Gå til innhold
Hundesonen.no

Longering


tm100001

Recommended Posts

Guest Gråtass

Jeg har en venninde som har klikkertrent hesten sin til å gå i holdning. Hesten gjør det når den blir longsjert (løs) og når den blir ridd. Hun rir uten sal og hodelag, kun med en halsring. Så hester kan lære det uten å måtte ha hjelpere med eller uten rytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar
Jeg har en venninde som har klikkertrent hesten sin til å gå i holdning. Hesten gjør det når den blir longsjert (løs) og når den blir ridd. Hun rir uten sal og hodelag, kun med en halsring. Så hester kan lære det uten å måtte ha hjelpere med eller uten rytter.

OI! Tøft! :icon_confused: Skulle ønske jeg også fikk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninde som har klikkertrent hesten sin til å gå i holdning. Hesten gjør det når den blir longsjert (løs) og når den blir ridd. Hun rir uten sal og hodelag, kun med en halsring. Så hester kan lære det uten å måtte ha hjelpere med eller uten rytter.

Dette er mitt mål også:icon_confused:

Toller: Skal svare deg senere når jeg har tid til å argumentere bedre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mitt endelige mål også :) Særlig å kunne ri på tur uten noe som helst, og ha en hest som går i form uten noe som helst. Men før jeg gjør det må jeg nok ha mer kunnskap, og ikke minst en egen hest. Så foreløpig bruker jeg det jeg har nevnt ovenfor. Ettersom hestene jeg har gjort det med ikke har tatt noen skade av det hverken psykisk eller fysisk, heller tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på om hesten går med hodet riktig plassert og på å bruke hele kroppen MED hodet riktig plassert.

Akkurat det tror jeg alle her er enige om :) Er bare metodene som er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men med tanke på å innlære form med klikker, høres det veldig vanskelig ut å på en måte ha en "på-knapp" på å bruke kroppen riktig. Men det kan godt hende det går ann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men med tanke på å innlære form med klikker, høres det veldig vanskelig ut å på en måte ha en "på-knapp" på å bruke kroppen riktig. Men det kan godt hende det går ann?

Det er nok veldig vanskelig å lære det inn, men veldig lett å bruke når hesten først kan det. Og at det går an er jeg ikke i tvil om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er behagelig for hesten å ikke ha innspenning i det hele tatt. Da kan man jo ta pauser i økten hvor man tar av innspenningstøylene (snakker om longering jeg nå, fordi jeg mener det er en stor forskjell). Hvis hesten bare longeres uten innspenningstøyler vil den jo bare tråkke rundt og være lang i alle gangartene. Innspenningstøylene er jo for å hjelpe den til å søke ned og til å bruke ryggen. Mulig det ikke funker på alle, men jeg har enda ikke hørt om noen som har fått noen negativ påvirkning av å longere hesten sin med innspenningstøyler. I fjor red jeg en gammel feltritthest med forkalkninger i frambena, og for han var det til stor hjelp å longere 1-3 ganger i uka med innspenning. Nettop fordi han da fikk hjelp til å legge vekta bak og bruke ryggen. Merket resultater fra dette i ridningen også. Tror hesten har godt av å hjelpes ned i form uten rytter også, enten det er i form av lange tøyler eller longering. Det er jo ikke naturlig for hesten å ha rytter på ryggen heller. Er som sagt i mot å tvinge hesten ned når det gjelder ridning, men mener også at det er noe annet i longering. Og man skal jo ikke ha innspenningstøylene voldsomt stramme heller. Hesten skal jo gå i loddplan, og skal da ha litt å gå på i innspenningstøylen. Men det er jo hva jeg mener :) Synes det er interessant å høre andre meninger, fordi jeg tror egentlig ikke man finnner noe fasitsvar med det første.

Først; vi er litt uenige, men jeg merker at jeg egentlig liker måten du tenker på, så vi er ikke så uenige likevel - eller noe slikt :hmm:

Men ang det jeg har uthevet:

Man kan la hesten gå å være lang i alle gangartene, det skader ikke hesten - den får kondisjonstrening og må balansere seg på volten, samt lytte til longørens signaler.

Men når jeg longerer tenker jeg på å lære hesten å følge trykket/hånden, og den lære den å bøye seg selv og å holde bøyningen...(dette gjøres litt og litt...da det er tungt for hesten).

Den lærer seg å slappe av og å kunne slappe av i halsen samtidig som den strekker den andre siden.

Den har all mulighet til å protestere om noe skulle bli for tungt/vanskelig.

Og dette gjøres i små trinn, da det er tungt, og ikke blir oppbyggende om det blir statisk trykk (for mye melkesyre.)

Med innspenning søker ikke hesten ned og frem, men hodet fikseres i en possisjon de fleste mennesker innbiller seg betyr trå innunder...noen få hester tråkker da innunder, MEN mange slipper ryggen, blir anspente i rygg+nakke og trår ikke innunder.

Inspenning frarøver hesten muligheten til å gi etter for trykk, da trykket vil være der hele tiden...den har ingen mulighet til å strekke på halsen, strekke i ryggen, strekke en side av halsen mer enn den andre osv

Når noe gir konstant trykk, så gir det også mottrykk...mottrykk gjør igjen slik at hesten ikke kan slappe av i aktuelle side.

Nå skal det sies at endel moderne dressur ryttere vil ha mottrykk som hesten kan legge seg på. Jeg følger mer i retning den akademiske stilen og vil ha hesten lett i hånden og lett foran.

Det er også uenigheter om hva som er korrekt form.

Denne formen er det mange som tror er riktig, men nakken (rett bak ørene) skal være høyeste punkt, ikke midt på halsen som her:

theresa_sandin_huge_shoulders.jpg

Eller enda verre som her:

1020089b.jpg

Denne hesten går i korrekt form med nakken som høyeste punkt, og man kan se at bakparten kommer innunder:

front_illu.jpg

Her er et bilde av longering med inspenningstøyler der man ser at nakken ikke er høyeste punkt, men en form mange tror er riktig:

lonsjering.jpg

Må bare legg inn bilde av ridning med halsreim mens vi er igang :devil:

Her ser dere at hodet er ganske høyt, men hesten jobber riktig likevel :poke:

05.jpg

Det er nok veldig vanskelig å lære det inn, men veldig lett å bruke når hesten først kan det. Og at det går an er jeg ikke i tvil om :yes:

Enig :aww:

Man belønner når hesten bruker seg riktig, og belønner ikke når den ikke gjør det. Skulle i teorien ikke være vanskeligere enn å lære en hund korrekt insitt / utgangstilling ? :lol:

Så lenge man presenterer det riktig for hesten og bygger den opp gradvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, enig i noe av det du sier. Men innspennings tøyler har en funksjon at den gir etter når hesten slipper, og når jeg longerer med innspenningstøyler (og riktig lengde på de) så går hesten i riktig, og det er ikke midt på nakken som er høyeste punkt. Så det blir litt dumt å dra alle under samme kam, og at alle som longerer med innspenning får hesten til å gå feil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først; vi er litt uenige, men jeg merker at jeg egentlig liker måten du tenker på, så vi er ikke så uenige likevel - eller noe slikt :hmm:

Men ang det jeg har uthevet:

Man kan la hesten gå å være lang i alle gangartene, det skader ikke hesten - den får kondisjonstrening og må balansere seg på volten, samt lytte til longørens signaler.

Men når jeg longerer tenker jeg på å lære hesten å følge trykket/hånden, og den lære den å bøye seg selv og å holde bøyningen...(dette gjøres litt og litt...da det er tungt for hesten).

Den lærer seg å slappe av og å kunne slappe av i halsen samtidig som den strekker den andre siden.

Den har all mulighet til å protestere om noe skulle bli for tungt/vanskelig.

Og dette gjøres i små trinn, da det er tungt, og ikke blir oppbyggende om det blir statisk trykk (for mye melkesyre.)

Med innspenning søker ikke hesten ned og frem, men hodet fikseres i en possisjon de fleste mennesker innbiller seg betyr trå innunder...noen få hester tråkker da innunder, MEN mange slipper ryggen, blir anspente i rygg+nakke og trår ikke innunder.

Inspenning frarøver hesten muligheten til å gi etter for trykk, da trykket vil være der hele tiden...den har ingen mulighet til å strekke på halsen, strekke i ryggen, strekke en side av halsen mer enn den andre osv

Når noe gir konstant trykk, så gir det også mottrykk...mottrykk gjør igjen slik at hesten ikke kan slappe av i aktuelle side.

Nå skal det sies at endel moderne dressur ryttere vil ha mottrykk som hesten kan legge seg på. Jeg følger mer i retning den akademiske stilen og vil ha hesten lett i hånden og lett foran.

Det er også uenigheter om hva som er korrekt form.

Uthevet 1: Ja jeg skjønner hva du mener, hehe :lol:

Uthevet 2: Absolutt, hesten har godt av å være lang. Akkuart som om den har godt av å gå skogturer selvom det er en dressurhest. Bygge op andre muskler. Men jeg snakker om når man skal samle den. Variasjon er jo bra på mange måter.

Uthevet 3: Men hvordan lærer/hjelper du den i form?

Jeg er enig med deg når det gjelder hva som er riktig form, men ikke at hesten overhode ikke søker ned og frem med innspenningstøyler. Har du brukt det noen gang? Innstillingen på dem er jo veldig viktig, og som MatheaN sier så gir de etter når hesten gir etter. De er ikke akkuart lagd av 100 % nylon, og skal fungere som en hjelper på linje med sete, tøyler, vekt, sjenkler og stemme. De har sikkert en negativ påvirkning på noen hester som alt annet, men jeg tror ikke det stemmer det med at de ferreste søker ned og frem med innspenning hvis det blir brukt på riktig måte.

Eller enda verre som her:

1020089b.jpg

:) unskyld at jeg ler, er jo egentlig ikke særlig morsomt. Men det ser ut som om noen har begynt med kandar litt for tidlig :no: Den hesten der utsonderer sikkert store menger spytt stakkar :devil: Den bøyer nakken så mye at den får svelgevansker.

Her er et bilde av longering med inspenningstøyler der man ser at nakken ikke er høyeste punkt, men en form mange tror er riktig:

lonsjering.jpg

Nå kan det jo være flere grunner til at hesten ikke går som den skal der, f.eks. for stram innspenning. Som med ridning så kan det også gjøres mye feil i longering.

Enig :poke:

Man belønner når hesten bruker seg riktig, og belønner ikke når den ikke gjør det. Skulle i teorien ikke være vanskeligere enn å lære en hund korrekt insitt / utgangstilling ? :)

Så lenge man presenterer det riktig for hesten og bygger den opp gradvis...

Hadde vært skikkelig gøy å prøvd! Men det er vel sikkert ikke så lett å lære hesten å gå i form helt fra bunnen av via klikkertrening? Ser for meg at det er lettere hvis hesten allerede kan det litt, også bare viderefører man det til ferre og ferre signaler, til slutt står man på bakken.. Eller.. Ja, nei jeg har ikke peiling for å være helt ærlig :) Bare gjetter. Har sinnsykt lyst til å gå på et weekendkurs eller noe hos noen som rir hestene med bare halsring. Da har du virkelig en hest til å stole på!

Vel, enig i noe av det du sier. Men innspennings tøyler har en funksjon at den gir etter når hesten slipper, og når jeg longerer med innspenningstøyler (og riktig lengde på de) så går hesten i riktig, og det er ikke midt på nakken som er høyeste punkt. Så det blir litt dumt å dra alle under samme kam, og at alle som longerer med innspenning får hesten til å gå feil. :aww:

Enig der :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi. her har inlegget mitt blitt tolket feil og videreutviklet heeeeeeelt i feil retning. skal forklare hva jeg mener litt senere men poenget mitt var IKKE at å sage hesten ned i holdning er riktig, men at det er FEIL...fryktelig fryktelig feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi. her har inlegget mitt blitt tolket feil og videreutviklet heeeeeeelt i feil retning. skal forklare hva jeg mener litt senere men poenget mitt var IKKE at å sage hesten ned i holdning er riktig, men at det er FEIL...fryktelig fryktelig feil...

Ja, men hvorfor gidder du blande inn saging i en tråd om LONGERING? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forklare hvordan JEG ser på det. Å LONGERE med innspenning er som en dårlig måte å tvinge hesten til å gå i noe som SER UT SOM riktig form. Derfor brukte jeg småjenter og deres måte og få hesten til å "gå i holdning" som ett eksempel (legg merke til hermetegnene denne gang siden de tydeligvis ble oversett i mitt andre innlegg)

Jeg longerer så og si aldri selv da jeg ser på dette som en relativt dårlig måte og trene en frisk og velfungerende hest på. Jeg bruker selv innspenning NOEN av de få gangene i året jeg longerer men ser IKKE på det som god trening for hesten. Pleier å longere/løslongere i grime men da bare for at hesten skal få rørt litt på seg. Muskelbygging, balansetrening osv. gjør jeg helst og best når jeg sitter på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspenning for å hjelpe hesten til å søke frem og strekke nakken? JA! Innspenning for å få "knekk i nakken"- neineinei. Problemet med innspenning er at a) mange bruker det feil, b) mange strammer alt for mye- er hesten strammet ned i form bygger den bare muskler på undersiden av halsen, og jobber helt feil, og c) altfor mange vet ikke hva riktig form er, og hvordan man skal få det. Korrekt balanserte hester har god bakbensaktivitet, setter bakbena godt under seg, hever ryggen og bruker musklene i ryggen riktig, og søker frem og ned med nesen- ikke knekk i nakken, svak rygg og dårlig bakbensaktivitet, noe som lett blir resultatett når man bruker f.eks strikk eller for stram innspenning generelt.

Longering er en fin måte å trene lydighet, mykgjøring og balanse på. Det er fint å variere også- både med forskjellige typer innspenning, ingen innspenning, longering med lange tøyler osv. Og så er det både gøy og interessant å se hesten fra bakken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uthevet 3: Men hvordan lærer/hjelper du den i form?

Jeg begynner ved å stå foran hestens hode og lærer den å vike i skulder. Bruker pisken som forlenget arm og lærer den overtredninger til hver side. Når hesten kan gå bøyd uten trykk i tauet flere steg til hver side begynner jeg å blande bøyning til høyre rett over i bøyning til venstre i en flytende bevegelse bakover, før jeg går over på siden av hestens hode/hals og øver på det samme der. Bøyning uten trykk. Ut med frempart og passer på at bakparten også er med.

Når hesten kan dette på mini volte tar jeg den gradvis ut på større volte så den kan beholde bøyningen og formen.

Fant ikke noe godt illustrasjonsbilde og jeg syntes ikke at denne hesten går helt riktig, men det kan kanskje minne litt om dette: (jeg bruker kapsun og tau)

barokk_boeyning550.jpg

Dvs, det er i hvertfall fremgangsplanen - vi er langt fra imål enda. Etterhvert vil jeg gjerne lære meg mer om å jobbe hesten i lange tøyler alla Piet Bakker og Ellen Ofstad:

Her kan dere se filmklipp

(se så lett og fint hestene går uten press i tøylene :) )

:aww: unskyld at jeg ler, er jo egentlig ikke særlig morsomt. Men det ser ut som om noen har begynt med kandar litt for tidlig :hmm: Den hesten der utsonderer sikkert store menger spytt stakkar :poke: Den bøyer nakken så mye at den får svelgevansker.

Uff ja, det er rollkur.. Her kan man se Anky Van Grunsven, en veldig annerkjent dressurrytter ri hesten sin slik over en lengre periode.. De gjør det med vilje før konkurranser for å oppnå et eller annet, men de færreste syntes noe særlig om det.

Innspenning for å hjelpe hesten til å søke frem og strekke nakken? JA! Innspenning for å få "knekk i nakken"- neineinei. Problemet med innspenning er at a) mange bruker det feil, b) mange strammer alt for mye- er hesten strammet ned i form bygger den bare muskler på undersiden av halsen, og jobber helt feil, og c) altfor mange vet ikke hva riktig form er, og hvordan man skal få det. Korrekt balanserte hester har god bakbensaktivitet, setter bakbena godt under seg, hever ryggen og bruker musklene i ryggen riktig, og søker frem og ned med nesen- ikke knekk i nakken, svak rygg og dårlig bakbensaktivitet, noe som lett blir resultatett når man bruker f.eks strikk eller for stram innspenning generelt.

Longering er en fin måte å trene lydighet, mykgjøring og balanse på. Det er fint å variere også- både med forskjellige typer innspenning, ingen innspenning, longering med lange tøyler osv. Og så er det både gøy og interessant å se hesten fra bakken!

Er enig i at a b og c en din og det er nok derfor jeg har blitt imot inspenning.

Har brukt det å egen hest ja Toller, (strikk under ridning også - samtidig som jeg 'sparket' han fram under kommando fra instruktør - mye jeg angrer å ja..) men jeg brukte det feil det kan jeg villig inrømme.

Problemet mitt er nok at jeg sjelden ser det bli brukt riktig, og skjærer muligens alle over feil kam. Vil gjerne se eksempler å riktig bruk :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig at hesten alltid skal gå i form jeg, hverken i longsjering eller under rytter. Jeg har en hest som ikke kan dette, som jeg heller ikke stresser med det. Nettopp fordi vi var på ett ridekurs hvor dette skulle tvinges inn ved bruk av div hjelpemidler, strikk, små volter etc. Det endte med at hesten og eieren ble like frustrerte, sinte og syns at dressur ridning var noe forbannet herk..

Nå rir vi mykgjørende øvelser, trener ryggmuskulatur og bærende øvelser og lengre steg ved hjelp av andre metoder enn å ri /longsjere i form. Hesten kan det fortsatt ikke, men hun og jeg er mye mer fornøyd.

Når det gjelder hesten som ble klikket til å gå i form, så ble dette shapet inn ved at hesten tilfeldig gjorde dette ved en spesiell anledning i boksen som eieren fanget opp med klikkeren og belønning. Siden ble det videreført i flere situasjoner hvor hesten oftere og oftere tilbyr det for å få jobbe/belønning.

Edit; Bare poengterer at jeg har en travhest ikke ridehest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i dette også. Selv om jeg beskrev hvordan jeg trener når vi trener 'dressur' så er det ikke det vi gjør mest av.

Det vi gjør aller mest av er tur med eller uten rytter, klatring eller lek / klikkertrening på banen o.l

Jeg har også nesten kjørt han inn, dvs tømmekjørt + tilvenning til drag og vogn (fullblods så litt spent på hvordan det blir :) ) men har bare en 'fillevogn' som ikke har lange nok drag (eller svingel - og selen har trekkliner) så kommer ikke videre før jeg får råd til vogn - eller får noen til å hjelpe meg med å pusse opp roadcarten / lage lenger drag.

Beklager OT men syntes det er så gøy å prate litt hest igjen :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg longerer så og si aldri selv da jeg ser på dette som en relativt dårlig måte og trene en frisk og velfungerende hest på. Jeg bruker selv innspenning NOEN av de få gangene i året jeg longerer men ser IKKE på det som god trening for hesten. Pleier å longere/løslongere i grime men da bare for at hesten skal få rørt litt på seg. Muskelbygging, balansetrening osv. gjør jeg helst og best når jeg sitter på ryggen.

En ting er å være i mot innspenning, men noe annet er å være i mot longering :yes: Hesten har jo ikke godt av å bare bli brukt til ridning. Da er jo longering, kjøring, spaserturer, løshopping osv gode alternativer. Men, hvis du mener det så..

Jeg begynner ved å stå foran hestens hode og lærer den å vike i skulder. Bruker pisken som forlenget arm og lærer den overtredninger til hver side. Når hesten kan gå bøyd uten trykk i tauet flere steg til hver side begynner jeg å blande bøyning til høyre rett over i bøyning til venstre i en flytende bevegelse bakover, før jeg går over på siden av hestens hode/hals og øver på det samme der. Bøyning uten trykk. Ut med frempart og passer på at bakparten også er med.

Når hesten kan dette på mini volte tar jeg den gradvis ut på større volte så den kan beholde bøyningen og formen.

Fant ikke noe godt illustrasjonsbilde og jeg syntes ikke at denne hesten går helt riktig, men det kan kanskje minne litt om dette: (jeg bruker kapsun og tau)

barokk_boeyning550.jpg

Dvs, det er i hvertfall fremgangsplanen - vi er langt fra imål enda. Etterhvert vil jeg gjerne lære meg mer om å jobbe hesten i lange tøyler alla Piet Bakker og Ellen Ofstad:

Her kan dere se filmklipp

(se så lett og fint hestene går uten press i tøylene :devil: )

Uff ja, det er rollkur.. Her kan man se Anky Van Grunsven, en veldig annerkjent dressurrytter ri hesten sin slik over en lengre periode.. De gjør det med vilje før konkurranser for å oppnå et eller annet, men de færreste syntes noe særlig om det.

Har brukt det å egen hest ja Toller, (strikk under ridning også - samtidig som jeg 'sparket' han fram under kommando fra instruktør - mye jeg angrer å ja..) men jeg brukte det feil det kan jeg villig inrømme.

Problemet mitt er nok at jeg sjelden ser det bli brukt riktig, og skjærer muligens alle over feil kam. Vil gjerne se eksempler å riktig bruk :D

Hva, Anky!? Åh... *skuff* :no: Hun har jo waaaay mer peiling enn meg så skal ikke uttale meg for hardt mot metodene hennes, men det ser jo virkelig ikke bra ut :) Er det ikke hun som har funnet opp rollkur da? Vet at hun har funnet opp en egen metode i allefall, men har aldri sett hvordan den er. Hun har jo vært min favorittuttøver i alle år :)

Jeg merker jeg begynner å gå litt tom for argumenter :) Kan godt gi meg på mange områder når det gjelder innspenning. Det at det er så mange som gjør feil er jo veldig negativt i seg selv, men jeg har i svært mange tilfeller sett at det har vært en positiv påvirker. Har desverre ingen bilder av meg selv når jeg longerer, bare når jeg rir. Jeg kommer nok til å fortsette å bruke det på de hestene som er vant med det, og så får vi se når jeg får egen hest. Nå skal det jo også sies at jeg vanligvis ikke pleier å longere med innspenning da :P Har glemt å si det, men jeg pleier vanligvis å longere uten noe som helst i en rundpaddock. For min del så bruker jeg rundpaddocken og innspenningen på to forskjellige områder. Hvis jeg skal trene hesten og hjelpe den i form så bruker jeg innspenning og er fornøyd med resultatene når det gjelder det. Ellers pleier jeg å bruke rundpaddocken når jeg skal trene "lederskap". Nå husker jeg ikke det engelske navnet for det, men sånn at jeg ber hesten om å skritte, trave eller gallopere på volta og når jeg ber den om å stoppe så skal den komme inn til meg og da trener vi på berøring og tøyer musklene i bena. Ville bare forsvare innspenningen fordi jeg også er veldig fornøyd med det :poke:

Veldig OT, men hvordan hest er det der? :aww:

EDIT: Join up heter det vel om jeg ikke husker helt feil! :hmm:

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig at hesten alltid skal gå i form jeg, hverken i longsjering eller under rytter. Jeg har en hest som ikke kan dette, som jeg heller ikke stresser med det. Nettopp fordi vi var på ett ridekurs hvor dette skulle tvinges inn ved bruk av div hjelpemidler, strikk, små volter etc. Det endte med at hesten og eieren ble like frustrerte, sinte og syns at dressur ridning var noe forbannet herk..

Nå rir vi mykgjørende øvelser, trener ryggmuskulatur og bærende øvelser og lengre steg ved hjelp av andre metoder enn å ri /longsjere i form. Hesten kan det fortsatt ikke, men hun og jeg er mye mer fornøyd.

Når det gjelder hesten som ble klikket til å gå i form, så ble dette shapet inn ved at hesten tilfeldig gjorde dette ved en spesiell anledning i boksen som eieren fanget opp med klikkeren og belønning. Siden ble det videreført i flere situasjoner hvor hesten oftere og oftere tilbyr det for å få jobbe/belønning.

Edit; Bare poengterer at jeg har en travhest ikke ridehest.

Jeg er ikke helt enig. Det er jo veldig få som mener at det er så viktig at hesten alltid skal gå i form. Grunnprinsippet i dressurridning er jo å få fram de bevegelsene hesten har fra naturens side. I et dressurprogram er jo disse øvelsene tatt til en høyere level, men nå snakker jeg om grunnpsinsippet i dressurridning. Hvis du ser ville hester, eller unge hester (da særlig hingster) så har de mye mer elegante bevegelser og er muskelsatt på en helt annen måte enn det en vanlig rideskolehest er. Med en gang en rytter setter seg på ryggen til en hest vil man ødelegge mye av dens naturlige bevegelser og balanse. Dressurridningen legger som sagt vekt på å hente fram de naturlige bevegelsene selv om hesten har en rytter på ryggen. Hvis du har en hest som går godt i form så vil ikke den belaste ryggen sin på samme måte og den vil ha bedre balanse med rytter på. Nå er det jo en smakssak hvor viktig dette r for rytteren, og det kommer jo an på hva man skal bruke hesten til videre også. Jeg har interesse for dressur, så min fremtidige hest vil bli trent en del i dressur de gangene vi skal ri på banen. Nå er jo dressurridning en vanskelig gren og det er desverre veldig få gode instruktører i norge. Hvis man ikke har interesse for det er det jo ingen vits i å drive med det, uansett hva andre sier, fordi det da vil ødelegge opplevelsen for rytteren og særlig for hesten. Hesten har jo uansett ikke godt av å bare bli trent i dressur 7 dager i uka, på samme måte som den ikke har godt av å bare bli ridd 7 dager i uka. Hm.. var veldig mye jeg hadde på hjertet nå, men jeg tror jeg har glemt halvparten :P

Omskolering av travhest er jo et eget kapittel, så det er tydelig at du har truffet feil instruktør og det er synd. Men som sagt, hvis du ikke har interesse for det så kan du jo like så greit la være. Det virker jo som om du driver med noe som både du og hesten syns er gøy :lol:

Btw. veldig gøy å snakke litt hest igjen ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva, Anky!? Åh... *skuff* :devil: Hun har jo waaaay mer peiling enn meg så skal ikke uttale meg for hardt mot metodene hennes, men det ser jo virkelig ikke bra ut :yes: Er det ikke hun som har funnet opp rollkur da? Vet at hun har funnet opp en egen metode i allefall, men har aldri sett hvordan den er. Hun har jo vært min favorittuttøver i alle år :)

Jeg merker jeg begynner å gå litt tom for argumenter :poke: Kan godt gi meg på mange områder når det gjelder innspenning. Det at det er så mange som gjør feil er jo veldig negativt i seg selv, men jeg har i svært mange tilfeller sett at det har vært en positiv påvirker. Har desverre ingen bilder av meg selv når jeg longerer, bare når jeg rir. Jeg kommer nok til å fortsette å bruke det på de hestene som er vant med det, og så får vi se når jeg får egen hest. Nå skal det jo også sies at jeg vanligvis ikke pleier å longere med innspenning da :no: Har glemt å si det, men jeg pleier vanligvis å longere uten noe som helst i en rundpaddock. For min del så bruker jeg rundpaddocken og innspenningen på to forskjellige områder. Hvis jeg skal trene hesten og hjelpe den i form så bruker jeg innspenning og er fornøyd med resultatene når det gjelder det. Ellers pleier jeg å bruke rundpaddocken når jeg skal trene "lederskap". Nå husker jeg ikke det engelske navnet for det, men sånn at jeg ber hesten om å skritte, trave eller gallopere på volta og når jeg ber den om å stoppe så skal den komme inn til meg og da trener vi på berøring og tøyer musklene i bena. Ville bare forsvare innspenningen fordi jeg også er veldig fornøyd med det :aww:

Veldig OT, men hvordan hest er det der? :)

EDIT: Join up heter det vel om jeg ikke husker helt feil! :hmm:

Avsnitt 1:

Jeg syntes det er synd at endel ryttere vinner mye og blir forbilder for mange, også egentlig ikke behandler hestene bra..

Her er en lang engelsk artikkel mot rollkur LINK om du ikke orker å lese holder det egentlig å scrolle nedover å se å bildene..

Men mange annerkjente veterinærer er imot rollkur iallefall, særlig de som har obdusert hestene til Anky. De mistet den jobben da de fortalte om hva de fant, men lagde en film istedet: (advarsel: Sterke scener) LINK

Avsnitt 2:

Hihi, jeg er egentlig ikke så fan av join up heller :) (men skal vi ta det i en annen diskusjon..)

OT: det er en frieser :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg er egentlig ikke så fan av join up heller :poke: (men skal vi ta det i en annen diskusjon..)

Godt man er forskjellig :) Tror aldri alle vil bli enig om hva som er bra hestetrening uansett hvor mye man studerer og diskuterer :devil: Dessuten er det ikke alle hester som er like heller. Viktig å finne noe man trives med, og noe som ikke er til plage for hesten :aww:

EDIT: Huff.. Likte ikke den filmen altså. Det er jo heeeelt unaturlig for hesten å gå med så bøyd nakke: tn_img921.jpg

Her ser man jo også det jeg nevnte så vidt med at hesten utsonderer store mengder spytt. Den får rett og slett svelgevansker av å gå med hode så bøyd (må ikke forveksles med en hest som skummer i munnen, fordi det er tegn på aksept), og bare det i seg selv bør jo være et ganske tydelig varselsignal da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt man er forskjellig ;) Tror aldri alle vil bli enig om hva som er bra hestetrening uansett hvor mye man studerer og diskuterer :P Dessuten er det ikke alle hester som er like heller. Viktig å finne noe man trives med, og noe som ikke er til plage for hesten ;)

EDIT: Huff.. Likte ikke den filmen altså. Det er jo heeeelt unaturlig for hesten å gå med så bøyd nakke: tn_img921.jpg

Her ser man jo også det jeg nevnte så vidt med at hesten utsonderer store mengder spytt. Den får rett og slett svelgevansker av å gå med hode så bøyd (må ikke forveksles med en hest som skummer i munnen, fordi det er tegn på aksept), og bare det i seg selv bør jo være et ganske tydelig varselsignal da...

Ja det er jeg helt enig i, så kanskje lurt å slå seg til ro med det...

Men kan jo si at jeg vet de gode hensiktene bak join up, og at jeg ikke har noe imot de iallefall :)

Og ja, de får ikke puste ordentlig heller.. Heldigvis er det svært få som rir slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg er ikke helt enig. Det er jo veldig få som mener at det er så viktig at hesten alltid skal gå i form. Grunnprinsippet i dressurridning er jo å få fram de bevegelsene hesten har fra naturens side. I et dressurprogram er jo disse øvelsene tatt til en høyere level, men nå snakker jeg om grunnpsinsippet i dressurridning. Hvis du ser ville hester, eller unge hester (da særlig hingster) så har de mye mer elegante bevegelser og er muskelsatt på en helt annen måte enn det en vanlig rideskolehest er. Med en gang en rytter setter seg på ryggen til en hest vil man ødelegge mye av dens naturlige bevegelser og balanse. Dressurridningen legger som sagt vekt på å hente fram de naturlige bevegelsene selv om hesten har en rytter på ryggen. Hvis du har en hest som går godt i form så vil ikke den belaste ryggen sin på samme måte og den vil ha bedre balanse med rytter på. Nå er det jo en smakssak hvor viktig dette r for rytteren, og det kommer jo an på hva man skal bruke hesten til videre også. Jeg har interesse for dressur, så min fremtidige hest vil bli trent en del i dressur de gangene vi skal ri på banen. Nå er jo dressurridning en vanskelig gren og det er desverre veldig få gode instruktører i norge. Hvis man ikke har interesse for det er det jo ingen vits i å drive med det, uansett hva andre sier, fordi det da vil ødelegge opplevelsen for rytteren og særlig for hesten. Hesten har jo uansett ikke godt av å bare bli trent i dressur 7 dager i uka, på samme måte som den ikke har godt av å bare bli ridd 7 dager i uka. Hm.. var veldig mye jeg hadde på hjertet nå, men jeg tror jeg har glemt halvparten ;)

Omskolering av travhest er jo et eget kapittel, så det er tydelig at du har truffet feil instruktør og det er synd. Men som sagt, hvis du ikke har interesse for det så kan du jo like så greit la være. Det virker jo som om du driver med noe som både du og hesten syns er gøy :)

Btw. veldig gøy å snakke litt hest igjen ja :)

Jeg omskolerer ikke travhest, jeg rir travhesten min. Jeg kan tilstrekkelig om hest til å vite hva jeg ikke liker ihvertfall, så vi fortsetter med vår enkle dressurridning uten at hesten går i form. Vi trener bare fordi vi syns det er morsomt med litt avveksling fra all den andre treningen. Jeg er nemlig overbevist at de beste hestene uansett sportsgren er de som har mye variasjon i treningen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg omskolerer ikke travhest, jeg rir travhesten min. Jeg kan tilstrekkelig om hest til å vite hva jeg ikke liker ihvertfall, så vi fortsetter med vår enkle dressurridning uten at hesten går i form. Vi trener bare fordi vi syns det er morsomt med litt avveksling fra all den andre treningen. Jeg er nemlig overbevist at de beste hestene uansett sportsgren er de som har mye variasjon i treningen sin.

Unskyld, da misforsto jeg :) Mange som driver med det for tiden, så trodde det var det du mente. Men uansett så spiller jo ikke det noen rolle i forhold tild et jeg skrev i mitt forrige innlegg. Og det med variasjon er jeg 100% enig i ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...