Gå til innhold
Hundesonen.no

Beinbrudd - aktivisering


Recommended Posts

Nitro har brukket beinet sitt :ahappy: og skal være gipsa i minst 4 uker. Hvordan skal jeg aktivisere han? Han er veldig rastløs og skal opp og gå hele tiden rundt i stua og maser. Hele bakbeinet er gipset, så han er helt stiv i foten og han drar den etter seg. Litt vanskelig å gå noe spesiellt utendørs. Men noen som har erfaring med beinbrudd? (IW - roper på deg) og hvordan dere aktiviserte hunden under denne perioden? Gikk dere noen turer når hunden hadde gips?

brudd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei, så synd! :ahappy:

Han er jo like gammel som Ellie, og vi har måttet holde henne i ro i det siste fordi hun ble stått på av en hest. Ikke brudd da heldigvis.

Har trent det vi har kunnet av lydighet inne og ute, godbitsøk inne og ute - prøvd å lage iq leker osv

Hun har fått lov til å være ute å gå tur, bare ikke herje så mye. Er jo verre med gips og brud sikkert.

Masse masse god bedring og lykke til osv, føler veldig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han satt foten fast imellom noen planker på ei bru og vred seg, tror han fikk en brist da, men selve bruddet skjedde i stua da han lekte sammen med Hera en uke etterpå.

Ja han er urolig og kjeder seg. Lydighetsøvelser er litt vrient pga foten og han har vanskeligheter med å sitte og legge seg ned. tyggebein er han ikke alltid like interessert i, og Hera er stadig på utkikk etter å ta ting ifra han, så kan ikke ha noe fremme :D

Åhh, er så utrolig fustret pga all den plagingen vi har hatt med hundene. Først Hera og nå Nitro. At det går an...

Har nesten glemt av hvordan det føles å gå orntlig tur med hund, siden det er så lenge siden :lol: (har ikke vært på noen skikkelig tur i år)

*spent på å høres andres erfaringer*

takk for lykkeønskninger! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda!

Helt ærlig så husker jeg ikke helt hva vi gjorde. Mona skulle jo også være mest mulig i ro, og hvis hun fikk komme ut så skulle hun være i så kort kobbel som mulig, bare sånn at hun fikk tisset og slikt.

Vi prøvde litt forskjellig sånn fryse ned kong med leverpostei, putte vanlig leverpostei i kongen, tyggesaker osv. Kanskje du må kjøpe litt mer "kjøttbein" enn sånne hudbein, om det er det du har?

De blir litt sprø, de får jo ikke rørt seg. Og det vil de jo gjerne :ahappy: Om det er vær til det så kan du jo ta med et teppe ut, så han får ligget litt ute. Kan sitte der litt og leke med en liten leke, og glane rundt. Det er bedre enn ingenting! Han kommer til å prøve å bevege på seg ettersom det går litt tid, så dere må bare være kjipe og stoppe ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

Må få tak i et par konger og putte noe i dem. (alt må jo dobles pga Hera må jo også ha *ler*)

Var på en liten kjøretur idag. Da får de ihvertfall litt utefølelse. Så får vi se hvordan det går etterhvert. :)

Ren miljøtrening sliter ut hodet dems. Fins det plasser med benker hos dere? Eks park, flyplass, tog/buss stasjon e.l.?

Utmerket måte å slite ut valpen på. Du sitter i ro evt belønner kontakt eller at den sitter å bare følger med. Da er dem sliten i det lille hodet sitt etterpå.

Jeg gjor dette når jeg hadde 5 mnd gammel AK valp som ikke skulle gå overhode annet enn å gjøre fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips alle! Kanskje jeg skal innom flyplassen en tur og sette meg :D

Hvordan går det med Nitro nå?

Det går bra. Så bra som det kan gå egentlig. Han klager ikke, og takler det å være iro overraskende bra. Har hatt han med på biltur hver dag, men han legger seg bare ned og sover der, så føler ikke det blir noe utbytte av det. :)

En uke passert nå. Er vi veldig heldig, gjenstår det 2 uker, hvis ikke blir det 3 til. Men jeg gleder meg masse til den er av! Har så lyst å gå ut og nyte vårværet! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du tar han med på fellestreninger og står et stykke unna og trener passitivitet/ro/kontakt og slike rolige ting? Blir han vilter er det lurt å ha et bur i bilen til å roe han i, eventuelt bare ta han opp i fanget (ta med campingstol!) og tvangsroe han? Husker slikt var det som slet My ut da hun var lita. De suger jo til seg alt av inntrykk når de er så unge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dopapirrullen er tom, bretter du den sammen i ene enden, putter godbiter i og bretter sammen den andre enden. Gjør det på mine, jeg bruker også litt boksemat med forbiter i. Det holder en liten stund i hvertfall:P Ellers er laser og fint å bruke. Hunden må absolutt ikke lee på seg for å ta den laseren. Etter 10 min her og mine hunder ligger lang flat en stund fordi de er slitne. Du kan også kjøpe blod å smøre utover bakepapir eller gulvet (men er det noe koselig med blod på gulvet lixom?), eller kjøp boksemat og smør utover i gresset i hagen. Eller på finpussede planker eller plater. De får brukt hodet da også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...