Gå til innhold
Hundesonen.no

Longering


tm100001

Recommended Posts

Nå har jeg skullet skrive i denne tråden så lenge, og så har jeg ikke hatt tid, men NÅ skal jeg:)

Personlig er jeg egentlig lite fan av longe i det store og hele.. Jeg synes det finnes plenty av gode metoder til å arbeide hesten fra bakken, og ser derfor ingen grunn til å legge in longe som en del av den ukentlige treningen.. Jeg synes det er mye bedre, og mye mer effektivt, og lærerink for hesten, spesielt unge hester, å bli tømmekjørt, eller brukt lange tøyler på..

Jeg kan se at longe er greit å bruke av og til for å titte litt på hesten fra bakken, sjekke om den er halt, eller bare fordi man er lat og ikke orker noe annet en dag, men for å arbeide oppbyggende med hesten synes jeg det er (for å bruke et litt sterkt ord) ubrukelig..

At jeg velger å si at det er ubrukelig er fordi jeg mener man benytter flere negative aspekter for hesten, enn positive. For det er jo klart at det kan ha positiv effekt! Hesten får til en viss grad beveget seg fritt, dvs uten rytter, og den kan også få knirka kroppen litt igang, Men om man ser på de negative sidene ved det, så synes jeg de er mer alvorlige, og "tar" mer av hesten enn man får igjen av de positive tingene..

Fordi..:-Det er ganske ensformig trening, og til tross for at man skifter hånd, tempo og gangarter mye så har man lite invirkning på de "små" tingene som ofte gjør så hesten jobber godt..

-Man får ingen mulighet til å jobbe hesten "rett" Den vil alltid kunne snike seg unna ved å avlaste den svake siden, noe som er FRYKTELIG vanskelig å gjøre noe med mens hesten løper på volde 4-5 meter unna deg.. Ergo: Man får en skakkere hest..

- En annen ting, som er nevnt over her er innspenning.. innspenning er juks, fanteri og dyremisshandling.. punktum..

- Og så det siste, og det jeg synes er aller aller viktigst, og som er veldig missforstått av mange er det at man faktisk drar hesten UT av ballanse ved å longere.. OM hesten sirkler rundt deg uten noen sinne å trekke i lina er den ballansert, men det hører til skjeldenhetene, og fryktelig ofte må man ta i lina under longeringstrening. Hver gang man tar i lina, uten å kunne støtte opp/kompansere på utsiden, så vil hesten falle litt ut av ballanse.. Dette ser man aller best i galopp, hvor innmari mange hester faller over i kryssgalopp/feil galopp, eller setter bakparten inn, eller ut for å kompansere, alt etter som hvor god ballanse de har.

Så, for å svare på trådstarters innlegg: Jeg synes ikke noe særlig om longering.. For meg er det oppskrytt, og jeg ser ingen grunn til å benytte et så inneffektiv verktøy i min "hesteverktøyskasse" når jeg kan bruke andre, bedre, og mer effektive metoder, som i tillegg er bedre for hesten.. :)

BTW: alltid morro å prate litt heste igjen:) Hiver meg på "jobbe korrekt" diskusjonen senere i kveld, men nå må jeg sitte barnevakt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Så gøy å lese litt hest igjen ;) Jeg sluttet å ri i februar, og savner det.. Så derfor må jeg jo slenge meg med i denne diskusjonen.

Må si at jeg er fullstendig enig med Marie og Ellie på så godt som alle punkter. Den gamle forhesten min ble ridd i Akademisk Ridekunst og dette er en stil jeg falt helt for! Etter min mening er det veldig få dressurhester som går riktig, de bøyer nakken, jada, men bakparten "henger og slenger" og ryggen er ikke hevet i det hele tatt (for å være litt krass). I AR så bruker man så lite tøyler som mulig, og jobber mest med setet og støtter med yttertøylen. Noe man skal i dressur også, men det er ikke så mange som faktisk gjør det. Når venninna mi skaffet seg hesten var den "vill og gal", knakk i nakken osv. Nå, to år etter kunne vi begge ri den med halsring, grime osv. Og da selv på banen, og hun bøyde seg, brukte bakbeina og løftet ryggen :) Det hadde jeg aldri trodd var mulig, for å være helt ærlig. Jeg var så heldig å få dra på noen kurs med Alexandra Myhren (http://www.ridekunst.no/), og det var en herlig opplevelse!

Men så var jo dette egentlig om longering.. :)

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg synes om det, men jeg er nok hovedsaklig i mot det. Signerer mye av det Zoey skrev ;) Jeg har jobbet litt med lange tøyler (tror det var etter Bent Branderupps metoder..?) på den gamle forhesten min, og synes det fungerte flott. Sikkert greit å longere litt innimellom, men ikke noe jeg villle drevet med mye selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skullet skrive i denne tråden så lenge, og så har jeg ikke hatt tid, men NÅ skal jeg:)

Personlig er jeg egentlig lite fan av longe i det store og hele.. Jeg synes det finnes plenty av gode metoder til å arbeide hesten fra bakken, og ser derfor ingen grunn til å legge in longe som en del av den ukentlige treningen.. Jeg synes det er mye bedre, og mye mer effektivt, og lærerink for hesten, spesielt unge hester, å bli tømmekjørt, eller brukt lange tøyler på..

Jeg kan se at longe er greit å bruke av og til for å titte litt på hesten fra bakken, sjekke om den er halt, eller bare fordi man er lat og ikke orker noe annet en dag, men for å arbeide oppbyggende med hesten synes jeg det er (for å bruke et litt sterkt ord) ubrukelig..

At jeg velger å si at det er ubrukelig er fordi jeg mener man benytter flere negative aspekter for hesten, enn positive. For det er jo klart at det kan ha positiv effekt! Hesten får til en viss grad beveget seg fritt, dvs uten rytter, og den kan også få knirka kroppen litt igang, Men om man ser på de negative sidene ved det, så synes jeg de er mer alvorlige, og "tar" mer av hesten enn man får igjen av de positive tingene..

Fordi..:-Det er ganske ensformig trening, og til tross for at man skifter hånd, tempo og gangarter mye så har man lite invirkning på de "små" tingene som ofte gjør så hesten jobber godt..

-Man får ingen mulighet til å jobbe hesten "rett" Den vil alltid kunne snike seg unna ved å avlaste den svake siden, noe som er FRYKTELIG vanskelig å gjøre noe med mens hesten løper på volde 4-5 meter unna deg.. Ergo: Man får en skakkere hest..

- En annen ting, som er nevnt over her er innspenning.. innspenning er juks, fanteri og dyremisshandling.. punktum..

- Og så det siste, og det jeg synes er aller aller viktigst, og som er veldig missforstått av mange er det at man faktisk drar hesten UT av ballanse ved å longere.. OM hesten sirkler rundt deg uten noen sinne å trekke i lina er den ballansert, men det hører til skjeldenhetene, og fryktelig ofte må man ta i lina under longeringstrening. Hver gang man tar i lina, uten å kunne støtte opp/kompansere på utsiden, så vil hesten falle litt ut av ballanse.. Dette ser man aller best i galopp, hvor innmari mange hester faller over i kryssgalopp/feil galopp, eller setter bakparten inn, eller ut for å kompansere, alt etter som hvor god ballanse de har.

Så, for å svare på trådstarters innlegg: Jeg synes ikke noe særlig om longering.. For meg er det oppskrytt, og jeg ser ingen grunn til å benytte et så inneffektiv verktøy i min "hesteverktøyskasse" når jeg kan bruke andre, bedre, og mer effektive metoder, som i tillegg er bedre for hesten.. :icon_confused:

BTW: alltid morro å prate litt heste igjen:) Hiver meg på "jobbe korrekt" diskusjonen senere i kveld, men nå må jeg sitte barnevakt;)

Signerer alt utenom at innspenning er dyremishandling. Men du fikk sagt det på en god, lettlest og fornuftig måte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...