Gå til innhold
Hundesonen.no

Mega-sonentreff!

SoppenCamilla

Recommended Posts

Skrevet
Kan man IKKE ha med camp. vogn? :)

Da blir det muligens vanskelig... Ser liksom ikke for meg at Yodelfamilien + ørten hunder skal kunne dele noen hytte.

Nei, det kunne man ikke, dessverre. :) Evt går det ann å campe et annet sted i nærheten da, jeg kan finne ut om man kan campe på Eftang, som er fem min unna? :D

Edit: Det er 10 hytter med fire sengeplasser i, og en hytte med fem sengeplasser i. På mandag skal jeg ringe, og da får jeg vite 100% sikkert om det blir den første helgen i september. :)

• Svar 392
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Har slettet innlegg som går på hvor lang tid det tar å kjøre fra x til x her i landet. Hvis dere syns dette er verdt å diskutere, lag en egen tråd. Men ikke gå OT her i tråden :)

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering tas på PM.

Moderator IW

Skrevet
Vi kan ha sonens mest klikkerkloke og sonens gladeste :ahappy:

Oh Yeah! Der har bikkjedyret mitt i allefall en mulighet til å vinne! :whistle:

Skrevet

Vi har vel egentlig fastsatt konkurransene nå, vi har 25 stykk, der det er 22 man kan melde på i på lørdagen, og 3 spesialkonkurranser der alle som er tilstede fra lørdags morgen/formiddag til lørdag kveld er med. :whistle::ahappy: Så tror det absolutt er konkurranser for alle. :baby:

Skrevet

Er det mulig å få samlet all SIKKER informasjon om treffet på en egen link i første innlegg eller i en ny tråd eller noe? Så blir det litt lettere å få tak på infomrasjonen uten å måtte lete seg igjennom hele tråden:)

Skrevet
Er det mulig å få samlet all SIKKER informasjon om treffet på en egen link i første innlegg eller i en ny tråd eller noe? Så blir det litt lettere å få tak på infomrasjonen uten å måtte lete seg igjennom hele tråden:)

Enig!!! Vært veldig kjekt og fått samla all infoen...om det blir en ny tråd, eller om man redigerer det første innlegget kommer jo på det samme! :aww:

Skrevet

Tror det er en veldig liten sjanse for at jeg kommer i september, desverre. Får håpe det blir en suksess, slik at vi kan være med neste år! :aww:

Skrevet

hmm, jeg kom på noe smart vi kunne gjøre på treffet på jobb i dag men akkurat nå står det stille. Søren, håper det kommer tilbake!

Skrevet

Den eneste sikre infoen vi har hittil(fram til Camilla kommer med et sikkert svar på om vi får leie på Ula første helgen i sept.), er vel at det er klart flertall for den første helgen, at vi vil prøve å få til dette her, og at vi har funnet på en del morsomme konkurranser. :) Ellers så er fortsatt ting litt uklare. Men de vil bli mye klarere så sant vi får hyttene på Ula, om ikke må vi finne et annet sted, eller evt bytte helg. Dette vil vi få et helt sikkert svar på i løpet av dagen/morgendagen, tenker jeg.

Skrevet
Den eneste sikre infoen vi har hittil(fram til Camilla kommer med et sikkert svar på om vi får leie på Ula første helgen i sept.),

..og Camilla HAR ringt i dag, men kom rett til telefonsvareren. :)

Skrevet

Men bør det ikke være opp til hver enkelt om å velge å følge båndtvangen eller ikke? Jeg forstår det kan være kjedelig om det skjer uhell og vi kanskje ikke får låne stedet til senere anledninger, men på en annen side syns jeg det bør hver enkelt sitt ansvar. Skal vi ha treninger på dagtid, så blir det vanskelig å for eksempel trene rundering og fortsatt holde båndtvangsreglene, eller trene lydighet (for jeg trener ikke rute o.l med langline).

Skrevet
Men bør det ikke være opp til hver enkelt om å velge å følge båndtvangen eller ikke? Jeg forstår det kan være kjedelig om det skjer uhell og vi kanskje ikke får låne stedet til senere anledninger, men på en annen side syns jeg det bør hver enkelt sitt ansvar. Skal vi ha treninger på dagtid, så blir det vanskelig å for eksempel trene rundering og fortsatt holde båndtvangsreglene, eller trene lydighet (for jeg trener ikke rute o.l med langline).

Selvfølgelig BURDE det være det. Men med mye andre bikkjer i nærheten, som kanskje ikke er så blide på din hund, eller andres, og din/andres hund plutselig finner ut at "nei, jeg VIL bort til den der idiotbikkja der" og stikker bort og man plutselig har et slagsmål, så er det ikke fullt så fint lenger. Kan man ikke trene andre ting enn akkurat de øvelsene der man MÅ ha hunden løs, om man skal trene? :) Hjelper ikke om man er 100% sikker på at hunden ikke stikker, for hunden kan ikke prosenter. :lol:

*Edit: Men man kan jo diskutere dette, og om folk føler seg rimelig sikre på at de VIL trene løst med bikkjene sine, og er veldig veldig sikre på dem, så kan vi jo evt se det an. Jeg vet heller ikke hva slags regler Ula har ifht hunder, man må jo også se an dette.

Skrevet
Selvfølgelig BURDE det være det. Men med mye andre bikkjer i nærheten, som kanskje ikke er så blide på din hund, eller andres, og din/andres hund plutselig finner ut at "nei, jeg VIL bort til den der idiotbikkja der" og stikker bort og man plutselig har et slagsmål, så er det ikke fullt så fint lenger. Kan man ikke trene andre ting enn akkurat de øvelsene der man MÅ ha hunden løs, om man skal trene? :) Hjelper ikke om man er 100% sikker på at hunden ikke stikker, for hunden kan ikke prosenter. :lol:

Det er jo samme "problem" på andre kurs og fellestreninger hvor folk trener hundene sine løse? Og egentlig ser jeg veldig sjeldent at det blir et problem, fordi folk flest er flinke til å passe på hundene sine. Skal man aldri tørre å trene hunden løs dersom det er andre hunder i nærheten, så kommer man ikke langt...

*Edit: Men man kan jo diskutere dette, og om folk føler seg rimelig sikre på at de VIL trene løst med bikkjene sine, og er veldig veldig sikre på dem, så kan vi jo evt se det an. Jeg vet heller ikke hva slags regler Ula har ifht hunder, man må jo også se an dette.

Helt klart

Skrevet

Angående å ha hundene løse, skjønner jeg hvorfor dere i utgangspunktet vil ha alle i bånd under trening, samtidig som jeg mener at hver enkelt bør kunne vurdere selv om man har nok kontroll på hunden til å ha den løs eller ikke. Den samme problemstillingen dukker jo opp på treninger, kurs, treningssamlinger også videre andre steder - og jeg opplever sjelden at det er noe stort problem å kunne ha hundene løse, selv om det av og til hender at en hund eller to tar seg en ekstrarunde på egenhånd. :) Men selvfølgelig, om campingplassen har retningslinjer på dette må vi jo følge dem.

En annen ting er å ha hundene løse på tur/når de skal leke. Jeg så for eksempel at det var fine strender der, og der må det vel gå an å ha hundene løse?

Er det forresten kurante områder for trening av lydighet der - altså større gressplener, grusplasser e.l.?

Skrevet
Det er jo samme "problem" på andre kurs og fellestreninger hvor folk trener hundene sine løse? Og egentlig ser jeg veldig sjeldent at det blir et problem, fordi folk flest er flinke til å passe på hundene sine. Skal man aldri tørre å trene hunden løs dersom det er andre hunder i nærheten, så kommer man ikke langt...

Kan komme langt med lineføringsøvelsen, da! :)

Skrevet

Den 5 september har kjæresten min bursdag, og siden jeg hadde blitt noe fornærmet om han hadde stukket av på min dag akter jeg ikke å gjøre det samme mot han... Mulig det blir en dagstur på søndagen istedet :D

Men da kan jeg vel kanskje ikke være ansvarlig for deg Eva :D

Synd, hadde vært gøy å være med hele helgen!

Skrevet
Den 5 september har kjæresten min bursdag, og siden jeg hadde blitt noe fornærmet om han hadde stukket av på min dag akter jeg ikke å gjøre det samme mot han... Mulig det blir en dagstur på søndagen istedet :D

Men da kan jeg vel kanskje ikke være ansvarlig for deg Eva :P

Synd, hadde vært gøy å være med hele helgen!

Kan du ikke dumpe han for helgen da? :D

Skrevet

Under trening av f. eks lydighet så bør jo de som har hunden sin løs ha såpass kontroll at den kan regnes som i bånd, og da ser ikke jeg noe problem med det. Når det kommer til rundering og andre ting i skogen, så m man nesten høre med eierene av campingplassen/ skogen om det er greit grunnet vilt ol.

Men synes generell båndtvang er en god regel for treffet, av hensyn til alle. Så kan man evt høre om det er ett jorde eller noe vi kan slippe hundene på og så kan man ha felles leking der om folk ønsker det? :D

Skrevet
Kan du ikke dumpe han for helgen da? :D

Det tør jeg ikke å ta sjansen på gitt :D

Skrevet

Om man velger å trene med hunde sin løs og den løper bort til en annen hund og kanskje starter en krangel ("avstikkeren" liker kanskje alt av hunder den, men den den løper bort til er kanskje ikke like glad i fremmede hunder...) og da blir det jo den eieren som slapp hunden sin løs til å begynne med sitt problem.

Men jeg kan ikke se for meg at det blir noe problem uansett - for det er jo slike ting man må tenke på overalt ellers hvor man ferdes, f.eks på stevner, i en park, på en utstilling eller bare på et hundetreff.

Vi her inne er vel kanskje enda mer klar på at ikke alle hunder liker alt på fire bein - så jeg ser jo egentlig bare for meg at det må bli et enda mindre problem for oss? :D

Skrevet

Helt klart

Selvfølgelig, men nå er jo ikke dette helt et arrangert kurs eller en fellestrening, i så fall må det avklares med Ula at det er greit at vi har bikkjene løse der, og så må de som vil trene, organisere det selv, tenker jeg.

Under trening av f. eks lydighet så bør jo de som har hunden sin løs ha såpass kontroll at den kan regnes som i bånd, og da ser ikke jeg noe problem med det. Når det kommer til rundering og andre ting i skogen, så m man nesten høre med eierene av campingplassen/ skogen om det er greit grunnet vilt ol.

Men synes generell båndtvang er en god regel for treffet, av hensyn til alle. Så kan man evt høre om det er ett jorde eller noe vi kan slippe hundene på og så kan man ha felles leking der om folk ønsker det? :D

Ja, de bør det, men det er jo ikke alle som har det. Men jeg regner med de fleste her på Sonen veit hvor de har hunden sin, og handler deretter. Vi får se hva Ula camping sier om dette, eventuelt.

Generell båndtvang er nok fint. Ang felles-slipp, så vet jeg ikke om det er en så veldig god ide med mye hunder tilstede, det kan smelle. Men seff, om et par mennesker finner ut at de vil la hundene sine leke, og vet at de har kontroll på dem, og stikker avgårde til ett eller annet sted på egent ansvar, så kan vi jo ikke hindre dem i det.

Men fellesslipp med flere hunder, vet jeg ikke om er lurt, da er det fort for at noen blir "byttet" som resten jager o.l., og når de leker, så har man ikke samme kontrollen som når man trener, iallefall ikke de aller fleste, regner jeg med.

Om man velger å trene med hunde sin løs og den løper bort til en annen hund og kanskje starter en krangel ("avstikkeren" liker kanskje alt av hunder den, men den den løper bort til er kanskje ikke like glad i fremmede hunder...) og da blir det jo den eieren som slapp hunden sin løs til å begynne med sitt problem.

Men jeg kan ikke se for meg at det blir noe problem uansett - for det er jo slike ting man må tenke på overalt ellers hvor man ferdes, f.eks på stevner, i en park, på en utstilling eller bare på et hundetreff.

Vi her inne er vel kanskje enda mer klar på at ikke alle hunder liker alt på fire bein - så jeg ser jo egentlig bare for meg at det må bli et enda mindre problem for oss? :D

Selvfølgelig blir det den eieren som slapp hunden sin løs sitt problem, men det er jo innmari surt for den som har hunden sin i bånd som kanskje får en bittskade på sin hund..? Det er slik jeg tenker, worst case scenario. :P

Selvsagt må man tenke på det overalt, det vi tenker på er at dette er en campingplass, med andre mennesker til stede, som IKKE er på hundetreff, og som kanskje ikke er særlig overbegeistret for løse hunder, i tillegg til at det KAN være et problem overfor de andre hundene/eierne som er på treffet. Uansett, vi må se hva Ula evt sier, dersom det blir Ula Camping vi er på.

Ellers, så vil vi selvsagt at hundene skal få trene, leke og kose seg, nede med vannet tenker jeg vi sier langline, da det er på campingen, og hundene strengt tatt ikke har et behov for å gå løs sammen med andre hunder akkurat den helgen på akkurat det stedet? Skjønner at folk har lyst å la bikkjene leke, det ville jeg også gjerne, men iom jeg veit at ikke alle bikkjer er like lydige alltid, og ikke alle bikkjer er like glade i hverandre, så er det dumt å ta sjanser, det er så synd DERSOM noe skulle skje. Både overfor de andre hundene, og ifht andre mennesker på campingen, dersom noen skulle bli skremt e.l.

Men, dette ser vi an! Jeg vet ikke engang hvordan det ser ut på stedet annet enn de få bildene som er, så jeg har ikke noen formening om hvordan man evt kunne legge det opp med trening o.l.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...