Gå til innhold
Hundesonen.no

Påkjørte dyr


Marthe

Recommended Posts

Gjør du noe med påkjørte dyr? I så fall, hva?

Jeg er vel egentlig den som kjører forbi (jeg sjekker selvfølgelig at de er død).

I dag (også) kjørte jeg forbi en død katt på ei bru. Katten var "hel" (dvs. ikke "most"). Det verste jeg vet er når folk kjører over døde dyr som ligger i veien.

Jeg lurte på om jeg skulle legge den inntil kanten, eller for å si det kort og brutalt, kaste den i sjøen.

Jeg gjorde, igjen, ingenting for jeg vet ikke hva som er "rett"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopper, sjekker om dyret er dødt eller levende, kontakter viltnemda, oppgir hvor dyret ligger, trekker det ut i kanten slik at ingen andre kjører over det og gjør det flatere.

Gjør du det med pinnsvin også? :ahappy:

Jeg kjørte en tur på ca 1 time for noen dager siden. På den turen telte jeg 11 påkjørte pinnsvin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den med til vet'n. Der tar de seg av det døde dyret, synes det er litt repspektløst og første kjøre på det, også bare la det ligge der.

Helt enig med Kristiin over her. Jeg har ikke helt tall på hvor mange katter jeg har levert inn hos diverse dyrleger (og nei, jeg har ikke kjørt på noen av dem). Dette er eneste måten for en stakkars eier å kunne finne ut hva som har skjedd med katten. Dyrelegen sjekker om de har chip eller tattis, hvis ikke skriver de ned info om katten slik at dersom en eier ringer for å etterlyse så kan de sjekke om de har mottatt en slik katt.

Utenom katt så har jeg levert inn døde ildere og en skadet due... *plystre og se i taket*

En død due hadde jeg ikke levert inn, men denne var døende og da tenkte jeg at den fikk det bedre hos veterinæren. Lusene dens likte seg best på meg *klø*. Men den fikk iaf hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør du det med pinnsvin også? :ahappy:

Jeg kjørte en tur på ca 1 time for noen dager siden. På den turen telte jeg 11 påkjørte pinnsvin...

Med pinnsvin ser man egentlig ganske lett om de er i live eller ikke, men om det ser ut som om dyret er i live, ja, så stopper jeg og sjekker. Desverre er det et fåtall pinnsvin som overlever en påkjørsel da de gjerne er mit i veibanen når bilene treffer dem. En katt elelr andre dyr treffes som regel på siden eller andre steder slik at de ikke dør med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det katt/husdyr så leveres den til vet. Men er det ville dyr så får jeg de ut av veien hvertfall..

Er det et rådyr eller en elg, da er det litt vanskelig og ta den med i bilen liksom... Da ringer man viltnemna, det har jeg nemlig gjordt, da et rådyr med 3 bein lå halvdød i hagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et rådyr eller en elg, da er det litt vanskelig og ta den med i bilen liksom... Da ringer man viltnemna, det har jeg nemlig gjordt, da et rådyr med 3 bein lå halvdød i hagen..

Er den halvdau så ringe rman viltnemda også avslutter man dyrets lidelser med en kniv i halspulsåra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med pinnsvin ser man egentlig ganske lett om de er i live eller ikke, men om det ser ut som om dyret er i live, ja, så stopper jeg og sjekker. Desverre er det et fåtall pinnsvin som overlever en påkjørsel da de gjerne er mit i veibanen når bilene treffer dem. En katt elelr andre dyr treffes som regel på siden eller andre steder slik at de ikke dør med en gang.

Jeg tenkte på om du ringte viltnemda ang. pinnsvin feks. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på om du ringte viltnemda ang. pinnsvin feks. :ahappy:

Er pinnsvinet døtt legger jeg det i kanen og informerer viltnemda ja, slik at de er klar over kadaveret lags veien. Er dt ikke dødt tar jeg det eneten med eller avslutter dets lidelser der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi kjører nå så stopper ikke mamma for døde dyr i veien (som oftest midt på motorvei), men når jeg kjører selv kommer jeg til stoppe der det går an. Og gjøre det som dere sier over her (dyrlege, viltnemda).

Jeg kjørte en tur på ca 1 time for noen dager siden. På den turen telte jeg 11 påkjørte pinnsvin...

Er det forresten veldig mye pinnsvin i år, eller er det så mange hvert år?

F.eks. når det er "lemmenår" så kan man jo telle opptil 100 dyr på en kort strekning, stopper dere for hvert dyr og ringer viltnemda da også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting, jeg kom på- jeg oppdaget en katt ved siden av motorveien en gang. Og da fikk jeg meg ikke til å stoppe (men ringte statens vegvesen av alle ting :ahappy:) pga at man ikke har lov til å stoppe på motorveier? Er det noen som vet om det er unnskyldende grunn å stoppe for å plukke opp et påkjørt dyr? Selvsagt dersom du selv kjører på det, men om du bare ser det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde å kjøre på et rådyr i vinter, fy for en forferdelig følelse. Og det sa dunk og dyre løp/ sjangla vidre.. så datt det om... jeg hev meg ut av bilen og gikk bort til det, desverre pustet det, prøvde å rømme fra meg uten hell og hadde tydelig veldig vondt. Den hadde et stort hull i ryggen der hvor dan hadde truffet skiltet mitt og den var jo helt i live ennå. Følte meg grusomt hjelpeløs og begynte å grien og greier. Hadde lyst t å kjøre den til dyrlegen, lyst til å kjøre over den igjen for å få den død men ingen av delene var mulig midt på natta og jeg klarte ikke kjøre på den igjen... tenk om den da ikke hadde død..

Ringte politiet siden jeg ikke tenkte på viltnemna, men hos politiet fikk jeg en sær lite hjelpsom mann som ba meg få tak i viltnemna men da jeg spurt om de kunne hjelpe meg med nr kunne de ikke det. Var ingen hjelp i de. Ringte derfor til min nabo som jeg vet jakter og heldigvis kom han og tok livet av den...

Tok fler uker før jeg sluttet å tenke på det hver dag.. var skikkelig vondt å vite at det var min skyld det lille rådyret hadde minstet livet. Fy unner ingen å kjøre på et dyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kjæledyr som hunder og katter sjekker jeg om de er i live. Hvis jeg er i nærheten av et vet. kontor kjører jeg dem dit. Hvis ikke blir de nok bare flyttet ut av veien (selvfølgelig, er de i live er det vet uansett). Har bare kommet over katter da, mulig det hadde vært forskjell dersom det var hunder. Det er jo fortsatt mer vanlig å ID merke dem og det er derfor større sjanse for at vet får gitt eiere beskjed, død eller ei. Der har jeg tatt en til vet og lagt to ut mot kanten.

Med ville dyr. Da blir det enten jekken eller viltnemda, har måttet ta et par grevling og en rev med jekken. Og de blir selvfølgelig flyttet ut av veien. Rådyr har jeg bare sett et halvdødt dyr i veikanten, heldigvis kom det en erfaren trailersjåfør og hjalp meg, fikk litt hetta selv om det ikke var jeg som hadde kjørt på den.

Det verste jeg ser er folk som kjører på dyr uten å stoppe for å sjekke om de er døde og får dem ut av veien (unntak er motorveien, da skal man ikke stoppe opp midt i veien)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg ser er folk som kjører på dyr uten å stoppe for å sjekke om de er døde og får dem ut av veien (unntak er motorveien, da skal man ikke stoppe opp midt i veien)

Men det er her jeg lurer litt. Fordi dersom du kjører på et dyr på motorveien så må jo dette "vanlige" ansvaret om ikke å stoppe der kollidere med et høyere ansvar for det du har kjørt ned og evt. skadet/drept?

EDIT; måtte snoke litt rundt selv her jeg. Men altså, jo- iflg Vegtrafikkloven §12 så står det "Enhver som med eller uten skyld er innblandet i trafikkuhell, skal straks stanse og hjelpe personer og dyr som er kommet til skade, og for øvrig delta i de tiltak som uhellet gir grunn til. Denne plikt har, om det er nødvendig, også andre som er i nærheten eller som kommer til stede. "

Så da har jeg besvart meg selv, denne plikten går foran det at vi ikke har lov til å stoppe på motorvei. Samt, slik jeg leser siste setning, så har folk som kommer til etterpå og ser et dyr også adgang til å stanse for å "hjelpe" uten fare for reprimande av onkel politi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er her jeg lurer litt. Fordi dersom du kjører på et dyr på motorveien så må jo dette "vanlige" ansvaret om ikke å stoppe der kollidere med et høyere ansvar for det du har kjørt ned og evt. skadet/drept?

EDIT; måtte snoke litt rundt selv her jeg. Men altså, jo- iflg Vegtrafikkloven §12 så står det "Enhver som med eller uten skyld er innblandet i trafikkuhell, skal straks stanse og hjelpe personer og dyr som er kommet til skade, og for øvrig delta i de tiltak som uhellet gir grunn til. Denne plikt har, om det er nødvendig, også andre som er i nærheten eller som kommer til stede. "

Så da har jeg besvart meg selv, denne plikten går foran det at vi ikke har lov til å stoppe på motorvei. Samt, slik jeg leser siste setning, så har folk som kommer til etterpå og ser et dyr også adgang til å stanse for å "hjelpe" uten fare for reprimande av onkel politi.

Hvis man ligger på en motorvei hvor trafikken ligger i mellom 80 og 100 km/t, kjører inntil og løper ut i veien så utsetter man seg selv for å bli drept, i tillegg så utsetter man også x antall andre bilister for stor fare. Det har ikke noe med hvorvidt det er lov eller ei å stoppe på motorveien å gjøre, men å ivareta egen og andres sikkerhet. Det har man faktisk et ansvar for! Er man usikker på om dyret er dødt må man da faktisk kontakte politiet for å få stoppet trafikken, ikke stoppe selv og fly rundt på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ligger på en motorvei hvor trafikken ligger i mellom 80 og 100 km/t, kjører inntil og løper ut i veien så utsetter man seg selv for å bli drept, i tillegg så utsetter man også x antall andre bilister for stor fare. Det har ikke noe med hvorvidt det er lov eller ei å stoppe på motorveien å gjøre, men å ivareta egen og andres sikkerhet. Det har man faktisk et ansvar for! Er man usikker på om dyret er dødt må man da faktisk kontakte politiet for å få stoppet trafikken, ikke stoppe selv og fly rundt på veien.

Ikke slik jeg forstår vegtrafikkloven. Der står det at man straks skal stanse, så jeg holder meg til den jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slik jeg forstår vegtrafikkloven. Der står det at man straks skal stanse, så jeg holder meg til den jeg :)

Så det er helt greit å sette barnefamilien som kommer i bilen 200 m bak deg i livsfare for å sjekke om katten du kjørte på er død?

Vet ikke hvor mange dyr som overlever et sammenstøt med en bil i 80 km/t, men prosenten er ganske lav. Det er ikke verdt å ofre andres og eget liv for å sjekke om akkurat dette dyret skulle finne på å overleve mot alle odds! Samme hva vegtrafikkloven sier, sunn fornuft kalles det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er helt greit å sette barnefamilien som kommer i bilen 200 m bak deg i livsfare for å sjekke om katten du kjørte på er død?

Vet ikke hvor mange dyr som overlever et sammenstøt med en bil i 80 km/t, men prosenten er ganske lav. Det er ikke verdt å ofre andres og eget liv for å sjekke om akkurat dette dyret skulle finne på å overleve mot alle odds! Samme hva vegtrafikkloven sier, sunn fornuft kalles det.

Hallo, hva er det du ikke får med deg? Slik jeg leser den regelen så er det lovpålagt å stanse. Seff så BRÅSTOPPER man ikke, man blinker ut av banen, varsler med lys og fart at en må "av". Så ja, da tror jeg at barnefamilien 200 m bak meg får det med seg, dersom de er våkne bak rattet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, hva er det du ikke får med deg? Slik jeg leser den regelen så er det lovpålagt å stanse. Seff så BRÅSTOPPER man ikke, man blinker ut av banen, varsler med lys og fart at en må "av". Så ja, da tror jeg at barnefamilien 200 m bak meg får det med seg, dersom de er våkne bak rattet da.

Håper jeg aldri noen sinne møter deg på motorveien! Vet du noe om hastighet, reaksjonstid og bremselengder i det hele tatt? Ja, de ser nok at du blinker ut osv. Men det er ikke like lett å se deg som fotgjenger når du har gått ut i veibanen, man forventer ikke folk som krysser motorveien til fots og man bruker derfor mye lengre tid på å registrere og reagere på det. På den tiden blir du påkjørt eller sjåføren må ta en risikofylt unnamanøver. Onkel politi vil nok slå mye hardere ned på deg hvis du utsetter andre for denne risikoen enn om du lar være. Så får du tolke veitrafikkloven akkurat som du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg aldri noen sinne møter deg på motorveien! Vet du noe om hastighet, reaksjonstid og bremselengder i det hele tatt? Ja, de ser nok at du blinker ut osv. Men det er ikke like lett å se deg som fotgjenger når du har gått ut i veibanen, man forventer ikke folk som krysser motorveien til fots og man bruker derfor mye lengre tid på å registrere og reagere på det. På den tiden blir du påkjørt eller sjåføren må ta en risikofylt unnamanøver. Onkel politi vil nok slå mye hardere ned på deg hvis du utsetter andre for denne risikoen enn om du lar være. Så får du tolke veitrafikkloven akkurat som du vil.

Hvor sa Vala at ho skulle krysse motorveien, da? Hvis det ligger et dyr i veibanen på den siden du kjører på, så trenger man ikke krysse motorveien? Med mindre man skal over elva for å hente vann, vel og merke. Det er vel en grunn til at man skal ha refleksvester i bilen, tilgjengelig, sånn at man kan ta den på før man går ut av bilen, da syns man, nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...