

Skrevet

Mine hunder må være alene 10 timer 2 dager i uka. Jeg liker det absolutt ikke men er det beste vi kan få til. Nå har vi 2 hunder for at de skal slippe å måtte være mutters alene men allikevel så liker jeg dårlig at de må få så lange alene-dager. Jeg er ikke den som tror på de der "selvtrøst-forklaringene" om at "de sover jo allikevel" eller at "de synes det er deilig å ha litt fri", sånt mener jeg er å lure seg selv. Hadde du kunnet spørre bikkja så er jeg ikke i tvil om at alle hunder ønsker seg eiere sammen med dem hele døgnet, noe annet er å lure seg selv. Så er det kjedelige at verden er ikke innrettet slik at man kan være sammen med bisken sin hele tiden, så resten dreier seg bare om å få minimert nødvendig borte-tid så godt man kan. Jeg tror ikke på at man nødvendigvis kan erstatte kvantitet med kvalitet, bikkjer er nok mer "jatakk begge deler". Hos oss er det imidlertid total forbud mot å dra bort om kvelden hvis hundene har vært alene om dagen - det skjer simpelthen ikke.

Skrevet

Det varierer. Fra 3 - 8,5 timer hver dag, kommer an på dagen. Jobber jeg sent kommer sambo hjem før meg og lufter og da blir dagene kortere. De dagene jeg starter på jobb klokka 8 og slutter halv fire er de dagene de er hjemme alene lengst.

Skrevet

Hos oss er 6-7 timer max. Men det er et stort unntag at de er alene. De er alene opp til 4 timer når vi skal på shopping etc, hvor de ikke kan bli med. Men ellers er de med i bilen, venter i bilen, får luft før neste stopp de skal i bilen igjen osv. Og Biling er det beste de vet, så det er jo bra. Men vi bor så langt unna byen at om de ble alene ble det for lenge.

Så kommer vi alle slitne hjem etter en bydag, siden man får shoppa, gått turer på nye steder osv.

Før da jeg jobbet mye hadde jeg ei jente som fikk betalt for å ta seg av hunden min, så han var alene 4 timer, fikk en times tur og lek, så max 4 timer til. Jobbet jeg lange dager tok hun hunden med seg hjem, så det var veldig greit. Savner et slikt menneske her jeg bor nå.

HUndene er jo to, bor med 3 katter, så helt alene er de jo så og si aldri :getlost:

Skrevet

Jeg går på Tidsbegrenset ufør,siste 9 årene.Så jeg er alltid hjemme mer eller mindre. Lengste pelsen har vært hjemme aleine er vel 6 timer.Men da var en av ungene hjemme.Så teknisk sett nesten aldri mer enn 2 timer aleine hjemme når mor er på shopper'n. :)

Skrevet

Det varierer veldig. Som oftest er det 6-8 timer hver dag + noenganger tar jeg noen småturer inn til byen. Andre dager er de aldri alene og blir med meg på skolen. De dagene jeg jobber er de med meg på jobben også. De er derimot aldri helt alene, men er en flokk på 3 hunder.

Skrevet

Chessea er på en normal dag hjemme fra 8/9-tiden til 3/4-tiden. Så det blir vel sjeldent mer enn sju timer. Når hun er hjemme har hun fri tilgang på hele huset og fri tilgang på både mat og vann. Det virker som at hun stort sett tar livet veldig med ro når hun er hjemme alene.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...