Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebøker - anbefaling?


PsychoLynx

Recommended Posts

Hvilke hundebøker om INNLÆRING av ting på hund vil du anbefale til noen som er forholdsvis ferske med hund?

Jeg har anbefalt vedkommende å lese PÅ talefot med hunden, ikke skyt hunden og kulturkollisjonen.... Men jeg vet egentlig ikke om hvilke bøker jeg vil anbefale til positiv trening av hund. Sånn hverdagslydighet bare. Hunden det er snakk om er en terrier på snaut året, og den vil hovedsaklig bli brukt til turhund. Så vi snakker ikke lydighetsøvelser her. Ei heller så mye triks osv vil jeg tro. Men, bare grunnleggende ting for at bikkja kal fungere i hverdagen, på tur og i huset :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bl.annet en bok av Turid Rugaas som heter: Hva gjør jeg når hunden drar i båndet. Mange gode tips der når det gjelder å lære hunden å gå pent i bånd! Ellers synes jeg også at Lykkelige, lydige hunder er en bra bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns både boken "Klikkertrening" og "Lydighet i teori og praksis" er gode bøker :P Står mye om innlæring av øvelser, tanker bak osv. Hvis man leser dem så greier man etterhvert å tenke ut hvordan man skal lære inn nesten alle øvelser, fordi de går etter en spesiell psykologi. Lettleste og interessante bøker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye du er sjefen, nordenstam har mye bra i seg. På plass! Hukser ikke forfatter, men har veldig mye bra i bøkene! (leste den nå nylig, og skulle tro jeg hadde fulgt denne boken fra før jeg fikk hund hehe)

Din hund, av jærverud er også bra.

Har lest masse bøker ,og mange har masse gode tips, så det er vaskelig å ha en bibel på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk anbefalt På plass av en dame. Hun sa at det var bibelen hennes, jeg leste ett kapittel og skal aldri lese i den igjen. Det er seriøst den kjipeste hundeboka jeg har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunbøker?? :P

"Lykkelige, lydige hunder" av Anders Hellstrøm (var det ikke det han het, da?)

Den liker jeg også veldig godt. Han får sagt det, han Anders! Ellers har jeg sansen for Klikkertrening for utstillingshunden (Pryor). Tenk at jeg måtte lese den for å forstå at det er ubehagelig å få løftet hodet av en tynn kjetting i utstillingsringen :P. (Det lærte jeg på ringtrening at man måtte gjøre ... ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunbøker?? :P

"Lykkelige, lydige hunder" av Anders Hellstrøm (var det ikke det han het, da?)

Hallgren heter han :P . Fin bok, var min første hundebok det tror jeg. Jeg ville og anbefalt fra valp til voksen hund av Åsa Ahlbom.

Og så er det en bok jeg ikke har fått lest enda, men som jeg har tro på nesten bare på bakgrunn av forfatterene, "stora boken om att skaffa och leva med hund" . Det er Anders Hallgren og Åsa Ahlbom som har skrevet den sammen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
jeg syns kontakt av eva bodfäldt er veldig bra på hverdagslydighet. når det gjelder øvelser, syns jeg din hund til järverud er best.

Ditto :P Jeg har "kontakt" på senga for tida og syns den virker veldig fin.. Spiller veldig mye på at hunden skal være intressert i deg på en positiv og naturlig måte så langt jeg er kommet hvertfall. :rolleyes: Tror faktisk det er en DVD til den også..

Järverud er vel for litt mer viderekomne ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
"Lydighetstrening i teori og praksis" fra Canis står i hylla her. Den er kjempetjukk og jeg har bare bladd litt i den. Sikkert kjempefin.

Klikkerbøkene til canis er vel ikke særlig imøtekommende for en familiehund / hverdagslydighet og en turkamerat???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkerbøkene til canis er vel ikke særlig imøtekommende for en familiehund / hverdagslydighet og en turkamerat???

Quoter deg først jeg, så kan det hende jeg kan fjerne noen andre av dem :P

Men NETTOPP! Jeg tenker dette selv. Mistenker at vedkommende IKKE i det hele tatt kommer til å "stresse" med klikkertrening, men helt vanlig NEI når noe er feil, og lokk og lur til det som skal gjøres. Så klikkertrening er nok ikke aktuelt. Jeg bare prøver å få h*n til å tenke positivt med de bøkene jeg har foreslått :P

hunbøker?? :P

"Lykkelige, lydige hunder" av Anders Hellstrøm (var det ikke det han het, da?)

hehe, jeg så faktisk ikke skrivefeilen i overskriften før jeg skulle inn igjen i tråden nå for å lese svar. :P Men endret nå da :P

Den boken skal jeg foreslå.

Jeg har bl.annet en bok av Turid Rugaas som heter: Hva gjør jeg når hunden drar i båndet. Mange gode tips der når det gjelder å lære hunden å gå pent i bånd! Ellers synes jeg også at Lykkelige, lydige hunder er en bra bok.
Voffen GÅR pent i bånd han.... :P Men skal som nevnt før, foreslå boka til Anders Hallgren :P

Jeg syns både boken "Klikkertrening" og "Lydighet i teori og praksis" er gode bøker :P Står mye om innlæring av øvelser, tanker bak osv. Hvis man leser dem så greier man etterhvert å tenke ut hvordan man skal lære inn nesten alle øvelser, fordi de går etter en spesiell psykologi. Lettleste og interessante bøker :P

Som nevnt lenger opp.. Klikkertrening osv er nok ikke aktuelt.

"Lydighetstrening i teori og praksis" fra Canis står i hylla her. Den er kjempetjukk og jeg har bare bladd litt i den. Sikkert kjempefin.

Altså, JEG har interesse for LP og har tenkt å mulig starte i konkurranse med Bridie i løpet av sommern... I tilegg er jeg nok langt over gjennomsnittet av norske hundeeiere intr i hundetrening (om man ser på alle hundene som er i landet her), og jeg orker ikke i det hele tatt å ta tak i å lese den boka! Den har stått bak meg her i flere uker nå, og jeg SKAL lese den.. Jeg SKAL jo trene Bridie. Men den står der enda gitt.. Jeg har funet kapittelet om LP1 da... :P

Dessuten tipper jeg at 600 kr for en bok om lydighetstrening ikke er intr i det hele tatt for en som skal ha en turkamerat som funker i hverdagen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke hundebøker om INNLÆRING av ting på hund vil du anbefale til noen som er forholdsvis ferske med hund?

Jeg har anbefalt vedkommende å lese PÅ talefot med hunden, ikke skyt hunden og kulturkollisjonen.... Men jeg vet egentlig ikke om hvilke bøker jeg vil anbefale til positiv trening av hund. Sånn hverdagslydighet bare. Hunden det er snakk om er en terrier på snaut året, og den vil hovedsaklig bli brukt til turhund. Så vi snakker ikke lydighetsøvelser her. Ei heller så mye triks osv vil jeg tro. Men, bare grunnleggende ting for at bikkja kal fungere i hverdagen, på tur og i huset :P

På talefot med hunden er IKKE en oppdragelsesbok - den forteller om hundespråk, rett og slett. Og det er, i mine øyne, ikke noe vi mennesker skal begynne å herme etter. Ikke skyt hunden er en morsom nok bok, men forteller deg lite om hvordan du skal trene en hund fra A til B. Kulturkollisjonen likeså - fin og morsom bok, men den hundetreningen som står beskrevet er litt vel "overkill" for en vanlig, grei familiehund uten store nykker.

De tre bøkene jeg vil anbefale (i prioritert rekkefølge):

- Fra valp til voksen hund - Åsa Ahlblom (enkel og grei, og handler mest om hvordan man skal oppføre seg med hund i hus, og hvordan man skal trene enkle ting)

- Klikkertrening i teori og praksis - Morten Egtvedt og Cecilie Køste (generelt liker jeg foreløpig denne bedre enn den større Lydighetstrening i teori og praksis, men har du lest noen Canis-artikler har du i grunnen lest det meste, men skal man ha en bok som forklarer grundig nok om læringsteori + at den sier noe om hvordan man skal trene positivt, er det denne du skal kjøpe)

- Lykkelige, lydige hunder - Anders Hallgren (fin bok, noget foreldet i forhold til den nyere skole, men stort sett veldig grei)

Jeg fikk anbefalt På plass av en dame. Hun sa at det var bibelen hennes, jeg leste ett kapittel og skal aldri lese i den igjen. Det er seriøst den kjipeste hundeboka jeg har vært borti.

Ikke heeelt enig, men det er EN av de kjipeste bøkene jeg har lest. Har forresten skrevet omtale om den i bloggen min. Nordenstam sin var MYE verre, omtalt i bloggen den også.

jeg syns kontakt av eva bodfäldt er veldig bra på hverdagslydighet. når det gjelder øvelser, syns jeg din hund til järverud er best.

Denne syns jeg var skikkelig rotete - makan til dårlig "positiv" hundebok skal man lete LENGE etter! :P Har skrevet omtale om den også i bloggen. Järverud har jeg ikke lest enda.

EDIT: Så at klikkertrening var uaktuelt, så da kan du sikkert droppe bok 2 jeg har anbefalt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallgren heter han :P . Fin bok, var min første hundebok det tror jeg. Jeg ville og anbefalt fra valp til voksen hund av Åsa Ahlbom.

Og så er det en bok jeg ikke har fått lest enda, men som jeg har tro på nesten bare på bakgrunn av forfatterene, "stora boken om att skaffa och leva med hund" . Det er Anders Hallgren og Åsa Ahlbom som har skrevet den sammen. :P

Husk Anders Hallgren, da... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På talefot med hunden er IKKE en oppdragelsesbok - den forteller om hundespråk, rett og slett. Og det er, i mine øyne, ikke noe vi mennesker skal begynne å herme etter. Ikke skyt hunden er en morsom nok bok, men forteller deg lite om hvordan du skal trene en hund fra A til B. Kulturkollisjonen likeså - fin og morsom bok, men den hundetreningen som står beskrevet er litt vel "overkill" for en vanlig, grei familiehund uten store nykker.

Veldig klar over at ingen av de bøkene jeg har nevnt dreier seg om innlæring av ting, det er derfor jeg spør her om det, for jeg vet lite om innlæringsbøker, men syns at de nevnte bøkene er noe de aller fleste hundeeiere BØR lese :P

Jeg vet iallefall at vi hadde gjort mange færre feil om vi hadde lest PÅ talefot med hunden FØR vi fikk Buffy, ikke når hu var 6 mnd... :P så som sagt, jeg anbefaler ALLE hundeeiere lese minst de to første bøkene jeg hadde nevnt, men spør her etter innlæringsbøker som jeg tenkte å tipse han om I TiLEGG :P

Han har hatt hund før, så kan nok noe. Men ba meg om tips til gode hundebøker å lese. :P Og som kona hans skal lese. Usikker på om hun har hatt hund før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig klar over at ingen av de bøkene jeg har nevnt dreier seg om innlæring av ting, det er derfor jeg spør her om det, for jeg vet lite om innlæringsbøker, men syns at de nevnte bøkene er noe de aller fleste hundeeiere BØR lese :P

Jeg vet iallefall at vi hadde gjort mange færre feil om vi hadde lest PÅ talefot med hunden FØR vi fikk Buffy, ikke når hu var 6 mnd... :P så som sagt, jeg anbefaler ALLE hundeeiere lese minst de to første bøkene jeg hadde nevnt, men spør her etter innlæringsbøker som jeg tenkte å tipse han om I TiLEGG :P

Jeg er helt enig! Dette er virkelig gode bøker. Alle de bøkene, pluss flere andre, står i min bokhylle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canis har nettopp gitt ut en bok om positiv hverdagslydighet. Har ikke lest den selv, men kanskje verdt å sjekke ut? "100% positiv hverdagslydighet" heter den og er skrevet av Arne Aarrestad. Omtale av den her. Så vidt jeg har forstått er det ikke en typisk "klikkerbok", men generell positiv trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke heeelt enig, men det er EN av de kjipeste bøkene jeg har lest. Har forresten skrevet omtale om den i bloggen min. Nordenstam sin var MYE verre, omtalt i bloggen den også.

Har ikke lest Nordenstam sin, men trenger ikke heller for jeg VET at jeg synes det er søppel :whistle: Skal derimot lese omtalen din av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva den nye boken fra Canis.. 100% positiv trening av(finner ikke forfatter, har lånt ut boka).. Er en god grei familiebok, litt klikkertrening, men også hvordan du kan trene inn uten..

En helt grei bok, hverken mer eller mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest Nordenstam sin, men trenger ikke heller for jeg VET at jeg synes det er søppel :) Skal derimot lese omtalen din av den.

Hehe, det gjorde jeg og syntes det var utrolig morsomt :whistle:

På en tragikomisk måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne syns jeg var skikkelig rotete - makan til dårlig "positiv" hundebok skal man lete LENGE etter! :whistle: Har skrevet omtale om den også i bloggen. Järverud har jeg ikke lest enda.

EDIT: Så at klikkertrening var uaktuelt, så da kan du sikkert droppe bok 2 jeg har anbefalt. :)

Jeg er ikke hellt enig. Jeg syns at de mange ekseplene i boka gjør den godt egnet til førstegangshundeeiere og den tar opp tema som det er viktig at de med familiehund får vite noe om, For eksempel hvordan man lærer hunden at man klipper klør på den, at den ikke skal bjeffe på andre hunder og komme når man roper.

jeg leste anmeldelsen din, og syns ikke det er til forkleinelse for forfatteren at hun blander sammen klikkertrening og trening med klikker. Det var tross alt snakk om en familiehund her, og jeg tror det er utopisk å tenke seg at de skal lese flere hundre sider med læringsteori før de går ut for å lære hunden å gå i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke hellt enig. Jeg syns at de mange ekseplene i boka gjør den godt egnet til førstegangshundeeiere og den tar opp tema som det er viktig at de med familiehund får vite noe om, For eksempel hvordan man lærer hunden at man klipper klør på den, at den ikke skal bjeffe på andre hunder og komme når man roper.

jeg leste anmeldelsen din, og syns ikke det er til forkleinelse for forfatteren at hun blander sammen klikkertrening og trening med klikker. Det var tross alt snakk om en familiehund her, og jeg tror det er utopisk å tenke seg at de skal lese flere hundre sider med læringsteori før de går ut for å lære hunden å gå i bånd.

Vel, skal man først skrive en bok om hundetrening, og har tenkt å nevne klikkertrening, så får man saktens holde seg til termene! :closedeyes:

Men det verste var likevel ikke HVA hun skrev, men MÅTEN det ble skrevet på - hvordan boken var lagt opp. Kapitlene kom hulter til bulter, det var ikke logisk sammenheng mellom ting hun skrev, et kapittel skulle handle om A, men så skrev hun mest om B, osv. Noen burde ha korrekturlest boken og kommet med tips til hvordan hun kunne strukturert den bedre - ikke engang JEG skrev så rotete på ungdomsskolen..! :) Jeg ble mest bare forvirret av den, og som oppslagsverk er den ubrukelig. Joda, det er masse fin info til "nybegynner-hundeeiere", men den kommer ikke tydelig frem, boken er alt for rotete til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canis har nettopp gitt ut en bok om positiv hverdagslydighet. Har ikke lest den selv, men kanskje verdt å sjekke ut? "100% positiv hverdagslydighet" heter den og er skrevet av Arne Aarrestad. Omtale av den her. Så vidt jeg har forstått er det ikke en typisk "klikkerbok", men generell positiv trening.

Mamma har den, men jeg tror ikke hun har nådd (hvordan skrives det da?) å lese den :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...