Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnes det brune border collier?


Tuskelusken

Recommended Posts

Alle farger er godkjent, hvitt skal bare ikke dominere. Man kan uansett ikke stille en border uten gjeterprøve på over 90 poeng to forskjellige år.

Javell. Jeg leste at brun var "feil" farge på BC jeg, og at de ikke kunne stilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er rasestandaren som ligger på NKK sin hjemmeside :)

BORDER COLLIE

Nordisk Kennel Union

Dansk Kennel Klub

Hundaræktarfélag Ìslands

Norsk Kennel Klub

Svenska Kennelklubben

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben

Norsk Kennel Klub 2

GRUPPE: 1

FCIs RASENR.: 297

Original: 08.09.1988 GB

RASEBESKRIVELSE FOR BORDER COLLIE

Opprinnelsesland/

hjemland:

Storbritannia.

Helhetsinntrykk:

Velproporsjonert, elegante linjer som viser kvalitet. Den skal

være grasiøs og i perfekt balanse. Dette skal kombineres

med tilstrekkelig substans for å gi inntrykk av utholdenhet. All

tendens til grovhet eller spinkelhet uønsket.

Viktige

proporsjoner:

Kroppen litt lengre enn mankehøyden.

Skalle og snuteparti tilnærmet samme lengde.

Adferd/

temperament:

En seig, hardt arbeidende og arbeidsvillig gjeterhund. Våken,

ivrig, lydhør og intelligent. Ikke nervøs eller aggressiv.

Hode:

Skalle: Relativ bred. Ikke fremtredende nakkeknøl.

Stopp: Tydelig markert.

Nesebrusk: Sort; brun hos brune eller sjokoladefargete; skifergrå hos blå

(blue merle) hunder. Velutviklede nesebor.

Snuteparti: Moderat kort og kraftig, avsmalnende mot nesebrusken.

Kjever/tenner: Kraftige kjever og tenner. Jevnt saksebitt. Komplett tannsett.

Kinn: Ikke kraftige eller avrundete.

Øyne: Bredt plassert, ovale, moderat store. Brune, bortsett fra hos

blue merle, hvor ett eller begge, eller deler av ett eller begge

kan være blå. Uttrykket mildt, oppmerksomt og intelligent.

Ører: Middels store, moderat tykke. Bredt ansatt. Bæres stående

eller halvt stående etter sinnsstemningen.

Hals: God lengde, kraftig og muskuløs, lett hvelvet, bredere mot

skuldrene.

Norsk Kennel Klub 3

Forlemmer:

Helhetsinntrykk: Parallelle sett forfra. Kraftig, men ikke grov benstamme.

Skulder: Godt tilbakelagt.

Albue: Godt tilliggende.

Mellomhånd: Lett skråstilt sett fra siden.

Poter: Ovale, tykke tredeputer, sterke og sunde. Hvelvete tær, godt

samlet. Korte og sterke klør.

Kropp: Atletisk helhetsinntrykk. Kroppen litt lengre enn

mankehøyden.

Lend: Dyp og muskuløs.

Kryss: Bredt og muskuløst, fallende elegant mot haleansatsen.

Bryst: Dypt og ganske bredt. Godt hvelvete ribben.

Underlinje/buk: Ikke opptrukket.

Hale: Moderat lang, rekker minst til haseleddet. Lavt ansatt, godt

behåret, bæres sabelformet som avslutning av en elegant og

avbalansert hund. Halen kan heves ved stor iver, men aldri

over rygglinjens forlengelse.

Baklemmer:

Helhetsinntrykk: Kraftig benstamme. Parallelle sett bakfra.

Lår: Lange, dype og muskuløse.

Knær: Velvinklet.

Haser: Sterke. Lavt ansatte.

Poter: Som forpotene.

Bevegelser:

Frie, smidige og utholdende. Potene løftes så lite som mulig.

Den skal bevege seg smygende og med stor hastighet.

Pels:

Hårlag:

To varianter:

• Middels lang pels

• Kort pels

Hos begge varianter skal ytterpels være tett og passe tykk.

Norsk Kennel Klub 4

Underull myk og tett, gir god beskyttelse mot været.

Den middels lange pelsvarianten skal ha så rikelig behåring

at det dannes krage, bukser og faner. Kort og glatt pels på

hodet, ører og forben (unntatt faner), samt hasene.

Farge:

Alle farger og kombinasjoner, men hvitt skal aldri dominere.

Størrelse og vekt:

Mankehøyde: Hannhunder ideal: 53 cm

Tisper: Litt mindre.

Feil: Ethvert avvik fra foregående punkter skal betraktes som feil.

Hvor alvorlig feilen er, skal graderes etter hvor stort avviket er

i relasjon til rasebeskrivelsen.

Diskvalifiserende

feil:

Hunder som viser tegn på aggressivitet og/eller har fysiske

defekter som påvirker hundens sunnhet skal diskvalifiseres.

OBS

Hannhunder skal ha to normalt utviklede testikler på normal plass.

Rasebeskrivelsen er oversatt fra gjeldende FCI-standard.

Norsk Kennel Klub, 20. oktober 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp japp! Finnes selvfølgelig brune bc'er! Pene er de også! :)

Buffy kommer faktisk fra et kull med 11 brune valper. Hun har brun mor og brun og hvit far. Vil tro at farens farge (han heter forøvrig Balle.. *fnise*) muligens ikke ville være ønskelig på utstilling for han har ganske mye hvitt, ellers er bc (som det har blitt sagt) godkjent med alle farger.

Bc'er er veldig forskjellige, men jeg synes egentlig at de som stilles ut er ganske like.... Og det er da alltids NOEN på en utstilling, men ikke så veldig mange. Lurer på om det var 5 stk på Hamar i høst, 1 i Bø nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Har aldri sett det før. :)

Men går det an å stille ut en BC i det hele tatt? Trodde det ikke gikk an for det er ikke noen rasestandar. Det bare er en ren brukshund... :)

Jo du kan stille en bc, men du må 90 p for to forskjellige dommere over to forskjellige år... Det er ikke så lett å få til. Mange av de som stiller bc som stilles her i landet er registrerte i andre land. Husker ikke hvor mange norske som stiller, men det er nå i hvert fall to pr i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett en del ulike farger på BC, fascinerende at de kan være så ulike. Det er fryktelig sjelden jeg har sett BC på utstilling, men det er jo alltid stas om man ser en BC med gode resultater på utstilling med tanke på brukskravet (som jeg forøvrig er veldig glad for at rasen har) :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...