Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele til "alt mulig"?


Gjest

Recommended Posts

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar
Er det den sela man kan få sydd i alle størrelser?

Finnes den til hunder på 2kg tro?

Står at de kan spesialsy til andre størrelser også. Og på størrelsesguiden deres så står det at de har seler til størrelse chihuahua tispe, men om det er akkurat samme type sele de har i så små størrelser er jeg usikker på. Men det er vel bare å sende en mail å spørre. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et par-tre andre her så vil jeg også anbefale sela fra norsk hundeutstyr. Har ikke noe bilde av den på hund hvor det vises hvordan den er oppbygd - bikkja har for mye pels. :getlost: Tok noen kjapt med mobiltelefon, så kanskje du ser litt bedre hvordan den ser ut enn bildet de har på norsk hundeutstyr sine sider. Dårlig kvalitet, orket ikke hente speilrefleksen. :whistle:

*klippe bilder*

Den ser litt skeiv og skakk ut på bildene, men den er veldig grei å få til å ligge skikkelig på hunden syns jeg. Og selv om den er "bevegelig" i festene, syns jeg den er god og stabil på hunden. Vet ikke om du ble noe klokere av bildene, men. Jeg er i alle fall veldig fornøyd med selen, og syns den fungerer knall til både spor og snørekjøring. Kommer til å kjøpe samme type sele til minstefrøkna når det skal handles sele til henne.

Det er den der vi har også. Norma har samme "modell" som du viser bilder av, Orry sin er med fleece. Jeg er veldig fornøyd med de selene, og det er veldig praktisk at de kan lage sele etter mål. Standardstørrelsene passet ikke til Orry, men det var null problem å få en "skreddersydd" en :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen/ryggdelen (med Buster som linselus :getlost: ):

DSC00059.jpg

Jeg har/hadde en sånn, men hos meg så funka den ikke bra. Siden "magebeltet" ikke er festa i selve sela, den er bevegelig - så strammes det vondt når bikkja trekker. Festet til båndet trekker magebeltet gjennom selefestene så det strammer og klemmer ubehagelig under magen. Kahlo hatet den hvertfall og jeg har pakket den bort og gått over til andre seler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har/hadde en sånn, men hos meg så funka den ikke bra. Siden "magebeltet" ikke er festa i selve sela, den er bevegelig - så strammes det vondt når bikkja trekker. Festet til båndet trekker magebeltet gjennom selefestene så det strammer og klemmer ubehagelig under magen. Kahlo hatet den hvertfall og jeg har pakket den bort og gått over til andre seler.

Jeg har også hatt ei sånn sele, og var heller ikke fornøyd av samme grunn. Jeg er mer fornøyd med Troll sin multisele som "altmuligsele", der er det bare en stolpe på ryggen (samme som under buken på den fra norsk hundeutstyr), og ringen er festet i den stolpen. Det gjør at magereima ikke strammes på samme måte som på den fra norsk hundeutstyr.

Edit: Den sela jeg hadde som så ut som den fra norsk hundeutstyr var ikke derfra, den var fra noen andre, men så helt lik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har/hadde en sånn, men hos meg så funka den ikke bra. Siden "magebeltet" ikke er festa i selve sela, den er bevegelig - så strammes det vondt når bikkja trekker. Festet til båndet trekker magebeltet gjennom selefestene så det strammer og klemmer ubehagelig under magen. Kahlo hatet den hvertfall og jeg har pakket den bort og gått over til andre seler.

Tusen takk for denne tilbakemeldingen! Dette er akkurat hva man trenger å høre, for når du sier det så ser jeg lett at akkurat det kan skje med oss. Per i dag har vi en sele som er prikk lik den fra norsk hundeutstyr, bare at festet her er i sela. Det funker absolutt dårlig for oss det også (*sukk* :getlost: ) fordi "magebåndet" snurrer seg rundt når hun drar, og siden det ikke er polstret sliter det i pelsen/huden.

Når vår sele strammer seg ruller magebåndet "under"... Utrolig irriterende. En kan kanskje tenke seg at et høyt trekkpunkt naturlig gjør dette, men selv ved et "lavt" (på høyde med hundens rygg) trekkpunkt skjer det.

Dette skjer kanskje ikke på multiselen til troll?

7586657_30a2c94455.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for denne tilbakemeldingen! Dette er akkurat hva man trenger å høre, for når du sier det så ser jeg lett at akkurat det kan skje med oss. Per i dag har vi en sele som er prikk lik den fra norsk hundeutstyr, bare at festet her er i sela. Det funker absolutt dårlig for oss det også (*sukk* :whistle: ) fordi "magebåndet" snurrer seg rundt når hun drar, og siden det ikke er polstret sliter det i pelsen/huden.

Når vår sele strammer seg ruller magebåndet "under"... Utrolig irriterende. En kan kanskje tenke seg at et høyt trekkpunkt naturlig gjør dette, men selv ved et "lavt" (på høyde med hundens rygg) trekkpunkt skjer det.

Dette skjer kanskje ikke på multiselen til troll?

*klippe bort bilde av Lunapia*

Jeg har ikke opplevd at den har krøllet seg sånn der nei, og det tror jeg ikke noen av vennene mine som har lånt sele av oss har heller. Den ene mi har nå vært brukt på 10 forskjellige valper/unghunder (er på den 10'ende nå), og den har til tider vært "hardt" bruk. Den andre sela, Lyng sin, har også blitt mye, og hardt, brukt, men ikke opplevd noe sånt på den.

Du kan få se på den om vi møtes en dag/gang. Har de, pluss kombiselene fra troll, liggende i bilen hele tiden. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt ei sånn sele, og var heller ikke fornøyd av samme grunn. Jeg er mer fornøyd med Troll sin multisele som "altmuligsele", der er det bare en stolpe på ryggen (samme som under buken på den fra norsk hundeutstyr), og ringen er festet i den stolpen. Det gjør at magereima ikke strammes på samme måte som på den fra norsk hundeutstyr.

Edit: Den sela jeg hadde som så ut som den fra norsk hundeutstyr var ikke derfra, den var fra noen andre, men så helt lik ut.

Tror min er fra Huken eller no sånt? Men sett at de fra norsk hudneutstyr er akkurat like.

Larange - så bra at erfaringen vår kom til nytte. Lykke til videre på jakten.:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror min er fra Huken eller no sånt? Men sett at de fra norsk hudneutstyr er akkurat like.

Larange - så bra at erfaringen vår kom til nytte. Lykke til videre på jakten.:whistle:

Var deres løs hele veien rundt, eller bare oppe på ryggen? Min er helfestet på bukreima, men løs/bevegelig på festene oppå ryggen. Har ikke merket noe til at den har kløpet Decoy i alle fall, og ikke gnager den på pels heller. Men hunder reagerer vel forskjellig, den funker i alle fall supert for oss. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var deres løs hele veien rundt, eller bare oppe på ryggen? Min er helfestet på bukreima, men løs/bevegelig på festene oppå ryggen. Har ikke merket noe til at den har kløpet Decoy i alle fall, og ikke gnager den på pels heller. Men hunder reagerer vel forskjellig, den funker i alle fall supert for oss. :whistle:

Jeg mener den er løs hele veien på den jeg har - litt usikker, skal sjekke det når jeg snubler over den i utpakkingskaoset.

Vet det er flere som liker de selene veldig godt, så kommer helt sikkert litt an på hvordan hunden er, hvor følsom den er og hvordan den drar osv.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener den er løs hele veien på den jeg har - litt usikker, skal sjekke det når jeg snubler over den i utpakkingskaoset.

Vet det er flere som liker de selene veldig godt, så kommer helt sikkert litt an på hvordan hunden er, hvor følsom den er og hvordan den drar osv.. :whistle:

Okei, for denne er bare løs på ryggdelen, men den strammes ikke når hunden drar. Det er bare så løst at jeg får flyttet festene der de skal være for å tilpasse magereima hunden, under bruk strammes det ikke noe mer/annerledes enn andre seler vi har. Men så er ikke Decoy en ekstrem-trekker - mulig Buster f.eks hadde reagert annerledes. For han er et lokomotiv når han først gidder å dra (sånn, de første 300 meterne vekk fra huset *ler*). Jeg syns forresten ene sporselen vi har til Buster, en av dem som går tvers over brystet og har magereim, virker å klemme mer ubehagelig enn selen fra Norsk Hundeutstyr. Men det syns jeg ikke er noe god sele overhodet, eneste brukbare der er refleksen for vår del. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får jeg testet alle selene godt, da alle hundene våre drar temmelig mye om de får lov (dvs om de går med sele på), dermed så får vi testet noen seler, kvalitet og ikke minst hvor godt de ligger på. Hvor godt de ligger på kan en jo bare se på en og en hund, siden alle hunder er forskjellig.

Anniken: Nei, de lager ikke ministørrelser, tror størrelse "gul" er den minste, den passer sheltien til en veninne av meg, men er alt for stor for pappisen hennes :ahappy: Lira bruker "gul" nå, den er riktig nok noen nummer for stor i hals, lengde o.l. men det funker og hun vokser jo så :wub: (Så skal det sies at Lyng brukte "gul" til han ble 9mnd faktisk..men det tror jeg sier mer om hvor tregt han utviklet seg! :whistle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Non-stop selene får jo veldig mye skryt har jeg hørt!www.non-stopdogwear kom meg ikke inn på siden nå men,virker nok senere.

Vibri selene liker jeg også,har ikke selv men,har sett en og skal kjøpe en i uka her :D Tenker også på kjøpe non-stop sela også.Må jo ha litt flere seler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og ser i Dogman katalogen til mamma, og der har det vært tilbud på noen fine seler. De kan tas inn ennå, men det er ikke 10% på dem lenger.

Jægerens Trekksele:

Spesielt utviklet for snørekjøring, sykling og jogging. Unik konstruksjon som gjør at trekkpunktet på hunden ikke forskyves. Påsydde reflekser for god synlighet.

Str/Hundens vekt:

S, ca 15-20 kg

M, ca 20-25 kg

L, ca 25-30 kg

XL, ca 30-35 kg

XXL, ca 35-40 kg

Jægerens kombisele:

- Solid kombisele til sykling, snørekjøring, jogging, spor, ettersøk m.m

- Feste for sporline både på over og undersiden.

- Med refleks

Str:

XXS, Småhunder, liten tax (miniatyr dachs?) o.l.

XS, Småhunder, tax (dachs?) o.l.

S, Drever, basset o.l.

M, Små harehunder, små elghunder, små fuglehunder

L, Små Jämthunder, elghund, fuglehunder

XL, Jämthund, Stor Elghund, stor fuglehund

XXL, Ekstra store elghunder eks. stor jämt, ekstra stor fuglehund eks. Vorsteh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt nomeselene fra www.seleverkstedet.no. Vurderte en stund å skaffe meg en non-stop sele, men venninnna mi kjøpte en sånn og den ligger veldig fint, men når vi kjørte oppover presset den på pusterøret. Så den passet ikke til hennes hund (AH), dette har sikkert noe med innstillingene å gjøre, men jeg fikk inntrykket av at den passer best til hunder med litt kraftig brystkasse? Jeg har prøvd den på Ella en gang, men da bare nedover og jeg merket ikke noe uvanlig. Hun løp litt rettere, men jeg er litt usikker på hvordan den vil ligge i bratte oppoverbakker.

Så foreløbig holder jeg meg til nomeselen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sendte denne på pm i forbindelse med den andre sele-tråden til Lagrange, men kan vel liksågodt legge det inn her også.

Snuste forbi seletråden din, men ville ikke ta den off topic.

Töddel hadde walking harness fra cdpits (ca midt på siden) og jeg er/var veldig fornøyd med den. Tror den kunne passet supert på en flabbis også.

Ikke überbra kundeservice, det kan hende du må mase litt om svar. Men kvaliteten er helt ypperlig, selen er minimalistisk og sitter veldig godt. 250 spenn pluss minus er det ingenting å si på, men det kommer jo frakt til Norge i tillegg da.

Et par bilder.

(Unnskyld k*ken, the boy wasn't shy... Bilde tatt av IW.)

2296511155_076e364514_o.jpg

2296775948_9706c9d375.jpg

Cap'n Tardo, men du ser jo selen.

2296775748_bfd496210b.jpg

2146760298_d6fac2550f.jpg

Tillegg: Selen er fin for de hundene som trekker mye. Cdpits lager hovedsaklig wp-seler så de kan sakene sine når det kommer til riktig belastning under trekk.

Jeg spurte henne nøye om hvor mye disse klipsene tåler, jeg var litt nervøs siden de er i plastikk og Töddel hadde klart å rive i stykker selefester før. Hun forsikret meg om at de er veldig sterke, hun har hatt sine seler i type ti år i all slags vær og vind og de er fortsatt like fine. Klipsene skal tåle 350psi, og de tålte Töddel i kattejakt null problem.

Jeg ser hun lager wp-seler for hunder under 7 kilo, så jeg tipper man kan få laget walking harness til de minste også.

Det er jo også veldig bra at man kan få laget selen etter individuelle mål synes jeg. Spesielt til en såpass billig penge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster sela i seg selv, kommer det ann på størrelse og stoff-forbruk under laging kanskje? Tipper en sele til en hund på 2kg hadde kostet mindre enn en töddel-sele muligens? :) Hvordan måler man egentlig en hund for å få målene til å få lagd en slik sele? Noen som har step-by-step intruksjoner? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen står på prissiden, 4-20 kg (cirkus) koster 35 dollar, eller 223 kr i dagens kurs.

Så koster internasjonal frakt 20 dollar eller 50 dollar, litt usikker på det (står litt keitete på nettsiden) dvs en ganske stor forskjell, enten 200 eller 300 kr frakt.

Hvordan man måler står på cdpits hjemmesiden, men for å ta det på norsk:

Du måler EN side (altså ikke rundt, men kun ene siden) av nakken - fra brystbeinet og opp til "foten" av halsen. Den øverste røde streken.

Så måler du hele veien rundt brystkassen, slik som på bildet.

FoxyMEASURE.jpg

PS : blir litt nysgjerrig når du bare snakker om det minste dyret du har i hus, hva slags sele har du i tankene til My? :aww:

Jeg har tenkt å sende mail til cdpits å høre, eneste jeg er bittelittegranne usikker på, er hvordan de kan tilpasse en sele ut i fra de målene mens de samtidig får selen til å bli "lang" nok? Altså at den ikke gnager under albuene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My skal få enten non-stop sela eller en björkis-sele etterhvert er planen, har brukt min tid på å studere seler til henne nå :aww:

nommesele2.jpg

Vil ikke kjøpe noe fleece-polstret sele til henne da det virker som det sliter en del på pelsen hennes. Hun er blitt ganske stygg i manken etter å ha brukt halsbåndet fra kifani lenge nå. :) Emma derimot vil jeg helst at det skal være polstret med fleece for hun trenger så mye og myk polstring som mulig på den spinkle og beintete kroppen sin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jægerens kombisele:

- Solid kombisele til sykling, snørekjøring, jogging, spor, ettersøk m.m

- Feste for sporline både på over og undersiden.

- Med refleks

Sånn jeg har nå :aww:

Non-stop'en har jeg sett på faktisk, de har den inne på Pyramiden i Tromsdalen. Likte den, og om bikkja vokser seg litt til skulle den passe nokså bra. Når man gjenvinner pengebalansen (evt. når det har gått lang nok tid til at jeg føler bikkja ikke har fått noe dyrt på en stund :) ) blir det kanskje nokjo sånnt i hus.

Rottisembla, du må legge inn bilde og skrive om den når du får den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten Non-stop rapport. Fikk den egentlig på fredag perfekt timing til fjelltur på lørdag, men på turen fredag røyk den ene sømmen og med det ble selen skjeiv. Så det ble gamle selen på tur. Sendte mail til Non-stop og fartalte hva som hadde skjedd. Fikk kjapt svar om at de ønsket den i retur, og at ny skulle bli sendt på lørdag. Og idag lå en ny i posten :)

Så den ble testa på tur idag. Er veldig regulerbar og ligger ganske bra på embla( Ble til at jeg kjøpte L til henne etter litt mailing med Non-stop siden hun skal legge seg ut litt og få på seg noen kg til)

Så status etter en dag med sele som ikke ble ødelagt :) er ganske så bra!

Skulle status endre seg kommer det oppdatering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...