Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnes det brune border collier?


Tuskelusken

Recommended Posts

Alle farger er godkjent, hvitt skal bare ikke dominere. Man kan uansett ikke stille en border uten gjeterprøve på over 90 poeng to forskjellige år.

Javell. Jeg leste at brun var "feil" farge på BC jeg, og at de ikke kunne stilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er rasestandaren som ligger på NKK sin hjemmeside :)

BORDER COLLIE

Nordisk Kennel Union

Dansk Kennel Klub

Hundaræktarfélag Ìslands

Norsk Kennel Klub

Svenska Kennelklubben

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben

Norsk Kennel Klub 2

GRUPPE: 1

FCIs RASENR.: 297

Original: 08.09.1988 GB

RASEBESKRIVELSE FOR BORDER COLLIE

Opprinnelsesland/

hjemland:

Storbritannia.

Helhetsinntrykk:

Velproporsjonert, elegante linjer som viser kvalitet. Den skal

være grasiøs og i perfekt balanse. Dette skal kombineres

med tilstrekkelig substans for å gi inntrykk av utholdenhet. All

tendens til grovhet eller spinkelhet uønsket.

Viktige

proporsjoner:

Kroppen litt lengre enn mankehøyden.

Skalle og snuteparti tilnærmet samme lengde.

Adferd/

temperament:

En seig, hardt arbeidende og arbeidsvillig gjeterhund. Våken,

ivrig, lydhør og intelligent. Ikke nervøs eller aggressiv.

Hode:

Skalle: Relativ bred. Ikke fremtredende nakkeknøl.

Stopp: Tydelig markert.

Nesebrusk: Sort; brun hos brune eller sjokoladefargete; skifergrå hos blå

(blue merle) hunder. Velutviklede nesebor.

Snuteparti: Moderat kort og kraftig, avsmalnende mot nesebrusken.

Kjever/tenner: Kraftige kjever og tenner. Jevnt saksebitt. Komplett tannsett.

Kinn: Ikke kraftige eller avrundete.

Øyne: Bredt plassert, ovale, moderat store. Brune, bortsett fra hos

blue merle, hvor ett eller begge, eller deler av ett eller begge

kan være blå. Uttrykket mildt, oppmerksomt og intelligent.

Ører: Middels store, moderat tykke. Bredt ansatt. Bæres stående

eller halvt stående etter sinnsstemningen.

Hals: God lengde, kraftig og muskuløs, lett hvelvet, bredere mot

skuldrene.

Norsk Kennel Klub 3

Forlemmer:

Helhetsinntrykk: Parallelle sett forfra. Kraftig, men ikke grov benstamme.

Skulder: Godt tilbakelagt.

Albue: Godt tilliggende.

Mellomhånd: Lett skråstilt sett fra siden.

Poter: Ovale, tykke tredeputer, sterke og sunde. Hvelvete tær, godt

samlet. Korte og sterke klør.

Kropp: Atletisk helhetsinntrykk. Kroppen litt lengre enn

mankehøyden.

Lend: Dyp og muskuløs.

Kryss: Bredt og muskuløst, fallende elegant mot haleansatsen.

Bryst: Dypt og ganske bredt. Godt hvelvete ribben.

Underlinje/buk: Ikke opptrukket.

Hale: Moderat lang, rekker minst til haseleddet. Lavt ansatt, godt

behåret, bæres sabelformet som avslutning av en elegant og

avbalansert hund. Halen kan heves ved stor iver, men aldri

over rygglinjens forlengelse.

Baklemmer:

Helhetsinntrykk: Kraftig benstamme. Parallelle sett bakfra.

Lår: Lange, dype og muskuløse.

Knær: Velvinklet.

Haser: Sterke. Lavt ansatte.

Poter: Som forpotene.

Bevegelser:

Frie, smidige og utholdende. Potene løftes så lite som mulig.

Den skal bevege seg smygende og med stor hastighet.

Pels:

Hårlag:

To varianter:

• Middels lang pels

• Kort pels

Hos begge varianter skal ytterpels være tett og passe tykk.

Norsk Kennel Klub 4

Underull myk og tett, gir god beskyttelse mot været.

Den middels lange pelsvarianten skal ha så rikelig behåring

at det dannes krage, bukser og faner. Kort og glatt pels på

hodet, ører og forben (unntatt faner), samt hasene.

Farge:

Alle farger og kombinasjoner, men hvitt skal aldri dominere.

Størrelse og vekt:

Mankehøyde: Hannhunder ideal: 53 cm

Tisper: Litt mindre.

Feil: Ethvert avvik fra foregående punkter skal betraktes som feil.

Hvor alvorlig feilen er, skal graderes etter hvor stort avviket er

i relasjon til rasebeskrivelsen.

Diskvalifiserende

feil:

Hunder som viser tegn på aggressivitet og/eller har fysiske

defekter som påvirker hundens sunnhet skal diskvalifiseres.

OBS

Hannhunder skal ha to normalt utviklede testikler på normal plass.

Rasebeskrivelsen er oversatt fra gjeldende FCI-standard.

Norsk Kennel Klub, 20. oktober 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp japp! Finnes selvfølgelig brune bc'er! Pene er de også! :)

Buffy kommer faktisk fra et kull med 11 brune valper. Hun har brun mor og brun og hvit far. Vil tro at farens farge (han heter forøvrig Balle.. *fnise*) muligens ikke ville være ønskelig på utstilling for han har ganske mye hvitt, ellers er bc (som det har blitt sagt) godkjent med alle farger.

Bc'er er veldig forskjellige, men jeg synes egentlig at de som stilles ut er ganske like.... Og det er da alltids NOEN på en utstilling, men ikke så veldig mange. Lurer på om det var 5 stk på Hamar i høst, 1 i Bø nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Har aldri sett det før. :)

Men går det an å stille ut en BC i det hele tatt? Trodde det ikke gikk an for det er ikke noen rasestandar. Det bare er en ren brukshund... :)

Jo du kan stille en bc, men du må 90 p for to forskjellige dommere over to forskjellige år... Det er ikke så lett å få til. Mange av de som stiller bc som stilles her i landet er registrerte i andre land. Husker ikke hvor mange norske som stiller, men det er nå i hvert fall to pr i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett en del ulike farger på BC, fascinerende at de kan være så ulike. Det er fryktelig sjelden jeg har sett BC på utstilling, men det er jo alltid stas om man ser en BC med gode resultater på utstilling med tanke på brukskravet (som jeg forøvrig er veldig glad for at rasen har) :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...