Gå til innhold
Hundesonen.no

Robin (8 år) skambitt av rottweiler

mushi

Recommended Posts

• Svar 115
  • Created
  • Siste svar
Jeg synes den uttalelsen her var litt drøy:

"- Dette er en snill hund, men det kan skje at en hund klyper eller biter litt."

"LITT" må jeg si er en sterk underdrivelse i denne saken.

Ja men det er foreningens svar i et nøtteskall det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare av bildene er det jo ganske tydelig at det er mer enn noen "klyp", jeg har blitt bitt ganske hardt av hunder i vill lek og det ga ikke i nærheten av de merkene der. Utrolig trist for rottweileren som rase med (enda) en slik sak i media, utrolig trist for gutten og familie, håper han ikke blir varig redd for hunder og for FOD så bør de jo legge seg flate og vise at de har nok hundekompetanse til å se at såpass til skader ikke kommer fra lek. slik jeg ser det da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble utrolig irritert over uttalelsene til FOD. En utrolig trist sak. Den eneste trøsten er at familien har hunder selv og at gutter forhåpentligvis vokser opp og forstår at ikke alle hunder er farlige... Jeg forstår at slike opplevelser kan skape en utrolig redsel ovenfor hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Stakkars Robin! Det gjør vondt å bli bitt av hund, jeg kan bare tenke med hvor mørbanket han er etter et så omfattende angrep! Håper han kommer seg snart og at han ikke blir redd for hunder etter dette.

Jeg synes det er en interessant problemstilling som introduseres her da. (Om man ser bort ifra den fomlete ordleggingen.) Hvor ansvarlig er omplasseringsorganisasjonen i slike hendelser? Har denne hunden en histore med aggresjon, er det noen som vet? Var ny eier informert godt nok om hunden?

Jeg har full forståelse med behovet for å tillegge skyld i slike tragedier, det er helt naturlig. Men det er jo alltid flere faktorer og mye som skal ligge til rette for at et alvorlig hundebitt skal skje. Det er gjerne mange som har feilet på flere plan. Det betyr at det i alle tilfeller ikke er riktig å finne en legitim syndebukk. Det er ikke alltid det er noen spesifikke å laste, flere (de fleste kanskje?) bitehendelser er et resultat av mange enkeltstående hendelser. Jeg er enig i at det er viktig at de som omplasserer sørger for å kjenne hundene de sender ut igjen, og ikke minst at de er realistiske og ærlige ovenfor menneskene som overtar de. Mange gråsoner her synes jeg.

Jeg tror denne saken kan være fruktbar om den brukes på konstruktivt vis. I den grad en slik sak kan være fruktbar selvsagt. Det hadde vært bra for Robin om det kom noe positivt ut av en slik hendelse også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Stakkars Robin! Det gjør vondt å bli bitt av hund, jeg kan bare tenke med hvor mørbanket han er etter et så omfattende angrep! Håper han kommer seg snart og at han ikke blir redd for hunder etter dette.

Jeg synes det er en interessant problemstilling som introduseres her da. (Om man ser bort ifra den fomlete ordleggingen.) Hvor ansvarlig er omplasseringsorganisasjonen i slike hendelser? Har denne hunden en histore med aggresjon, er det noen som vet? Var ny eier informert godt nok om hunden?

Jeg har full forståelse med behovet for å tillegge skyld i slike tragedier, det er helt naturlig. Men det er jo alltid flere faktorer og mye som skal ligge til rette for at et alvorlig hundebitt skal skje. Det er gjerne mange som har feilet på flere plan. Det betyr at det i alle tilfeller ikke er riktig å finne en legitim syndebukk. Det er ikke alltid det er noen spesifikke å laste, flere (de fleste kanskje?) bitehendelser er et resultat av mange enkeltstående hendelser. Jeg er enig i at det er viktig at de som omplasserer sørger for å kjenne hundene de sender ut igjen, og ikke minst at de er realistiske og ærlige ovenfor menneskene som overtar de. Mange gråsoner her synes jeg.

Jeg tror denne saken kan være fruktbar om den brukes på konstruktivt vis. I den grad en slik sak kan være fruktbar selvsagt. Det hadde vært bra for Robin om det kom noe positivt ut av en slik hendelse også?

Med tanke på at FOD ikke gjør annet med stamtavlene til hunder enn å rive dem i filler så mister man en mulighet til å sjekke ut info om hunden og om den har historie på linjene med agressjon av noen grad.

Med tanke på at FOD og da særs Simonsen hevder at alle hunder er snill og man må bare sånn og slik med dem, gjerne gosse med dem, så vidt ikke si fy eller nei, også sitte i sofaen og få godis også, så er det tvilsomt om ny eier har fått vite noe om hunden og hvordan den er, annet enn at den er snill. Det kan man vel ganske kjapt sjekke ut ved å ta kontakt med ca 50 vilkårlige som har hunder fra FOD, så får man fort vite at hundene de har fått har en helt annen bakgrunn og historie enn det de har fått servert der borte.

Det er jo klart nye eieren som har ansvaret til syvende og sist, FOD har vel kontrakt med at hunden overtaes på eget ansvar, men antageligvis har de fått vite at hunden er supersnill og greier. Eier viser jo klart en ignoranse og uvitenhet når han/hun lar hunden få mulighet til å være løs sammen med en annen hund og da jage et barn. Et løpende barn vil kunne trigge jaktinnstinktet hos en hund og eventuell lek kan gå over til alvor, og man ser på bildet av skadene Robin har at dette ikke bare var lek, det er litt hardere enn som så, men for å drepe tror jeg ikke hunden angrep, da vil jeg tro skadene hadde vært større. Men hvor var eieren til hunden? Hvorfor var den løs med en annen hund? Hvorfor er ikke hunden avlivet allerede? Hadde jeg hatt hund som hadde gjort noe slik så tror jeg nesten jeg hadde drept den med mine egne hender.

FOD tar i hovedsak seg av hittehunder fra Oslo/Akershus, og de tester ikke hundene på noen måte der oppe. Spør man Simonsen om en mentaltest eller lignende vil hun komme med leksa om at hunder trenger ikke sånn og det er bare griske oppdrettere og utstillingsfolk som tenker på slikt. For henne er en hund en hund enten den er gul eller blå og heter King eller Von Hikken Mikken.

Med tanke på antall hunder som har kommet fra FOD gjennom årene som er avlivet pga. agressjon og feilaktig info fra foreningen, så er det rart de ikke har blitt politianmeldt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Dette var ikke noe bra å lese. Håper at gutten kommer fra det uten altfor sto påkjenning i etterkant av det som har skjedd.

Hadde det vært min hund hadde det vært kroken på døra for den hunden.

Er dem så useriøse at dem driver på slik som dere sier? Har alltid trudd at dem var seriøse når dem omplasserte hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på antall hunder som har kommet fra FOD gjennom årene som er avlivet pga. agressjon og feilaktig info fra foreningen, så er det rart de ikke har blitt politianmeldt før.

Det er jo fryktelig beklagelig om det du sier stemmer. Det burde jo i aller høyeste grad bli satt lys på. Jeg har jo hørt mitt selv, men har ingen førstehånds erfaringer så jeg nøler litt med å gjøre meg opp en mening.

Jeg vet av amerikanske tall at veldig mange av de dødelige hundebittene kommer fra hunder som er nylig omplasserte. Det trenger ikke bety så mye i og for seg, man skal jo være forsiktig med å dra slutninger, men samtidig kan jeg fint tenke meg flere årsaker til at det kan være sånn.

Jeg vet ikke om aggresjon er vanligere på omlasseringshunder enn på hunder som har vært i samme hjem hele livet, men om det er en slik tendens så kan det jo være en god ide å se på hvilke rutiner som er utbredt når det kommer til omplasseringer. Kanskje vi kunne funnet metoder slik at vi hadde klart å luke ut de dårlige eplene litt bedre.

Jeg kjenner flere som er aktive innen rescue (av pit bulls) i USA, og de har noen helt sinnsyke krav til hundene de plasserer ut. Det er en svært utsatt rase, og konsekvensen er så innmari stor om det skulle skje noe. Men det skal jo sies at overpopulasjonsproblematikken i USA er helt overveldende, så de har jo et svært bittert luksusproblem sånn sett. For hver hund de plukker ut er det flere titalls (om ikke fler!) som blir avlivet. De har så stort utvalg at de glatt kun kan velge mellom de hundene som viser bunnsolid temperament. Virkeligheten er noe annerledes her hjemme. Og godt er jammen det forsåvidt.

edit: Jeg er for øvrig helt enig med deg i at hunden neppe bet for å drepe. Uten at jeg mener å ta bort noe av alvoret i denne saken av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss her fikk jeg noe å tenke på ang FOD!

Har liksom blitt i barndommens ' de er snille fordi de redder dyr' modus, og egentlig ikke tenkt noe mer over det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at FOD og da særs Simonsen hevder at alle hunder er snill og man må bare sånn og slik med dem, gjerne gosse med dem, så vidt ikke si fy eller nei, også sitte i sofaen og få godis også, så er det tvilsomt om ny eier har fått vite noe om hunden og hvordan den er, annet enn at den er snill.

Hvor god kjennskap til FOD har du egentlig? De sier jo ikke at alle hunder er snille, de har derimot merket hundene man må være litt på vakt med, og det er hunder som ikke hvem som helst får slippe til på.

Jeg har riktignok minimalt med kjennskap til Simonsen, men de andre har jeg fått et positivt inntrykk av.

Jeg er veldig tvilende til at de ikke skal ha fortalt om hunden og hva som følger med, men det hadde jo ikke vært noe i veien for å mentalteste hvis man har midler til det.

Hva om denne rottweileren ikke har vist tegn til å være i stand til å angripe barn/mennesker tidligere, eller at tidligere eier ikke har informert godt nok (eller i det hele tatt) om hundens gemytt? Jeg kjenner jo ikke til denne hunden, men det er en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor god kjennskap til FOD har du egentlig? De sier jo ikke at alle hunder er snille, de har derimot merket hundene man må være litt på vakt med, og det er hunder som ikke hvem som helst får slippe til på.

Jeg har riktignok minimalt med kjennskap til Simonsen, men de andre har jeg fått et positivt inntrykk av.

Jeg er veldig tvilende til at de ikke skal ha fortalt om hunden og hva som følger med, men det hadde jo ikke vært noe i veien for å mentalteste hvis man har midler til det.

Hva om denne rottweileren ikke har vist tegn til å være i stand til å angripe barn/mennesker tidligere, eller at tidligere eier ikke har informert godt nok (eller i det hele tatt) om hundens gemytt? Jeg kjenner jo ikke til denne hunden, men det er en mulighet.

Nå har jeg kjent Simonsen i 26 år og fulgt FOD sånn ca like lenge, både med arbeide hos dem og senere som en som hjalp folk som hadde fått hunder derfra og som ble møtt med skyllebøtter uten like dersom de trengte hjelp eller hadde problemer med hundene de hadde fått derfra. Jeg har sittet på kontoret med Simensen og hørt hun fortelle om hunder som er såååå snille men som på papirene fra forrige eier står krysset av med diverse "feil og mangler". Har også hørt hun skjelle ut folk som har andre meninger enn henne, for ikke å snakke om de som ringer og våger ha ønske om en spesiell rase eller kjønn på hunden, og spør man om stamtavle, da kan man risikere å bli halshugget, og det blir man også, verbalt da selvsagt.

Nå er jeg ingen fan av "utbryterene" fra FOD heller (FFHO), men lederen der hadde i alle fall en periode et noe mer nyansert syn på hunder enn hva Simonsen har uten at det behøver bety så mye.

Det er sikkert mange ok folk som jobber på FOD, men de er, som alle andre, klar over at "dronninga" regjerer og kommer det henne for øret at man har gjort noe som hun ikke liker, da er det bort med deg. Dette har skjedd flere som har jobbet for FOD. Selv sluttet jeg etter å ha hørt Simonsen skjelle ut en familie med barn som hadde overtatt en BC fra FOD med opplysninger om at hunden var snill og grei og likte barn og man bare måtte kose og dulle med den. Det stod på papiret at hunden ble anbefalt å brukes og at den ikke likte barn. Jeg sa i fra til henne hva jeg mente og trodde et sekund hun skulle eksplodere (billedlig) men det gjorde hun ikke.

I Ellens øyne kan alle hunder omplasseres. Det finnes ingen slemme hunder. Det finnes ingen sinna hunder. Det finnes ingen farlige hunder. Bare slemme folk og oppdrettere som har ødelagt alle hunder i verden. At hun selv en gang i tiden hadde Schäfere som hun avlet på, at det ofte fødes valper på gården osv, det snakkes ikke så høyt om.

Kunne skrevet side opp og side ned om Simonsen og FOD, men det er begrenset hva man får tid til når man er på jobb :)

Det kan være seg at hunden har vært helt grei den, men eieren har altså sluppet en hund han/hun har hatt i knapt en månde, midt i båndtvangstiden og i tillegg latt den få mulighet til å "jakte" med en annen hund. Jeg sier ikke at det er FOD sin feil det her, men at Simonsen ikke legger seg panneflat fremfor å komme med at hunder kan klype litt under lek, når gutten har tydelige bitemerker, det er skammelig. Man får håpe at FOD får noen vettuge overtagere den dagen hun finner ut at det hinsides kaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har knapt møtt henne én gang, og da rakk hun bare å spørre om jeg hadde en avtale. That's it. Men virker jo som at du kjenner henne og stedet relativt godt. Jeg har bare vært der 4-5 ganger.

Hadde ikke tenkt på muligheten for å være uønsket der, men skjønner jo at det kan være fornuftig å gå stille i dørene. Men det betyr ikke at man skal forholde seg passivt til alt mulig rart. Nå som jeg ikke har hund selv trives jeg med å gå der ute.

Jeg synes utsagnene i artikkelen var litt snodige, men synes det ble litt enkelt å legge så mye av skylden på FOD. Da må man nesten kjenne denne hunden og historien bak for å kunne uttale seg.

Men man kan jo alltids uttale seg på generelt grunnlag hvis man har kjennskap til rutinene der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har knapt møtt henne én gang, og da rakk hun bare å spørre om jeg hadde en avtale. That's it. Men virker jo som at du kjenner henne og stedet relativt godt. Jeg har bare vært der 4-5 ganger.

Hadde ikke tenkt på muligheten for å være uønsket der, men det er kanskje de som er brutale med hundene eller sier henne imot som blir det. Hehe. Nå som jeg ikke har hund selv trives jeg med å gå der ute.

Jeg synes utsagnene i artikkelen var litt snodige, men synes det ble litt enkelt å legge så mye av skylden på FOD. Da må man nesten kjenne denne hunden og historien bak for å kunne uttale seg.

Men man kan jo alltids uttale seg på generelt grunnlag hvis man har kjennskap til rutinene der ute.

For Simonsen er det brutalt å ta hunden i nakken eller irettesette den, selv om hun en periode av FODs karriere anbefalte folk å bruke spruteflaske da og kasteboks.

Nå kan man i hovedsak ikke legge skylden på andre enn eieren av Rottisen. Men med de mangelfulle rutiner som FOD har så er det mange hunder som blir omplasssert på feil grunnlag og med feil info om deres mentalitet. Det samme med helse. Mye av dette kunne nok vært unngått dersom FOD hadde tatt kontakt med oppdretter til hunden (dersom den har registreringspapirer) for jeg vet flere oppdrettere som reiser på flekken for å hente tilbake hunder som havner på FOD. Desverre er oppdrettere **** selv i øynene til Simonsen, og hun kontakter ingen oppdrettere nei! Ikke får man vite noe om hunden heller dersom man er oppdretter og tar kontakt fordi man vet at hunden en har avlet frem har havnet der oppe.

En ting er at FOD ikke tar på seg skylden, men å skylde på at eier overtar på eget ansvar og at hunden bare "kløyp" litt mm, det blir så i mine øyne alt for feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var synd. Jeg reagerte også litt på svarene til FOD.

Nå har jeg lest litt om denne saken i et annet sted, og der fortalte noen (som jeg antar kjenner til saken litt bedre) at rottweileren ikke var en rottweiler, men en golden-rottweiler blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var synd. Jeg reagerte også litt på svarene til FOD.

Nå har jeg lest litt om denne saken i et annet sted, og der fortalte noen (som jeg antar kjenner til saken litt bedre) at rottweileren ikke var en rottweiler, men en golden-rottweiler blanding.

Ja, jeg har også hørt dette, men det betyr ikke noe for media. Det som betyr noe for media er at den hunden hadde Rottweiler i seg så dermed kan de fortsette å fyre opp under denne redselspropagandaen de driver med. Er ikke første gang at en blandingshund med Rottweiler i seg blir omtalt som Rottweiler i media, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også hørt dette, men det betyr ikke noe for media. Det som betyr noe for media er at den hunden hadde Rottweiler i seg så dermed kan de fortsette å fyre opp under denne redselspropagandaen de driver med. Er ikke første gang at en blandingshund med Rottweiler i seg blir omtalt som Rottweiler i media, dessverre.

Det er ikke veldig rart om den blir omtalt som en Rottweiler hvis den minner mest om en Rottweiler. Det er ikke alltid at journalistene har full informasjon om hundens opphav.

Synes virkelig ikke at det fokuseres på at det er en Rottweiler, men at de informerer om hundens rase etter hva de tror er riktig og veksler mellom "Rottweileren" og "hunden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig rart om den blir omtalt som en Rottweiler hvis den minner mest om en Rottweiler. Det er ikke alltid at journalistene har full informasjon om hundens opphav.

Synes virkelig ikke at det fokuseres på at det er en Rottweiler, men at de informerer om hundens rase etter hva de tror er riktig og veksler mellom "Rottweileren" og "hunden".

Ja, og når de skriver "hunden" så brukes dette som en referentkopling som peker tilbake på rottweileren. De hadde nok også brukt denne referentkoplingen om hunden var renraset. Og hvis de da ikke retter fokus på hundens rase, så syns jeg det er merkelig at det i overskriften av artikkelen står: Robin(8) skambitt av rottweiler".

Jeg hadde blitt veldig overrasket hvis noen hadde skrivd "golden" om den samme blandingen (i sammenheng med denne situasjonen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og når de skriver "hunden" så brukes dette som en referentkopling som peker tilbake på rottweileren. De hadde nok også brukt denne referentkoplingen om hunden var renraset. Og hvis de da ikke retter fokus på hundens rase, så syns jeg det er merkelig at det i overskriften av artikkelen står: Robin(8) skambitt av rottweiler".

Jeg hadde blitt veldig overrasket hvis noen hadde skrivd "golden" om den samme blandingen (i sammenheng med denne situasjonen).

Jeg aner ikke hvor du vil hen med det første avsnittet. Hvis hunden hadde lignet på en golden, så er det omtrent like sannsynlig at de skriver golden, som at de skriver rottweiler nå.

At de tar med hundens rase i overskriften synes jeg ikke er rart i det hele tatt. Jeg ser ikke på det som en overdreven fokusering på at det er en rottweiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet man at Rottis, Schäfer, Dobermann osv selger mer aviser enn Golden, BC ol, men det er da uvesentlig hvordan rase hunden som bet var! Den gjorde noe den ikke skulel gjøre, det være seg om den er en Golden, Rottweiler, Collie, Samojed, Labrador eller what ever!

Kom på en ting, som FOD i alle fall hadde i sine kontrakter tidligere, og det er at DE eier hunden til den dør av alderdom eller må avlives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet man at Rottis, Schäfer, Dobermann osv selger mer aviser enn Golden, BC ol, men det er da uvesentlig hvordan rase hunden som bet var! Den gjorde noe den ikke skulel gjøre, det være seg om den er en Golden, Rottweiler, Collie, Samojed, Labrador eller what ever!

Kom på en ting, som FOD i alle fall hadde i sine kontrakter tidligere, og det er at DE eier hunden til den dør av alderdom eller må avlives.

Rottweiler selger sikkert bra, men det tror jeg et "sensasjons"-oppslag med golden ville gjort også. Selv om golden visstnok har lett for å bite. Det med at det er så stort fokus på "farlige" raser i media i forhold til andre raser er litt overdrevet av en del hundefolk.

Stemmer at FOD står som eiere av hunden så lenge den lever. På hvilken måte tenkte du på dette i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...