Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags fantasybøker liker du best å lese?


Aya

Recommended Posts

De som tar utgangspunkt i vår egen verden (Harry Potter, Narnia, Twilight), eller de som har en helt annen verden (LOTR, The Inheritance cycle (Eragon, Eldest, Brisingr) som utgangspunkt? Hvilke elementer liker du spesielt godt å ha med i en fantasybok/serie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker definitivt de som er i en annen verden, selv om jeg ikke helt vet hvorfor. Og jeg liker gjerne de mer "gritty" fantasyseriene av Abercrombie, George R.R.Martin og Steven Erikson og den slags :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår egen. Lettere å ønske det skulle skje meg en dag. :banana:

Ha ha ja enig der!

Kommer litt ann på.Må innrømme at jeg hverken har lest LOTR eller Eragon,bare sett på film. Førstenevnte er strålende filmer, likte dem veldig godt, og er noen av favorittene mine. Mens Eragon-filmen er det verste makkverket jeg har sett.

Twilight-bøkene har jeg ikke lest enda, men har bestilt nå. Filmen likte jeg også veldig godt. Harry Potter og Narnia står høyt oppe ved favorittbøker.Liker også godt His dark materials, selv om de mangler ett eller annet. (Filmen var ræva)

Så jeg er litt delt, men det er jo lettere å drømme seg litt bort når det handler om ting i denne verden, jeg venter fortsatt på at en ugle skal komme og kalle meg inn til hogwarts, eller at kleskapet skal vise seg å være en portal... *sukk*

Når jeg leser slike bøker får jeg følelsen av hjemlengsel rett og slett.

Hvilke elementer jeg liker spesielt godt... hmm. ja det må være at alt er mulig kanskje, at det faktisk er noe mer enn den firkantede verdenen vi nå lever i. At det rett og slett er et sted å drømme seg bort til, og som legger seg et sted inni meg som noe betryggende, at det fortsatt er håp om noe spennende en gang kommer til å skje meg og.

*snufs*

:banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg er litt delt, men det er jo lettere å drømme seg litt bort når det handler om ting i denne verden, jeg venter fortsatt på at en ugle skal komme og kalle meg inn til hogwarts, eller at kleskapet skal vise seg å være en portal... *sukk*

Når jeg leser slike bøker får jeg følelsen av hjemlengsel rett og slett.

Jeg og :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt "delt". Liker godt å drømme meg bort om magiske skoler, paralelle verdener, kjekke vampyrer, overnaturlige evner osv.

Men samtidlig liker jeg lese om noe som er fra en helt annen verden. Noe som ikke har noe med der vi lever å gjøre i det hele tatt. Noe en forfatter må ha hatt en utrolig fantasi for å skrive.

Tror jeg liker de som tar utgangspunkt i vår egen verden hakket bedre. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt ann på.Må innrømme at jeg hverken har lest LOTR eller Eragon,bare sett på film. Førstenevnte er strålende filmer, likte dem veldig godt, og er noen av favorittene mine. Mens Eragon-filmen er det verste makkverket jeg har sett.

Eragon-bøkene er faktisk veldig bra synes jeg. Nå har ikke jeg sett annet enn trailer fra filmen, men den var nok til å at jeg IKKE vil se filmen heller...

Til trådstarters spørsmål: jeg sier som Ole Brum, "ja takk, begge deler" :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de det ja? For Det gyldne kompass likte jeg heller ikke, men bøkene er rimelig bra. Er ikke alltid de er like heldige med å feste slikt på film nei. Men da kanskje jeg skal gå til innkjøp av den første Eragon-boken da. Har kjøpt Twilight nå og, hørte de var så bra.Blir en fantasy-sommer! :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de det ja? For Det gyldne kompass likte jeg heller ikke, men bøkene er rimelig bra. Er ikke alltid de er like heldige med å feste slikt på film nei. Men da kanskje jeg skal gå til innkjøp av den første Eragon-boken da. Har kjøpt Twilight nå og, hørte de var så bra.Blir en fantasy-sommer! :getlost:

Jeg likte The Golden Compass (bok altså, filmen har jeg ikke sett) og resten av serien ganske godt, men jeg liker Eragon bedre. Jeg nekter konsekvent å se filmatisering av bøker jeg liker godt, jeg blir alltid skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de det ja? For Det gyldne kompass likte jeg heller ikke, men bøkene er rimelig bra. Er ikke alltid de er like heldige med å feste slikt på film nei. Men da kanskje jeg skal gå til innkjøp av den første Eragon-boken da. Har kjøpt Twilight nå og, hørte de var så bra.Blir en fantasy-sommer! :getlost:

Les The Host også (av Stephenie Meyer, samme forfatter som Twilight)! Jeg holder på med den nå, den er litt treig i begynnelsen, men jeg har grini meg gjennom de siste kapitlene her nå (ikke de siste i boka, men de siste jeg har lest - er litt over midten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les The Host også (av Stephenie Meyer, samme forfatter som Twilight)! Jeg holder på med den nå, den er litt treig i begynnelsen, men jeg har grini meg gjennom de siste kapitlene her nå (ikke de siste i boka, men de siste jeg har lest - er litt over midten).

Jeg tittet faktisk på den i bokhandelen i dag.. Den er bra altså? Jeg har ikke fått lest Twilight-serien ennå riktignok, jeg skal begynne på de bøkene etter Brisingr. Leselista begynner å bli lang her nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tittet faktisk på den i bokhandelen i dag.. Den er bra altså? Jeg har ikke fått lest Twilight-serien ennå riktignok, jeg skal begynne på de bøkene etter Brisingr. Leselista begynner å bli lang her nå...

Jah, jeg syns den er driiitbra. Den er ganske lik Twilight på mange måter, hittil ihvertfall, sånn type ulovlig kjærlighet og sånt, men jeg liker den veldig godt forde. Som sagt har jeg grini meg gjennom noen kapitler her nå. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må sjekke ut om jeg liker twilight i det hele tatt først jeg, jeg har kaaanskje mine tvil, kjærlighetsbøker er ikke helt min greie. Men får se, gleder meg, er såå deilig å kunne lese andre ting en pensum med god samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dere slenge ut hva dere vil anta er ok alder for leseren også? Tøtto og jeg begynner å bli tom for ting vi lese sammen. Akkurat nå holder vi på med Marie Gripe og "Anna Cecilia". Men vi foretrekker klart mer fiction ala HP, Golden Compass osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært lite Fantasy bøker jeg liker. Føler at er samme Orcs, Elvs osv.

Men så fikk jeg første bok av Coldfire Trilogien "Black Sun Rising" av Celia Freidman, og det er noe av det beste Fantasy jeg har lest. Svært original, og følger ingen standard oppskrift. Gleder meg å lese de andre 2.

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo veldig betatt av Twilight jeg da.. :D Leser dem fortsatt om og om igjen, (ble nettopp ferdig med sagaen for 5 gang..) og blir jo aldri lei!

Så jeg er litt delt, men det er jo lettere å drømme seg litt bort når det handler om ting i denne verden, jeg venter fortsatt på at en ugle skal komme og kalle meg inn til hogwarts, eller at kleskapet skal vise seg å være en portal... *sukk*

Når jeg leser slike bøker får jeg følelsen av hjemlengsel rett og slett.

Jeg og :)

me 3 :P

Er de det ja? For Det gyldne kompass likte jeg heller ikke, men bøkene er rimelig bra. Er ikke alltid de er like heldige med å feste slikt på film nei. Men da kanskje jeg skal gå til innkjøp av den første Eragon-boken da. Har kjøpt Twilight nå og, hørte de var så bra.Blir en fantasy-sommer! :P

Åh.. har ikke sett den jeg, men fikk nettopp litt sånn "åneeei!" følelse.. Fordi det er nemlig samme regissør som skal regissere New Moon.. (Men så langt jeg har sett, synes jeg den virker veldig bra! (Den første offisielle posteren har forresten kommet, for de som ikke vet det, eller rett og slett ikke bryr seg :getlost:) De er jo faktisk snart ferdige med filmingen, og jeg kan ikke vente til den første "teaseren" kommer ut :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på spørsmålet ditt. Har lest alle bøkene du har nevnt, og av dem er The Lord of the Rings helt klart favoritten, men har alltid likt Narnia og Harry Potter osv. også. Kanskje ja takk, begge deler? Men tror kanskje at jeg foretrekker en helt annen verden. Hmmm. Tricky.

Er de det ja? For Det gyldne kompass likte jeg heller ikke, men bøkene er rimelig bra. Er ikke alltid de er like heldige med å feste slikt på film nei. Men da kanskje jeg skal gå til innkjøp av den første Eragon-boken da. Har kjøpt Twilight nå og, hørte de var så bra.Blir en fantasy-sommer! :ahappy:

Synes ikke at Eragon var fantastisk, men absolutt spennende og greie bøker å lese. Er helt enig med deg, filmen var SKIKKELIG dårlig. Så ikke hopp over Eragon bare fordi filmen var dårlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke at Eragon var fantastisk, men absolutt spennende og greie bøker å lese. Er helt enig med deg, filmen var SKIKKELIG dårlig. Så ikke hopp over Eragon bare fordi filmen var dårlig :ahappy:

Nei enig, det er vel helst uansett andre veien man skal ta det. Altså lese boken og hoppe over filmen dersom den stinker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei enig, det er vel helst uansett andre veien man skal ta det. Altså lese boken og hoppe over filmen dersom den stinker.

Jepp, det er sånn jeg gjør det. Eventuelt se filmen først, og lese boka etterpå. Da får man gjerne en gledelig overraskelse... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser alt, så lenge det er godt skrevet. Det jeg liker spesielt godt med fantasy er at historien oftest ikke slutter etter en bok, men det blir trilogier og lengre serier med egne terminologier, univers, skikker og "gadgets", samt et mer interessant persongalleri.

Jeg har lest fantasy siden barneskolen (takket være min lesehest av en storebror) og jeg må si at etter at fantasy sjangeren ble poppis så har kvantiteten økt og kvaliteten sunket, synes jeg. Det er mye dårlig på markedet, før var stort sett bare å plukke en fantasybok med seg fra Avalon, sette seg i godstolen og boken var bra, sånn er det ikke lenger..

For tiden holder jeg på med siste bok i "The kingdoms of thorn and bone" serien - "The Born queen" av Greg Keyes,den er bra. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eragon forsøkte jeg på da den kom ut. Men hans dårlige ordforråd og formulering av settinger fikk meg til å le (jeg leser kunn på engelsk). Greit nok at han var bare 15år da han skreiv den, men det er sløvt at de ikke pusset den opp litt for å tiltrekke mer voksne lesere enn "fjortiser". Personlig tror jeg at boken ble så populær som den ble nettopp pga hans ung alder. Det var dette som alltid ble hoved fokuset da boken ble nevnt i media...

Jeg klarte bare ikke å lese ferdig boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...