Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken filosofi er du?


Djervekvinnen

Hvilken filosofi appelerer til deg?  

41 stemmer

  1. 1.

    • En helt annen metode? (spesifiser)
      5
    • Nordenstam metoden
      10
    • Klikkermetoden
      26


Recommended Posts

Jeg har en følelse at flertallet på dette forumet er i klikkertrenings retningen. Altså ikke nødvendigvis trener med klikker, men liker den filosofien. Så for å se om dette stemmer, vil jeg lage en avstemning om dette. Mest fordi jeg er nysgjerrig på hvor mange som driver med hva, ikke for å begynne å kritisere (men det gjør jeg jo heller ikke uansett :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

IW: Men hvilken filosofi appelerer mest til deg? Trenger ikke å trene det. Altså er du kun for positive ting for hunden, ikke straffe den? eller straffer du hunden hvis den gjør noe galt og krever mer etterhvert når det gjelder trening? Eller blander du litt? Noen bruker kikker når de trener, og straffer hunden hvis hunden tar noe fra bordet, andre kjører en snill linje hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djervekvinnen: Ingen av filosofinene appellerer mest til meg. Det er veldig mye med begge to som jeg liker, men ingen av dem er noen favoritt. Å velge mellom de to ville være for meg som å velge mellom moren eller faren min :D Det er for store forskjeller til at jeg kan si at jeg liker ditten bedre en datten.

Jeg kunne aldri 100 % klikkertrent hvertfall, det har jeg ikke tålmodigheten til! Hehe. Ikke kompetansen heller. Og jeg har heller ikke kompetanse til å drive med Nordenstammeri på egen hånd. Kjedelig å løpe rundt og straffe hele tiden og så blir det feil. Men også kjedelig å klikke feil så hunden tror den belønnes for noe annet enn jeg egentlig ville belønne :D

Jeg er enig i klikkerfilosofilen med at hunden er egoistisk. Jeg kan ikke for fem flate øre skjønne hvorfor hunden skal gjøre noe for MEG. Samtidig tror jeg på lederskapet, noe de fleste klikker ikke (?) gjør. MEN i motsetning til Nordenstammerne tror jeg ikke man blir en god leder av å bare straffe og sette grenser herfra til evigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har stemt annet enn klikker og Nordenstam så skal jeg spesifisere dette :D

Jeg trener kun kontakttrening, dette er den type trening som brukes av NKK, og som NKK instruktør bruker jeg også denne metoden :D

På mine kurs må folk vel bruke klikker, men da må de selv legge opp sin trening med selve klikkemetoden :D

Kontakttrening går nok mye på det samme som klikker, bare jeg bruker stemmen og kroppsspråket istedet for klikkeren. Jeg liker best å ha begge hender fri når jeg trener :D

Nordenstam med fysisk avstraffelse og "brøling" til hunden er ikke lov på mine kurs. Hvis dette skulle oppstå, blir vedkommende tilsnakket, og gjentar det seg blir de rett og slett ekskludert fra mine kurs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surprise:jeg klikker :D

Grunnen til det er at læringsprinsippene er logiske for meg..jeg synes mange andre treningsmetoder er litt uoversiktlige og virker ulogiske..samtidige er jeg utålmodig og liker å se raske resultater.

Og så er det morsomt...

I motsetning til mange andre klikkere er jeg bestemt på å være en sjef for hunden min.Jeg straffer den helst ikke positivt men det hender jeg tar et godt tak i halsbåndet eller selen og er morsk når han er helt idiot.Det er det lengste jeg går i positiv straff.

Ellers så tror jeg på å være mild, bestemt og tydelig.

Jeg har egentlig ikke bestemt meg for om jeg tror på lederskap eller ikke #-o

Men jeg har mest erfaring med "vanskelige" hunder og min erfaring er at de bør kunne stole på at når jeg sier nok så er det virkelig nok. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt både og egentlig, begge deler liker jeg, men tror ikke jeg hadde klart å straffet hunden sånn liksom, men ei heller bare overse. bellønningen kan være så mangt, godbit, kos, leke eller "fri". self ros sammens med alt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopiert fra hjemmesiden min jakt-labben.no:

Dette er kanskje ikke noe du selv er enig i, og det er faktisk lov å være uenig og kritisk. Det finnes sikkert like mange meninger som det finnes hundeeiere, og her skal jeg prøve å utrede litt om min lille filosofi:

Det som er "in" å trene nå, er klikkertrening. Det bygger på positiv forsterkning, en metode hvor man kun belønner det som er ønskelig, og man overser eller fjerner en gode for å straffe dersom det var galt eller feil. Klikkertrenere mener at alle hunder gjør ting eller utfører en oppgave fordi den enten vil oppnå en gode eller unngå et ubehag. Og at hundens vilje til å tilfredsstille ikke eksisterer, da hunder er 100 % egoister. Når hunden drar i båndet, mener de at man skal stoppe opp helt til hunden tar kontakt og båndet er slakt, klikke med en metallboks og gi en godbit mens båndet er slakt. Slik skal man gjøre hver gang hunden drar. Lederskap finnes ikke og er visstnok et forferdelig ord som relateres til dominans og undertrykkelse. En klatrer aldri på rangstigen - fordi det finnes ingen rang mellom hund og menneske. Videre står de fast på at hunden ikke kan sammenlignes med ulv.

Med dette skal man få en verdens lykkeligste hundehold, og hunden har det SÅ bra når man trener positivt. Dette er min oppfatning etter å ha lest diverse bøker (Bl.a: Klikkertrening for din hund og Ikke skyt hunden) og diskutert med diverse klikker-trenere - både såkalt ekte klikkere og "klikkere".

Jeg tror mange sverger til klikkertrening fordi da kan de si at de trener hvertfall positivt og man er hvertfall ikke noen mishandler. Og jeg tror helt klart klikker er effektivt, for all del, se på Øystein Ødegård og Leo. MEN: Jeg synes mange klikkere tar hunden for gitt! De dytter på dem godbiter og pølse uten en gang å prøve en annen måte å frosterke på. Det blir for enkelt! Hvorfor ikke finne en øvelse som hunden liker spesielt godt, og forsterke med denne? Eller en leke som hunden får dra i eller hente når den gjør riktig? De fleste hunder interesserer seg for gjenstander, så det er null problem å få hunden gira på en leke. I stedet er det frem med Frolic og klikker-boksen, og sette lave krav. La hunden få en sjanse, de er smartere enn mange tror, og absolutt ikke så kompliserte som mange skal ha det til.

Jeg tror heller ikke at hunden prøver å klatre på rangstigen dersom den legger seg i sofaen, stjeler fra bordet eller ikke gjør som du sier - det ligger noe mer bak det. Den har lært at det lønner seg å ligger i sofaen, fordi da har den fått oppmerksomhet ("ÅÅåååå Fido, gååå neeeed! Fyyy Fido, ned!!"). Den stjeler fra bordet fordi når sjefen går så er han ferdig å spise, og undersåtten får spise restene. Hunden tigger jo for pokker ikke, ingen hunder tigger. De sitter derimot og venter på at lederen skal spise seg mett slik at de selv kan spise restene, akkurat som i en ulveflokk. Samtidig tror jeg det er en viss rang mellom hund og mennesker, hvis ikke hadde det hersket kaos. Men denne rangen er der naturlig fordi du som leder kontrollerer ressursene til hunden: mat, leker, kos, trening. Man trenger ikke å riste hunden i nakkeskinnet for å vise hvem som er sjefen, det er totalt unødvendig.

Jeg bruker fysisk straff eller korrigering dersom hunden gjør noe som ikke er ønskelig, og dersom jeg føler at det er nødvendig for å slippe å se den atferden igjen. Det holder med et "nei" til vanlig. I treningen gjør jeg ingenting fysisk, verken dytter eller drar i hunden, jeg kun forsterker og oppmuntrer. Min belønning er ikke i form av pølse eller klikk, men masse ros og det at hunden får lov til å utføre en oppgave en gang til. Gjør hunden det riktig bra, eller er i innlæringen, så tar jeg ikke 5 øre for å ligge på bakken og leke og tulle for å vise hvor glad jeg ble for at det ble gjort riktig. Jeg tror det finnes en tredje faktor til at hunden utfører en oppgave, nemlig hundens vilje til å tilfredsstille, eller "will to please" som det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...