Gå til innhold
Hundesonen.no

Tør du å gå fra hunden din ute?

Midas

Recommended Posts

Jeg går ALDRI fra Dina ute. Ikke uansett om jeg skal to sek inne på en butikk å kjøpe en brus. Jeg er livredd for at hun skal bli stjålet, eller oppleve noe vondt når hun står bundet fast. Jeg har henne også alltid i syne hvis hun er løs, og går aldri fra henne hvis hun stopper opp for å lukte på noe etc.

Jeg har opplevd flere ganger i Oslo at folk bare har gått fra hundene sine mens de har de løse på tur. Her i vinter så traff jeg på en BC som var helt fortvilt for han ikke fant mamman sin. Løp frem og tilbake og leita og leita. Over et stort område løp han, og det lyste frykt av han. Det endte opp med at jeg stoppet han, og tenkte å ta han med meg for å leite før han løp på veien. Jeg fant et nr på han som jeg ringte, og det var opptatt. Tok han med meg og gikk et stykke oppover turveien hvor vi hadde gått og da viser det seg at eieren gikk å snakket i tlf, helt i sin egen verden og helt uten tanker for å se etter hunden. Når han så henne løp han avgårde etter henne. Jeg fikk så vondt av han... Dette var langs akerselva, og det var mange folk og hunder der, og like ved en traffikert bilvei. Synes det er rart at folk er så "slepphendte" med hundene sine.

Så hva gjør dere? Går dere fra hunden utenfor butikken, eller på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, går aldri fra hundene sånn. Hvis de er i bånd i hagen, så er de det fordi jeg er der, jeg går ikke fra de der heller (lenge av gangen, jeg kan gå inn på do og sånt). Jeg kan fint gå fra hundene for å gå i butikken hvis de er i bilen, men jeg er også redd for at de skal dø da, så da SKAL det være skygge der, eller noen skal sitte igjen i bilen med de. Hvis vi går på tur, og de er løse, på steder der vi IKKE møter folk (som hos "oppdretterene" til Nemi, eller på hytta til mamma), så går jeg bare hvis de stopper for å lukte på noe, men jeg går som regel ikke så langt at ikke de ser meg/jeg ser de.

Edit: La til litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender noen ganger at jeg har med Tinka på butikken. Men da på den jeg tidligere jobbet på, og da binder jeg henne innendørs i synet til kameraene og ber kassereren om å holde et øye på henne. Pluss at jeg kjenner de fleste kundene.

Men ellers ville jeg aldri funnet på å binde henne utenfor, og har jeg henne i bilen, så plasseres hun i bagasjerommet som ikke er synlig fra utsiden (godt luftet selvfølgelig). Og på tur er jeg veldig nøye på at jeg vet hvor hun er. Og skal jeg ta en telefon eller noe så fester jeg evt. båndet på henne, spesielt hvis det er en viktig telefon som jeg føler at jeg kommer til å gi mesteparten av oppmerksomheten min til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla er ute i hundegård hele dagen hun og har ingen betenkeligheter med det( kan være fordi det er langt ute på landet på en gård og det alltid er folk på gården et eller annet sted :) )

Men går aldri fra henne utfor butikk uten at noen passer på. På høst/vinter KAN jeg gå fra henen i bilen men det har vel skjedd en gang eller to. På tur der hun er løs går jeg fra henne viss hun stanser for å lukte men aldri ut av synsfeltet hennes. Har ikke så noia for at hun skal bli stjålet men at hun skal vimse seg ut på en vei eller at noen skal plage henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihh til den nye hundeloven er det vel ikke lovlig å binde hunder utenfor butikker ? Jeg hadde uansett ikke turt det, av frykt for at hunden skulle bli stjålet.

Ellers er jeg lite glad for hunder som løper løse. Vi hundeeiere må vise ansvar, samfunnet går mot mindre toleranse for avvik og folk som ikke liker hunder kommer til å bli hørt mer og mer. Hundeeiere bør ikke oppføre seg slik at de provoserer frem stadig nye regelverk og forskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gården vår går vi ifra han ja- men det telles vell ikke.

Har ikke gått fra han utenfor butikken noe mange ganger, da han har noe sep.angst og begynner og hyll bjeff med engang vi setter foten in i en butikk. (Og det er jo flaut også , og gå ifra en hund som ni-bjeffer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg binder aldri hundene ute der folk går, eneste på jobben til sambo for der er det bare kjente også står de usjenert til. Er mer redd for hva hundene kan finne på å gjøre om noen skulle gå nær dem. Chira ser helst at fremmede folk og dyr holder seg minst 2 meter unna.

Bikkja til ei venninne går aldri i bånd. Den venter utenfor butikken og tusler rundt omkring henne uansett hvor de går. Sånn har alle hundene hennes vært, men denne fikk hun som voksen. Sikker på at hesten hennes ville ventet pent utenfor butikken også. Dyra hennes blir bare daltete :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg har gått ifra My i skogen sånn at jeg ikke ser henne mens jeg går ut spor eller felt til henne.. Jeg har gått ifra henne i parken for å trene enkeltdekk med skjult fører.. Jeg har gått ifra henne i bilen mange ganger, men jeg ser ofte til henne da. Og jeg har gått ifra henne utenfor butikken, men bare tidlig på dagen når det er lite folk ute og jeg bare skal kjøpe en ting eller to. Da sitter hun på trappa til butikken slik at jeg ser henne igjennom døra.. Der sitter hun og snuser på alle som går inn døra og alle som kommer ut døra og sjarmerer mange på sin vei.

Hadde noen prøvd å stjele henne tror jeg jeg ville fått det med meg, og hadde noen hunderedde mennesker spurt meg om å fjerne henne hadde jeg gjort det på flekken og sagt unnskyld.

Emma derimot, blir ikke bundet utenfor butikken og hun er ikke utenfor synsvidde med mindre hun er i hagen - da kan jeg godt gå inn og hente noe mens hun er ute alene, jeg vet at hun ikke går noen steder alene der. Men i andre situasjoner stoler jeg for lite på henne. My derimot stoler jeg mye på sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihh til den nye hundeloven er det vel ikke lovlig å binde hunder utenfor butikker ? Jeg hadde uansett ikke turt det, av frykt for at hunden skulle bli stjålet.

Det er vel bare forbudt å binde de utenfor døren til butikken, såvidt jeg har fått med meg.

Her hjemme står hundene ute i bånd eller hundegård hele dagen, men det er helt trygt, vi bor på en gård ved en endevei, det er null gjennomgangstrafikk eller turgåere, og alle som kommer hit kommer på besøk til oss. Jeg har gått fra Knott utenfor butikk flere ganger, mest for trening, men jeg ser veldig an området, og binder henne alltid sånn at jeg kan se henne innenifra. Synes det er ekkelt, og løper til døren hele tiden for å sjekke, så hun står uten oppsyn i maks ett min av gangen. Zima står aldri alene noen andre steder enn her på gården. Hun klipper alle bånd, og må stå i kjetting (mens den dobbelt så store hunden kan bindes i sytråd :) ), dessuten er hun nok en mye mer fristende hund å bare plukke med seg ... Skrekk. Begge går løse på tur, men aldri der vi møter folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går aldri fra Selma ute. Rett og slett fordi jeg er redd for at noe skal hende med henne. Man hører jo skrekkhistorier om hunder som blir bortført osv. Hadde noe sånt hendt med Selma tror jeg at jeg hadde dødd av bekymring. Jeg er kanskje litt overbeskyttende, og er veldig selektiv med hvem som får passe henne også :) Men det er jo fordi jeg er så innmari glad i henne da :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørr heller ikke stte henne fra meg når jeg feks skal på butikken å kjøpe en ting eller to.. Jeg synes ikke det er så fint å gjøre det heller jeg da.. Med tanke på andre folk.. Og jeg har henne alltid i synet på tur og slikt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med å sette Grim uttafor bensinstasjonen her. Men da er jeg vel borte i max to min.

Og jeg er overhode ikke redd for at noen skal stjæle han, jeg er heller redd for at noen som kommer litt for nærme får seg en overraskelse. :)

Sette han utenfor en større butikk gjør jeg ikke, da får han heller være hjemme.

Løs på tur holder han seg alltid ved meg, og beiner etter om det blir noen meter mellom oss, men jeg er likevel alltid oppmerksom på hvor han er og hva han driver med.

Jeg skjønner ikke at folk har nærver til noe anna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter henne svært skjeldent utenfor butikken. Som regel sitter hun i bil etc

Ute på tur er hun ofte ute av syne, men sånn er det med jakthunder. Jeg går mer tur alene enn "sammen" med henne. Likevel er hun alltid i nærheten og det er hennes jobb å ha kontroll på hvor jeg er. Ved store kryss eller når jeg snur så gir jeg henne alltid beskjed/venter til hun får det med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg lite glad for hunder som løper løse. Vi hundeeiere må vise ansvar, samfunnet går mot mindre toleranse for avvik og folk som ikke liker hunder kommer til å bli hørt mer og mer. Hundeeiere bør ikke oppføre seg slik at de provoserer frem stadig nye regelverk og forskrifter.

Nei det er ikke lov, men det er likevel mange som gjør det. På CC på Gjøvik har de slike hundebur som er låsbare som man kan sette hunden i, men jeg hadde ikke gjort det heller jeg. Jeg klarer bare ikke å gå fra henne hvor det er mye folk og hvor noen kan gjøre henne noe. Jeg hadde også collien min ute i bånd tidligere der jeg bodde, fordi han holdt på å bli sprø av varmen inne og vi bodde i skogen. Jeg bandt aldri han fast utenfor butikken eller noe annet sted. Her i Oslo har jeg blitt enda mer hysterisk. Har hørt om hunder som har blitt stjålet i marka når eieren ikke har sett den, som muligens har blitt brukt til trening av kamphunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De går alene ute her når jeg er hjemme,inngjerdet er det dog. Binde dem utenfor butikker å sånn gjør jeg ikke nå etter nye loven,også har jeg blitt mye reddere for tyveri,at noen skal skade dem,slippe dem osv.så jeg tar ikke sjangsen. I bilen går jeg fra dem nesten hver dag,men det ser jeg ikke på som farlig for noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to sikletryner kan godt stå alene i ett par minutter utenfor bensinstasjon eller lignende, men skal jeg ta helgehandelen på Ica er hundene hjemme eller i bilen.

Jeg må innrømme at jeg er smånervøs å ser etter hundene hele tiden innefra via vinudet, men nå tror jeg at jeg har en rase som hvem som helst ikke bare går bort til.

Men jeg må også legge ved at jeg ga ei dame huden full av kjeft (?) når hun kom tilbake etter 25 min fra et kjøpesenter til valpen sin som stå fastbindt og redd. Jeg gikk ikke fra hunden, men satte meg ned til han og var sammen med han til eieren kom fra kjøpesenteret med poser fra både den ene og den andre butikken.

Jeg fortalte henne en skrekk historie om at en hund ble stjålet og er fremdeles borte et år tidligere fra samme kjøpesenter.

Jeg håper hun ikke utsetter valpen sin for det engang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkjene her har hagen til disposisjon. Vi kan fint sitte inne å se tv, eller gjøre ting. Man hører fort når det kommer folk :) fordi den lille sorte (DP) varsler som et helvette. Så her er det helt trygt, ingen kommer usett inn her.

Jeg har også ofte bikkje med meg på butikken, men da tar jeg henne under armen og har henne med meg inn, eventuelt får hun sitte i handlekorg, skikkelig stas! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med å sette Grim uttafor bensinstasjonen her. Men da er jeg vel borte i max to min.

Og jeg er overhode ikke redd for at noen skal stjæle han, jeg er heller redd for at noen som kommer litt for nærme får seg en overraskelse. :)

Hva om det er et barn som får seg den overraskelsen ? Bidrar du til større toleranse for hundehold da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine hvalpekjøpere fortalte en historie. Hun og hunden hadde en fast rute gjennom byen, den inkluderte T - bane og gate opp og gate ned. De hadde en fast butikk de stoppet ved - hvor hun bandt ham utenfor for å kjøpe dagens lunsj. En dag hun kom ut fra butikken var ikke hunden der, noen forbipasserende kunne fortelle at noen ungdommer hadde løsnet ham og tatt ham med. Hun ble fortvilet og lette etter ham, men måtte gi opp, på vei til T banen fortalte noen at det hadde kommet en løs hund alene ned til T banestasjonen og den hadde entret en vogn. Da hun kom hjem satt han utenfor porten og ventet. Utrolig historie og takk gode gud for at det gikk bra. Men det er det jo ingen selvfølge at det gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg veldig sentralt så jeg har ikke behov for å ha hun med til butikken, ikke hadde jeg turt å binde hun utenfor heller, hun er litt skeptisk ovenfor barn og jeg vil ikke sette hun ovenfor en situasjon hvor det kommer et barn og klapper hun og hun er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig ekkelt å sette dem fra meg utenfor butikk, så jeg har helst noen med meg som kan passe på dem. Dersom jeg blir nødt til å sette dem fra meg, så løper jeg inn og ut av butikken og stresser som bare rakkern :)

Jeg og, stresser som en gal.

Er ikke så ofte han står utenfor å venter, er bare hvis det er litt praktisk, på vei hjem fra tur eller noe. Og nå har jeg heller ikke bodd på noen store steder mens jeg har hatt ham, så føler meg rimelig trygg på at han ikke blir tatt. Men tanken er der jo, derav stressingen... blir sjeldnere og sjeldnere, har blitt mer forsiktig nå tror jeg, av en eller annen grunn. Kanskje pga. heftige diskusjoner her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og, stresser som en gal.

Er ikke så ofte han står utenfor å venter, er bare hvis det er litt praktisk, på vei hjem fra tur eller noe. Og nå har jeg heller ikke bodd på noen store steder mens jeg har hatt ham, så føler meg rimelig trygg på at han ikke blir tatt. Men tanken er der jo, derav stressingen... blir sjeldnere og sjeldnere, har blitt mer forsiktig nå tror jeg, av en eller annen grunn. Kanskje pga. heftige diskusjoner her inne :)

De fleste steder er det mulig at jeg setter dem fra meg i gangen, slik at jeg kan se dem, eller utenfor et vindu slik at jeg kan holde blikket på hunden når jeg er i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om det er et barn som får seg den overraskelsen ? Bidrar du til større toleranse for hundehold da ?

Nå står han ikke utenfor døra, og klokka har alltid vært etter 12. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...