Gå til innhold
Hundesonen.no

Favorittdommere.


Izziebelle

Recommended Posts

Nå har jeg vært på en del utstillinger og man innser jo at det er store forskjeller både på hva dommeren ser etter og ikke minst hvordan dommeren er generellt både med hunder og mot handlere. Man har jo forskjellige dommere. F.eks fra helgen så er jeg stor fornøyd med Marja Talvitie. Kjempe hyggelig dame som var flink med hundene og som kan rasen. Hun har drevet med rasen i mange år, sittet i avlsrådet i mange år og har lang erfaring på rasen. Derfor var det ekstra gøy at hun likte gutten min. Hun visste hva hun ville ha og det var lett å se den røde tråden i dømminga hennes. Hun har selvfølgelig stjerne i boka mi.

Det samme har Eli-Marie Klepp som dømte Marco på et valpeshow. Veldig trivelig og flink dame synes jeg :yawn:

Så hvem er dine favoritter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kal jeg ikke påberope å ha stilt så himla mye hund ( :yawn: ), men jeg liker dommere som er hyggelige, imøtekommende og som får en til å trives i ringen. Arne Foss er en sånn dommer, veldig hyggelig og trivelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å nevne navn så liker jeg godt dommere som drar en fleip... :yawn: , spesielt når de ser jeg er nervøs.

Samt dommere som tar hensyn til hunden og behandler den med respekt!

Der synes jeg dommeren fra Thailand som dømte Linus på "Lille Stockholm" i påsken utmerket seg enormt bra!

Dommere som gir muntlig tilbakemelding setter jeg også stoooooor pris på.

For Hampus foretrekker jeg nordiske dommere da de i alle fall har sett noen gårdiser før, for Linus tar jeg mer enn gjerne en dommer fra Asia.

Engelske og til dels Finske dommere har jeg faktisk ikke sååååå god erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker dommere som tydelig har kunnskaper om rasen min. Da er det greit at de foretrekker en av de andre hundene framfor Symra. Derimot blir jeg skeptisk hvis de foretrekker en som for eksempel helt tydelig er for kort i ryggen, beardiser er lengre i ryggen enn mange andre raser, det bør dommere legge til grunn når de dømmer.

Selv om det kanskje er useriøst, så kan jeg ikke la være å elske Ove Gudmunnson, han var nemlig overstrømmende i sin ros av Symra da han ga henne certet i fjor sommer. Han syntes hun var en uvanlig vakker beardis, og det har han jo evig rett i. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bertil Lundgren er en dommer jeg har stor respekt for. Ikke bare fordi han har gitt CERT til Tekla, men fordi han er en dommer som vet hva han vil ha, og dømmer deretter. Det er godt system i bedømmingen hans, han behandler både hunder og handlere veldig profesjonelt, i tillegg til at han har stor interesse for tolleren som rase. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Jeg liker dommere som tydelig har kunnskaper om rasen min. Da er det greit at de foretrekker en av de andre hundene framfor Symra. Derimot blir jeg skeptisk hvis de foretrekker en som for eksempel helt tydelig er for kort i ryggen, beardiser er lengre i ryggen enn mange andre raser, det bør dommere legge til grunn når de dømmer.

Selv om det kanskje er useriøst, så kan jeg ikke la være å elske Ove Gudmunnson, han var nemlig overstrømmende i sin ros av Symra da han ga henne certet i fjor sommer. Han syntes hun var en uvanlig vakker beardis, og det har han jo evig rett i. :|

Han heter ikke Gjermundsson da, eller noe sånt? Var en svensk(?) dommer som dømte i Kirkenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han heter ikke Gjermundsson da, eller noe sånt? Var en svensk(?) dommer som dømte i Kirkenes.

Han står ganske høyt på lista mi over favorittdommere...

Morsom fyr med god kunnskap om hund, og en fear måte å behandle hundene på.

I år skal vi endelig på det Svenske rasetreffet for gårdiser, og der er han satt opp som dommer,

Så det gleder jeg meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5.9 Klandre dommer

Det er ikke tillatt i noe forum å klandre dommer eller åpenlyst kritisere dommerens bedømmelse.

Paragrafen er hentet fra NKKs utstillingsregelverk, bare en påminnelse da det i slike tråder om favorittdommere alltid vil være noen som er uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Foss er helt klart en dommer det er veldig hyggelig å stille for.Ingen gode resultat har vi fått heller,han ga Ike gult. Men han tok seg god tid til oss,og forklare tilogmed hvorfor han valgte å gi det.

Birgitt Wamberg stilte vi for ihelga,og hun var også kjempetrivelig. Blid og åpen dame som man følte seg avslappet rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke heeelt av samme oppfatning, hehe.. :icon_cry: I alle fall ikke på valper.

Paragrafen er hentet fra NKKs utstillingsregelverk, bare en påminnelse da det i slike tråder om favorittdommere alltid vil være noen som er uenig.

Det går slett ikke på dømmingen, den vet jeg lite om sånn egentlig, og antar den var helt okei. Jeg skrev ikke hva jeg tenkte på, men jeg har i alle fall møtt dommere som er flinkere til å ta vare på nye folk i valperingen enn hva jeg opplevde akkurat den dagen. Det hadde vært noe annet dersom det var snakk om voksne hunder (da forventer man mer), og det hadde vært noe annet dersom folk var rutinerte hele gjengen.. Jeg klandrer ikke dommeren for noe av bedømmelsen hun gjorde, den var sikkert riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går slett ikke på dømmingen, den vet jeg lite om sånn egentlig, og antar den var helt okei. Jeg skrev ikke hva jeg tenkte på, men jeg har i alle fall møtt dommere som er flinkere til å ta vare på nye folk i valperingen enn hva jeg opplevde akkurat den dagen. Det hadde vært noe annet dersom det var snakk om voksne hunder (da forventer man mer), og det hadde vært noe annet dersom folk var rutinerte hele gjengen.. Jeg klandrer ikke dommeren for noe av bedømmelsen hun gjorde, den var sikkert riktig.

Min kommentar var ikke bare myntet på deg, men en generell oppfordring - i en tråd om favoritter vil det alltid være noen som er uenig og kan ha lyst til å ytre det.

Og i paragrafen står det klandre dommer eller kritisere dommers bedømmelse, det tolker jeg som at det ikke er lov til å si noe ufordelaktig om dommer, uavhengig av premiering. Dommere kan dømme bra, men være rasshøl for det...

Det er selvfølgelig lov til å si at dommer ikke egner seg som valpedommer, med begrunnelse - men et "what" med utropstegn og rare øyne kan bety hva som helst, og er i hvert fall ikke en saklig vurdering av dommer. Synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endret posten. Vil jo ikke bli utestengt for all fremtid heller.. :)

Nei, jeg rapporterte deg en tyve ganger både her og til NKK, så det var jaggu godt! :icon_cry:

Jeg håper du ikke misforsto meg eller tok det feil opp, men det er så fort gjort å la seg rive med i slike tråder, og da er det greit å ha litt preventiv brannslokning - synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg rapporterte deg en tyve ganger både her og til NKK, så det var jaggu godt! :)

Jeg håper du ikke misforsto meg eller tok det feil opp, men det er så fort gjort å la seg rive med i slike tråder, og da er det greit å ha litt preventiv brannslokning - synes jeg.

Å, søren og! :)

Tok deg ikke ille opp, den var kanskje litt over kanten. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han står ganske høyt på lista mi over favorittdommere...

Morsom fyr med god kunnskap om hund, og en fear måte å behandle hundene på.

I år skal vi endelig på det Svenske rasetreffet for gårdiser, og der er han satt opp som dommer,

Så det gleder jeg meg til.

ååh. vil du sende meg en pm om hvordan han er, hva han liker osv? så ses vi i sverige da! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke stilt så innmari mye, men to dommere skiller seg ut av de jeg har stilt for så langt:

Anders Tunold-Hansen - spesialist på rasen og veldig fin med hundene. Streng men flink og rettferdig.

Miroslav Zidar - også spesialist og veldig fin med hundene. Også flink og rettferdig, men ikke så streng som Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det kanskje er useriøst, så kan jeg ikke la være å elske Ove Gudmunnson, han var nemlig overstrømmende i sin ros av Symra da han ga henne certet i fjor sommer. Han syntes hun var en uvanlig vakker beardis, og det har han jo evig rett i. :innocent:

Slenger meg på den! 2 x CERT har vi fått av han på Blondie + 1 x BIM :whistle: Super fornøyd med han som dommer. Utrolig hyggelig og han forklarte meg til og med første gangen vi fikk CERT og ikke ble beste tispe at det var fordi hun var litt ung og hadde litt og gå på enda. Andre gangen var hun vokst og ble BIM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøran Bondegård, uten tvil.. Iallefall hittil.. Han var veldig flink, tok seg god tid, og så hunden min, selv om ikke jeg greide å vise han særlig bra. Han var veldig grei. Han liker da også middels type, i vår rase, men likevel..

jeg kommer inn som en uerfaren handler og gjør det egentlig ikke spessielt bra, greier å vise frem steget hans, og han står pent, men holdt seriøst på å løpe i ringsiden.. Dårlig gjort, egentlig, at vi får sånne sinnssykt små ringer, men likevel.. Han var objektiv, flink og hyggelig. Og ringsekretæren fortalte min far hva som skjedde og hvordan jeg gjorde det, riktige ting og feil. Etter den opplevelsen har ikke jeg vært redd for å gå i ringen.. :)

Og, vel og merke, min lille gutt ble BIR, 19 måneder gammel, stilt mot hunder med en meritt liste av en annen verden.. Det gjorde ikke saken verre, akkurat.. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...