Gå til innhold
Hundesonen.no

Mega-sonentreff!


SoppenCamilla

Recommended Posts

Kan man IKKE ha med camp. vogn? :)

Da blir det muligens vanskelig... Ser liksom ikke for meg at Yodelfamilien + ørten hunder skal kunne dele noen hytte.

Nei, det kunne man ikke, dessverre. :) Evt går det ann å campe et annet sted i nærheten da, jeg kan finne ut om man kan campe på Eftang, som er fem min unna? :D

Edit: Det er 10 hytter med fire sengeplasser i, og en hytte med fem sengeplasser i. På mandag skal jeg ringe, og da får jeg vite 100% sikkert om det blir den første helgen i september. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 392
  • Created
  • Siste svar

Har slettet innlegg som går på hvor lang tid det tar å kjøre fra x til x her i landet. Hvis dere syns dette er verdt å diskutere, lag en egen tråd. Men ikke gå OT her i tråden :)

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering tas på PM.

Moderator IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel egentlig fastsatt konkurransene nå, vi har 25 stykk, der det er 22 man kan melde på i på lørdagen, og 3 spesialkonkurranser der alle som er tilstede fra lørdags morgen/formiddag til lørdag kveld er med. :whistle::ahappy: Så tror det absolutt er konkurranser for alle. :baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å få samlet all SIKKER informasjon om treffet på en egen link i første innlegg eller i en ny tråd eller noe? Så blir det litt lettere å få tak på infomrasjonen uten å måtte lete seg igjennom hele tråden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å få samlet all SIKKER informasjon om treffet på en egen link i første innlegg eller i en ny tråd eller noe? Så blir det litt lettere å få tak på infomrasjonen uten å måtte lete seg igjennom hele tråden:)

Enig!!! Vært veldig kjekt og fått samla all infoen...om det blir en ny tråd, eller om man redigerer det første innlegget kommer jo på det samme! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste sikre infoen vi har hittil(fram til Camilla kommer med et sikkert svar på om vi får leie på Ula første helgen i sept.), er vel at det er klart flertall for den første helgen, at vi vil prøve å få til dette her, og at vi har funnet på en del morsomme konkurranser. :) Ellers så er fortsatt ting litt uklare. Men de vil bli mye klarere så sant vi får hyttene på Ula, om ikke må vi finne et annet sted, eller evt bytte helg. Dette vil vi få et helt sikkert svar på i løpet av dagen/morgendagen, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bør det ikke være opp til hver enkelt om å velge å følge båndtvangen eller ikke? Jeg forstår det kan være kjedelig om det skjer uhell og vi kanskje ikke får låne stedet til senere anledninger, men på en annen side syns jeg det bør hver enkelt sitt ansvar. Skal vi ha treninger på dagtid, så blir det vanskelig å for eksempel trene rundering og fortsatt holde båndtvangsreglene, eller trene lydighet (for jeg trener ikke rute o.l med langline).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bør det ikke være opp til hver enkelt om å velge å følge båndtvangen eller ikke? Jeg forstår det kan være kjedelig om det skjer uhell og vi kanskje ikke får låne stedet til senere anledninger, men på en annen side syns jeg det bør hver enkelt sitt ansvar. Skal vi ha treninger på dagtid, så blir det vanskelig å for eksempel trene rundering og fortsatt holde båndtvangsreglene, eller trene lydighet (for jeg trener ikke rute o.l med langline).

Selvfølgelig BURDE det være det. Men med mye andre bikkjer i nærheten, som kanskje ikke er så blide på din hund, eller andres, og din/andres hund plutselig finner ut at "nei, jeg VIL bort til den der idiotbikkja der" og stikker bort og man plutselig har et slagsmål, så er det ikke fullt så fint lenger. Kan man ikke trene andre ting enn akkurat de øvelsene der man MÅ ha hunden løs, om man skal trene? :) Hjelper ikke om man er 100% sikker på at hunden ikke stikker, for hunden kan ikke prosenter. :lol:

*Edit: Men man kan jo diskutere dette, og om folk føler seg rimelig sikre på at de VIL trene løst med bikkjene sine, og er veldig veldig sikre på dem, så kan vi jo evt se det an. Jeg vet heller ikke hva slags regler Ula har ifht hunder, man må jo også se an dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig BURDE det være det. Men med mye andre bikkjer i nærheten, som kanskje ikke er så blide på din hund, eller andres, og din/andres hund plutselig finner ut at "nei, jeg VIL bort til den der idiotbikkja der" og stikker bort og man plutselig har et slagsmål, så er det ikke fullt så fint lenger. Kan man ikke trene andre ting enn akkurat de øvelsene der man MÅ ha hunden løs, om man skal trene? :) Hjelper ikke om man er 100% sikker på at hunden ikke stikker, for hunden kan ikke prosenter. :lol:

Det er jo samme "problem" på andre kurs og fellestreninger hvor folk trener hundene sine løse? Og egentlig ser jeg veldig sjeldent at det blir et problem, fordi folk flest er flinke til å passe på hundene sine. Skal man aldri tørre å trene hunden løs dersom det er andre hunder i nærheten, så kommer man ikke langt...

*Edit: Men man kan jo diskutere dette, og om folk føler seg rimelig sikre på at de VIL trene løst med bikkjene sine, og er veldig veldig sikre på dem, så kan vi jo evt se det an. Jeg vet heller ikke hva slags regler Ula har ifht hunder, man må jo også se an dette.

Helt klart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående å ha hundene løse, skjønner jeg hvorfor dere i utgangspunktet vil ha alle i bånd under trening, samtidig som jeg mener at hver enkelt bør kunne vurdere selv om man har nok kontroll på hunden til å ha den løs eller ikke. Den samme problemstillingen dukker jo opp på treninger, kurs, treningssamlinger også videre andre steder - og jeg opplever sjelden at det er noe stort problem å kunne ha hundene løse, selv om det av og til hender at en hund eller to tar seg en ekstrarunde på egenhånd. :) Men selvfølgelig, om campingplassen har retningslinjer på dette må vi jo følge dem.

En annen ting er å ha hundene løse på tur/når de skal leke. Jeg så for eksempel at det var fine strender der, og der må det vel gå an å ha hundene løse?

Er det forresten kurante områder for trening av lydighet der - altså større gressplener, grusplasser e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo samme "problem" på andre kurs og fellestreninger hvor folk trener hundene sine løse? Og egentlig ser jeg veldig sjeldent at det blir et problem, fordi folk flest er flinke til å passe på hundene sine. Skal man aldri tørre å trene hunden løs dersom det er andre hunder i nærheten, så kommer man ikke langt...

Kan komme langt med lineføringsøvelsen, da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5 september har kjæresten min bursdag, og siden jeg hadde blitt noe fornærmet om han hadde stukket av på min dag akter jeg ikke å gjøre det samme mot han... Mulig det blir en dagstur på søndagen istedet :D

Men da kan jeg vel kanskje ikke være ansvarlig for deg Eva :D

Synd, hadde vært gøy å være med hele helgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5 september har kjæresten min bursdag, og siden jeg hadde blitt noe fornærmet om han hadde stukket av på min dag akter jeg ikke å gjøre det samme mot han... Mulig det blir en dagstur på søndagen istedet :D

Men da kan jeg vel kanskje ikke være ansvarlig for deg Eva :P

Synd, hadde vært gøy å være med hele helgen!

Kan du ikke dumpe han for helgen da? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under trening av f. eks lydighet så bør jo de som har hunden sin løs ha såpass kontroll at den kan regnes som i bånd, og da ser ikke jeg noe problem med det. Når det kommer til rundering og andre ting i skogen, så m man nesten høre med eierene av campingplassen/ skogen om det er greit grunnet vilt ol.

Men synes generell båndtvang er en god regel for treffet, av hensyn til alle. Så kan man evt høre om det er ett jorde eller noe vi kan slippe hundene på og så kan man ha felles leking der om folk ønsker det? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man velger å trene med hunde sin løs og den løper bort til en annen hund og kanskje starter en krangel ("avstikkeren" liker kanskje alt av hunder den, men den den løper bort til er kanskje ikke like glad i fremmede hunder...) og da blir det jo den eieren som slapp hunden sin løs til å begynne med sitt problem.

Men jeg kan ikke se for meg at det blir noe problem uansett - for det er jo slike ting man må tenke på overalt ellers hvor man ferdes, f.eks på stevner, i en park, på en utstilling eller bare på et hundetreff.

Vi her inne er vel kanskje enda mer klar på at ikke alle hunder liker alt på fire bein - så jeg ser jo egentlig bare for meg at det må bli et enda mindre problem for oss? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo samme "problem" på andre kurs og fellestreninger hvor folk trener hundene sine løse? Og egentlig ser jeg veldig sjeldent at det blir et problem, fordi folk flest er flinke til å passe på hundene sine. Skal man aldri tørre å trene hunden løs dersom det er andre hunder i nærheten, så kommer man ikke langt...

Helt klart

Selvfølgelig, men nå er jo ikke dette helt et arrangert kurs eller en fellestrening, i så fall må det avklares med Ula at det er greit at vi har bikkjene løse der, og så må de som vil trene, organisere det selv, tenker jeg.

Under trening av f. eks lydighet så bør jo de som har hunden sin løs ha såpass kontroll at den kan regnes som i bånd, og da ser ikke jeg noe problem med det. Når det kommer til rundering og andre ting i skogen, så m man nesten høre med eierene av campingplassen/ skogen om det er greit grunnet vilt ol.

Men synes generell båndtvang er en god regel for treffet, av hensyn til alle. Så kan man evt høre om det er ett jorde eller noe vi kan slippe hundene på og så kan man ha felles leking der om folk ønsker det? :D

Ja, de bør det, men det er jo ikke alle som har det. Men jeg regner med de fleste her på Sonen veit hvor de har hunden sin, og handler deretter. Vi får se hva Ula camping sier om dette, eventuelt.

Generell båndtvang er nok fint. Ang felles-slipp, så vet jeg ikke om det er en så veldig god ide med mye hunder tilstede, det kan smelle. Men seff, om et par mennesker finner ut at de vil la hundene sine leke, og vet at de har kontroll på dem, og stikker avgårde til ett eller annet sted på egent ansvar, så kan vi jo ikke hindre dem i det.

Men fellesslipp med flere hunder, vet jeg ikke om er lurt, da er det fort for at noen blir "byttet" som resten jager o.l., og når de leker, så har man ikke samme kontrollen som når man trener, iallefall ikke de aller fleste, regner jeg med.

Om man velger å trene med hunde sin løs og den løper bort til en annen hund og kanskje starter en krangel ("avstikkeren" liker kanskje alt av hunder den, men den den løper bort til er kanskje ikke like glad i fremmede hunder...) og da blir det jo den eieren som slapp hunden sin løs til å begynne med sitt problem.

Men jeg kan ikke se for meg at det blir noe problem uansett - for det er jo slike ting man må tenke på overalt ellers hvor man ferdes, f.eks på stevner, i en park, på en utstilling eller bare på et hundetreff.

Vi her inne er vel kanskje enda mer klar på at ikke alle hunder liker alt på fire bein - så jeg ser jo egentlig bare for meg at det må bli et enda mindre problem for oss? :D

Selvfølgelig blir det den eieren som slapp hunden sin løs sitt problem, men det er jo innmari surt for den som har hunden sin i bånd som kanskje får en bittskade på sin hund..? Det er slik jeg tenker, worst case scenario. :P

Selvsagt må man tenke på det overalt, det vi tenker på er at dette er en campingplass, med andre mennesker til stede, som IKKE er på hundetreff, og som kanskje ikke er særlig overbegeistret for løse hunder, i tillegg til at det KAN være et problem overfor de andre hundene/eierne som er på treffet. Uansett, vi må se hva Ula evt sier, dersom det blir Ula Camping vi er på.

Ellers, så vil vi selvsagt at hundene skal få trene, leke og kose seg, nede med vannet tenker jeg vi sier langline, da det er på campingen, og hundene strengt tatt ikke har et behov for å gå løs sammen med andre hunder akkurat den helgen på akkurat det stedet? Skjønner at folk har lyst å la bikkjene leke, det ville jeg også gjerne, men iom jeg veit at ikke alle bikkjer er like lydige alltid, og ikke alle bikkjer er like glade i hverandre, så er det dumt å ta sjanser, det er så synd DERSOM noe skulle skje. Både overfor de andre hundene, og ifht andre mennesker på campingen, dersom noen skulle bli skremt e.l.

Men, dette ser vi an! Jeg vet ikke engang hvordan det ser ut på stedet annet enn de få bildene som er, så jeg har ikke noen formening om hvordan man evt kunne legge det opp med trening o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...