Gå til innhold
Hundesonen.no

Motsettende raser


ToneS

Recommended Posts

Jeg tenker jo en del på raser, og da har jeg begynt å tenke på hvilke som hadde vært tøffte/morsomme å ha sammen. :icon_redface:

Altså, motsettende raser. Høy/lav, sort/hvit, tynn/muskuløs osv osv... Legg gjerne ut bilder og rasenavn på de du syns ser morsomme, søte, tøffe ut sammen. Legg med bilder og skriv hva motsettningene (og likhetene) er, slik at alle kan se det uten å google femti forskjellige raser. :getlost:

(Bare motsettende utseende, ikke gemytt)

Her er noen raser som jeg syns hadde vært morsomt å bli sett på tur med (alle bildene er hentet fra google, litt variert kvalitet med det var det jeg fant i farten):

European_Groenendael_male.jpg - 56_1349838472.jpg

Groenendael - Hvit Gjeterhund langhår (Sort/hvit, begge langhår og lignende bygning)

Collie1.jpg - sobeltikkh.jpg

Collie langhår - Collie korthår (Langhåret/korthåret, begge collie)

malle.jpg - giro33.jpg

Malionis - Tervuren (Korthåret/langhåret, de har samme størrelse og nesten samme farge)

rough_collie_h02.jpg - sheltie-1.jpg

Collie langhår - Sheltie (stor/liten, de har samme type pels og "ligner" på hverandre)

DSC_0129.JPG - lunis.jpg

Chihuahua korthår - Grand Danois (liten/stor, begge korthår)

pomeranian.jpg - rase_196_1.jpg

Pomeranian - dachs langhåret ("rund"/"avlang", begge har lang pels)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt morro med spinkel/muskuløs jeg da :icon_redface:

Leste i bloggen til noen en gang om at de hadde engelsk setter og et bulledyr, det synes jeg var litt spesielt!

engelsk-setter.jpg

10283pitbull.jpg

Engelsk Setter - Pitbull

border_collie3.jpg

34773232_65da05f930_o.jpg

Border Collie og Amerikansk Bulldog (er amstaff forkortelsen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bilder desverre,men jeg hadde med meg min whippet og en blanding av bullmastiff og napolitaner på tur for en stund siden,og det var sikkert litt av et syn :icon_redface: Særlig siden mixen var litt overvektig også,og det var ikke min whippet for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bilder desverre,men jeg hadde med meg min whippet og en blanding av bullmastiff og napolitaner på tur for en stund siden,og det var sikkert litt av et syn :icon_redface: Særlig siden mixen var litt overvektig også,og det var ikke min whippet for å si det sånn.

Noe slikt? :getlost:

world_bullmastiffs_15.jpg

whippet.jpg

Bulllmastiff - Whippet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en gang på tur for en god stund siden til et fyr, og da møtte vi en mann som hadde 5 like hunder med seg. Aner ikke hva slags rase det var, men det var store og brunsvarte, veldig kraftige og bollete med utseende som store bulledyr eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd, men det er kanskje på sin plass å advare mot å legge for mye vekt på hvor morsomme hunder ser ut sammen når man skal velge hund. Stor størrelsesforskjell er f.eks. både upraktisk, ikke uten risiko, og kan gjøre at hundene får mindre utbytte av hverandre enn to størrelsesmessig mer jevnbyrdige hunder. Andre store utseendeforskjeller kan også bunne i svært ulike bruksområder, og av og til betyr det at hundene foretrekker veldig ulike former for lek. Det trenger ikke være noe problem, men det kan igjen bety at hundene ikke får like mye ut av hverandre som de ville fått med hunder som ligner mer på dem i settet.

Misforstå meg rett, whippeten og lundehunden setter pris på hverandre, og har godt av hverandres selskap, men skulle whippeten valgt, hadde det nok blitt en annen mynde eller en setter. Skulle lundehunden valgt, hadde det nok blitt, tja - vet ikke helt - en gammel lundedame som henne selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bigdog.jpg

*ler* Det der har jeg sett i live! Gosj a meien den dama vakte oppsikt, der hun kom med en diger GD hannhund i sort, og en bitteliten chi som var helt lys. Det artige var at gd var valp *ler* Det må vel være det ekstreme av motsettninger. (Chi'en hadde sekk å være i når den ble sliten på sin skogstur) Artigeste må ha vært at dama som gikk med dem var fjellräven type! Det ble jo helt feil i forhold til steriotypen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd, men det er kanskje på sin plass å advare mot å legge for mye vekt på hvor morsomme hunder ser ut sammen når man skal velge hund. Stor størrelsesforskjell er f.eks. både upraktisk, ikke uten risiko, og kan gjøre at hundene får mindre utbytte av hverandre enn to størrelsesmessig mer jevnbyrdige hunder. Andre store utseendeforskjeller kan også bunne i svært ulike bruksområder, og av og til betyr det at hundene foretrekker veldig ulike former for lek. Det trenger ikke være noe problem, men det kan igjen bety at hundene ikke får like mye ut av hverandre som de ville fått med hunder som ligner mer på dem i settet.

Misforstå meg rett, whippeten og lundehunden setter pris på hverandre, og har godt av hverandres selskap, men skulle whippeten valgt, hadde det nok blitt en annen mynde eller en setter. Skulle lundehunden valgt, hadde det nok blitt, tja - vet ikke helt - en gammel lundedame som henne selv?

Enig, noen av rasene jeg la ut, har jeg aldri kunne tenkt meg å hatt. Bare morsomt å se de sammen :blink:

Baghera og Sølve! :getlost:

IMG_7244.JPG

Herlig! Baghera er jo høyere enn Sølve når han ligger også :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...