Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det om å gjøre å være flinkest?


xxx12345

Recommended Posts

Jeg gidder ikke å diskutere snill mot slem igjen jeg, jeg bare noterer meg at det nok en gang var en heller lite hyggelig/høflig/ålreit/whatever karaktristikk av "mange av flinkisene" - igjen..

Flire...du klarer da bedre enn dette ???

Noen av oss synes enkelte her er nedlatende og til tider ubehagelige i sine svar. Er ikke mer komplisert enn som så :icon_confused:

Lite å starte en krig om igrunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar
Flire...du klarer da bedre enn dette ???

Ja, det gjør jeg.. Men da hevder jeg meg vel bare for å være kjip?

Noen av oss synes enkelte her er nedlatende og til tider ubehagelige i sine svar. Er ikke mer komplisert enn som så :icon_confused:

Lite å starte en krig om igrunn...

Det er ikke snakk om å starte en krig, det er i beste fall bare opptak av en som har gått i noen runder nå - jeg tror det var en sånn diskusjon her på denne tiden ifjor også, for ikke å snakke om året før - det var vel da begrepet SGT dukket opp..

Og veit du hva som egentlig irriterer meg med denne stadige "snill vs slem"-greia? At man snakker om "noen". Og gud nåde den dusten som irriterer seg over - sånn som jeg gjør nå - for da er det helt sikkert fordi "noen" føler seg truffet..

Så da får jeg si det og da, JEPP, jeg er fullstendig klar over at jeg kan være skarp i kantene, jeg er også fullstendig klar over at jeg noen ganger tramper på noen tær.. Men jeg TØR i det minste å ta ting direkte med de det gjelder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg.. Men da hevder jeg meg vel bare for å være kjip?

Det er ikke snakk om å starte en krig, det er i beste fall bare opptak av en som har gått i noen runder nå - jeg tror det var en sånn diskusjon her på denne tiden ifjor også, for ikke å snakke om året før - det var vel da begrepet SGT dukket opp..

Og veit du hva som egentlig irriterer meg med denne stadige "snill vs slem"-greia? At man snakker om "noen". Og gud nåde den dusten som irriterer seg over - sånn som jeg gjør nå - for da er det helt sikkert fordi "noen" føler seg truffet..

Så da får jeg si det og da, JEPP, jeg er fullstendig klar over at jeg kan være skarp i kantene, jeg er også fullstendig klar over at jeg noen ganger tramper på noen tær.. Men jeg TØR i det minste å ta ting direkte med de det gjelder..

Nå snakker jeg bare for meg selv.

Du er kjapp til å vri dette til "slemme mot de snille" AS. Hvorfor det?

Det jeg gjorde, og som jeg oppfattet at Sara gjorde, var å si at noen her har en tendens til å svare på en helt unødvendig spydig og nedlatende måte.

Ikke mer en det. Ikke "noen mot noen og la oss vifte med ømme tær".

Jeg har forsøkt å si fra det var en unødvendig måte å svare på tidligere og fikk da svar som "spør du på et forum må du tåle svara du får" i ulike varianter.

Man behøver ikke å være enig i svara en får eller like svaret i seg selv, men, det går like fullt ann å si det på en måte som inkluderer vanlig folkeskikk :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_confused:

Nei, jeg snakker ikke om noen kjerne her. Jeg sier bare at man ofte får så kjipe svar at man heller holder tyst. Men da snakker jeg om litt sånne hårsåre tema. Stort sett synes jeg folk er snille og greie på forumet. Og nei, jeg mener ikke at alle skal være bestevenner og vi skal bare snakke om søte valper hele dagen...

Man behøver ikke å være enig i svara en får eller like svaret i seg selv, men, det går like fullt ann å si det på en måte som inkluderer vanlig folkeskikk :)

Jeg er veldig enig. Nesten rart at mange ikke skjønner det der selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fortsatt ikke problemet? Hvis folk bruker mer tid på valg av hund, mentaltester og røntger hundene, vil dette føre til at de seriøse oppdretterne får omsetning for valpene sine - mens de useriøse kanskje får litt vanskeligere med å få solgt sine. Man får vite hvor avlen er på vei, man lærer selv noe om sin egen hund og gjerne om rasen eller andre hunder hvis man er en dag på en mentaltest. Jeg ser kun fordeler med dette?

Enig....

Forøvrig syns jeg folk skal få lov å fremstille seg selv akkurat som de vil jeg... Det slår jo tilbake den dagen en eller annen doggis reiser på trening/treffer vedkommende og ser hva h*n VIRKELIG er god for...

Edit: skrivefeil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det helt normalt å lyve? Okei, da har jeg dessverre ikke flere argumenter igjen. :icon_confused: For å ta Havana's eksempel igjen: Den dagen Cane nesten biter naboen er den dagen jeg slutter å omtale han som en svært stødig hund, men det er visst bare meg ser jeg jo nå. Greit nok det, så vet jeg hva jeg har å forholde meg til her på forumet - og hele forumet mister litt mening for min del. Jeg er liksom ikke helt med på den at bare fordi vi skriver på et forum, så er det kjempegreit å lyve om alt mulig rart, at med en gang man sitter bak en pc så forsvinner all moral og sånt noe.

Jeg er helt enig med deg jeg. Mange bruker forum for å skape et inntrykk av seg selv som ikke stemmer overens med virkeligheten, tror jeg, og jeg savner selvinnsikt hos mange når det gjelder hundene deres og hundeholdet deres. Alle har ikke fantastiske hunder, og jeg synes det er så flott med "Pippin og Symra" f.eks, som åpent forteller om at Pippin kan være usikker på fremmede i f.eks ustillingssituasjoner. Om hun derimot hadde gått rundt og lagt ut om hvor trygg og stabil hund han er, og hvilken UTROLIG god representant for rasen han er, så hadde det gitt et veldig feil inntrykk. Og da kan jo det være veldig misvisende reklame for oppdrettere, linjer og individer innen en rase (her bruker jeg IKKE lenger Pippin som eksempel, bare så det er sagt). Beklager at jeg bruker deg som eksempel, "Pippin og Symra".

Hei, jeg heter Margrete og er en streber :)

Det var verre før, men nå har jeg på en måte innfunnet meg med mine begrensninger og gidder ikke lenger å bevise så mye. Jeg kan det jeg kan og orker ikke å gå i diskusjoner bare for å stå på mitt. Men ja, synes det er litt stas å få ros og klapp på skulderen for det jeg har oppnådd og jeg synes også det er litt stas om noen ser litt opp til meg :)

*Se opp til*

Fulle av seg sjøl og må være kjip mot de nye og uerfarne faktisk..

Av en eller annen merkelig grunn så syns jeg liksom ikke at det er "tantene"/"kjernen"/"flinkisene"/kall de hva dere vil som er styggest i sin omtale av andre på forumet her..

Helt enig, og jeg kjenner jeg er grundig lei av de rundene som har vært noen og tjue ganger her nå, med dårlig tildekket "hets" av visse brukere- noe som visstnok er helt greit, for DE er jo så krasse i uttalelsene sine, liksom ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med jevne mellomrom dukker det opp slike tråder som dette. "Alle er så slemme mot meg".

Nå har det seg faktisk sånn at i ett offentlig forum har alle mulighet til å fortelle, lyve og overdrive det man er god for. Jeg sluker aldri alt for god fisk av det jeg leser på nettet. Ei heller her inne.

Men nå kjenner jeg ganske så mange her inne også på privaten, og mitt inntrykk er hvertfall at ingen av dem overdriver eller prøver å gjøre seg bedre enn de er.

Det er som tidligere nevnt ett ganske lite aktivt miljø i hundenorge. Derfor er det ganske gjennomsiktig og lett å avsløre om noen legger litt vel tykt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå startet jo ikke denne tråden med "slemminger" eller "alle er så slemme med meg og krasse i svarene sine", men med en tanke om at det finnes folk som prøver å fremstille seg som bedre enn det de er/hunden er. Hvertfall som jeg forstod det :icon_confused: Så det er veldig fint om vi dropper å ta en ny runde på snille/slemme-debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten- når det gjelder å øke folks kunnskap om HD, og å oppfordre til at folk skal røntge selv nokså små hunderaser, synes jeg bare er bra jeg. Det har hendt før at folk har oppdaget at småhundene deres ble mye mer påvirket av HD enn det de, og hele resten av rasemiljøet, har trodd. Heldigvis for hundene kan man da begynne å avle på friske hunder, om raseklubben følger med ...

EDIT: Dette var litt OT; beklager, men jeg måtte bare ha det med. Hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg bare for meg selv.

Du er kjapp til å vri dette til "slemme mot de snille" AS. Hvorfor det?

Det jeg gjorde, og som jeg oppfattet at Sara gjorde, var å si at noen her har en tendens til å svare på en helt unødvendig spydig og nedlatende måte.

Ikke mer en det. Ikke "noen mot noen og la oss vifte med ømme tær".

Jeg har forsøkt å si fra det var en unødvendig måte å svare på tidligere og fikk da svar som "spør du på et forum må du tåle svara du får" i ulike varianter.

Man behøver ikke å være enig i svara en får eller like svaret i seg selv, men, det går like fullt ann å si det på en måte som inkluderer vanlig folkeskikk :)

Jeg snakker også bare for meg selv. Jeg vrir det kjapt til dette blant annet fordi du har hatt et par kommentarer ala den du kom med lenger opp her: "Flire...du klarer da bedre enn dette ???". Det virker som du tror at f.eks jeg er på forumet her ene og alene for å være en bitch, at det er noe jeg går inn for bare for å være ****** - og da passer det jo fint med Saras kommentar om at "flere" er fulle av seg sjøl og hevder seg selv for å være kjip. Det hører også med til historien om at vi har minst en sånn diskusjon om året, og det har vært stadige hint i andre diskusjoner om at noen blir behandlet penere enn andre bare fordi at disse berømte "noen" liker de bedre - og jeg irriterer meg over sånt, enkelt og greit.

Det er liksom aldri spørsmål om å se HVORFOR en diskusjon utarter seg, nei for det er bare disse "noen" sin skyld det, ikke det at folk går rett i forsvar for noe som ikke nødvendigvis var så ille ment som det ble tatt ene og alene fordi at det er den personen som svarer. Bare se hvordan du tar mine innlegg, du går ut i fra at jeg prøver å være atal, ikke sant?

Nei, jeg er ikke såra og vonbråten og føler meg misforstått. Om man har et problem med "noen", så er det vel greit å ta det med "noen"? Og er det egentlig sånn at folk BLIR misforstått og ting blir blåst ut av proposjoner, eller KAN det være sånn at man får høre ting man egentlig ikke vil vite?

For å ta et tema som alt har vært oppe her, og for å ikke tråkke på noen tær, så har jeg f.eks en usikker hund her sjøl, som kan finne på å bjeffe på folk vi møter. Det ER en mental brist, selv om den ikke nødvendigvis er en ALVORLIG mental brist - og akkurat den delen der er det VELDIG vondt for folk å høre, samme hvordan du pakker det inn. At hunden har denne ene bristen, betyr heller ikke at det er ei drittbikkje som bør avlives fordi den har dårlig gemytt, men det ER en brist.

Og jeg snakker for meg sjøl igjen, men JEG har ikke så lyst til å diskutere sånt her lenger sjøl, fordi at folk blir grinete og sure og syns at hele ***** verden er slemme mot dem og dette forumet er ihvertfall det teiteste på jord og ingen her har peiling og man bør ihvertfall ikke sitte og gjette på hvordan hunder er utfra det lille man forteller om de på et forum :icon_confused:

Og jo, jeg syns helt seriøst at om du ikke tåler/vil/klarer å høre hva andre mener, så ikke spør på et offentlig forum..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker også bare for meg selv. Jeg vrir det kjapt til dette blant annet fordi du har hatt et par kommentarer ala den du kom med lenger opp her: "Flire...du klarer da bedre enn dette ???". Det virker som du tror at f.eks jeg er på forumet her ene og alene for å være en bitch, at det er noe jeg går inn for bare for å være ****** - og da passer det jo fint med Saras kommentar om at "flere" er fulle av seg sjøl og hevder seg selv for å være kjip. Det hører også med til historien om at vi har minst en sånn diskusjon om året, og det har vært stadige hint i andre diskusjoner om at noen blir behandlet penere enn andre bare fordi at disse berømte "noen" liker de bedre - og jeg irriterer meg over sånt, enkelt og greit.

Det er liksom aldri spørsmål om å se HVORFOR en diskusjon utarter seg, nei for det er bare disse "noen" sin skyld det, ikke det at folk går rett i forsvar for noe som ikke nødvendigvis var så ille ment som det ble tatt ene og alene fordi at det er den personen som svarer. Bare se hvordan du tar mine innlegg, du går ut i fra at jeg prøver å være atal, ikke sant?

Nei, jeg er ikke såra og vonbråten og føler meg misforstått. Om man har et problem med "noen", så er det vel greit å ta det med "noen"? Og er det egentlig sånn at folk BLIR misforstått og ting blir blåst ut av proposjoner, eller KAN det være sånn at man får høre ting man egentlig ikke vil vite?

For å ta et tema som alt har vært oppe her, og for å ikke tråkke på noen tær, så har jeg f.eks en usikker hund her sjøl, som kan finne på å bjeffe på folk vi møter. Det ER en mental brist, selv om den ikke nødvendigvis er en ALVORLIG mental brist - og akkurat den delen der er det VELDIG vondt for folk å høre, samme hvordan du pakker det inn. At hunden har denne ene bristen, betyr heller ikke at det er ei drittbikkje som bør avlives fordi den har dårlig gemytt, men det ER en brist.

Og jeg snakker for meg sjøl igjen, men JEG har ikke så lyst til å diskutere sånt her lenger sjøl, fordi at folk blir grinete og sure og syns at hele ***** verden er slemme mot dem og dette forumet er ihvertfall det teiteste på jord og ingen her har peiling og man bør ihvertfall ikke sitte og gjette på hvordan hunder er utfra det lille man forteller om de på et forum :icon_confused:

Og jo, jeg syns helt seriøst at om du ikke tåler/vil/klarer å høre hva andre mener, så ikke spør på et offentlig forum..

Siden vi nå er i ferd med å spolere tråden helt svarer jeg for siste gang.

Jeg har ikke problemer med "noen" som i noen personer. Men MÅTEN, noen av svara blir gitt. Ikke innholdet i seg selv, men MÅTEN.

Jeg tror heller ikke du er ute etter å være atal osv, ble bare oppriktig overrasket fordi dette så fort ble vridd til å være en "snille mot de slemme" diskusjon.

Har forklart dette flere ganger nå, dette har ikke det minste med deg som person å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med jevne mellomrom dukker det opp slike tråder som dette. "Alle er så slemme mot meg".

Med jevne mellomrom gjør det nok det ja, men dette var ikke en slik tråd - heller tvert imot egentlig.

Nå startet jo ikke denne tråden med "slemminger" eller "alle er så slemme med meg og krasse i svarene sine", men med en tanke om at det finnes folk som prøver å fremstille seg som bedre enn det de er/hunden er. Hvertfall som jeg forstod det :) Så det er veldig fint om vi dropper å ta en ny runde på snille/slemme-debatten.

Nettopp - vil dere ta den debatten så start en egen tråd om det :icon_confused:

Men nå har vel egentlig ikke så mange skjønt hva jeg prøvde å trekke frem så det spiller kanskje ikke så stor rolle lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke lagt merke til dette "fenomenet" jeg :icon_confused: . Men så har jeg ikke møtt så mange doggiser live heller,så jeg vet jo ikke om noen sitter og lyver om seg selv eller later som om de/hunden er bedre enn det de/hunden er. Men jeg er sånn at jeg tror på det folk skriver,også får jeg heller revurdere "tilliten" dersom personen viser seg å være "falsk".

Sjøl har jeg hatt noen tråder ang Ike,og de som har vært på forumet en stund husker kanskje at han har sine ting. Jeg ser ingen grunn til å sitte å pynte på sånt. Og dette er et forum med mange dyktige mennesker,så det er synd for de som velger å ikke starte "problemtråder" fordi de er redde for krasse svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du ville fram til. Siden jeg selv er rimelig ny her, og fersk hundeeier, gjør jeg akkurat på forumer som når jeg snakker med hundefolk ellers. Tar imot alle råd, og avgjør deretter om det passer meg å følge dem. Noe fungerer, andre ting ikke, og enkelte ting passer ikke måten jeg oppdrar hunden min på. Jeg tror faktisk det er ekstremt sjeldent folk direkte dikter opp eller ljuger om ting, men det er jo sånt som kan skje. Å trekke fram positive sider av seg selv derimot er jo ganske menneskelig, uten at det nødvendigvis ligger noe motiv bak.

Og hvis jeg skulle gi noe annet inntrykk: Jeg gjør masse feil med hunden, er noen ganger lat og aktiviserer den lite, ignorerer til tider oppførsel jeg burde jobbet med, men velger å tro at jeg for det meste håndterer ting greit og har en lykkelig hund.

Så til slutt; takk for alle råd. Jeg vet dere prøver å hjelpe, men det er ikke dermed sagt at jeg alltid hører på dere... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke lagt merke til dette "fenomenet" jeg :icon_confused: . Men så har jeg ikke møtt så mange doggiser live heller,så jeg vet jo ikke om noen sitter og lyver om seg selv eller later som om de/hunden er bedre enn det de/hunden er. Men jeg er sånn at jeg tror på det folk skriver,også får jeg heller revurdere "tilliten" dersom personen viser seg å være "falsk".

Sjøl har jeg hatt noen tråder ang Ike,og de som har vært på forumet en stund husker kanskje at han har sine ting. Jeg ser ingen grunn til å sitte å pynte på sånt. Og dette er et forum med mange dyktige mennesker,så det er synd for de som velger å ikke starte "problemtråder" fordi de er redde for krasse svar..

Eller fordi det rett å slett blir brukt mot en i senere tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Eller fordi det rett å slett blir brukt mot en i senere tid :icon_confused:

Du vet du er paranoid når.... Ærlig talt lizzm. Det er vel ingen som holder de problemene man lufter her mot folk i andre sammenhenger. Men man kan se at folk får problemer pga måten de håndterer hunden sin i enkelte situasjoner og som man kan forøke å få folk til å se at de overfører i andre situasjoner. Det viktigste om man har en issue med hunden er jo å ta tak i det og forsøke å løse det før det blir ett uoverstigelig problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller fordi det rett å slett blir brukt mot en i senere tid :icon_confused:

Jeg skjønner ikke at det skal være et problem heller jeg. Om folk vil snakke dritt om deg/hunden pga problemer dere måtte ha så javel. Man har ihvertfall vært ærlig,og vet selv hva man har. Om man legger ut info om at man har en hund med issues,så står man vel for det i senere tid også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnei, skjønner at jeg fremdeles kanskje er litt uklar.

Ja, klart.

Men skal prøve en gang til å klargjøre (med den hypotetiske chihuahuaen): eieren av denne er på doggis (merk: hypotetisk). Ser at "alle" røntger og mentaltester - for å være "in" så gjør også denne eieren det, ikke fordi vedkommede har "bruk" for det eller et mål med det. Men for å være flink, for å få ros på forumet, for å tekkes forumet.

På samme måte som at man kjøper seg en hund til, studerer linjer (som man egentlig har filla peiling på) - fordi man enten skal ha en bedre brukshund eller en utstillingsstjerne. Fordi man blir revet med av resultater og entusiasme på forumet.

Jeg sier for all del ikke at det er noe feil med å røntge eller mentalteste hundene - jeg bare stusser litt over - strebingen, om man kan kalle det det :icon_confused:

Jeg føler meg litt truffet. :) Jeg har en chihuahua (les: cairn), og har tenkt å mentalteste og røntge den. Jeg føler selv jeg har gode grunner for det, men mulig de oppfattes på en annen måte av andre? HD vil jeg vite fordi en del av slekten er røntget (med bra resultat), og fordi jeg er aktiv med henne. AA tar vi i samme slengen fordi det koster kun 200 kr ekstra, og fordi jeg driver med agility som er ganske belastende på albuer og det er derfor viktigere med AA enn HD. At det er negativt i forhold til et eventuelt kull kan jeg heller ikke se. Mentaltesten gjør jeg for min egen del; for å lære mer om testing generelt og om min hund. Jeg tviler på at det har noen avlsverdi på noen som helst måte, men det hadde vært morsomt å få testet evt kull etter henne. Om dette oppfattes som "strebersk" eller hva du nå vil kalle det - so be it! :)

Jeg sitter nemlig absolutt ikke med samme inntrykk som deg; om det finnes folk som i utgangspunktet ikke ville testet/røntget/sjekket linjer før de ble medlem her, så henger jeg meg på de andre som lurer på hva bakdelen med det er, eller hvorfor det skal kalles strebersk? Hvis det skal kalles strebersk å ville lære mer, så jøye meg! Jeg håper jo jeg har misforstått deg i så fall; kanskje det blir enklere å skjønne hvis du forklarer nærmere? Jeg forstår bare ikke hvorfor eller hvordan noen gjør dette for å "tekkes" forumet? :)

Av en eller annen merkelig grunn så syns jeg liksom ikke at det er "tantene"/"kjernen"/"flinkisene"/kall de hva dere vil som er styggest i sin omtale av andre på forumet her..

Det var vel ingen som satte "tantene" og "flinkisene" i samme bås vel? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke tenkt noe særlig over at folk forsøker å fremstå som bedre enn de er, men jeg kjenner da også ytterst få av "doggisene". I tilegg er jeg også ganske naiv, så tar en del ting for god fisk.. Og om man spør om råd, så er edt vel det samme om svaret man får er lest i en bok, eller om det er selverfart, så lenge det er et godt råd som kan hjelpe personen som spør? Er det ikke det da?:icon_confused:

Ang dette slemme vs. snille greia, så er det vel egentlig mest at man går i forsvarsposisjon med en gang man får et svar fra en som kanskje "er kjent for å være krass"? Kanskje leser man inlegget med "krasshet" i bakhodet, selv om det fra skribent ikke er ment slikt i det heletatt?

Jeg personlig skal vel si at det er enkelte ting jeg ikke ønsker å spørre om her inne fordi jeg er "redd" for hva jeg kan få av reaksjoner, og hvordan jeg og min hund kan bli oppfattet utenfra.. Kall meg gjerne konfliktsky, men når man er aktiv på nettet, under et bestemt nick så vil andre "motdebatanter" huske deg under det navnet, og ofte vil de forbinne det nicket med inleggende du har skrevet..

Om man da skriver noe som blir missforstått, eller noe som skaper stor debatt kan man ofte bli husket eksempelvis som "hun som har en hund som..."

Siden hundemiljøet i norge er forholdsvis lite, er det skjelden slike ting man vil ha på seg, uansett hva man skal drive med..!

Var selv utsatt for en slik episode for en stund siden, og etter dette har jeg fått større respekt for hvem, hva og hvor man skriver og mener ting, spesielt på nettet..!

Dette var fryktelig klønete skrevet ser jeg, men orker ikke begynne å skrive om på det nå, for er så trøtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ingen som satte "tantene" og "flinkisene" i samme bås vel? :icon_confused:

For det første, så er det vel liten tvil om at en del av "tantene" også er en del av "fliniskene".

For det andre, så er det "tantene" som er kjent for å "være kjip mot nye og uerfarne for å hevde seg", ergo blir de vel i samme bås.. Hvor kjipt det enn måte være for deg å innrømme det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, så er det vel liten tvil om at en del av "tantene" også er en del av "fliniskene".

For det andre, så er det "tantene" som er kjent for å "være kjip mot nye og uerfarne for å hevde seg", ergo blir de vel i samme bås.. Hvor kjipt det enn måte være for deg å innrømme det :icon_confused:

Nå oppfatter jeg Huldra som "flinkis", men absolutt ikke som "tante", så jeg ser ikke helt at det du skriver skulle være kjipt for henne :) Det ene forutsetter ikke det andre, mener jeg.

(men vet ikke helt hvorfor jeg roter meg inn i dette her.. JA, enkelte kunne svart i en høfligere tone, og JA, andre burde få seg litt tykkere hud. Skjønner ikke at dette er noe som diskuteres (tydeligvis gang på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at (nett)verden hadde vært et bedre sted hvis folk IKKE var så fryktelig opptatt av hva andre har skrevt, finne logiske feil på nye kontra gamle innlegg, lete etter folk som kanskje ikke egentlig er så "flinke" som de utgir seg for, etc.

Som Landy (og andre) sier - får man et råd spiller det da ingen som helst rolle HVEM man fikk det av eller hvordan den personen har funnet det ut hvis det bare funker?

Så hva er problemet om folk lyver på seg masse kunnskap eller erfaring - hvis de bare kommer med gode råd/tips?

I sånne diskusjonsgrupper som dette er jeg veldig glad jeg har en godt utviklet teflonhjerne - jeg bryr meg veeeldig lite om hvem som svarer, diskuterer - og husker nærmest aldri hvem de er i "virkelige" livet, eller hva de evt. har sagt/fortalt for noen uker/måneder siden.

Jeg prøver intenst å fortrenge folk som er "ufine" her inne så jeg kan bemøte dem på helt ny og frisk måte også i neste diskusjon. (Men ja, etter noen ganger blir det jo vanskeligere og vanskeligere, såklart... Enkelte er jo helt enkelt komplett idioter!)

Men man må prøve å diskutere DER og DA - også for at evt. nye folk skal få tips, råd - uten all denne nedrakkingen på andre. Og det tristeste å lese i DENNE tråden er jo at folk faktisk her innrømmer at de ikke vil/tør spørre om ting fordi de føler at de får "kjeft" eller ubehagelig tilsnakk av enkelte.

Og da kan vi jo alle ta det litt innover oss og se etter om man selv kanskje kan være litt mere moderat i ordbruken neste gang??

Joda, jada - vi har alle talerett på nettet, og vi MÅ få si hva vi vil - og alt det der - bla, bla, bla.

Men man behøver ikke mobbe folk fordet, og det er minst like lite akseptert i et møte ansikt til ansikt som å spytte ut edder og galle mot folk på nettet. Det finnes gode og dårlige måter å si ting på - og selv i skriftspråk kan dette nyanseres.

Og til dette med unødvendige testing for å "tekkes" på nettet... Tja, hvis noen gjør dette så kan det da neppe skade noe særlig, verken eieren, hunden selv, rasen eller arten hund. Så det er neppe noe stort problem for noen.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal prøve en gang til å klargjøre (med den hypotetiske chihuahuaen): eieren av denne er på doggis (merk: hypotetisk). Ser at "alle" røntger og mentaltester - for å være "in" så gjør også denne eieren det, ikke fordi vedkommede har "bruk" for det eller et mål med det. Men for å være flink, for å få ros på forumet, for å tekkes forumet.

På samme måte som at man kjøper seg en hund til, studerer linjer (som man egentlig har filla peiling på) - fordi man enten skal ha en bedre brukshund eller en utstillingsstjerne. Fordi man blir revet med av resultater og entusiasme på forumet.

Jeg sier for all del ikke at det er noe feil med å røntge eller mentalteste hundene - jeg bare stusser litt over - strebingen, om man kan kalle det det :icon_confused:

Kan det ikke tenkes at eieren av den hypotetiske chi-en har et reellt behov for å røngte og mentalteste sin hund en det majoriteten av chi-eiere har. Kanskje fordi h*n er mer aktiv med sin hund enn andre chi-eiere, og kanskje det er derfor h*n er medlem av forumet? Fordi det er her man møter andre likesinnede?

Jeg kan jo bare svare for meg, JEG har en papillontispe som er røngtet både foran og bak. Jeg vet jo, for jeg er ikke dum, at det ikke er vanlig på rasen -men jeg har også måttet avlive en papillon tre år gammel på grunn av hd. Derfor ville jeg vite det denne gang.

Lille tøtta skal MH-testes imorgen, det er fordi jeg skal starte NBF-spor med henne. Da må hun jo ha en eller annen test, og jeg ser for meg at jeg har mer glede av en MH-test enn en karaktertest feks, fordi det sier mer om hva som bor i hunden. Kjekt å vite når man trener med den.

Jeg tror ikke noen gjør sånn bare fordi det er "IN" på et forum, det betyr tross alt ikke så mye å få skryt av mennesker man ikke vet hvem er i virkeligheten. Særlig ikke siden det er så vanskelig å bli tatt seriøst når man kommer med en ukurant rase. Jeg måtte krangle meg til HD-røngten, både av han jeg måtte avlive og av den nye. Det måtte jeg forstå bare var bortkastet tid både for min del og for dyrlegens del. Dessuten er det jo ikke alltid like populært i rasemiljøet når folk begynner med sånne ting. Jeg har vært på kurs der folk jeg aldri har møtt har kommet bort og spurt om hvorfor jeg "kaster" bort en plass som noen med ordentlig hund kunne hatt nytte av. Folk jeg aldri har møtt før har kommet og spurt om jeg skal bytte bort Salza med en større hund, slik at jeg kan konkurrere...

Jeg må innrømme at jeg gruer meg litt til MH-en imorgen, ikke fordi jeg er redd for hva bikkja måtte finne på, men fordi jeg tror at noen kommer til å kommentere det åpenbart absurde i at jeg er der med en miniatyrhund, når det sikkert er noen andre med en større hund som kunne hatt glede av den plassen.

Jeg syns det er leit jeg, at så mange syns at jeg hadde vært mer fornøyd med hvilket som helst vrak av en hund -så lenge det hadde hatt en mankehøyde på over 50 cm, enn den jeg har.. Og at de så åpenbart føler behovet for å kommunisere det, både til meg og omverdenen.

Dette var et langt og sinna utbrudd, men jeg blir så provosert av at det tydeligvis ikke er noen annen grunn til å gjøre noe med sin lille hund enn at man vi tekkes folk på et forum, eller fremstå som flinkere enn man er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...