Gå til innhold
Hundesonen.no

Å drikke alkohol


ToneS

Recommended Posts

Jeg lurer på hvordan du/dere gjør det med hvem som drikker og hvem som kjører. Hvis dere tar f.eks. et glass vin, drikker dere (de som da er sammen, venner eller familie) alle sammen, eller tenker dere at en av dere må være edru i tilfelle noe skjer?

Et eksempel:

Ei helg, og man skal drikke vin til maten. Hunden skader seg og til veterinæren med en gang. Hvem kjører da? Dere er jo begge påvirket.

Ringer dere noen, og hører om de kan kjøre? Det kan jo ta ei lang stund, og ta opp verdifull "dyrlegetid".

Er en av dere alltid edru, slik at man kan kjøre?

Eller gjør dere noe annet?

(Dette eksemplet kan jo også overføres til mennesker. Hvis noen blir skadd, eller hvis barnet/ungdommen ringer hjem og må bli hentet fordi noe har skjedd. Eller noen ringer fra f.eks. sykehuset og sier at noen du er veldig glad i ligger i koma etter en ulykke.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre holder seg bare edru om jeg skal bli hentet (ok, det hørtes VELDIG feil ut :)). Det vil si at om jeg er hjemme/tar nattbuss/ligger over en lørdagskveld, så tar de seg gjerne et glass vin eller to. Blir mennesker eller hund akutt syke, har man både drosje og naboer som stiller opp.

Jeg tror ikke det er sunt å skulle bekymre seg så mye for akutt sykdom at man ikke kan nyte et glass vin eller fire en lørdagskveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en i huset til enhver tid skal holde seg edru i tilfelle det skulle skje noe, synes jeg blir litt i overkant hysterisk. Det medfører jo at dersom man får hund/barn kan man aldri drikke et glass vin til maten. Jeg forstår at småbarnsforeldre kan være litt stressa med tanken på å ikke kunne komme seg avgårde, men det virker som de også blir mer avslappede rundt dette etterhvert.

I mine øyne er det enkelt. Gjelder det hund ringer man etter drosje, er det mennesker ringer man ambulansen (evt drosje dersom det ikke er akutt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy promille får man egentlig av 2 glass vin, da?

Er forøvrig ingen problemstilling for mitt vedkommende, jeg drikker så å si aldri, og de gangene jeg gjør det har jeg som regel sjåfør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært veldig alvorlig og akutt, så hadde nok jeg kjørt om jeg har tatt meg et glass vin tror jeg. Men drikker ikke lengre, så har egentlig ikke tenkt så nøye på det. Men et interessant emne

Og risikere å gjøre det hele enda værre? (å f.eks. krasje altså)

Taxi hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt :)

Jeg syns også det blir ganske hysterisk å tenke på hva som kan hende i alle forskjellige tilfeller. Men det er interresant å vite hva folk tenker.

Hva hvis man bor sikkelig langt utpå landet? Og da mener jeg lengre enn at man kan gå til naboen.

Eller hvis dette skjer i en høytid? Når det er stor taxi-etterspørsel, men folk liker å ta seg ett glass (eller fem) vin..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan du/dere gjør det med hvem som drikker og hvem som kjører. Hvis dere tar f.eks. et glass vin, drikker dere (de som da er sammen, venner eller familie) alle sammen, eller tenker dere at en av dere må være edru i tilfelle noe skjer?

Et eksempel:

Ei helg, og man skal drikke vin til maten. Hunden skader seg og til veterinæren med en gang. Hvem kjører da? Dere er jo begge påvirket.

Ringer dere noen, og hører om de kan kjøre? Det kan jo ta ei lang stund, og ta opp verdifull "dyrlegetid".

Er en av dere alltid edru, slik at man kan kjøre?

Eller gjør dere noe annet?

(Dette eksemplet kan jo også overføres til mennesker. Hvis noen blir skadd, eller hvis barnet/ungdommen ringer hjem og må bli hentet fordi noe har skjedd. Eller noen ringer fra f.eks. sykehuset og sier at noen du er veldig glad i ligger i koma etter en ulykke.)

For meg er dette en sær problemstilling. Det er som å sette livet på vent i tilfelle "hvisomdersomatte" skulle skje. Og til det er livet for kort! Jeg ville latt være å drikke noe som helst alkohol dersom barn eller hund viste tegn til å være syke. Men utenom det så får man ta det som kommer når det kommer.

Jeg tror ikke det er sunt å skulle bekymre seg så mye for akutt sykdom at man ikke kan nyte et glass vin eller fire en lørdagskveld...

enig...

Skulle uhellet være ute sånn helt plutselig, så har man selvsagt venner/bekjente eller drosje. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og risikere å gjøre det hele enda værre? (å f.eks. krasje altså)

Etter et glass vin? Kommer vel neppe over ulovlig alkohol grense engang av det.

Nå er det som sagt lenge siden jeg har drukket og har ikke sett om regler er endret på hvor grensa går idag.

Hvis det har vært snakk om helt krise, så kunne ventetiden på taxi vært nok til at hunden har dødd.

Jeg har da sikkert idag også overtrådd fartsgrenser hvis det har oppstått en liv eller død situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er dette en sær problemstilling. Det er som å sette livet på vent i tilfelle "hvisomdersomatte" skulle skje. Og til det er livet for kort! Jeg ville latt være å drikke noe som helst alkohol dersom barn eller hund viste tegn til å være syke. Men utenom det så får man ta det som kommer når det kommer.

enig...

Skulle uhellet være ute sånn helt plutselig, så har man selvsagt venner/bekjente eller drosje. Sånn er det bare.

Jeg er litt enig i denne altså- Det minner meg litt om noen jeg kjenner som ikke nærmer seg mark og fjell på sommerhalvåret for de er livredd for at hunden skal bli bitt av hoggorm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er dette en sær problemstilling. Det er som å sette livet på vent i tilfelle "hvisomdersomatte" skulle skje. Og til det er livet for kort! Jeg ville latt være å drikke noe som helst alkohol dersom barn eller hund viste tegn til å være syke. Men utenom det så får man ta det som kommer når det kommer.

Skulle uhellet være ute sånn helt plutselig, så har man selvsagt venner/bekjente eller drosje. Sånn er det bare.

Hvis det kom ut slik at jeg tenker sånn hele tiden i startinnlegget, så var det ikke det jeg mente. :)

Og nei, man har ikke selvsagt venner eller drosje. Ikke alltid.

For litt siden så kom noen jeg kjenner godt, ut for en alvorlig ulykke, og foreldrene kunne ikke kjøre til sykehuset - fordi de hadde drukket. Det var også midt på natten, så vanskelig å få tak i venner/naboer (også var det et hyttefelt). Det er heller ikke drosje der. Men de kjente jo heldigvis noen som var avholds som var i nærheten, så da ordnet det seg.

Det var etter dette at jeg tenkte på det, om det var noen som tenkte på ting som dette.? For jeg hadde ikke tenkt over det før etter den ulykken.

Etter et glass vin? Kommer vel neppe over ulovlig alkohol grense engang av det.

Nå er det som sagt lenge siden jeg har drukket og har ikke sett om regler er endret på hvor grensa går idag.

Hvis det har vært snakk om helt krise, så kunne ventetiden på taxi vært nok til at hunden har dødd.

Jeg har da sikkert idag også overtrådd fartsgrenser hvis det har oppstått en liv eller død situasjon.

Vet ikke hvor grensa går i Norge. I andre land kan man jo trygt drikke ett-to glass vin og kjøre med en gang etterpå. Men det er ganske lite som skal til i Norge før du sliter hvis du blir tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som blir skadet eller allvorlig syke har man ambulanse til. Hund så får man ty til naboer eller taxi. Har heldigvis sluppet det, men siden jeg ikke har lappen, så er taxi ofte eneste alternativ for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kom ut slik at jeg tenker sånn hele tiden i startinnlegget, så var det ikke det jeg mente. :icon_redface:

Og nei, man har ikke selvsagt venner eller drosje. Ikke alltid.

For litt siden så kom noen jeg kjenner godt, ut for en alvorlig ulykke, og foreldrene kunne ikke kjøre til sykehuset - fordi de hadde drukket. Det var også midt på natten, så vanskelig å få tak i venner/naboer (også var det et hyttefelt). Det er heller ikke drosje der. Men de kjente jo heldigvis noen som var avholds som var i nærheten, så da ordnet det seg.

Det var etter dette at jeg tenkte på det, om det var noen som tenkte på ting som dette.? For jeg hadde ikke tenkt over det før etter den ulykken.

Vet ikke hvor grensa går i Norge. I andre land kan man jo trygt drikke ett-to glass vin og kjøre med en gang etterpå. Men det er ganske lite som skal til i Norge før du sliter hvis du blir tatt.

Det er rigtigt at det er svært lite der skal til her i Norge, men en normalt forbrennende mand forbrenner en genstand i timen og en kvinde en genstand på 1-1½ time.

Ser ikke det store problem der, hvis det er akut, og taxi er jo opfunnet som alle siger.

Det er at blive for overhysterisk, hvis man ikke kan tage sig et glas vin etc, for hvis noget eventuelt skulle ske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som blir skadet eller allvorlig syke har man ambulanse til. Hund så får man ty til naboer eller taxi. Har heldigvis sluppet det, men siden jeg ikke har lappen, så er taxi ofte eneste alternativ for hunden.
Ambulanse som henter de som er skadet ja, men hvis en person blir skadet en annen plass enn der resten av familien er, så er det ikke sikkert at familien kan bli med ambulansen til sykehuset. Og må da komme seg dit på egen hånd.
Det er rigtigt at det er svært lite der skal til her i Norge, men en normalt forbrennende mand forbrenner en genstand i timen og en kvinde  en genstand på 1-1½ time.Ser ikke det store problem der, hvis det er akut, og taxi er jo opfunnet som alle siger.Det er at blive for overhysterisk, hvis man ikke kan tage sig et glas vin etc, for hvis noget eventuelt skulle ske.
Men det er jo ikke alle plasser taxiene kan kjøre. Eller at det tar alt for lang tid til de kommer frem.. Jeg er helt enig, å aldri kunne ta seg ett glass vin, fordi man hele tiden er redd for at noe kan skje, er hysterisk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som drikker kanskje en gang i året er ikke dette et tema jeg trenger tenke på.

Men den dagen hundene skal begrense livet mitt på en sånn måte, da skal jeg revurdere hundeholdet.

For om man ikke skal kunne ta et glass vin som hundeeier, kan man da la hunden være alene når man skal på jobb, trening kino osv?

Huset kan jo ta fyr, hunden kan skade seg osv.

Hvem skal da redde den eller kjøre den til veterinær?

Nei for meg blir dette litt vel hysterisk.

Når det er sagt, så bor mamma i samme hus, og hun drikker aldri.

Har også en søster ikke langt unna, en datter og svigersønn i umiddelbar nærhet og jeg hadde nok uten problem fått naboen til å kjøre i et krisetilfelle.

Nå har vi jo faktisk dyreambulanse her også, dog på en klinikk jeg ikke bruker.

Og som en siste utvei taxi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå drikker jeg stort sett aldri alkohol lenger, men hvis noe hadde skjedd og jeg allerede hadde drukket et glass øl (liker ikke vin nemlig) hadde jeg like fult satt meg i bilen og kjørt selv. De færreste blir kjempe påvirket av et glass (ok, kanskje ikke nødvendig å bælme et 0.5 l glass med vodka først, liksom. Så les 1 glass øl/vin) og i flere andre land bl.a. Tyskland, Italia, Frankrike er det få som ser stygt på deg om du f.eks. tar et glass til middagen, men likevel kjører hjem selv etterpå.

Men hadde jeg drukket mer enn 1 eller 2 glass så hadde jeg uten tvil ringt etter pengebil (drosje :icon_redface: ) eller en venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...