Gå til innhold
Hundesonen.no

For oss som er grønne i ringen og må ha det inn med teskje:P


armagnac

Recommended Posts

  • Svar 209
  • Created
  • Siste svar
Okei, jeg har noen spørsmål selv :icon_confused::)

Hva betyr uttryk/forkortelser som:

Kval, Konk, jk, auk(?), jkk, vk ?

Vanskelig å sette seg inn i dette her...

Når man stiller en hund, får man først en individuell bedømmelse. Her bedømmes hunden opp mot rasestandarden, og man får da en kvalitetsgrad etter hvor god representant hunden er for rasen. Denne kvalitetsgraden kalles flere ting - f.eks. 1. kval. (kvalitet), 1. premie eller 1JK. Den siste betegnelsen står for 1. juniorklasse, og her finner man også andre forkortelser av samme typen, for eksempel 1AK som betyr 1. åpen klasse (kvaliteten graderes i 1. (best), 2., 3., 4., 0. og KIP (kan ikke premieres, gis til hunder som av ulike grunner ikke kan premieres på utstillingsdagen, for eksempel på grunn av halting)).

De hundene som får 1. premie går videre til en "klassefinale", hvor alle som har fått 1kval i den klassen møter. Her rangeres hundene opp mot hverandre etter hvor gode de er, og de fire beste blir plassert. Da blir man for eksempel 1JKK, 2JKK, 3JKK og 4JKK (JKK står for junior konkurranseklasse, man har også åpen konkurranseklasse også videre).

Dommeren kan da velge om han vil gi CK (certifikat-kvalitet) til de hundene som blir plassert. De hundene som får CK, går videre til BTK/BHK (beste tispeklasse/beste hannhundklasse) sammen med alle de andre som har fått CK. Her plasseres de fire beste (1BTK/2BTK/3BTK/4BTK og tilsvarende for hannene). Den beste hunden som ikke er champion fra før av, får tildelt certet. Om alle de fire er championer, får ingen cert.

Den beste tispa og den beste hannen møtes til slutt, og det kåres BIR (best i rasen) og BIM (best i motsatt kjønn - altså den av de to som ikke ble BIR).

Så, for å skrive det litt kortere:

Kval. = kvalitet

Konk. = konkurranse

(det er vanlig å si at man f.eks. får 1.kval og 3 konk, da har man fått første premie men blitt plassert som nummer tre i sin klasse)

JK = juniorklasse

JKK = junior konkurranseklasse

Og tilsvarende for unghundklasse, åpen klasse, championklasse, veteranklasse og brukshundklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg har noen spørsmål selv :icon_confused::)

Hva betyr uttryk/forkortelser som:

Kval, Konk, jk, auk(?), jkk, vk ?

Vanskelig å sette seg inn i dette her...

Nå forklarte jo Ingvild veldig bra her, men kan jo nevne at vk ikke finnes lenger (selv om du sikkert tenkte på veteranklassen i dette tilfellet?) Man hadde noe som het vinnerklasse før nemlig, men den eksisterer ikke lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man stiller en hund, får man først en individuell bedømmelse. Her bedømmes hunden opp mot rasestandarden, og man får da en kvalitetsgrad etter hvor god representant hunden er for rasen. Denne kvalitetsgraden kalles flere ting - f.eks. 1. kval. (kvalitet), 1. premie eller 1JK. Den siste betegnelsen står for 1. juniorklasse, og her finner man også andre forkortelser av samme typen, for eksempel 1AK som betyr 1. åpen klasse (kvaliteten graderes i 1. (best), 2., 3., 4., 0. og KIP (kan ikke premieres, gis til hunder som av ulike grunner ikke kan premieres på utstillingsdagen, for eksempel på grunn av halting)).

De hundene som får 1. premie går videre til en "klassefinale", hvor alle som har fått 1kval i den klassen møter. Her rangeres hundene opp mot hverandre etter hvor gode de er, og de fire beste blir plassert. Da blir man for eksempel 1JKK, 2JKK, 3JKK og 4JKK (JKK står for junior konkurranseklasse, man har også åpen konkurranseklasse også videre).

Dommeren kan da velge om han vil gi CK (certifikat-kvalitet) til de hundene som blir plassert. De hundene som får CK, går videre til BTK/BHK (beste tispeklasse/beste hannhundklasse) sammen med alle de andre som har fått CK. Her plasseres de fire beste (1BTK/2BTK/3BTK/4BTK og tilsvarende for hannene). Den beste hunden som ikke er champion fra før av, får tildelt certet. Om alle de fire er championer, får ingen cert.

Den beste tispa og den beste hannen møtes til slutt, og det kåres BIR (best i rasen) og BIM (best i motsatt kjønn - altså den av de to som ikke ble BIR).

Så, for å skrive det litt kortere:

Kval. = kvalitet

Konk. = konkurranse

(det er vanlig å si at man f.eks. får 1.kval og 3 konk, da har man fått første premie men blitt plassert som nummer tre i sin klasse)

JK = juniorklasse

JKK = junior konkurranseklasse

Og tilsvarende for unghundklasse, åpen klasse, championklasse, veteranklasse og brukshundklasse.

Bra forklart, men to feil - en liten og en stor.

Liten: Det er ikke noe som heter fjerdepremie i kvalitet - det er første (rød sløyfe), andre (blå sløyfe), tredje (gul sløyfe), null eller KIP (de to siste har ingen offisiell sløyfe å dele ut).

Stor feil: Det deles ALLTID ut cert, så sant en hund har fått CK. Hvis de fire som plasseres i beste hannhund-/tispeklasse er championer, så går certet til den beste av de som ikke ble plassert. CK = cert, og krever ikke plassering i BHK/BTK.

Så glemte du å si noe om HP, som betyr hederspremie, og deles ut i junior, unghund og veteranklasse. Det er en hederspremie som gis til unge, lovende hunder som har potensiale, som har noe mer enn "bare" en førstepremie, men ikke er bra nok for CK. Og det gis til veteraner i god kondisjon og av god type, som likevel ikke har CK-kvalitetene lenger/noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forklart, men to feil - en liten og en stor.

Liten: Det er ikke noe som heter fjerdepremie i kvalitet - det er første (rød sløyfe), andre (blå sløyfe), tredje (gul sløyfe), null eller KIP (de to siste har ingen offisiell sløyfe å dele ut).

Der gikk det litt fort i svingene, ja, for selvfølgelig er det ikke 4. premie.

Stor feil: Det deles ALLTID ut cert, så sant en hund har fått CK. Hvis de fire som plasseres i beste hannhund-/tispeklasse er championer, så går certet til den beste av de som ikke ble plassert. CK = cert, og krever ikke plassering i BHK/BTK.

Åh, det visste jeg faktisk ikke - jeg trodde det bare "falt" bort jeg, selv om det hørtes litt merkelig ut. Men nå er det vel uansett ikke så alt for ofte det skjer at fire championer plasseres først? Jeg tror ikke jeg har hørt om det i alle fall.

Så glemte du å si noe om HP, som betyr hederspremie, og deles ut i junior, unghund og veteranklasse. Det er en hederspremie som gis til unge, lovende hunder som har potensiale, som har noe mer enn "bare" en førstepremie, men ikke er bra nok for CK. Og det gis til veteraner i god kondisjon og av god type, som likevel ikke har CK-kvalitetene lenger/noen gang.

Jepp, HP lot jeg være å ta med fordi jeg var trøtt og hadde nok med å lage en rød tråd fra enkeltbedømmelse til BIR/BIM. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man stiller en hund, får man først en individuell bedømmelse. Her bedømmes hunden opp mot rasestandarden, og man får da en kvalitetsgrad etter hvor god representant hunden er for rasen. Denne kvalitetsgraden kalles flere ting - f.eks. 1. kval. (kvalitet), 1. premie eller 1JK. Den siste betegnelsen står for 1. juniorklasse, og her finner man også andre forkortelser av samme typen, for eksempel 1AK som betyr 1. åpen klasse (kvaliteten graderes i 1. (best), 2., 3., 4., 0. og KIP (kan ikke premieres, gis til hunder som av ulike grunner ikke kan premieres på utstillingsdagen, for eksempel på grunn av halting)).

De hundene som får 1. premie går videre til en "klassefinale", hvor alle som har fått 1kval i den klassen møter. Her rangeres hundene opp mot hverandre etter hvor gode de er, og de fire beste blir plassert. Da blir man for eksempel 1JKK, 2JKK, 3JKK og 4JKK (JKK står for junior konkurranseklasse, man har også åpen konkurranseklasse også videre).

Dommeren kan da velge om han vil gi CK (certifikat-kvalitet) til de hundene som blir plassert. De hundene som får CK, går videre til BTK/BHK (beste tispeklasse/beste hannhundklasse) sammen med alle de andre som har fått CK. Her plasseres de fire beste (1BTK/2BTK/3BTK/4BTK og tilsvarende for hannene). Den beste hunden som ikke er champion fra før av, får tildelt certet. Om alle de fire er championer, får ingen cert.

Den beste tispa og den beste hannen møtes til slutt, og det kåres BIR (best i rasen) og BIM (best i motsatt kjønn - altså den av de to som ikke ble BIR).

Så, for å skrive det litt kortere:

Kval. = kvalitet

Konk. = konkurranse

(det er vanlig å si at man f.eks. får 1.kval og 3 konk, da har man fått første premie men blitt plassert som nummer tre i sin klasse)

JK = juniorklasse

JKK = junior konkurranseklasse

Og tilsvarende for unghundklasse, åpen klasse, championklasse, veteranklasse og brukshundklasse.

Jeg prøver, for Caroline sin skyld, å sette meg inn i dette men kommer aldri til å få trykt alt sammen inn i nøtta :ahappy:

Er litt ålreit å vite hva bekjente prater om når de stolt forteller tittelen til hunden sin men vanskelig :icon_confused:

Nå kan jeg ihvertfall gå inn her å jukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det visste jeg faktisk ikke - jeg trodde det bare "falt" bort jeg, selv om det hørtes litt merkelig ut. Men nå er det vel uansett ikke så alt for ofte det skjer at fire championer plasseres først? Jeg tror ikke jeg har hørt om det i alle fall.

Jeg hadde heller ikke sett/hørt om det før i springerringen på Hamar i fjor faktisk. De fire plasserte i BTK var championer, så de måtte hente tilbake en hund for å få delt ut certet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det visste jeg faktisk ikke - jeg trodde det bare "falt" bort jeg, selv om det hørtes litt merkelig ut. Men nå er det vel uansett ikke så alt for ofte det skjer at fire championer plasseres først? Jeg tror ikke jeg har hørt om det i alle fall.

Det skjer vel ikke så ofte i små raser, det må jo også være nok champions påmeldt til å fylle opp "pallen", men på berner har det skjedd noen ganger. For eksempel hos hannhundene på spesialen i pinsa - de fire første var championer, og certet gikk til junioren - som ikke fikk bøtteplass (som er et slangord for BHK-/BTK-plassering). Og nå på Hamar var 1-4 BTK champions, så tispecertet gikk til en uplassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. må man skrive alle titlene på foreldrene til hunden som jeg melder på utstilling?

2. Løper man akkurat samme "mønster" hos alle dommere? Altså rundt, på kryss diagonalt og tilbake, og rundt igjen? Hehe. Vanskelig å forklare, men er all løping likt?

3. hvor mye har handler å si for bedømmingen? Hvis man er uerfaren og knøvler litt, blir man trukket ned da selv om hunden viser seg bra?

4. Hvis man går videre og vinner første runde, får man beskjed da om klokka og hvor man må møte da? feks BIG, BIS

*mine nybegynner spørsmål *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. må man skrive alle titlene på foreldrene til hunden som jeg melder på utstilling?

Hvis hunden din er registrert i NKK, vil alle opplysninger komme opp hos arrangør når de taster inn din hunds registreringsnummer når katalogen lages.

Hvis hunden ikke er registrert (og du bare skal på et valpeshow) kan du velge hva du gidder - det du skriver blir da det som står i katalogen, og strengt tatt skal en oppgi alle opplysninger, men det skjer ikke noe om du utelater noe.

2. Løper man akkurat samme "mønster" hos alle dommere? Altså rundt, på kryss diagonalt og tilbake, og rundt igjen? Hehe. Vanskelig å forklare, men er all løping likt?

Ja og nei.

Det vanligste er at hele klassen kalles inn, og løper en runde eller to sammen. Deretter individuell bedømmelse, hvor dømmer ber deg løpe fram og tilbake (fra dommerbordet til motsatt hjørne, som oftest), og deretter en runde.

Noen vil be deg løpe fram og tilbake en gang til, fordi de ikke så godt nok eller må dobbeltsjekke noe.

Noen vil ha deg til å løpe i en trekant, slik at de får sett bevegelsene forfra, bakfra og fra siden i en omgang.

3. hvor mye har handler å si for bedømmingen? Hvis man er uerfaren og knøvler litt, blir man trukket ned da selv om hunden viser seg bra?

En får ikke trekk for å være uerfaren og nybegynner, men det er klart at en som kan å vise hund kan få fram det lille ekstra i hunden, og kan være i stand til å skjule feil bedre enn en som fremdeles lærer. En dommer som kan rasen ser veldig mye av det de trenger å se, selv om hunden hopper, setter seg, står på to for å kline med dommeren, står feil, osv.

Når det er sagt - hvis dommeren står mellom to relativt like hunder hender det nok ofte at den som viste seg best/ble vist best vinner, fordi det også er litt av gamet. Hvis dommeren skal sende videre til gruppefinalene en hund, og kan velge mellom en pen valp som leker kenguru og en pen valp som løper som om den eide ringen, så vil nok ofte den siste bli sendt videre. Men om den som leker kenguru faktisk er bedre, skal den vinne. Det er når de ansees som like gode, at oppførsel i ringen og handling kan ha noe å si.

Det er mange knep en kan lære seg som handler, ting en kan gjøre for å framheve det positive og skjule det negative. Men, de fleste dommere har også vært utstillere og kan knepene. Som handler skal du selge en pakke (hunden) som dommeren finner tiltalende og vil kjøpe. Ok, så er den litt knapt vinklet bak, men den står likevel stramt og poserende, med en attitude som en vinner, og det kan fort føre til seier over en hund med noe bedre bakbeinsvinkler - men som likevel står og henger som en potetsekk og løper uengasjert rundt i ringen.

I Norge har vi både kvalitetsbedømmelse og konkurranseplassering - altså de voksne får først rødt, blått eller gult. Kvalitetsvurderingen. I konkurranseplasseringen vil handling og showing kunne påvirke resultatet, da det er en del av gamet. Og en kan lære seg det.

4. Hvis man går videre og vinner første runde, får man beskjed da om klokka og hvor man må møte da? feks BIG, BIS

Tenker du valp? Hvis du blir best i rasen, skal du i gruppefinalen, og på de fleste utstillinger starter gruppefinalene cirka klokka 15:00. Men det kan være greit å dobbeltsjekke i ringsekretariatet, for de har oversikt over om noen ringer er forsinket, om de må skynde på fordi en dommer skal rekke et fly, osv.

Gruppefinalen kjøres i en større ring, en slår sammen to av de ordinære ringene, slik at det blir plass til flere og en kan få løpt mer. Det informeres gjerne over høyttaleren hvor den store ringen er, eller så ser en det når arrangør begynner å gjøre klart, plassere ut premier og rosetter, osv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang påmelding til valpeshow som går over to dager, og man bare vil stille en dag - hvordan velger man dag ?

Etter dommer (kjenner jo ikke til noen dommere..) eller kan man velge søndag så man kan dra dit for å se på / sosialisere på lørdagen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en og samme utstilling som går over to dager så har man inget valg når man vil stille. Rasen din stiller den ene dagen - og det kun DA du kan stille. F.eks. NKK har to-dagers utstillinger med omtrent halvparten av rasene på lørdag og resten på søndagen.

Men hvis det er to forskjellige arrangører - som f.eks. på Stange (se dommerliste: http://www.dobermannklubben.net/ndk/dokume...pm%20stange.pdf ) så kan du velge om du vil kun stille på Doberkl. utstilling, Corgiklubbens utstilling - ingen eller begge to.

DA kan du velge dag ved å kun sende påmelding til den ene av dem.

Susanne

(Edit - dårlig eksempel da du har welsh springer spaniel, og den rasen ikke er med på akkurat DE utstillingene, men du skjønner sikkert tanken likevel...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en og samme utstilling som går over to dager så har man inget valg når man vil stille. Rasen din stiller den ene dagen - og det kun DA du kan stille. F.eks. NKK har to-dagers utstillinger med omtrent halvparten av rasene på lørdag og resten på søndagen.

Men hvis det er to forskjellige arrangører - som f.eks. på Stange (se dommerliste: http://www.dobermannklubben.net/ndk/dokume...pm%20stange.pdf ) så kan du velge om du vil kun stille på Doberkl. utstilling, Corgiklubbens utstilling - ingen eller begge to.

DA kan du velge dag ved å kun sende påmelding til den ene av dem.

Susanne

(Edit - dårlig eksempel da du har welsh springer spaniel, og den rasen ikke er med på akkurat DE utstillingene, men du skjønner sikkert tanken likevel...?)

Aha - Takk for forklaring, som var så logisk at jeg nesten burde skjønt det av meg selv!

Men men, sånn er det med oss grønningene :icon_redface:

Da krysser jeg fingrene for at welsh går på søndag. Er valpeshow i Drammen, samme helg som Stange det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang påmelding til valpeshow som går over to dager, og man bare vil stille en dag - hvordan velger man dag ?

Etter dommer (kjenner jo ikke til noen dommere..) eller kan man velge søndag så man kan dra dit for å se på / sosialisere på lørdagen ?

Du har fått bra svar fra SusanneL, og kan altså velge hvilken dag du vil så lenge rasen din bedømmes den dagen, men bare for å utdype det med valg av dommer:

Noen av oss er så drevne i gamet at vi velger eller velger bort utstilling på grunn av dommer. Og det kan være ulike grunner til at en velger bort en dommer - en synes ikke denne egner seg til å dømme valper (er for brå, for utålmodig, for hardhendt, osv), en synes ikke den kan rasen din, eller en vet at den trekker hardt ned på feil som din hund har. Og dette er kunnskap en erverver gjennom erfaring, ved å lese dommerens tidligere bedømmelser (å ja, h*n satte opp de som var litt store og grove sist gang, da blir jeg hjemme med min lette og nette), og ved å snakke om hverandre. "Har du hørt om Åke Åkesson, vet du hva han liker?"

Men så kan dommere endre seg også, det så jeg tidligere i år, hvor en dommer satte opp en tispe den tidligere har gitt gult. Dommeren har i mellomtiden fått nye prioriteringer på hva som er alvorlig feil og ei på den rasen, blitt mer sikker på hva den synes den kan sette opp og hva den må slå ned på. Nyautoriserte dommere er gjerne strengere enn de som har dømt noen år, mange føler at de må "bevise" at de har virkelig satt seg inn i standarden og kan finne det som er feil hos rasen (har i hvert fall en del dommere fortalt eller gitt uttrykk for).

Så jeg siler dommere, det er så mye utstillinger på østlandet for min rase, at jeg må ikke fly på alle.

Når det er sagt, siler jeg meget, meget sjelden når det gjelder valp, fordi der er jeg mye mer opptatt av utstillingstreningen enn av resultatet. Jeg velger å dra på mest mulig valpeshow for å legge et godt grunnlag der, så kan jeg heller være mer kresen når det er offisielt, koster mer, med registrerte resultat, og valpen er dreven i gamet. Det er lettere å ringtrene/utstillingssosialisere en valp enn en tenåring, mener jeg.

Edit og NB Marie: Det står i utstillingsannonsen hvilken dag hvilke raser går, så du skal vite det før du eventuelt melder på.

Teller eh, midlertidige feil som f.eks pels som er borte et sted, sår o.l.? (kommer ikke på noen gode eksempler, men mener ting som ikke har noe med hundens kvaliteter å gjøre)

En hund skal ikke få dårligere premiering pga våteksem, for eksempel. Jeg har stilt X'en hvor hun har vært nybarbert på beinet for å ta blodprøve - det skal ikke trekke ned. Noen ville sikkert valgt å la være å stille, fordi det skjemmer helhetsinntrykket - jeg synes ikke det gjør det på et sted som fra før av har så lite pels, og en dommer skal kunne klare å se bort fra slike ting, så lenge det ikke påvirker inntrykket (barbering midt på ryggen kan få det til å se ut som om hunden har elendig rygglinje, for eksempel, og er et drawback om en stiller for dommere som tar minimalt på hunden).

Men, første regel er selvfølgelig at en stiller ikke en hund som har noe som kan smitte, og en stiller ikke en hund som er syk og hvis allmenntilstand er redusert.

Derimot kan jeg se for meg at en dommer vil kunne trekke ned hvis en hund stilles med en pels som pga medisiner eller noe som plager den er grå, død, livløs og flassete. Det står beskrevet hvordan pelsen skal være, og jeg kan lett se for meg at en hund med en slik pels kan miste en CK fordi den ikke er i full utstillingskondisjon. Det gjelder også om den er nedrøytet. Dommer kan ikke sikkert uttale seg om hundens pelskvalitet og -mengde, hunden framstår ikke i toppkondisjon, og det kan gjøre at en CK blir holdt tilbake.

For eksempel. Men da snakker jeg om hele pelsen, helhetlig, og ikke en hårløs flekk på halen etter at en flått gravde seg fast og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått bra svar fra SusanneL, og kan altså velge hvilken dag du vil så lenge rasen din bedømmes den dagen, men bare for å utdype det med valg av dommer:

Noen av oss er så drevne i gamet at vi velger eller velger bort utstilling på grunn av dommer. Og det kan være ulike grunner til at en velger bort en dommer - en synes ikke denne egner seg til å dømme valper (er for brå, for utålmodig, for hardhendt, osv), en synes ikke den kan rasen din, eller en vet at den trekker hardt ned på feil som din hund har. Og dette er kunnskap en erverver gjennom erfaring, ved å lese dommerens tidligere bedømmelser (å ja, h*n satte opp de som var litt store og grove sist gang, da blir jeg hjemme med min lette og nette), og ved å snakke om hverandre. "Har du hørt om Åke Åkesson, vet du hva han liker?"

Men så kan dommere endre seg også, det så jeg tidligere i år, hvor en dommer satte opp en tispe den tidligere har gitt gult. Dommeren har i mellomtiden fått nye prioriteringer på hva som er alvorlig feil og ei på den rasen, blitt mer sikker på hva den synes den kan sette opp og hva den må slå ned på. Nyautoriserte dommere er gjerne strengere enn de som har dømt noen år, mange føler at de må "bevise" at de har virkelig satt seg inn i standarden og kan finne det som er feil hos rasen (har i hvert fall en del dommere fortalt eller gitt uttrykk for).

Så jeg siler dommere, det er så mye utstillinger på østlandet for min rase, at jeg må ikke fly på alle.

Når det er sagt, siler jeg meget, meget sjelden når det gjelder valp, fordi der er jeg mye mer opptatt av utstillingstreningen enn av resultatet. Jeg velger å dra på mest mulig valpeshow for å legge et godt grunnlag der, så kan jeg heller være mer kresen når det er offisielt, koster mer, med registrerte resultat, og valpen er dreven i gamet. Det er lettere å ringtrene/utstillingssosialisere en valp enn en tenåring, mener jeg.

Takk for forklaring, da trenger jeg ikke tenke så mye på det nei.

Er jo for sosialiseringen / treningen vi skal være med ja :lol:

Edit og NB Marie: Det står i utstillingsannonsen hvilken dag hvilke raser går, så du skal vite det før du eventuelt melder på.

Iih... Annosen er her er jeg dum som ikke ser det .. ? :icon_redface:

----

Og et spørsmål til...

I rasestandarden for welsh står rød / hvit som eneste fargekrav. Det står ikke noe om hvordan tegningene skal være. De fleste welsh er likevel ganske jevnt røde over ryggen, slik som dette: (Ellies kullbror :) )

DSC02445.JPG

Ellie derimot er en flekkete fregnehaug :icon_redface:

(Hun er endel mindre på dette bildet så hun er enda mer flekkete og fregnete nå..)

n679816398_2564250_1439.jpg

Kan dette trekke ned helhetsintykket hvis dommeren liker det mer 'stilrent' ? Tenker ikke på valpeshowet nå altså, mer sånn av nysgjerrighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iih... Annosen er her er jeg dum som ikke ser det .. ? :icon_redface:

Jeg forstår dette som at det er valpeshow begge dager - de er to arrangører som samarbeider om tekniske ting, men har show hver sin dag. Altså kan du velge en, begge eller ingen. Det står ikke eksplisitt hvilke raser det er for, så da burde det være for alle raser.

Hvis du vil stille kun en dag - gå for søndagen. Ikke til forkleinelse for lørdagens dommer, men søndagens dommer er et unikum på valpeshow - jeg kan garantere deg en super førstegangserfaring for både deg og Ellie med Aud som dommer. Hun er mild, tålmodig, passe dullete og passe "dette dør du ikke av å gjøre, lille venn", og hun kan anatomi og hund så kritikken du får er utfylt. Hun er tålmodig både med uerfarne utstillere og kengururumpevalper. Så skal du prioritere, gå for Aud!

I rasestandarden for welsh står rød / hvit som eneste fargekrav. Det står ikke noe om hvordan tegningene skal være. De fleste welsh er likevel ganske jevnt røde over ryggen, slik som dette: (Ellies kullbror :icon_redface: )

http://hpbimg.redjoy.se/DSC02445.JPG

Ellie derimot er en flekkete fregnehaug :lol:

(Hun er endel mindre på dette bildet så hun er enda mer flekkete og fregnete nå..)

http://photos-c.ll.facebook.com/photos-ll-...564250_1439.jpg

Kan dette trekke ned helhetsintykket hvis dommeren liker det mer 'stilrent' ? Tenker ikke på valpeshowet nå altså, mer sånn av nysgjerrighet!

Vil flekkene virke mindre oppstykket når pelsen blir lengre, alså at flekkene overlapper hverandre?

Jeg kan ikke welsh, men på berner er jo tegningen en smakssak. Jeg har sett dommere gi gult til hunder som har tegninger innenfor standarden men ikke er i forhold til dommers smak - på samme måte som jeg har sett det bli gitt CACIB til hunder som er feiltegnet i følge standarden. Mens for de fleste dommere er tegninger en ikke-saks, så lenge det er innenfor standarden. En kan alltids ønske seg at de var lysere eller mørkere, men tegningene har så bredt spekter at mye kan være korrekt, og da skal det strengt tatt ikke trekkes for.

Hva står det eksplisitt i standarden? Står det at den er rød med hvitt, hvitt med rødt, rød og hvit, hva står det? For disse tre benevnelsene er faktisk forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår dette som at det er valpeshow begge dager - de er to arrangører som samarbeider om tekniske ting, men har show hver sin dag. Altså kan du velge en, begge eller ingen. Det står ikke eksplisitt hvilke raser det er for, så da burde det være for alle raser.

Hvis du vil stille kun en dag - gå for søndagen. Ikke til forkleinelse for lørdagens dommer, men søndagens dommer er et unikum på valpeshow - jeg kan garantere deg en super førstegangserfaring for både deg og Ellie med Aud som dommer. Hun er mild, tålmodig, passe dullete og passe "dette dør du ikke av å gjøre, lille venn", og hun kan anatomi og hund så kritikken du får er utfylt. Hun er tålmodig både med uerfarne utstillere og kengururumpevalper. Så skal du prioritere, gå for Aud!

Å det høres jo kjempebra ut! :icon_redface:

Hadde lyst til å velge søndag også, sånn at vi bare kan gå der og tusle på lørdagen uten noe stress eller nerver.. Mulig jeg er rar da, men det er jo begges første gang.

Vil flekkene virke mindre oppstykket når pelsen blir lengre, alså at flekkene overlapper hverandre?

Jeg kan ikke welsh, men på berner er jo tegningen en smakssak. Jeg har sett dommere gi gult til hunder som har tegninger innenfor standarden men ikke er i forhold til dommers smak - på samme måte som jeg har sett det bli gitt CACIB til hunder som er feiltegnet i følge standarden. Mens for de fleste dommere er tegninger en ikke-saks, så lenge det er innenfor standarden. En kan alltids ønske seg at de var lysere eller mørkere, men tegningene har så bredt spekter at mye kan være korrekt, og da skal det strengt tatt ikke trekkes for.

Hva står det eksplisitt i standarden? Står det at den er rød med hvitt, hvitt med rødt, rød og hvit, hva står det? For disse tre benevnelsene er faktisk forskjellige.

Ok :icon_redface:

Dette står i rasestandarden:

Färg: Endast djupt röd och vit.

Og i den generelle beskrivelsen av rasen:

Färgen är alltid djupt röd och vit. Teckningen varierar, men nästan alla welshar är lite fräkniga på nosen och benen.

Edit: Det kan godt hende at flekkene overlapper hverandre mer når pelsen blir lengre ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et spørsmål til...

I rasestandarden for welsh står rød / hvit som eneste fargekrav. Det står ikke noe om hvordan tegningene skal være. De fleste welsh er likevel ganske jevnt røde over ryggen, slik som dette: (Ellies kullbror :icon_redface: )

*klippe bilde*

Ellie derimot er en flekkete fregnehaug :icon_redface:

(Hun er endel mindre på dette bildet så hun er enda mer flekkete og fregnete nå..)

*klippe*

Kan dette trekke ned helhetsintykket hvis dommeren liker det mer 'stilrent' ? Tenker ikke på valpeshowet nå altså, mer sånn av nysgjerrighet!

Du trenger ikke å bekymre deg for tegningene og fregnene hennes :lol: Ellie er helt riktig i forhold til standarden! Dog har enkelte dommere preferanser på tegninger; noen dommere liker rentegnende hunder mens andre foretrekker de "spettete", men det er ytterst sjelden dette blir prioritert under bedømmelse. Begge deler er like godkjent, og burde i utgangspunktet ikke påvirke resultatet i ringen. Det er fryktelig sjelden en springer (både welsh og engelsk) er feiltegnet altså...

Håper å se dere i ringen den søndagen da, det blir mest sannsynlig en tur dit på oss også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å bekymre deg for tegningene og fregnene hennes :icon_redface: Ellie er helt riktig i forhold til standarden! Dog har enkelte dommere preferanser på tegninger; noen dommere liker rentegnende hunder mens andre foretrekker de "spettete", men det er ytterst sjelden dette blir prioritert under bedømmelse. Begge deler er like godkjent, og burde i utgangspunktet ikke påvirke resultatet i ringen. Det er fryktelig sjelden en springer (både welsh og engelsk) er feiltegnet altså...

Håper å se dere i ringen den søndagen da, det blir mest sannsynlig en tur dit på oss også :)

Ok, det var godt å høre ;)

Så bra at at du også skal dit ! :icon_redface: Bra med noen kjente!

Skal dere starte lydighet ?

(beklager OT'en)

Ja lykke til :lol:

Takk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var godt å høre :icon_redface:

Så bra at at du også skal dit ! :lol: Bra med noen kjente!

Skal dere starte lydighet ?

(beklager OT'en)

Vi planlegger å starte lydighet ja. Nervene mine trenger konkurransetrening :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg lurer på en ting :rolleyes: har fått påmeldings-skjema til NGDK's utstilling i Vikersund 1.-2. mai, valpen min er da 5mnd - noen dager. så lurte jeg på om ho da kunne være med i fargeutstillinga da?? eller er det kun for de fra 9mnd og oppover??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...