Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser som har forandret seg. Betraktninger fra utstilling i helga.


KristinR

Recommended Posts

Hehe, han er knapt nok 8 mnd på det bildet og har litt ekstra skinn ja, men han er ikke feit.

Otto-and-Bea.jpg

Litt uvanlig å få slike kommentarer på min første post i et nytt forum og i en tråd som ikke har noe som helst med hundeforing å gjøre...

Jeg synes også rottisen så litt vel rund ut på det første bildet, men hvis det er pga. stoffskifte problemer forstår jeg det :| Synes du svarte fint til de som spurte, enda tråden ikke hade noe med det å gjøre.

Edit:

OT: Du kan quote flere ting i samme innlegg altså. Jeg tenkte bare jeg skulle si det siden du skrev i hvert sitt i ste :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, han er knapt nok 8 mnd på det bildet og har litt ekstra skinn ja, men han er ikke feit.

Otto-and-Bea.jpg

Litt uvanlig å få slike kommentarer på min første post i et nytt forum og i en tråd som ikke har noe som helst med hundeforing å gjøre...

Feite hunder trenger ikke ha noe med hundeforing å gjøre, og tråden handler omhunder som har forandret seg. Rottweileren har også forandret seg når det kommer til utseende i ringen. Er flere av hundene i rottisrigen som er store og nesten ser feite ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De så store ut på det første bildet, men på de andre bildene så de jo riktig så fine ut.:| (Håper ikke svarene du fikk skremmer deg bort da :|)

BDD girl; det er slik jeg mener en rottis skal se ut, og det var slike som fikk meg til å vurdere rasen engang. Men jeg så så mange tønnete hunder, med alt for newfoundlender hode (bamsehode), og de så rett og slett feite ut, uten å kanskje være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De så store ut på det første bildet, men på de andre bildene så de jo riktig så fine ut.:| (Håper ikke svarene du fikk skremmer deg bort da :|)

BDD girl; det er slik jeg mener en rottis skal se ut, og det var slike som fikk meg til å vurdere rasen engang. Men jeg så så mange tønnete hunder, med alt for newfoundlender hode (bamsehode), og de så rett og slett feite ut, uten å kanskje være.

Det Er alt for mange tønnete rottiser. Jeg lette men fant ikke noen hvor han står bra, men her: http://www.sportshund.no/Hundens_dag_i_drobakk.htm er bilder av Norges mest meritterte Rottweiler, Bankrott's Dr Feelgood, en hund som flere oppdrettere mener er for liten og tynn, men man får ikke championatet om man ikke er bra nok (skal i alle fal ikke få).

Håper heller ikke du blir skremt bort Beartwo. Men folk spør her inne og folk har forskjellige preferanser. Velkommen forresten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepps, slik skal en rottis se ut ifg. min standard iallefall, kraftig og muskuløs, men samtidig med former og eleganse. Isj, kunne nesten ønske jeg ikke hadde sett bilder av så fine hunder nå, for nå blir det bare enda en rase å sikle på :| Den første tispen du la ut, herregud så vakker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepps, slik skal en rottis se ut ifg. min standard iallefall, kraftig og muskuløs, men samtidig med former og eleganse. Isj, kunne nesten ønske jeg ikke hadde sett bilder av så fine hunder nå, for nå blir det bare enda en rase å sikle på :| Den første tispen du la ut, herregud så vakker!

Da får du se her inne da, så mister du lysten igjen: http://www.amrottclub.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feite hunder trenger ikke ha noe med hundeforing å gjøre, og tråden handler omhunder som har forandret seg. Rottweileren har også forandret seg når det kommer til utseende i ringen. Er flere av hundene i rottisrigen som er store og nesten ser feite ut.

Det går bra vet du, har drevet nettforum innen andre disipliner (biler.. huff) i snart 12 år så jeg tåler litt, men når jeg svarer saklig forventer jeg saklige kommentarer innen trådens tema :)

Desverre er jeg totalt skyldig i å ha avsporet tråden totalt og prøver herved å bringe den tilbake til temaet.

Mitt poeng var at Staffestandarden har endret seg noe de siste årene mot mindre hunder og utfra det jeg ser i staffsammenheng så er det ingen overvekt av "bolete" hunder med skeive labber og alt mulig annet rart.

Standarden er helt klar, og de fleste seriøse oppdrettere innen rasen er opptatt av å drive avl mot dette målet. Uheldigvis er målet rimelig nytt og vi sliter enda litt med at folk savner Amstaff/APBT, som er større hunder slik at dømmingen på utstillinger ikke alltid reflekterer det som er ønskelig for rasen, men kanskje et mer "folkelig" syn på hva hunden skal være.

Otto er definitivt blant "de store" i høyde, men bygningen hans er kvadratisk, og vi håper han i årene framover vil bygge litt mer muskler (spesielt i framparten), per i dag ligner han mest de hundene som representerte rasen i 1935.

At en korthåret hund med svært lite underhudsfett kan se "veldig" muskuløs ut er jeg helt med på, men å kalle dem "bolete" finner jeg litt på kanten.

En Dalmatiner som er godt trent viser de samme muskellinjene som en staff, men der er ikke målet det samme, Dalmatineren skal kunne løpe lett, mens en staff skal ha eksplosiv styrke. Hvis man ikke liker den bygningen er det helt flott, men å kalle dem "bolete" synes jeg blir litt dumt.

Så der var min introduksjon til forumet gjort med et STORT PLASK.. hehe. Jeg tåler litt, men ikke for mye. hehe.

Da får du se her inne da, så mister du lysten igjen: http://www.amrottclub.org/

Vakre hunder, bare synd de høgger halen av dem .. hehe

Rottweilers Online

Dette er vårt tilholdssted for Rottiser, utrolig mye flinke folk fra hele verden. Desverre har rottismiljøet i Norge slitt litt de senere årene og vi har måttet gå utenfor Norge for å finne et fora hvor det finnes "nok" mennesker til å få et nyansert syn på rasen.

Hehe,

Det er nok bare vinkelen på bildet som lurer dere litt.

Hun er 36kg og i riktig fin form. Desverre lider hun av Hypothyroidisme (lavt stoffskifte) så vi må passe på henne kontinuerlig selv om hun ikke spiser mer enn 150-200gram til dagen.

Sommer2008-082-Laika-and-Bea.jpg

Rottisen har normalt ikke den "innsvingen" som de fleste hunder har ved magen.

De du har vist her er utrolig flotte dyr, men de står også i "stand" slik at det er vanskelig å sammenligne.

Laika kom til oss som "rescue" i en alder av 3,5 mnd og har ikke godkjent stamtavle på morens side pga. underbitt i morens kull.

Vi ønsket oss en familiehund med "litt ekstra" og dette, min 7. hund ble min første Rottweiler. Samboeren min var i utgangspunktet redd hunder på tross av at familien hadde hatt boxere i alle år. Hun hadde aldri blitt "kjent" med en hund.

Laika var ingen lett valp, hun hadde gått alene sammen med mor og far (på 55 og 65 kg) i en liten garde og hun beit... for alt.

Jeg vil ha mat = biting, Jeg vil ha kos = biting, Jeg vil tisse = biting osv. osv.

En rottweiler som biter er ikke kjekt.. selv for en erfaren hundeeier.

Heldigvis kom vi selv på den riktige måten å "straffe/korrigere" henne på.. adskillelse fra flokken. Når samboeren min fant ut dette fikk hun muligheten til å føle seg i kontroll og endelig bli glad i hunden.

De er nå uadskillelige (gjelder meg og) og hun (samboeren) har funnet verdien i å ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standarden er helt klar, og de fleste seriøse oppdrettere innen rasen er opptatt av å drive avl mot dette målet. Uheldigvis er målet rimelig nytt og vi sliter enda litt med at folk savner Amstaff/APBT, som er større hunder slik at dømmingen på utstillinger ikke alltid reflekterer det som er ønskelig for rasen, men kanskje et mer "folkelig" syn på hva hunden skal være.

Og her er vel litt av kjernen i problemet med utviklingen på staff: det finnes ganske mange useriøse oppdrettere som søker å få hundene til å ligne mest mulig på amstaff. Disse stiller jo også ut hundene sine, og hvermannsen ser kanskje flere av denne typen enn litt mindre og lettere slik de skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klipp

At en korthåret hund med svært lite underhudsfett kan se "veldig" muskuløs ut er jeg helt med på, men å kalle dem "bolete" finner jeg litt på kanten.

En Dalmatiner som er godt trent viser de samme muskellinjene som en staff, men der er ikke målet det samme, Dalmatineren skal kunne løpe lett, mens en staff skal ha eksplosiv styrke. Hvis man ikke liker den bygningen er det helt flott, men å kalle dem "bolete" synes jeg blir litt dumt.

Så der var min introduksjon til forumet gjort med et STORT PLASK.. hehe. Jeg tåler litt, men ikke for mye. hehe.

Regner med at den var til meg :)

Det var kanskje litt på kanten ja, hele innlegget var vel lite gjennomtenkt. Men har iallefall sett endel jeg personlig synes ser litt "overdrevne" ut, altså at de rett og slett blir litt klumpete.

Riktig det, en godt trent dalmis synes musklene på, og det er også noe jeg ønsker for min hund, synes det er utrolig flott og se hunder som utnytter kroppens potensiale. Så misforstå meg rett, har ingenting imot muskuløse hunder, tvert imot er det disse rasene jeg har falt mer og mer for de seneste årene. Det kan også hende jeg har forvrengt mitt syn på rasen, og kanskje forventer og se en amstaff :) ... jeg foretrekker jo også litt større og mer høyreiste hunder, så kan jo godt være at jeg bare rett og slett synes de blir for "mye" iht min standard :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at den var til meg :)

Det var kanskje litt på kanten ja, hele innlegget var vel lite gjennomtenkt. Men har iallefall sett endel jeg personlig synes ser litt "overdrevne" ut, altså at de rett og slett blir litt klumpete.

Riktig det, en godt trent dalmis synes musklene på, og det er også noe jeg ønsker for min hund, synes det er utrolig flott og se hunder som utnytter kroppens potensiale. Så misforstå meg rett, har ingenting imot muskuløse hunder, tvert imot er det disse rasene jeg har falt mer og mer for de seneste årene. Det kan også hende jeg har forvrengt mitt syn på rasen, og kanskje forventer og se en amstaff :) ... jeg foretrekker jo også litt større og mer høyreiste hunder, så kan jo godt være at jeg bare rett og slett synes de blir for "mye" iht min standard :D

Du har en helt riktig innstilling, men nei jeg postet ikke med hensyn til deg, bare til rasen fordi det er en hund med lite underpels og hvor musklene synes tydelig.

Klart noen hunder "blir for mye", men det er dommerens forbannede ansvar å holde dem utenfor "gamet".

Jeg har opplevd at staffmenneskene synes Otto er flott, men for stor.. og det er fra den største samlingen av staffemennesker i Norge. Så vi tyner litt på dietten og trener til ville hel*ete med godgutten vår.

Vi inngikk en avtale med oppdretter pga. hans stamtavle og ville pga. dette stille ham. Første forsøk er på Orre i september.

Vi håper innstendig på at Ottofantens lynne blir den tunge avveiningen, rett og slett fordi han er for stor =)

Feite hunder trenger ikke ha noe med hundeforing å gjøre, og tråden handler omhunder som har forandret seg. Rottweileren har også forandret seg når det kommer til utseende i ringen. Er flere av hundene i rottisrigen som er store og nesten ser feite ut.

Enig med deg der, men heldigvis har det ikke vist seg i dømmingen. Norge mistet sin bærekraftige bestand av rottiser under HD hysteriet for noen år tilbake og vi fikk heldigvis en masse flotte hunder inn i landet.

Det som nå kommer til syne er den opprinnelige delingen av hunden som gjeter/vakt og som som trekkhund/skarp hund.

De hundene som var oppe i fjellet med dyrene måtte være mindre, med stort lungevolum og alle border colliens fantastiske instinkter, men med styrke og vilje til å nedkjempe store dyr.

Som trekkhund ble de berømmet for arbeidsvilje og styrke, i denne rollen ble det fokusert på lengre labber og dypere bryst. Denne tradisjonen finnes enda i østeuropa og har gitt grobunn til falske varianter av rottisen. "Ungarsk Rottweiler" etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rasen jeg personlig synes har blitt forandret i negativ retning er collie.Mange av dem (fleste) har blitt alt for små,noen ganger kan det være vanskelig å se forskjell på en collietispe og en sheltiehann. I mine øyne skal collie være en stor hund og sheltie en medium.... Og noen har også veldig små litt trekantede øyne... litt usikker nå men tror standarden sier mandelformede øyne? Har vært collie eier i mange år,hun døde i 1987 og forandringen frem til idag er stor. Svært få igjen med "Lassie" utsendet og størrelsen...

Vil gjerne høre andres mening også,da dette har opptatt meg lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så la jeg merke til belgeren. Så mange individer som minnet meg mer om mynde enn belger. Spede hunder som sto å trippet som mynden gjør. Dårlige farger og supersped. Vet jo godt at belgeren ikke er en hund som skal ha kraftig benstamme, men disse var ikke slik jeg liker de og tror de skal være.

Tja.. Det finnes selvsagt belgere med lite beinstamme og "myndepreg", men at de nødvendigvis er og skal være sånn for å vinne i ringen, blir vel litt drøyt å si. Min egen groenendael Dina ble BIM på NKK Trondheim i helgen, og hun er helt klart ikke spebygget - hun kunne nok ha gått for å være en liten hannhund, sånn egentlig :)

Jeg orker ikke å finne oppstilt-bilder av henne, men hun ser sånn ut:

aDSC_7434.jpg

Og hun gjør det ikke dårlig på utstilling, sånn generelt. Som oftest får hun CK og plasserer seg i beste tispeklasse - siden jeg fikk henne i jula 2005 er hun stilt 7 ganger (ikke overdrevent mye, men hun har hatt et par valpekull også siden da), og på de få startene så har hun 2 BIR, 1 BIM, en 2.btk og en 3.btk som resultat. To ganger har hun fått blå, og da er hun trukket fordi hun er for stor og grov (det er litt enten eller med henne).

Hennes datter Lilli er heller ikke spebygget og myndeaktig, og hun har jo hatt en fantastisk utstillingskarriere til nå (hun er 16 mnd), med 3 NKK-cert (og noen små-cert, jeg husker ikke hvor mange), flere BIR/BIM-plasseringer (og i helgen 2.btk, bare slått av moren sin). Her er hun med broren Stitch, som heller ikke er noen liten tass:

aIMG_8719.jpg

Men jo, man finner noen spebygde belgere også. Min tervueren-tispe er blant de - hun mangler beinstamme rett og slett (og hvordan hun kan gjøre det med de foreldrene, er fortsatt et mysterium *flir*). Hun er ett år nå, og trenger tid til å legge seg ut, men myndeaktig vil jeg ikke påstå at hun er:

aDSC_7595.jpg

Og bare for å være "morsom", her er et bilde av en av få norsk-svenske utstillingschampions (man må ha bruksmeritter for å få svenske certet), ikke akkurat spebygget hun heller:

aqua2105091.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden Retriveren har jo omtrent blitt helt HVIT, hvor er den gyldne gule hunden vi kjenner fra barndommen ?

Jeg er helt enig med deg...

Jeg har min andre Golden Retriever nå, å måtte langt av gårde for å få tak i en Gylden...

Enda jeg bor i et fylke der det er masse Golden retriever oppdrettere men samtlige er jo hvite...

Leste i et hundeblad nå at Gyldene Golden retriever er på vei ut.

Med hun første var jeg endel på utstilling med, hun var en slank Golden og det står jo på alle utstillingspapirene at hun hadde en for sped masse, men jeg fikk masse ros av dyrlegen(e) at jeg hadde en slank å fin Golden...Men nå skal det vel sies at hun var ikke av den typen som la på seg heller...

Hun jeg har nå er litt for liten enda ( valp ) til å si hvordan blir, men hun er kraftigere byggd en hun første..

Håper noen oppdretter sattser på oppdrett av GYLDENE Golden slik at de ikke de blir borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT prat om andre menneskers hunder og deres hold stopper NUH! Om det er behov for å diskutere om overvekt på hund skal det lages en generell tråd om dette som på ingen måte skal gå på enkeltpersoner!

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres. Eventuelle tilbakemeldinger tas som vanlig på PM.

Moderator Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...