Gå til innhold
Hundesonen.no

Robin (8 år) skambitt av rottweiler


mushi

Recommended Posts

Da burde de jo som eier ta på seg ansvaret og avlive hunden, ikke fraskrive seg alt ansvar.

Forsåvidt enig i at de burde sørge for at hunden blir avlivet, men hvis du mener de automatisk er ansvarlige ("ikke fraskrive seg alt ansvar") for at en omplassert hund biter er jeg ikke like enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 115
  • Created
  • Siste svar
Forsåvidt enig i at de burde sørge for at hunden blir avlivet, men hvis du mener de automatisk er ansvarlige ("ikke fraskrive seg alt ansvar") for at en omplassert hund biter er jeg ikke like enig :)

Som eier av hunden kan de juridisk sett holdes ansvarlig for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da fordi de har latt mennesker som er uskikket passe på hunden deres? De skal ha gjort mye feil da hunden ble omplassert, hvis de skal kunne holdes ansvarlige.

Nei, fordi de eier hunden.

Hvilke feil og ikke som FOD gjør når de omplasserer er det vel ingen vits i å ta her, jeg har fortstått at du synes FOD er helt topp, og da er det som det som regel er når folk forteller andre historier: at De er den store stygge ulven :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fordi de eier hunden.

Hvilke feil og ikke som FOD gjør når de omplasserer er det vel ingen vits i å ta her, jeg har fortstått at du synes FOD er helt topp, og da er det som det som regel er når folk forteller andre historier: at De er den store stygge ulven :rolleyes2:

Hehe, jeg har ikke sagt noe om at FOD er helt topp. Jeg har jo knapt vært der noen få ganger. For meg er ikke FOD "skyldige" før det har kommet fram noe om hvilke feil de har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har ikke sagt noe om at FOD er helt topp. Jeg har jo knapt vært der noen få ganger. For meg er ikke FOD "skyldige" før det har kommet fram noe om hvilke feil de har gjort.

Dersom du anser det som helt greit at FOD nekter eieren til en hund som har skambitt et barn å avlive den, så ok. At du ser på det som helt greit at lederen for FOD sier at hunder kan klype litt under lek og at hunden er så snill så, når man ser bilder av et barn med masse bitemerker, så ok. At du synes det er helt greit at FOD sier at det er eiers ansvar og fraskriver at FOD har noe ansvar når det er DE som står som eiere på saken, så ok.

Da har du vist din side av saken og jeg har ikke mer å tilby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig rart om den blir omtalt som en Rottweiler hvis den minner mest om en Rottweiler. Det er ikke alltid at journalistene har full informasjon om hundens opphav.

Synes virkelig ikke at det fokuseres på at det er en Rottweiler, men at de informerer om hundens rase etter hva de tror er riktig og veksler mellom "Rottweileren" og "hunden".

Kall meg gjerne pirkete, men jo jeg syns det er veldig rart å omtale en blandingshund som om det var en renraset hund. Men for mennesker som ikke er videre interessert i hunder er kanskje ikke det viktigst..

For meg derimot, som eier av en Rottweiler, er det ikke noe gøy at folk tror dette er en renraset rottweiler.

Når de skriver hunden refererer de jo til Rottweiler som de har nevnt allerede i overskriften i artikkelen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall meg gjerne pirkete, men jo jeg syns det er veldig rart å omtale en blandingshund som om det var en renraset hund. Men for mennesker som ikke er videre interessert i hunder er kanskje ikke det viktigst..

For meg derimot, som eier av en Rottweiler, er det ikke noe gøy at folk tror dette er en renraset rottweiler.

Når de skriver hunden refererer de jo til Rottweiler som de har nevnt allerede i overskriften i artikkelen..

Det er dithen jeg skulle med det første avsnittet mitt, Kristian. Man kan ikke si at de ikke legger fokus på at rasen er en rottweiler fordi de bruker "hunden" som referer til den allerede nevnte rottweileren. Det er vel det samme hva den ligner på utseendemessig? Journalistene har vel ikke sett hunden? Avisen har jo tydeligvis vært i kontakt med FOD, og da regner jeg med at de var klar over at det var en blanding.

Jeg synes også at det er merkelig at de omtaler en blandingshund som en renraset hund. Og jeg forstår godt at rottweiler-eiere synes dette er urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man absolutt omplassere alt som går på fire bein og sier voff, det har jeg aldri skjønt. En god del hunder egner seg kun til en ting- å få komme til hundehimmelen, og jeg er veldig skeptisk til en del av disse omplasseringssenterne. de tingene som kommer fem her om FOD, har jeg hørt før, men de er jo ikke alene om å omplassere hunder. de er heller ikke alene om å ikke ta noen form for mentaltesting av ompl.objekter, eller å påstå at alle hunder kan reddes.

Det er ikke sikkert at denne omtalte hunden er "farlig", men når den tar såpass hardt i en unge, har den lite i vårt samfunn å gjøre. Og uttalelsene fra FOD er jo helt håpløse, de setter seg selv i et veldig dårlig lys.

Det bør komme krav f.eks. fra mattilsynet om testing av ompl.hunder fra slike sentre. Det blir for ille å overleate fagkunnskapen til en senterleder som ikke har peil på adferd, og som hater oppdrettere. En god venninne av meg, som er ytterst seriøs oppdretter, fikk ad omveier høre at et av hennes avkom hadde havnet på FODgården. Hun ringte sporenstreks og sa at hun ville komme og hente hunden, for å omplassere den selv. Hun fikk en overhaling av E.S., som hun aldri har fått verken før eller siden. Hunden har hun aldri mer sett noe til, og aner ikke hvor den befinner seg.

Hva er dette for slags oppførsel, og hvem tror denne dama at hun er? Mange hunder trenger nytt hjem, og mange mennesker ønsker seg en pent brukt hund. Synd at slike "dronninger" skal styre markedet, og bli fremstilt i media som de reneste dyrefrelse-engler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du anser det som helt greit at FOD nekter eieren til en hund som har skambitt et barn å avlive den, så ok. At du ser på det som helt greit at lederen for FOD sier at hunder kan klype litt under lek og at hunden er så snill så, når man ser bilder av et barn med masse bitemerker, så ok. At du synes det er helt greit at FOD sier at det er eiers ansvar og fraskriver at FOD har noe ansvar når det er DE som står som eiere på saken, så ok.

Da har du vist din side av saken og jeg har ikke mer å tilby.

Nå får du gi deg. Jeg har allerede sagt at uttalelsene (til Simonsen) i artikkelen var snodige. Jeg kan heller ikke se at FOD vil nekte å avlive hunden, selv om det kan være tilfelle at det er deres standpunkt.

At hun sier "eiere" kan jo være en slurvefeil av henne. Inntil videre er jo dette de nye "eiernes" skyld, såfremt det ikke viser seg at denne hunden ikke skulle blitt omplassert (enten overhodet, eller til disse menneskene). Eller at det er gitt feil elelr mangelfull informasjon om hunden.

Mette: visste VG at dette er en blandingshund? Kanskje de tok det for gitt at dette er en Rottweiler siden det er det den ligner mest på? Tenk gjerne over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de skriver hunden refererer de jo til Rottweiler som de har nevnt allerede i overskriften i artikkelen..

Hva er problemet med å bruke Rottweiler i overskriften, hvis det hadde vært en renraset Rottweiler? Det her er jo bare en glipp av VG, eller mangelfull research om du vil. At "hunden" refererer til "Rottweileren" er jeg da fullt klar over, det er jo bare en metode for å skape variasjon i språket.

Det er ikke noen overfokusering på at det her liksom er en Rottweiler, eller at Rottweilere er farlige hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med å bruke Rottweiler i overskriften, hvis det hadde vært en renraset Rottweiler? Det her er jo bare en glipp av VG, eller mangelfull research om du vil. At "hunden" refererer til "Rottweileren" er jeg da fullt klar over, det er jo bare en metode for å skape variasjon i språket.

Det er ikke noen overfokusering på at det her liksom er en Rottweiler, eller at Rottweilere er farlige hunder.

Jeg sier ikke at det hadde vært et problem om det hadde vært en renraset Rottweiler. Jeg sier det er et problem fordi det IKKE er en renraset Rottweiler. Selv mener jeg at de burde skrive i artikkelen at hunden er blanding mellom Golden og Rottweiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det hadde vært et problem om det hadde vært en renraset Rottweiler. Jeg sier det er et problem fordi det IKKE er en renraset Rottweiler. Selv mener jeg at de burde skrive i artikkelen at hunden er blanding mellom Golden og Rottweiler.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg skal si det: visste VG at dette er en blanding mellom Golden og Rottweiler, eller tok de det bare for gitt at det var en renraset Rottweiler fordi det er det den ligner på? Det er langfra sikkert at de har spurt FOD om de kan bekrefte at det er en renraset Rottweiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg skal si det: visste VG at dette er en blanding mellom Golden og Rottweiler, eller tok de det bare for gitt at det var en renraset Rottweiler fordi det er det den ligner på? Det er langfra sikkert at de har spurt FOD om de kan bekrefte at det er en renraset Rottweiler.
Spiller det egentlig noen rolle? En guttunge ble skamfert av en hund som så ut som en rottweiler. Det er vel bare hundefolk som gidder å spekulere i hvilken rase eller blanding som bet istedet for å ta lærdom av selve hendelsen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at FOD ikke gjør annet med stamtavlene til hunder enn å rive dem i filler så mister man en mulighet til å sjekke ut info om hunden og om den har historie på linjene med agressjon av noen grad.

*klippet*

River de stamtavlene? Hvorfor i alle dager gjør de det?

Kall meg gjerne pirkete, men jo jeg syns det er veldig rart å omtale en blandingshund som om det var en renraset hund. Men for mennesker som ikke er videre interessert i hunder er kanskje ikke det viktigst..

For meg derimot, som eier av en Rottweiler, er det ikke noe gøy at folk tror dette er en renraset rottweiler.

Når de skriver hunden refererer de jo til Rottweiler som de har nevnt allerede i overskriften i artikkelen..

Eh... nå følger jeg dere ikke. Er det ikke en renraset hund det er snakk om? Hvor har dere det ifra, jeg finner ikke det i artikkelen jeg. Hvis dette stemmer så burde noen sende media en mail å opplyse om hvor misvisende teksten er (for ikke å si, stigmatiserende).

..og jeg må si at jeg reagerer rimelig mye på det FOD har uttalt ift hendelsen. Klart at en ikke nødvendigvis vet hva som har skjedd, men å si at hunder vil være med på leken er litt drøyt når en ser bildene:

Det kan selvsagt skje at unger leker litt vilt, og at hunden vil være med på leken. Jeg kan ikke si noe mer før jeg vet mer om hva som skjedde.

Men ja, som Mari tror jeg var innom, så ville nok hunden ha gjort enda mer skade- dersom intensjonen var å drepe. Dette virker mer som en hund uten impulskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det egentlig noen rolle? En guttunge ble skamfert av en hund som så ut som en rottweiler. Det er vel bare hundefolk som gidder å spekulere i hvilken rase eller blanding som bet istedet for å ta lærdom av selve hendelsen?

Spiller tydeligvis noen rolle for de som har Rottweiler, og som mener at Rottweileren stadig blir framstilt som en livsfarlig hunderase i media.

Jeg skjønte ikke hvem du kritiserte, meg eller de jeg diskuterer med? Begge deler? Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Jeg skjønte ikke hvem du kritiserte, meg eller de jeg diskuterer med? Begge deler? Hehe.
Jeg kritiserte ingen, men mener at det blir feil å diskutere om f eks røde hunder biter mer enn grønne når alle kan bite når omstendighetene ligger til rette for det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

River de stamtavlene? Hvorfor i alle dager gjør de det?

Tja, skal jeg bedrive ukvalifisert gjetting basert på litt og gammel erfaring med gjengen, så er vel den gjengse oppfatningen at stamtavler er av et onde, at hunder blir objektivisert (eller hva det heter) av å ha et fancy papir med et par slektsledd på, og at folk som er interessert i den delen av bakgrunnshistorien er onde og griske mennesker som bare ønsker å ihjelavle våre firbeinte venner..

Jepp, jeg er omtrent like imponert over FOD som BDD Girl er.. Dog basert på litt mindre personlig erfaring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå som det er slått fast at FOD bare er ett onde i verden, hva kan man gjøre for å rette på dette? Bør dyrevernere? mattilsyn? Nkk? hundesonenfolk? eller andre? ta i ett tak og jobbe for strengere kontroll, testing og overssikt over opplasseringsentre? Bør det jobbes for krav til mentaltesting av samtlige hunder som skal omplasseres? SKal omplasseringsteder godkjennes på bakgrunn av en kunnskapstest? ferdighetstest? Skal det pålegges at oppdrettere bli ropplyst om hunder som kommer inn? annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kritiserte ingen, men mener at det blir feil å diskutere om f eks røde hunder biter mer enn grønne når alle kan bite når omstendighetene ligger til rette for det.

Det er vel ingen her som diskuterer om de røde hundene kan bite mer enn de grønne? Og hvis alle hundene er like farlige, hvorfor er det da noen raser som er forbudt??

Jeg mener noen raser er forbudt nettopp på grunn av fokus på at de er skumle i media. Derfor har det mye å si!

Vala: Nei, det var etter det jeg (og tydeligvis Mette) har lest en rottweiler og golden blandning. Dette står ikke noe sted i artikkelen, men jeg har lest det i flere andre diskusjoner/forum.

Mail er sendt til journalisten som skrev artikkelen, men jeg tviler på at det blir gjort noe med:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Det er vel ingen her som diskuterer om de røde hundene kan bite mer enn de grønne? Og hvis alle hundene er like farlige, hvorfor er det da noen raser som er forbudt??

Jeg mener noen raser er forbudt nettopp på grunn av fokus på at de er skumle i media. Derfor har det mye å si!

Tja. Dersom du viser til forbudet av 1991 så er det vistnok ingen som kan svare på det idag. M h t amstaff ble den forbudt i 2004 fordi den lignet på en rase som ingen idag vet hvorfor ble forbudt.

Nå skriver media ganske mye om raser som er skumle. Skulle man forby alle dem ble det ganske tomt her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt vond smak i munn når FOD driver så iherdig ansvarsfraskrivelse, jeg. Selvom det (i mine øyne) er mer den nye eierens ansvar enn FOD sitt når hunden tross alt allerede er omplassert, syns jeg FOD i en sånn sammenheng burdte legge seg paddeflate og unnskylde hendelsen. Gjerne også love litt gjennomgang av rutiner o.l. Om de kanskje ikke er direkte ansvarlige for hunden lenger og uhell tross alt kan skje, syns jeg de burde unnskylde på det sterkeste ovenfor den forulempede.

Etter å ha lest litt i denne tråden her begynner jeg forøvrig igjen å lure på hvorfor det ikke er krav om MH eller annen lignende test av hunder som skal omplasseres (gjennom foreninger som FOD) før de får lov til å komme til ny eier. Og det å få med papirer på hunden burde jo være et minimum! Stamtavle betyr null for meg personlig, men det hender det er kjekt å ha dokumentasjon på forfedre o.l. Hvordan er det med gamle vaksinasjonspapirer og sånt? Eller annen dokumentasjon på helse tidligere i livet? Får nye eiere med det eller havner det samme sted som stamtavlene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... nå følger jeg dere ikke. Er det ikke en renraset hund det er snakk om? Hvor har dere det ifra, jeg finner ikke det i artikkelen jeg. Hvis dette stemmer så burde noen sende media en mail å opplyse om hvor misvisende teksten er (for ikke å si, stigmatiserende).

Har det fra sikre kilder at det er en blandingshund, ja.. Mellom golden og rottweiler. Men media gidder ikke å sjekke dette.

folk i Rottweilermiljøet har flere ganger forsøkt å få kontakt med media for å få dem til å vise et annet bilde av rasen, det er de ikke interessert i. Jeg antar at det heller ikke er viktig for dem hvorvidt dette er en blanding eller ikke... Det er sensasjonene de er ute etter, og saken er vel antageligvis tipset inn av guttens foreldre som sikkert har sagt Rottweiler.. Og tabloidmedia er vel ikke akkurat kjent for å sjekke kredibiliteten til kildene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egentlig får FOD litt mye pepper i denne konkrete saken synes jeg. Altså, de er kanskje noen sulliker men hun svarer jo faktisk at hun ikke vil si mer før hun vet mer om saken. Ett veldig standardisert svar fra folk som ikke vet hva saken er. Det er jo ikke riktig av FOD å ta alt ansvar heller når de egentlig ikke vet hva som har skjedd. De burde absolutt ha beklaget at det ahr skjedd med en hund de har omplassert, fremfor å si noe om at hunder kan bite litt i gira lek, men uttalelsen deres er faktisk ikke så ansvarsfraskrivende som mange vil ha det til om man ser på lignende uttalelser fra andre saker. Det er helt naturlig at man ikke påtar seg mer ansvar enn man må i alvorlige saker, og iallefall ikke før fakta ligger på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frustrert blir jeg over FOD! ikke bare ihnt til respons på denne saken, men generellt deres politikk ang hunder og hvor de kan plasseres.

Svogeren min jobbet der en stund, men han stoppet fordi han klarte ikke å se ting på den måten og han kom ikke igjennom til Simonsen. Det ble bestemt hunder til småbarnsfamilier som aldri skulle vært der i utgangspunktet pga lynne, og nødvendighet av aktivitet. Det ble bestemt feil hunder til de som ønsket seg noe av hunden og egne ønsker ble totalt fralagt. Det er tåpelig og det forundrer meg ikke i denne saken heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...