Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele til "alt mulig"?


Gjest

Recommended Posts

Ja, da var det dags for ny sele. Hun har raskt vokst fra kombisela vi kjøpte til henne som 5 mnd gammel valp, og jeg vil ha en ny en!

Kriterier:

*Y-form

*Helst et ganske stort bruksområde, ikke spesialdesignet for kun en ting (ikke nome, helspor etc) - skal hovedsaklig brukes til spor og tur i fjell og mark. Hun trekker en god del på ski, uten at det er full belastning (vi skal kjøpe egen sele til trekk om hun røngtes fri :icon_redface: )

*Gode erfaringer - lite plast.

Har sett litt på hurrta PRO y-selen, men den gav meg et litt billig inntrykk (endel plast og ekkel gummiinnside)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Hvad med Kenjan lædersele, de er foret med filt og de special laves også efter ønsker, og du kan bede om at få sendt uten moms/afgift til Norge da de ved du skal betale den her, så man ikke skal betale dobbelt moms.

Deres hjemmeside www.kenjan.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Hurtta pro-y-selen og syntes ikke den virker billig i det hele tatt. Innsiden er godt polstret noe jeg selv liker veldig godt. Ellers er jeg bare super fornøyd med den.. har faktisk kjøpt nr to for å ha to forskjellige farge :icon_redface:

Så jeg vil anbefale den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du huske på at jeg har en 30 kg traktor som hiver seg i sela med full kraft ganske ofte, da får man et helt nytt syn på hva som ser billig og usikkert ut.

E&C - DER var det mye fint. Har du noe erfaring fra dem selv? Likte Hetz spor sela med håndtak (de er faktisk ganske nyttige de håndtakene :icon_redface: ), så her skal det kontaktes og høres med. Takk for tipset!

SELER%20007.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du huske på at jeg har en 30 kg traktor som hiver seg i sela med full kraft ganske ofte, da får man et helt nytt syn på hva som ser billig og usikkert ut.

Hmm, sto nemlig ikke hva slags hund du har.. men daa skjønner jeg. Ville kanskje vurdert noe annet da ja! Men til lille 4,5kg så fungerer den utmerket:P

Men den selen der så jo veldig fin ut da. Har sett litt på sånn til spor til snuppa mi også.. når hun blir litt eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å spørre hvilken hund du hadde, til å ha så mange innlegg hadde jeg aldri sett nicket ditt før. Men så ble jeg nysgjerrig på signaturen din da, og markerte den. Og vips var mysteriet løst :icon_redface:

Fin fin tråd forøvrig, da jeg selv er på jakt etter en sele som kan brukes til litt av hvert. Jeg vurderer hurtta pro, så den "live" nå nettopp, og virker veldig bra. Dog ikke y-selen, så skal ikke uttale meg om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv 3 seler derfra og 4 halsbånd, den ene af mine seler er 7 år gammel og de andre 2 og 4 år gamle, den der har været brugt i 7 år skal måske skiftes ud om 2 år, selv bruker jeg dem til hunde på henholdsvis 55kg og 15 kg, selvom den ene hund ikke er stort kommer der kjempe trek i den, kender folk der har brugt dem til hunde på 70-80 kg og de har aldrig oplevet at de er gået i stykker under bruk.

Det eneste jeg gør for at vedligeholde mine ting er at pudse dem med læderfedt 1-2 gange i året, og mine hunde hopper i elve og sjøen med dem på.

Så kan klart anbefale dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du huske på at jeg har en 30 kg traktor som hiver seg i sela med full kraft ganske ofte, da får man et helt nytt syn på hva som ser billig og usikkert ut.

Har selv 29kg lastebil som har vært på kattejakt i bånd i hurrta selen, den er like hel og fin :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mailin, ja jeg har faktisk vært og sett på dine anbefalinger i anbefalingstråden, men jeg følte at mange av dem var veldig hundekjøre-fokusert, og ikke så mye spor / gå vanlig tur fokusert? :icon_confused:

Kombiselen fra troll ser jo ganske grei ut, men litt for "paralellformet" i mine øyne? Første selen vi hadde så omtrent ut som kombisela ( http://generator.firmanett.no/(cd1at145q11...ele_150_105.jpg ) - og den hadde veldig liten Y form, men mer Y som ikke samlet seg før den var midt under hunden. Kanskje hun var litt for lita til den? Men da blir jo problemet: vi skulle prøvd den. Og det er jo vanskelig over nett... *sukk*

Innser kanskje at jeg burde kjøre spor med den sela jeg har nå/kjøpe ny av den i en størrelse større (billig sele til 200 kr), og heller satse på trekk/"gå tur uten for mye stress på hunden sele" som ny sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke bekrefte all dritten jeg har hørt om den. Jeg synes den gamle typen så bedre ut så jeg bestilte den.

Har hatt min rundt et år, og sela har jeg brukt til alt. (Men blitt mest brukt til skitrekking) og jeg har en 20 kg+/- bikkje som hopper og drar i den sela og den holder til meg. Pluss at det er 2 fester på den, veldig prektisk!

Men jeg kan enda ikke forstå hvorfor folk misliker denne sela så mye, jeg er virkelig fornøyd med min.

edit: Den vennina de hadde måtte vært den nyeste sela, fordi den gamle har en slikt "mykt" stoff som ikke han sprekke :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og pappa kjøpte denne selen til fuglehunden dems, men den er enda ikke blitt brukt. Planen er at han skal bruke den til sommeren da de skal over Besseggen. Og da er det jo noen partier det kan være greit å løfte bikkja, og også ha full kontroll, så bratt som det er på noen partier.

Men etter hva jeg følte på den så virket den solid å fin. Fikk løftet hele den 22kg bikkja en meter over bakken uten at den følte ubehag og uten at selen ble ødelagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri møtt Luna, så jeg veit jo ikke akkurat hvordan hun er - men jeg veit i alle fal med Tinka at en liten og søt labrador kan ha en litt merkelig kroppsfasong i forhold til å finne en sele som passer. De blir ofte for korte rundt brystet slik at de blir liggende for tett opp til frambeina og skuldrene, eller så blir de for trange rundt halsen (men nå har vel ikke Luna så mye halsskinn som Tinka, så det er vel ikke noe problem), eller så blir de liggende for lavt på brystet, eller så blir de for korte i ryggen - også videre.

Y-sela fra Hurtta virker forsåvidt trygg nok, syns jeg. Men den passer ikke på Tinka (nå er det en stund siden jeg prøvde den på henne, men jeg mener den ble for kort, og at den "krøllet" seg opp litt på ryggen).

Tinka har den gamle webmastersela, og denne sitter strengt tatt ikke så aller verst - men jeg syns den er litt kort i ryggen. Hun har hatt den i omtrent to år, tror jeg? Den er i alle fall solid og nokså praktisk, selv om det på en måte blir veldig mye SELE med den.

Den sela jeg syns virker mest interessant er halvnome-sela fra Norsk Hundeutstyr: http://www.norskhundeutstyr.no/butikk/defa...ID=4&VID=81

Jeg prøvde den på Tinka på NKK Hamar i fjor, og de hadde dessverre gått tom for den størrelsen som hadde passet henne, og etter det har jeg helt ærlig glemt at jeg skulle bestille den over nett. :icon_confused: Men det går fint an å sende en mail og få laget en sele som er spesiallaget i størrelsen.

Noen konklusjon ble det vel ikke av dette innlegget, hehe. Men jeg har prøvd en god del seler på Tinka, for jeg sliter virkelig med å finne en sele som sitter ok på henne - derfor har jeg også en anelse om hvilke seler som kanskje ikke sitter så bra på en labrador. Egentlig kunne jeg ha målt henne rundt hals, brystkasse, ryggen også videre, så blir det kanskje lettere for deg å se om det er relevant eller ikke (i forhold til hvordan Luna er bygd). Men det får i så fall bli litt senere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mailin, ja jeg har faktisk vært og sett på dine anbefalinger i anbefalingstråden, men jeg følte at mange av dem var veldig hundekjøre-fokusert, og ikke så mye spor / gå vanlig tur fokusert? :icon_confused:

Kombiselen fra troll ser jo ganske grei ut, men litt for "paralellformet" i mine øyne? Første selen vi hadde så omtrent ut som kombisela ( http://generator.firmanett.no/(cd1at145q11...ele_150_105.jpg ) - og den hadde veldig liten Y form, men mer Y som ikke samlet seg før den var midt under hunden. Kanskje hun var litt for lita til den? Men da blir jo problemet: vi skulle prøvd den. Og det er jo vanskelig over nett... *sukk*

Innser kanskje at jeg burde kjøre spor med den sela jeg har nå/kjøpe ny av den i en størrelse større (billig sele til 200 kr), og heller satse på trekk/"gå tur uten for mye stress på hunden sele" som ny sele.

Det er da null problem å få spesiallsydd sele til en som ikke er akkurat "huskyfasong" :P Blant annet kan du få en spesialsydd halvnome (om det er det du vil ha?) til en ikke så dyr penge fra Seleverkstedet og feks fra Løvås. Siste har ikke nettbutikk, men de er hyggelige på telefon og mail. Kifani syr jo også seler, men jeg synes de er litt for lite polstret til trekk, men til spor gåturer er de fine. Ville nok få de sydd litt annerledes på ryggen enn det de blir sydd i dag da. De er jo laget for RR, og de fleste RR jeg kjenner er sterke dyr:)

Send pm om du ønsker noen telefonnummer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Den sela jeg syns virker mest interessant er halvnome-sela fra Norsk Hundeutstyr: http://www.norskhundeutstyr.no/butikk/defa...ID=4&VID=81

Jeg prøvde den på Tinka på NKK Hamar i fjor, og de hadde dessverre gått tom for den størrelsen som hadde passet henne, og etter det har jeg helt ærlig glemt at jeg skulle bestille den over nett. :P Men det går fint an å sende en mail og få laget en sele som er spesiallaget i størrelsen.

*klipp*

Jeg har en sånn sele til Orry, og jeg er i grunn fornøyd med den. Den passer i hvert fall utmerket til vårt bruk :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til labbisen har jeg en halvnome fra Norsk hundeutstyr http://www.norskhundeutstyr.no/butikk/defa...svare&ID=82

og er veldig fornøyd med den. Sitter godt på hunden og er anvendelig.

Her i huset blir den brukt til sykling, blodspor, tur og snørekjøring.

Til pyrren har jeg den gamle webmasterselen, og den er jeg megafornøyd med.

Samme bruksområder som på halvnomeselen, men sitter enda bedre på hunden og gir ingen floker i pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge inn bilde av labradoren med sela på, evt et bilde av sela som viser bedre hvordan den er "bygd opp" en det dritdårlige bildet som er på nettsidene til norsk hundeutstyr?

(Du kan gjerne slenge med vekt og høyde på hund, samt hvilken størrelse du har på sela, hvis du først er i gang :) )

Er enda i tankeboksen med sela, har liksom så lyst på den hetzsela fra danmark jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt mye dritt om den, og den sprakk på venninna mi sin DACHS i den verste vinterkulda.

Jeg har den gamle typen webmaster og kan absolutt ikke klage på den.. Men jeg skal si det at den nye typen virker til å være mindre solid og litt "billigere" av seg enn den gamle typen. Jeg er ihvertfall fornøyd med den :)

Ellers har jeg en Y-sele ifra Yukon med fleeceforing som jeg også er utrolig fornøyd med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det er den nye typen webmaster sela som er problemet. Og synes det blir litt dumt og den skal dra ned den gamle typen, som er helt super. Stoffet den nye er laget i er både stivt, rart og tåler mindre. Den gamle hadde et mykt stoff som tålte mye! Eneste plusset med den nyeste er vel at den har refleks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En sele er ikke bare en sele! Det er faktisk viktig at hunden har en god sele til den bruken den skal bruke den til. En sporsele kan du kjøpe rimelig på feks Brukshunden i Oslo. Den er enkel, gnager ikke og har bred strikk rundt magen og feste til sporlinjen under magen (viktig for at hunden skal ha gode arbeidsforhold i sporet). For trekk bør du han en sele som sitter godt rundt hals/bringe (y-sele) og som er tilpasset hunden i forhold til lengden på selve selen. Her vil seletype variere for de ulike raser.

Har akkurat fått tilpasset mine seler av hundefysioterapeuten til bikkja. Vedkommende er også hundekjører. Jeg har 3 forskjellige seler - en til vanlig trekk/snørekjøring, en til spor og en til pulk. Grunnen til at jeg har forskjellige seler til trekk og pulk, er fordi jeg synes en "kombi" sele der, gjør at draget kommer for lavt. Jeg har vært heldig å få tak i en god gammeldags komtesele til det bruket, og det fungerer utmerket. Det skal sies at iom jeg har hatt samme rase hele tiden, så er noen av selene over 10 år gamle, de blir bare justert til ny hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har prøvd EzyDog sele?

Jeg vil ha en god sele som vi kan bruke på tur. Der jeg kan ha magebelte og strikk sånn at det blir litt bedre å gå, har to hunder som jeg går med. Og collie min smetter ut av vanelig halsbåmd så må begyne med sele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

EzyDog vet jeg ikke noe om, men jeg synes den virker litt hard og plast-aktig i forhold til prisen. Er nok helt kurant til vanlig turgåing :getlost:

Har enda ikke kommet til noe konklusjon med seleopplegget, men jeg har iallefall funnet en slagplan. Orker ikke handle over nett før jeg har prøvd alt som kan prøves i nærområdet. Vil ikke kjøpe noe fra utlandet pga høy moms heller, blir kun en "siste løsning" :whistle:

I dag har jeg vært på alle dyrebutikker i nærområdet uten at de hadde noe som falt i smak, neste på lista er veterinærsentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et par-tre andre her så vil jeg også anbefale sela fra norsk hundeutstyr. Har ikke noe bilde av den på hund hvor det vises hvordan den er oppbygd - bikkja har for mye pels. :ahappy: Tok noen kjapt med mobiltelefon, så kanskje du ser litt bedre hvordan den ser ut enn bildet de har på norsk hundeutstyr sine sider. Dårlig kvalitet, orket ikke hente speilrefleksen. :getlost:

Toppen/ryggdelen (med Buster som linselus :whistle: ):

DSC00059.jpg

DSC00062.jpg

DSC00063.jpg

Den ser litt skeiv og skakk ut på bildene, men den er veldig grei å få til å ligge skikkelig på hunden syns jeg. Og selv om den er "bevegelig" i festene, syns jeg den er god og stabil på hunden. Vet ikke om du ble noe klokere av bildene, men. Jeg er i alle fall veldig fornøyd med selen, og syns den fungerer knall til både spor og snørekjøring. Kommer til å kjøpe samme type sele til minstefrøkna når det skal handles sele til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...