Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser som har forandret seg. Betraktninger fra utstilling i helga.


KristinR

Recommended Posts

Var på utstilling i helga, noe jeg forsåvidt er en del ganger i løpet av året. Stillte tidlig selv så hadde god tid til å gå rundt og observere etterpå.

La merke til noen raser dere jeg mener å se en utvikling jeg personling ikke liker.

Papillon var den første. De er blitt så små! Så flere voksne individer som ikke var større enn chihuahua. De skal da ikke være slik??

Den neste rasen var staffen. Himmel for noen muskelbunter. Minte meg om slike hormonkyr fra nede på kontinentet. Jeg kan ikke tro at det er slik de skal være. Det bulte ut med muskler som om de gikk på steroider. De var ikke så høye, men ekstremt kraftige.

Og så la jeg merke til belgeren. Så mange individer som minnet meg mer om mynde enn belger. Spede hunder som sto å trippet som mynden gjør. Dårlige farger og supersped. Vet jo godt at belgeren ikke er en hund som skal ha kraftig benstamme, men disse var ikke slik jeg liker de og tror de skal være.

Bare noen betraktninger som jeg lurer på om andre har gjort seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mange papilloner er mektig små ja.. Synes det er ganske stygt når de får sånn dverggpreg! Men det er jo noen små papilloner/phalener uten dvergpreg, som fks Loppa til Tine Therese her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå synes ikke jeg at forandringer som går på størrelse er det mest alvorlige. Se heller på raser som mopsen, som omtrent ikke har snute lenger, noe den hadde for en god del år tilbake. Dette er forandringer som kan føre til problemer for hunden, og er absolutt verdt å tenke på/gjøre noe med. Ikke bare mopsen som har slike negative forandringer, finnes mange andre eksempler, men den diskusjonen (ang. hunders mindre sunne eksteriør) har man tatt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Boxerene blir surere og surere. Det er jo nesten alltid noen som knurrer/glefser/kaster seg etter hverandre, og noen ganger må de bedømmes en etter en (f.eks at det er 4 stykk i ringen, går 3 på utsiden av ringen mens 1 ble stilt foran bordet). Synes også mange Boxere har for lang rygg og altfor flatt annsikt.

Nå skal det nevnes da, at det jeg har sett ikke gjelder alt av Boxere da, finnes mange snille og vakre Boxere. Men må si at jeg (de siste gangene vi har vært på utstilling) har sett mange hissige boxere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden Retriveren har jo omtrent blitt helt HVIT, hvor er den gyldne gule hunden vi kjenner fra barndommen ?

Det kommenterte gubben også. Vi var i naboringen til golden, og omtrent samtlige var hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden Retriveren har jo omtrent blitt helt HVIT, hvor er den gyldne gule hunden vi kjenner fra barndommen ?

Tenkte jeg også i helga. De jeg så var så kritthvite at de nesten gikk over til å bli sånn sølvaktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg også i helga. De jeg så var så kritthvite at de nesten gikk over til å bli sånn sølvaktige.
Og det er ikke fint! Jeg savner de gylne... Ikke nok med at de er hvite, mange er også overvektig! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon var den første. De er blitt så små! Så flere voksne individer som ikke var større enn chihuahua. De skal da ikke være slik??

Nå har jo ikke jeg sett de hundene du har sett, så jeg vet jo ikke hvor små de egentlig var. Her nord er det dessuten veldig mange færre papillons nå enn for noen år siden, men en periode var de oftere for store enn for små. Blir man vant til for store hunder i en rase, kan man fort synes hunder av korrekt størrelse ser for små ut. Iflg. standarden skal den være 28 cm i skulderhøyde og veie mellom 1,5 og 5 kg, og det er jo et ganske stort spenn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i det siste truffet et par papilloner, og de er ikke små i forhold til hva jeg syntes de var før. Den ene var stor og jeg ble sjokkert over at han var så stor som han var. Men søt og livlig var han uansett størrelse.

OT: På lørdag var det markedsdager på Vinterbro, der traff jeg ei dame med en golden. En GOLDEN golden. den var norsk sa hun. Men hun visste ikke fra hvor. Den var lekker i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker de store/mellomstore papillonene best jeg :) Frøkna her er rundt 3,5. Slank, uten å være verken spinkel eller kraftig. Men halvsøsteren hennes er vel rundt 7 kg eller noe sikkert! Hun er værtfal veldig stor og kraftig.

Edit: La til to bilder av de. Typisk at de ikke ville vise hodet :)

post-1542-1245704037_thumb.jpg

post-1542-1245704072_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon: Veldig enig! Stiller selv min, som er av den "gamle" store typen, og ser heldigvis at mange dommere fortsatt vil ha disse, og ikke de "bittesmå" på rundt 1,8 kg! Mange av disse renner konstant i øynene, og er ekstremt gneldrete, og har et altfor mye "dvergpreg" over seg..

Staffen: Enig der og.. mange er blitt så ufattelig "hjulbeinte" i tillegg, så bevegelsene ser jo virkelig totalt korny ut på flere av dem, mye pga. beinbygning, men også pga, som du sier, de enorme musklene!

På legge til Basset Hound, som virkelig begynner å bli ekstremt lange, med ekstremt korte ben, og ekstremt mye ekstra hud..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rase jeg virkelig misliker å se i ringen er Pekingeser...! Nå veit ikke jeg hvordan de var før, men det er ihvertfall et sørgelig syn nå... En stor pelsball og de klarer såvidt å gå! Jeg syns dette er på grensen til dyremishandling. Det eneste du ser er en kule med pels og en pesende tunge som vagger bortover i snegletempo i noen meter før eier plukker opp hunden, stiller de opp og begynner å gre pelsen. Jeg blir rett og slett litt sint av det. Hva slags liv er det da?? De kan umulig klare å gå turer i skog og mark?!

De har vel tissekasse inne alle sammen tenker jeg... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rase jeg virkelig misliker å se i ringen er Pekingeser...! Nå veit ikke jeg hvordan de var før, men det er ihvertfall et sørgelig syn nå... En stor pelsball og de klarer såvidt å gå! Jeg syns dette er på grensen til dyremishandling. Det eneste du ser er en kule med pels og en pesende tunge som vagger bortover i snegletempo i noen meter før eier plukker opp hunden, stiller de opp og begynner å gre pelsen. Jeg blir rett og slett litt sint av det. Hva slags liv er det da?? De kan umulig klare å gå turer i skog og mark?!

De har vel tissekasse inne alle sammen tenker jeg... :icon_confused:

jeg er helt enig med deg det er tragisk. Snakket med min opdretter om det her en gang hun er dommer og sa at hvis hun dømmer pekigneser og en greier å trave en hel runde putter hun den opp som vinner nesten uansett utseende da hun prøver å få den i avlen slik at det kanjse kan forbedre rasen. Det er tragisk så noen her tror det kanskje var spesial utstillingen dems da det var himla mange av de og de var rett før vi skulle i ringen og ingen greide å trave en runde en gang det er tragisk! Jeg blir sint når jeg tenker på det! og så klager man på mops og diverse men se på de da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er flere raser som har forandret seg, uten at de blir fryktelig ekstreme av den grunn, sånn at det går utover helsen til hunden slik det gjør med diverse andre raser nevnt her. Ta cocker; det er nå snakk om at man har fått en "skandinavisk" variant. De er større, grovere, har mye mer pels (snart amerikanerpels), og er mye mer vinklet bak. Generelt ligner de mer og mer på amerikaner. Kanskje ikke så rart siden amerikaner ofte blir satt opp i gruppa? Det er i alle fall sjelden å se andre spaniels i gruppa.. Springer av en viss stor oppdretter blir av og til satt opp, ellers er det vel ingen?

Så har man cairn, der er det noe av det samme: STORE hunder som ikke ville klart å komme seg inn gjennom "nåløyet" i et hi, overvinklet bak, og generelt mer typisk "show-hund". Sånn generelt når det gjelder raser som forandrer seg i utstillingsringen, tror jeg kanskje at det man ofte ser er en sped begynnelse på schäfer-tendensen: vanvittig hellende overlinje, mye mer vinklet bak. Overlinjene som tidligere kanskje var mer eller mindre vannrette, har nå en helning på mange grader - og dèt synes jeg er litt skremmende! Det handler jo mye om vinkling bak, og jeg kan ikke fatte og begripe at det skal være så bra? :icon_confused: Se på show-setterne som gjerne kommer fra utlandet på int.utst; de ligner jo ikke noe man finner i Norge, likevel setter dommerne disse hundene opp som vinnere.. Jeg sier ikke at det er stygge hunder, men det er i alle fall ikke en setter! IS'en som ble NV08 minnet mer om en flatcoat enn en setter spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rase jeg virkelig misliker å se i ringen er Pekingeser...! Nå veit ikke jeg hvordan de var før, men det er ihvertfall et sørgelig syn nå... En stor pelsball og de klarer såvidt å gå! Jeg syns dette er på grensen til dyremishandling. Det eneste du ser er en kule med pels og en pesende tunge som vagger bortover i snegletempo i noen meter før eier plukker opp hunden, stiller de opp og begynner å gre pelsen. Jeg blir rett og slett litt sint av det. Hva slags liv er det da?? De kan umulig klare å gå turer i skog og mark?!

De har vel tissekasse inne alle sammen tenker jeg... :icon_confused:

Fant noen videoer av pekingneser i agility på youtube:

Disse ligner jo ikke på de pekingneserne her til lands, mye sunnere og mye mere bevegelige virker det som!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Må si meg kraftig uenig med trådstarter angående Staff i alle fall.

Ihht. rasestandarden skal hanner være opp til 40,5 cm i skuldra og ca. 17,5 kg (alt skal være porposjonert slik at hunden ikke blir for "bullete" og heller ikke for tynn og langbeint.

Snute/hodedeling skal være 1/3 snute til 2/3 hode.

Hunden skal være kvadratisk og labbene skal være parallelle og vinklet rett fram.

Vi har i den senere tid sett noen hanner opp mot 20kg, men de overgår også rasestandarden i høyde.

Staffen skal være markert og muskuløs, den har ikke underpels og når de fores/trenes riktig skall musklenes form være synlig gjennom huden når hunden beveger seg eller står "stand" foran dommer.

Dette siste har vært tilfelle siden rasens opprinnelse så hvis trådstarter mener dette er noe som har skjedd i senere år må de hunder han/hun har sett tidligere ha avveket fra standarden ganske kraftig.

Rasestandarden har blitt endret i senere tid for å oppnå mindre og lettere hunder (før var makshøyde 42cm), men kravet om at hunden skal være proposjonalt bygget er ikke endret.

Det er klart at man vil se en del avvik ihht. standard på enhver utstilling, men det er da dommernes ansvar å premiere riktig ihht. de retningslinjer som gjelder for rasen.

Vennlig hilsen

Staff og rottiseier

post-5587-1246106115_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,

Det er nok bare vinkelen på bildet som lurer dere litt.

Hun er 36kg og i riktig fin form. Desverre lider hun av Hypothyroidisme (lavt stoffskifte) så vi må passe på henne kontinuerlig selv om hun ikke spiser mer enn 150-200gram til dagen.

Sommer2008-082-Laika-and-Bea.jpg

Rottisen har normalt ikke den "innsvingen" som de fleste hunder har ved magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,

Det er nok bare vinkelen på bildet som lurer dere litt.

Hun er 36kg og i riktig fin form. Desverre lider hun av Hypothyroidisme (lavt stoffskifte) så vi må passe på henne kontinuerlig selv om hun ikke spiser mer enn 150-200gram til dagen.

Hun så ikke like stor ut på det andre bildet med henne, men litt stor der også synes jeg.

Hunden på bildet her er en stor tispe. Utstillingsvekten hennes er på 42 kg, noe som er stort hos tispene. Hun er nå i en flott form, og selv uten opptrukken buk skal de ikke se feite ut.

samling18.04(11).jpg

Tispa her er mindre enn tispa på forrige bildet, og har også en flott dasong. Henes matchvekt er rundt 35 og hun ser slankere ut enn tispa du viser frem.

alinastaa2.jpg

Uff, sykdom er noe herk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg altså, men det ser ut som begge de hundene der har litt ekstra å gå på for å si det sånn. Staffen har godt med "valker" og rottisen ser jo storgravid ut.

Hehe, han er knapt nok 8 mnd på det bildet og har litt ekstra skinn ja, men han er ikke feit.

Otto-and-Bea.jpg

Litt uvanlig å få slike kommentarer på min første post i et nytt forum og i en tråd som ikke har noe som helst med hundeforing å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...