Gå til innhold
Hundesonen.no

Beinbrudd - aktivisering

Recommended Posts

Nitro har brukket beinet sitt :ahappy: og skal være gipsa i minst 4 uker. Hvordan skal jeg aktivisere han? Han er veldig rastløs og skal opp og gå hele tiden rundt i stua og maser. Hele bakbeinet er gipset, så han er helt stiv i foten og han drar den etter seg. Litt vanskelig å gå noe spesiellt utendørs. Men noen som har erfaring med beinbrudd? (IW - roper på deg) og hvordan dere aktiviserte hunden under denne perioden? Gikk dere noen turer når hunden hadde gips?

brudd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei, så synd! :ahappy:

Han er jo like gammel som Ellie, og vi har måttet holde henne i ro i det siste fordi hun ble stått på av en hest. Ikke brudd da heldigvis.

Har trent det vi har kunnet av lydighet inne og ute, godbitsøk inne og ute - prøvd å lage iq leker osv

Hun har fått lov til å være ute å gå tur, bare ikke herje så mye. Er jo verre med gips og brud sikkert.

Masse masse god bedring og lykke til osv, føler veldig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han satt foten fast imellom noen planker på ei bru og vred seg, tror han fikk en brist da, men selve bruddet skjedde i stua da han lekte sammen med Hera en uke etterpå.

Ja han er urolig og kjeder seg. Lydighetsøvelser er litt vrient pga foten og han har vanskeligheter med å sitte og legge seg ned. tyggebein er han ikke alltid like interessert i, og Hera er stadig på utkikk etter å ta ting ifra han, så kan ikke ha noe fremme :D

Åhh, er så utrolig fustret pga all den plagingen vi har hatt med hundene. Først Hera og nå Nitro. At det går an...

Har nesten glemt av hvordan det føles å gå orntlig tur med hund, siden det er så lenge siden :lol: (har ikke vært på noen skikkelig tur i år)

*spent på å høres andres erfaringer*

takk for lykkeønskninger! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda!

Helt ærlig så husker jeg ikke helt hva vi gjorde. Mona skulle jo også være mest mulig i ro, og hvis hun fikk komme ut så skulle hun være i så kort kobbel som mulig, bare sånn at hun fikk tisset og slikt.

Vi prøvde litt forskjellig sånn fryse ned kong med leverpostei, putte vanlig leverpostei i kongen, tyggesaker osv. Kanskje du må kjøpe litt mer "kjøttbein" enn sånne hudbein, om det er det du har?

De blir litt sprø, de får jo ikke rørt seg. Og det vil de jo gjerne :ahappy: Om det er vær til det så kan du jo ta med et teppe ut, så han får ligget litt ute. Kan sitte der litt og leke med en liten leke, og glane rundt. Det er bedre enn ingenting! Han kommer til å prøve å bevege på seg ettersom det går litt tid, så dere må bare være kjipe og stoppe ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

Må få tak i et par konger og putte noe i dem. (alt må jo dobles pga Hera må jo også ha *ler*)

Var på en liten kjøretur idag. Da får de ihvertfall litt utefølelse. Så får vi se hvordan det går etterhvert. :)

Ren miljøtrening sliter ut hodet dems. Fins det plasser med benker hos dere? Eks park, flyplass, tog/buss stasjon e.l.?

Utmerket måte å slite ut valpen på. Du sitter i ro evt belønner kontakt eller at den sitter å bare følger med. Da er dem sliten i det lille hodet sitt etterpå.

Jeg gjor dette når jeg hadde 5 mnd gammel AK valp som ikke skulle gå overhode annet enn å gjøre fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips alle! Kanskje jeg skal innom flyplassen en tur og sette meg :D

Hvordan går det med Nitro nå?

Det går bra. Så bra som det kan gå egentlig. Han klager ikke, og takler det å være iro overraskende bra. Har hatt han med på biltur hver dag, men han legger seg bare ned og sover der, så føler ikke det blir noe utbytte av det. :)

En uke passert nå. Er vi veldig heldig, gjenstår det 2 uker, hvis ikke blir det 3 til. Men jeg gleder meg masse til den er av! Har så lyst å gå ut og nyte vårværet! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du tar han med på fellestreninger og står et stykke unna og trener passitivitet/ro/kontakt og slike rolige ting? Blir han vilter er det lurt å ha et bur i bilen til å roe han i, eventuelt bare ta han opp i fanget (ta med campingstol!) og tvangsroe han? Husker slikt var det som slet My ut da hun var lita. De suger jo til seg alt av inntrykk når de er så unge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dopapirrullen er tom, bretter du den sammen i ene enden, putter godbiter i og bretter sammen den andre enden. Gjør det på mine, jeg bruker også litt boksemat med forbiter i. Det holder en liten stund i hvertfall:P Ellers er laser og fint å bruke. Hunden må absolutt ikke lee på seg for å ta den laseren. Etter 10 min her og mine hunder ligger lang flat en stund fordi de er slitne. Du kan også kjøpe blod å smøre utover bakepapir eller gulvet (men er det noe koselig med blod på gulvet lixom?), eller kjøp boksemat og smør utover i gresset i hagen. Eller på finpussede planker eller plater. De får brukt hodet da også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...