Gå til innhold
Hundesonen.no

Longering


tm100001

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar
Guest LeenaM

Longering skal visstnok være veldig bra for hesten.

Mens voltige er ganske hardt for hesten i og med at den har rytter som driver å turner på ryggen. Men jeg selv synes at voltige er veldig gøy, men longering er også ganske gøy, da jeg bare har gjort det noen få ganger.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

longering er stor beslastning for beina på hesten og skal ikke gjøres for ofte. er du i tvil om hesten din halter kan du prøve å longere på hardt underlag. jeg bruker kun longering som en nødløsning hvis jeg har dårlig tid. men lager dere trenings program til hesten hadde jeg ikke longert mer en 2 dager i uka. ellers er jo longering utrolig god balansetrening for den som sitter oppå......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
longering er stor beslastning for beina på hesten og skal ikke gjøres for ofte. er du i tvil om hesten din halter kan du prøve å longere på hardt underlag. jeg bruker kun longering som en nødløsning hvis jeg har dårlig tid. men lager dere trenings program til hesten hadde jeg ikke longert mer en 2 dager i uka. ellers er jo longering utrolig god balansetrening for den som sitter oppå......

Longering er absolutt å anbefale, og det er en større belastning på beina ja. Men absolutt ikke noe problem om man bruker det med måte. 20 min. maks! 10 min på hver hånd. :banana: Stor volte gjør også at det ikke blir så mye belastning på særlig indre ben. Men vi bruker det jevnlig vi, helt genialt det. Avveksling, hesten syns ofte det er gøy, det er god trening, og kan være perfekt løsning om man vil skaffe hesten tilstrekkelige muskler og lære å bære seg nok til at man kan sitte seg op på ryggen uten problemer(fysisk). Bruker det mye på traverne vi. Gjerne en del på de som ikke har tilfredsstillende ryggmuskulatur til å bære seg, og oss. Ofte da de blir stjernekikkere, og stresset, og det blir håpløst å lære de å bære seg med sal. Mye lettere med longe, slipper iallefall vekten av menneske i tillegg :banana: JA til longe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Longering er absolutt å anbefale, og det er en større belastning på beina ja. Men absolutt ikke noe problem om man bruker det med måte. 20 min. maks! 10 min på hver hånd. :icon_confused: Stor volte gjør også at det ikke blir så mye belastning på særlig indre ben. Men vi bruker det jevnlig vi, helt genialt det. Avveksling, hesten syns ofte det er gøy, det er god trening, og kan være perfekt løsning om man vil skaffe hesten tilstrekkelige muskler og lære å bære seg nok til at man kan sitte seg op på ryggen uten problemer(fysisk). Bruker det mye på traverne vi. Gjerne en del på de som ikke har tilfredsstillende ryggmuskulatur til å bære seg, og oss. Ofte da de blir stjernekikkere, og stresset, og det blir håpløst å lære de å bære seg med sal. Mye lettere med longe, slipper iallefall vekten av menneske i tillegg :lol: JA til longe!

Dette er min veterinær helt uenig i, han sier at folk longerer alt for kort. Man skal fint kunne longere en godt trent hest inntil en time, men man skal bytte hånd ofte. Jeg longsjerer lite, men hvis jeg gjør det, så er hesten løs i en rundpad eller på bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min veterinær helt uenig i, han sier at folk longerer alt for kort. Man skal fint kunne longere en godt trent hest inntil en time, men man skal bytte hånd ofte. Jeg longsjerer lite, men hvis jeg gjør det, så er hesten løs i en rundpad eller på bane.

Jeg kan igrunn vri meg litt rundt, og være enig med veterinæren din. Men i vårt tilfelle longer vi aldri lengre enn 20 min, pluss oppvarming da. Hestene våre er ikke vant med den type belastning, og i tilegg tar jeg ikke sjansen på hestebeina. Selvom man skifter hånd ofte blir det en viss "unaturlig" belastning på beina av å gå bøyd på den "lille" volta det blir når man longerer. Men for all del, sier ikke at det ikke går an, hester overlever jo at det gjøres på andre måter. Jeg er bare veldig føre-var på hestebein! Men når sant skal sies, så er travfolk flest absolutt best på forebygging av skader på hestebein. I en egen klasse vil jeg tørre å påstå :icon_confused: *skryteskryte* Men også her er det unntak, da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Longering er et godt alternativ til ridning hvis man gjør det riktig! :lol: Hesten får trent opp ryggmusklene uten rytter, viktig viktig. Dessuten er det en rolig og gjentagende øvelse (hesten går jo bare rundt og rundt) så det er til god hjelp for å roe ned "heite" hester. Men man trenger jo ikke gjøre det for mye da! Man kan jo selv tenke seg hvor kjedelig det er å bli longert rundt i ring seks dager i uka :wub: Så lenge hesten går nogenlunde rettstilt og man er flink til å bytte sider, så kan man godt holde på i 40-50 minutter. Spørs jo litt på om både hest og longør gjør det riktig, så man ikke belaster hesten for mye. Hvis hesten skjener veldig innover f.eks. så er jo ikke det noe positivt over hode.

Men man blir jo aldri enig om noe sånt som dette da :wub:

Violtige er kjempe gøy! :lol: Veldig god balansetrening for rytter :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Longering er bra for hesten. Bruker det mye. Vi har en rundpadock så man slipper å ha noe bånd i hånden. Setter på innspenning så hesten skal lære å bære seg selv og bruke seg selv. Har gjort det en del i vinter, og nå har hun blitt mye mykere fra og ikke klare å galoppere på volte, til å gjøre det er ganske bra. Ellers har jeg vært med på longeringskurs og fått veiledende hjelp videre så jeg har jo lært det. Hesten begynner også å bli lydid på kommandoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Longering er jo en fin måte å jobbe med hesten sin på innimellom, både for mosjon, og den grunnleggende delen av håndteringen.

Jeg prøver å få hesten til å bære seg riktig og balansere seg selv og det syntes jeg ikke de lærer med inspenningstøyler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å få hesten til å bære seg riktig og balansere seg selv og det syntes jeg ikke de lærer med inspenningstøyler.

Det er jo nettop det den lærer seg med innspenningstøyler. Uten innspenning går bare hesten der uten form. Så gjerne utdyp hvorfor du syns hesten lærer seg å gå i form og bære seg riktig uten innspenning, for det har jeg ikke hørt om før :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettop det den lærer seg med innspenningstøyler. Uten innspenning går bare hesten der uten form. Så gjerne utdyp hvorfor du syns hesten lærer seg å gå i form og bære seg riktig uten innspenning, for det har jeg ikke hørt om før :icon_confused:

Der er jek IKKE enig med deg. Om man spenner inn hesten blir det en falsk "form". Oppå ryggen har man mange flere hjelpemidler. Det blir litt som disse småjentene som sitter med hendene nede ved stigbøylene og sager hesten i munnen for å få den til å "gå i holdning"

Holdning er noe som kommer naturlig når hesten blir ridd i riktig form ved hjelp av de rette hjelperene. Om hesten din går bare går der uten form når du ikke bruker innspenning fåreslår jeg at du kaster alt du eier av hjelpetøyler og div. og tar deg noen dresurtimer og lærer dette skikkelig:) (ikke spydig ment)

Jeg bruker selvsagt innspenning de få gangene jeg longerer men aldri når jeg rir.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan kan du utale deg om det hvis det ikke er spydig ment? Jeg tar dressurtimer hver uke og er på nesten måndentlige helgekurs for islandske ryttere fra Holar. Saging er feil, lave hender er feil. Jeg bruker aldri innspenning når jeg rir. Jeg rir med hendene på normalt sted, og hesten min går i en naturlig form. Form og mykhet er uansett viktig for å tå til en ren tølt. Så ærlig talt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo dette er nok en stor diskusjon, der 'ekspertene' kanskje aldri blir enige.

Men jeg mener man må bygge opp hesten gradvis ved trening, slik at den klarer å bære seg mer og mer riktig.

Dette er argumenter jeg velger å høre på :icon_confused:

(Skrevet i forbindelse med ridning, men prinsippene blir de samme.) :

Det blir feil å påtvinge en form som kanskje hesten ikke er klar til å takle...det gjelde seg fysisk,psykisk eller kanskje hestens fysikk ikke tillater slik form.

På den måten lærer den aldri å bære seg selv og gå i balanse. Den vil falle fremover, knekke i nakken og aldri jobbe med rygg og bakpart. Dersom det blir brukt feil, også etter at hjelpetøylene er tatt av.

Det er ikke vanskelig i det hele tatt å få en hest til å søke frem-ned og løfte/svinge ryggen uten hjelpetøyler, men dessverre er det for få instruktører som vet hvordan og kan lære det bort. "Frem-ned-søkning" ikke er at hesten skal ha nesa nede ved knærne eller enda verre, men nakken (rett bak ørene) omtrent i mankehøyde - litt avhengig av hvor høyt/lavt ansatt hals hesten har, og den skal være "åpen" i vinkelen under hals/hodet. Altså nesa foran loddplan ALLTID! Det er fullstendig unødvendig å bruke hjelpetøyler for å få dette til, og det vil nesten uten unntak føre til at hesten knekker i halsen. Dette skjer også hos de dyktigste rytterne i verden.

Man skal ikke skal tvinge en hest til å holde hode/hals i én og samme stilling hele tiden. Det er helt feil for musklene, det skaper bare spenning fordi hesten jobber mot hjelpetøylene og dessuten får de ikke pauser nok. Spesielt med de hjelpetøylene som man ikke kan regulere lengden på med hendene hele tiden mens man rir, er dette et stort problem. En hest skal IKKE ris "i form/samling" mer enn noen få minutter av gangen, selv når den er kommet langt i utdannelsen.

Til å begynne med, skal den bare ris slik noen steg av gangen, før den må få pause på helt lange tøyler noen steg. Dette blir vanskelig å gjennomføre med en del typer hjelpetøyler, og også med innspenning brukt under longering.

Hesten KAN alle øvelsene vi prøver å lære den i dressur, det er VI som må lære hvordan vi skal få hesten til å utføre øvelsene med oss på ryggen, når vi ønsker det, og vi har ansvaret for at hesten arbeider i en form som gjør at den ikke tar skade av det når vi sitter på den. Og det går bare ikke å bruke hjelpetøyler for å oppnå dette, det blir bare å skjule symptomer og "late som". Dessverre.

Det blir ganske umulig å lære hesten å gå i form med bare innspenning, siden det å gå i form har minst like mye(om ikke mer) med å få bakparten med, ryggen til å arbeide og i det hele tatt.. Den bøyde halsen og hodet er noe som kommer pga samlingen bakfra, ikke motsatt!

Det er vårt ansvar å hjelpe hestene til å skade seg minst mulig, om den går i dårlig form, må det sjekkes om den er frisk og så få ridd den så den går i grei form ihvertfall. De færreste hester går i skadelig form for seg selv, uten at det er noe som påvirker den til å gjøre det.. Å putte innspenning på den hest som går veldig feil da, og kanskje har vondt, gjør ikke ting bedre.

Manolo Mendez som var med å startet Real Escuela Andaluca del Arte Equestre i Jerez, sier i Horses for Life, at man aldri må korte hestens hals gjennom bruk av korte tøyler med for mye kontakt med hestens munn. Da vil hesten bli stiv i muskler og virvler i halsen, og beskytte seg gjennom å gå bak hånden. Stiv nakke og stive halsvirvler er resultatet, og dermed blir hele ryggsøylen også stiv, og hesten vil aldri kunne svinge med ryggen. En for kort hals som blir påtvunget for tidlig, vil ødelegge hestens balanse. Hester som har kommet langt i utdannelsen, vil korte opp halsen som et RESULTAT av fysisk utvikling (dette tar TID), og det må ikke bli sånn at man korter opp halsen/tøylene/tar mer kontakt FOR å få til denne fysiske utviklingen! Og han sier at selv hester som har kommet langt i utdannelsen, bare må ris i slik samling i få minutter av gangen, før den igjen må få returnere til hestens naturlige form - på framparten med lang/lav hals en stund, for så å be om samling noen minutter igjen. I starten kan man ikke gjøre dette i minutter heller, men sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig alle er enige. Hesten skal på ingen måte tvinges ned i form, og formen skal jo komme bakfra. Med med tanke på innspenning, brukes vel det bare til longering håper jeg. For det er jo meningen for at hesten skal få hjelp ned.

Hesten jeg rir nå, spretter opp med huet naturlig, og trenger jevn og aktiv kontakt på tøylen "for å vite hvor den skal være". Og det er på ingen måte saging og hender nede på stigbøylene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettop det den lærer seg med innspenningstøyler. Uten innspenning går bare hesten der uten form. Så gjerne utdyp hvorfor du syns hesten lærer seg å gå i form og bære seg riktig uten innspenning, for det har jeg ikke hørt om før :lol:

Enig :wub:

Der er jek IKKE enig med deg. Om man spenner inn hesten blir det en falsk "form". Oppå ryggen har man mange flere hjelpemidler. Det blir litt som disse småjentene som sitter med hendene nede ved stigbøylene og sager hesten i munnen for å få den til å "gå i holdning"

Holdning er noe som kommer naturlig når hesten blir ridd i riktig form ved hjelp av de rette hjelperene. Om hesten din går bare går der uten form når du ikke bruker innspenning fåreslår jeg at du kaster alt du eier av hjelpetøyler og div. og tar deg noen dresurtimer og lærer dette skikkelig:) (ikke spydig ment)

Jeg bruker selvsagt innspenning de få gangene jeg longerer men aldri når jeg rir.. :wub:

Nå er det jo STOR forskjell på longering og dressurridning med rytter da. Nettopp fordi det er en rytter som sitter og gir signaler med hjelperne. Nå er jo dette en tråd om meninger ang. longering, så hjelpetøyler, strikk ol. er jo egentlig en annen diskusjon. Jeg er forsåvidt i mot hjelpetøyler osv i DE FLESTE situasjoner, men det har jo ikke så mye med saken å gjøre med denne tråden. Innspenningstøyler hjelper jo bare hesten, man sager ikke og hesten får tid til å lære seg bæring uten rytter. Men ser nederst at du skriver at du bruker innspenning de gangene du longerer, så jeg skjønte ikke helt poenget :icon_confused: Mulig jeg er helt fjern nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan man ikke ri i form mere en noen få minutter av gangen? Da tror jeg veldig mange toppryttere gjør feil i såfall :icon_confused: Og jeg også. For når jeg jobber med hesten ris den i holdning, mens hesten er helt løs og går frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva Hanne mener, men det er akkurat de samme argumentene under longering for min del iallefall.

Hvorfor mener dere det er forskjell i hvordan hesten skal jobbe under longering kontra ridning?

quoter meg selv da dette også gjelder under longering.

Man skal ikke skal tvinge en hest til å holde hode/hals i én og samme stilling hele tiden. Det er helt feil for musklene, det skaper bare spenning fordi hesten jobber mot hjelpetøylene og dessuten får de ikke pauser nok.

Jeg syntes også tanken på å spenne inn hodet på hesten er litt merkelig i seg selv.

Tror dere ikke hesten hadde hatt det mer behagelig om den fikk velge hvordan den vil holde hodet? Jeg mener det er noe som skal komme naturlig, ikke fordi hesten blir tvunget til å gå sånn :lol:

Under longering trener jeg også på bøyning og at han skal sette bakbena under tyngdepunktet, noe som ikke går med inspenning. På den måten ber jeg han om å gå riktig noen steg, før han får pause igjen. Runde på runde med inspenning kan fort virke mer nedbrytende enn oppbyggende er min mening, men jeg er klar over at mange er uenig. Kanskje særlig mange av topprytterne i moderne dressur, uten at det forandrer hvordan jeg tenker...

Dere må gjerne longere med inspenning for min del, (har ikke tro på å omgjøre noen) bare husk på å gi hesten ofte pauser til å strekke på nakken :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hesten ris riktig, og bruker seg riktig i en form. Så er det jo oppbyggende. Og selfølgelig, alle trenger en pause, men det skal jo på en måte være riktig for hesten å gå riktig, hvis du skjønner. Og tilbake til longering med innspenning, hesten jeg rir (4-6 dager i uka) har hvertfall fått en stor positiv fremgang pga. longering med innspenning og riktig ridning for instruktør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også tanken på å spenne inn hodet på hesten er litt merkelig i seg selv.

Tror dere ikke hesten hadde hatt det mer behagelig om den fikk velge hvordan den vil holde hodet? Jeg mener det er noe som skal komme naturlig, ikke fordi hesten blir tvunget til å gå sånn :wub:

Under longering trener jeg også på bøyning og at han skal sette bakbena under tyngdepunktet, noe som ikke går med inspenning. På den måten ber jeg han om å gå riktig noen steg, før han får pause igjen. Runde på runde med inspenning kan fort virke mer nedbrytende enn oppbyggende er min mening, men jeg er klar over at mange er uenig. Kanskje særlig mange av topprytterne i moderne dressur, uten at det forandrer hvordan jeg tenker...

Dere må gjerne longere med inspenning for min del, (har ikke tro på å omgjøre noen) bare husk på å gi hesten ofte pauser til å strekke på nakken :icon_confused:

Joda, det er behagelig for hesten å ikke ha innspenning i det hele tatt. Da kan man jo ta pauser i økten hvor man tar av innspenningstøylene (snakker om longering jeg nå, fordi jeg mener det er en stor forskjell). Hvis hesten bare longeres uten innspenningstøyler vil den jo bare tråkke rundt og være lang i alle gangartene. Innspenningstøylene er jo for å hjelpe den til å søke ned og til å bruke ryggen. Mulig det ikke funker på alle, men jeg har enda ikke hørt om noen som har fått noen negativ påvirkning av å longere hesten sin med innspenningstøyler. I fjor red jeg en gammel feltritthest med forkalkninger i frambena, og for han var det til stor hjelp å longere 1-3 ganger i uka med innspenning. Nettop fordi han da fikk hjelp til å legge vekta bak og bruke ryggen. Merket resultater fra dette i ridningen også. Tror hesten har godt av å hjelpes ned i form uten rytter også, enten det er i form av lange tøyler eller longering. Det er jo ikke naturlig for hesten å ha rytter på ryggen heller. Er som sagt i mot å tvinge hesten ned når det gjelder ridning, men mener også at det er noe annet i longering. Og man skal jo ikke ha innspenningstøylene voldsomt stramme heller. Hesten skal jo gå i loddplan, og skal da ha litt å gå på i innspenningstøylen. Men det er jo hva jeg mener :lol: Synes det er interessant å høre andre meninger, fordi jeg tror egentlig ikke man finnner noe fasitsvar med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...