Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva forventer man egentlig av en valpeformidler?


Symra&Pippin

Recommended Posts

Jeg har sagt ja til å være valpeformidler i beardisklubben. De som ga meg oppdraget mente at dette fikset jeg, selv om jeg ikke er allverdens kjent i beardismiljøet. Nå sitter jeg her og lurer litt på hva jeg har begitt meg ut på. Jeg kjenner/vet om en del av oppdretterne i Norge, og prøver nå å skaffe meg oversikt over resten. Har laget meg en liste over oppdrettere, og notert hvem av dem som har kull eller planlegger kull med det første.

Men hvis noen ringer eller mailer meg og vil vite om kennel X har fine valper, så vet jeg sannsynligvis fint lite om det, liksom. Hvis noen er ute etter utstillingshund, er det da min jobb å formidle kontakt med noen som har mer å bidra med enn meg når det gjelder å vurdere valper? Og jeg er jo valpeformidler for alle medlemmene i klubben, det betyr vel at jeg ikke skal si så mye om de forskjellige kennelene, bare fortelle hvem som har valper/valpeplaner?

Er det noen som har hatt dette vervet og som kan si litt om hvordan det fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, vil vel iallefall si at du ikke skal være partisk på noen måte... Blir liksom litt feil å sitte som valpeformidler og favorisere enkelte oppdrettere, eller virkelig gi uttrykk for at du ikke liker noen.

Og dette kan jo komme litt til syne når man snakker for seg selv "privat" også? Da kan det være fort gjort å lage krøll i en jobb som valpeformidler egentlig. For skal du mene en ting privat og noe annet "på jobb"? Hvor påpasselig må man være for å snakke rett i rett situasjon osv?

Nå vet ikke jeg hvor stor forskjell det er innad i Beardisen som rase, men i "min" rase er det jo "tydelig" blitt delt i show og brukslinjer (altså, tydelig og tydelig, alt er relativt da :blink: ), og da er det jo greit å ha en viss peil på hvem oppdretter som avler de forskjellige. Dumt å tipse en hyper utstillingsentusaiast med DEN brukskennelen liksom :)

Men, om jeg sku kontakte en valpeformidler, hadde jeg ønsket at vedkommende visste hvem som har valper til "enhver" tid. Kanskje litt om linjene. (bruks? Utstilling? Mye motor? lite? i linjene da....)

Og evnt hvem som sitter med hvilke farger. (der dette er et tema)

Hmmm, usikker på om jeg kommer på mer. Men skal rope evnt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok kontakt med valpeformidleren for min rase var jeg egentlig kun ute etter å få vite hvilke oppdrettere som hadde eller skulle ha valper. Resten tenkte jeg det var best å finne ut selv. Men nå er jo rasen jeg har ganske liten i Norge (11-12 oppdrettere) . Så det er ganske fort gjort for hvem som helst å orientere seg om akkurat den rasen. Kanskje litt vanskelige når det er en mer utbredt rase det er snakk om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som valpeformidler har du vel som oppgave å informere om hvem som har valper. Du skal vel forholde deg nøytral ellers. Men noen objektive tips til hva de kan spørre (spørre om konkurranseresultater, utstillingsresultater, helse) om om de leter etter en hund med akkurat de egenskapene kan du gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg spurte valpeformidleren i corgi klubben, så var det for å finne ut hvem som skulle ha kull. Hun gav med internett adresser og telefon/e-post til de. Alt om raseb og utstilling osv spurte jeg heller oppdretteren og fant ut på internett.

Du trenger ikke å lete etter kull sånn som jeg har forstått det er det kennelene/oppdretterene som melder inn når de har et planlagt kull, og noen når valpene er født. Men jeg er enig i de andre over at å nøytral er det beste.

Du klarer det sikkert bra :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Valpeformidler skal være nøytral.

Du skal kunne svare på spørsmål generelt om rasen, størrelse, pelsstell, alder, sunnhet osv. - og du skal ha oversikt over hvem som har valper. Det er ikke din oppgave å styre de til rett oppdretter - det må de finne selv.

Det skal imidlertid være sånn at de som ønsker sine kull formidlet selv må melde dette til valpeformidlingen, det er ikke din jobb å surfe rundt på internett å holde oversikten over hvilke oppdrettere som har kull, den oversikten må de selv sørge for at du får.

Innrapporteringen bør være idiotsikker - dvs. f.eks. egen mailadresse som du har tilgang til - og kan ikke en oppdretter dokumentere at kullet er meldt inn så kan vedkommede heller ikke si at du favoriserer og bare formidler enkelte kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpeformidler skal være nøytral.

Du skal kunne svare på spørsmål generelt om rasen, størrelse, pelsstell, alder, sunnhet osv. - og du skal ha oversikt over hvem som har valper. Det er ikke din oppgave å styre de til rett oppdretter - det må de finne selv.

Det skal imidlertid være sånn at de som ønsker sine kull formidlet selv må melde dette til valpeformidlingen, det er ikke din jobb å surfe rundt på internett å holde oversikten over hvilke oppdrettere som har kull, den oversikten må de selv sørge for at du får.

Innrapporteringen bør være idiotsikker - dvs. f.eks. egen mailadresse som du har tilgang til - og kan ikke en oppdretter dokumentere at kullet er meldt inn så kan vedkommede heller ikke si at du favoriserer og bare formidler enkelte kull.

Enig med deg :) Det er jo bare de kull som er meldt inn til valpeformidlingen en valpeformidler han formidle. Ble mye formidling her nå :blink: Ellers er det jo kjekt for de som vil vite mer om rasen og har spørsmål, at valpeformidleren kan svare eller sette de videre i kontakt med noen som kan gi mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre nevner er det bare kullene som er meldt inn som skal formidles. Jeg har selv erfart at oppdrettere ikke ønsker å melde inn sine kull til valpeformidler, da de f.eks har mer enn nok kjøpere på liste eller at de mener at Finn.no er en vel så effektiv "formidler" og i tillegg billigere.

EDIT: Når det gjelder hva jeg ønsker av valpeformidler er god nøytral/upartisk oversikt over innmeldte kull. Og rett og slett fordi jeg synes det er litt ekkelt å ta kontakt med vilt fremmede uten å vite om de har tid til en samtale f.eks en liten notis om når du synes det er greit å få telefoner, en "åpningstid" på en måte. Det finnes en del valpespekulanter som foretrekker å ringe fremfor å sende mail og da er det greit å vite at på mandager fra 1800-2000 er du ledig for en samtale, f,eks. Det vil sikkert være greit for deg også å sette en form for ramme rundt din oppgave. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg forventer av valpeformidler er egentlig bare å få liste over kull og parringer, gjort av seriøse oppdrettere.

Er seriøse oppdrettere, de som er godkjent av raseklubben? Bare lurer litt på definisjonen her :blink:

Sånn generelt: Er det uavhengig om oppdretter er godkjent av raseklubben, så lenge den rapporterer om kull og vil at valpeformidler skal huske dem, eller må begge deler til? Altså BÅDE godkjent, OG rapportert til valpeformidler selv?

Nysgjerrig :)

Men ja, man kan vel ikke forvente at en valpeformidler skal få med seg alle kullene i en rase som er, det er vel som dere sier normalt at oppdretter gir info om kull selv og ønsker at det skal formidles vie klubbens formidler. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel, mente vel egentlig oppdrettere som er godkjent av raseklubben. Men jeg forventer, iallefall håper, at valpeformidler ville dyttet meg i en annen retning om det var en oppdretter som ikke holdt mål, sånn bortsett fra å fylle kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Er seriøse oppdrettere, de som er godkjent av raseklubben? Bare lurer litt på definisjonen her :blink:

Sånn generelt: Er det uavhengig om oppdretter er godkjent av raseklubben, så lenge den rapporterer om kull og vil at valpeformidler skal huske dem, eller må begge deler til? Altså BÅDE godkjent, OG rapportert til valpeformidler selv?

Nysgjerrig :)

Men ja, man kan vel ikke forvente at en valpeformidler skal få med seg alle kullene i en rase som er, det er vel som dere sier normalt at oppdretter gir info om kull selv og ønsker at det skal formidles vie klubbens formidler. :D

De fleste raseklubber har hjemmesider, jeg synes at det er viktig at det på raseklubbers hjemmesider ligger info om hvilke krav klubben stiller til avlsdyr, dvs. hvilke krav de mener børe være oppfyllt før man parer to individer. Denne infoen bør ligge på samme sted som man finner info om valpeformidler slik at man lett kan koble hvilke kull som er iht. kravene og hvilke som ikke er det.

Noen raseklubber har jo ingen krav til avlsdyr, men de fleste har krav og anmodninger.

Noen klubber opererer med to lister, ett for kull som fyller avlskrav og ett for kull som ikke fyller avlskravene.

NBFK har regler for hvilke kull som får formidles gjennom klubben, de må fylle raseklubbens krav til avlsdyr for i det hele tatt å få formidlet kullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel, mente vel egentlig oppdrettere som er godkjent av raseklubben. Men jeg forventer, iallefall håper, at valpeformidler ville dyttet meg i en annen retning om det var en oppdretter som ikke holdt mål, sånn bortsett fra å fylle kravene.

Akkurat det der synes jeg er litt problematisk. Rykter florerer vel i de fleste (eller i mange iallefall) hundeklubber. Oppdretter X har fjorten hunder boende hjemme og burde vært rapportert til dyrebeskyttelsen, mens oppdretter Y aldri har tid til å bistå valpekjøpere. Det blir umulig for meg å vite hvor mye hold det er i sånne rykter, og dessuten er jeg som sagt alles valpeformidler, dvs de som er medlemmer i klubben og som har godkjente kull. Samtidig sier det seg selv at det ikke gir noen god følelse å henvise en letende, uerfaren valpekjøper til en oppdretter du har hørt mye rart om.

Altså må man være litt smart, for eksempel kan man jo gi valpespekulanten litt tips om hvordan h*n kan skaffe seg den infoen man selv ikke kan gi ... Det tror jeg er bedre enn å hinte og ymte.

Ellers takk for mange nyttige innspill i denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...