Gå til innhold
Hundesonen.no

Longering


tm100001

Recommended Posts

Skrevet

Nå har jeg skullet skrive i denne tråden så lenge, og så har jeg ikke hatt tid, men NÅ skal jeg:)

Personlig er jeg egentlig lite fan av longe i det store og hele.. Jeg synes det finnes plenty av gode metoder til å arbeide hesten fra bakken, og ser derfor ingen grunn til å legge in longe som en del av den ukentlige treningen.. Jeg synes det er mye bedre, og mye mer effektivt, og lærerink for hesten, spesielt unge hester, å bli tømmekjørt, eller brukt lange tøyler på..

Jeg kan se at longe er greit å bruke av og til for å titte litt på hesten fra bakken, sjekke om den er halt, eller bare fordi man er lat og ikke orker noe annet en dag, men for å arbeide oppbyggende med hesten synes jeg det er (for å bruke et litt sterkt ord) ubrukelig..

At jeg velger å si at det er ubrukelig er fordi jeg mener man benytter flere negative aspekter for hesten, enn positive. For det er jo klart at det kan ha positiv effekt! Hesten får til en viss grad beveget seg fritt, dvs uten rytter, og den kan også få knirka kroppen litt igang, Men om man ser på de negative sidene ved det, så synes jeg de er mer alvorlige, og "tar" mer av hesten enn man får igjen av de positive tingene..

Fordi..:-Det er ganske ensformig trening, og til tross for at man skifter hånd, tempo og gangarter mye så har man lite invirkning på de "små" tingene som ofte gjør så hesten jobber godt..

-Man får ingen mulighet til å jobbe hesten "rett" Den vil alltid kunne snike seg unna ved å avlaste den svake siden, noe som er FRYKTELIG vanskelig å gjøre noe med mens hesten løper på volde 4-5 meter unna deg.. Ergo: Man får en skakkere hest..

- En annen ting, som er nevnt over her er innspenning.. innspenning er juks, fanteri og dyremisshandling.. punktum..

- Og så det siste, og det jeg synes er aller aller viktigst, og som er veldig missforstått av mange er det at man faktisk drar hesten UT av ballanse ved å longere.. OM hesten sirkler rundt deg uten noen sinne å trekke i lina er den ballansert, men det hører til skjeldenhetene, og fryktelig ofte må man ta i lina under longeringstrening. Hver gang man tar i lina, uten å kunne støtte opp/kompansere på utsiden, så vil hesten falle litt ut av ballanse.. Dette ser man aller best i galopp, hvor innmari mange hester faller over i kryssgalopp/feil galopp, eller setter bakparten inn, eller ut for å kompansere, alt etter som hvor god ballanse de har.

Så, for å svare på trådstarters innlegg: Jeg synes ikke noe særlig om longering.. For meg er det oppskrytt, og jeg ser ingen grunn til å benytte et så inneffektiv verktøy i min "hesteverktøyskasse" når jeg kan bruke andre, bedre, og mer effektive metoder, som i tillegg er bedre for hesten.. :)

BTW: alltid morro å prate litt heste igjen:) Hiver meg på "jobbe korrekt" diskusjonen senere i kveld, men nå må jeg sitte barnevakt;)

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Så gøy å lese litt hest igjen ;) Jeg sluttet å ri i februar, og savner det.. Så derfor må jeg jo slenge meg med i denne diskusjonen.

Må si at jeg er fullstendig enig med Marie og Ellie på så godt som alle punkter. Den gamle forhesten min ble ridd i Akademisk Ridekunst og dette er en stil jeg falt helt for! Etter min mening er det veldig få dressurhester som går riktig, de bøyer nakken, jada, men bakparten "henger og slenger" og ryggen er ikke hevet i det hele tatt (for å være litt krass). I AR så bruker man så lite tøyler som mulig, og jobber mest med setet og støtter med yttertøylen. Noe man skal i dressur også, men det er ikke så mange som faktisk gjør det. Når venninna mi skaffet seg hesten var den "vill og gal", knakk i nakken osv. Nå, to år etter kunne vi begge ri den med halsring, grime osv. Og da selv på banen, og hun bøyde seg, brukte bakbeina og løftet ryggen :) Det hadde jeg aldri trodd var mulig, for å være helt ærlig. Jeg var så heldig å få dra på noen kurs med Alexandra Myhren (http://www.ridekunst.no/), og det var en herlig opplevelse!

Men så var jo dette egentlig om longering.. :)

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg synes om det, men jeg er nok hovedsaklig i mot det. Signerer mye av det Zoey skrev ;) Jeg har jobbet litt med lange tøyler (tror det var etter Bent Branderupps metoder..?) på den gamle forhesten min, og synes det fungerte flott. Sikkert greit å longere litt innimellom, men ikke noe jeg villle drevet med mye selv..

Skrevet
Nå har jeg skullet skrive i denne tråden så lenge, og så har jeg ikke hatt tid, men NÅ skal jeg:)

Personlig er jeg egentlig lite fan av longe i det store og hele.. Jeg synes det finnes plenty av gode metoder til å arbeide hesten fra bakken, og ser derfor ingen grunn til å legge in longe som en del av den ukentlige treningen.. Jeg synes det er mye bedre, og mye mer effektivt, og lærerink for hesten, spesielt unge hester, å bli tømmekjørt, eller brukt lange tøyler på..

Jeg kan se at longe er greit å bruke av og til for å titte litt på hesten fra bakken, sjekke om den er halt, eller bare fordi man er lat og ikke orker noe annet en dag, men for å arbeide oppbyggende med hesten synes jeg det er (for å bruke et litt sterkt ord) ubrukelig..

At jeg velger å si at det er ubrukelig er fordi jeg mener man benytter flere negative aspekter for hesten, enn positive. For det er jo klart at det kan ha positiv effekt! Hesten får til en viss grad beveget seg fritt, dvs uten rytter, og den kan også få knirka kroppen litt igang, Men om man ser på de negative sidene ved det, så synes jeg de er mer alvorlige, og "tar" mer av hesten enn man får igjen av de positive tingene..

Fordi..:-Det er ganske ensformig trening, og til tross for at man skifter hånd, tempo og gangarter mye så har man lite invirkning på de "små" tingene som ofte gjør så hesten jobber godt..

-Man får ingen mulighet til å jobbe hesten "rett" Den vil alltid kunne snike seg unna ved å avlaste den svake siden, noe som er FRYKTELIG vanskelig å gjøre noe med mens hesten løper på volde 4-5 meter unna deg.. Ergo: Man får en skakkere hest..

- En annen ting, som er nevnt over her er innspenning.. innspenning er juks, fanteri og dyremisshandling.. punktum..

- Og så det siste, og det jeg synes er aller aller viktigst, og som er veldig missforstått av mange er det at man faktisk drar hesten UT av ballanse ved å longere.. OM hesten sirkler rundt deg uten noen sinne å trekke i lina er den ballansert, men det hører til skjeldenhetene, og fryktelig ofte må man ta i lina under longeringstrening. Hver gang man tar i lina, uten å kunne støtte opp/kompansere på utsiden, så vil hesten falle litt ut av ballanse.. Dette ser man aller best i galopp, hvor innmari mange hester faller over i kryssgalopp/feil galopp, eller setter bakparten inn, eller ut for å kompansere, alt etter som hvor god ballanse de har.

Så, for å svare på trådstarters innlegg: Jeg synes ikke noe særlig om longering.. For meg er det oppskrytt, og jeg ser ingen grunn til å benytte et så inneffektiv verktøy i min "hesteverktøyskasse" når jeg kan bruke andre, bedre, og mer effektive metoder, som i tillegg er bedre for hesten.. :icon_confused:

BTW: alltid morro å prate litt heste igjen:) Hiver meg på "jobbe korrekt" diskusjonen senere i kveld, men nå må jeg sitte barnevakt;)

Signerer alt utenom at innspenning er dyremishandling. Men du fikk sagt det på en god, lettlest og fornuftig måte:)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...