Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebøker - anbefaling?

PsychoLynx

Recommended Posts

Hvilke hundebøker om INNLÆRING av ting på hund vil du anbefale til noen som er forholdsvis ferske med hund?

Jeg har anbefalt vedkommende å lese PÅ talefot med hunden, ikke skyt hunden og kulturkollisjonen.... Men jeg vet egentlig ikke om hvilke bøker jeg vil anbefale til positiv trening av hund. Sånn hverdagslydighet bare. Hunden det er snakk om er en terrier på snaut året, og den vil hovedsaklig bli brukt til turhund. Så vi snakker ikke lydighetsøvelser her. Ei heller så mye triks osv vil jeg tro. Men, bare grunnleggende ting for at bikkja kal fungere i hverdagen, på tur og i huset :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bl.annet en bok av Turid Rugaas som heter: Hva gjør jeg når hunden drar i båndet. Mange gode tips der når det gjelder å lære hunden å gå pent i bånd! Ellers synes jeg også at Lykkelige, lydige hunder er en bra bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns både boken "Klikkertrening" og "Lydighet i teori og praksis" er gode bøker :P Står mye om innlæring av øvelser, tanker bak osv. Hvis man leser dem så greier man etterhvert å tenke ut hvordan man skal lære inn nesten alle øvelser, fordi de går etter en spesiell psykologi. Lettleste og interessante bøker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye du er sjefen, nordenstam har mye bra i seg. På plass! Hukser ikke forfatter, men har veldig mye bra i bøkene! (leste den nå nylig, og skulle tro jeg hadde fulgt denne boken fra før jeg fikk hund hehe)

Din hund, av jærverud er også bra.

Har lest masse bøker ,og mange har masse gode tips, så det er vaskelig å ha en bibel på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk anbefalt På plass av en dame. Hun sa at det var bibelen hennes, jeg leste ett kapittel og skal aldri lese i den igjen. Det er seriøst den kjipeste hundeboka jeg har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunbøker?? :P

"Lykkelige, lydige hunder" av Anders Hellstrøm (var det ikke det han het, da?)

Den liker jeg også veldig godt. Han får sagt det, han Anders! Ellers har jeg sansen for Klikkertrening for utstillingshunden (Pryor). Tenk at jeg måtte lese den for å forstå at det er ubehagelig å få løftet hodet av en tynn kjetting i utstillingsringen :P. (Det lærte jeg på ringtrening at man måtte gjøre ... ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallgren heter han :P . Fin bok, var min første hundebok det tror jeg. Jeg ville og anbefalt fra valp til voksen hund av Åsa Ahlbom.

Og så er det en bok jeg ikke har fått lest enda, men som jeg har tro på nesten bare på bakgrunn av forfatterene, "stora boken om att skaffa och leva med hund" . Det er Anders Hallgren og Åsa Ahlbom som har skrevet den sammen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
jeg syns kontakt av eva bodfäldt er veldig bra på hverdagslydighet. når det gjelder øvelser, syns jeg din hund til järverud er best.

Ditto :P Jeg har "kontakt" på senga for tida og syns den virker veldig fin.. Spiller veldig mye på at hunden skal være intressert i deg på en positiv og naturlig måte så langt jeg er kommet hvertfall. :rolleyes: Tror faktisk det er en DVD til den også..

Järverud er vel for litt mer viderekomne ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
"Lydighetstrening i teori og praksis" fra Canis står i hylla her. Den er kjempetjukk og jeg har bare bladd litt i den. Sikkert kjempefin.

Klikkerbøkene til canis er vel ikke særlig imøtekommende for en familiehund / hverdagslydighet og en turkamerat???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkerbøkene til canis er vel ikke særlig imøtekommende for en familiehund / hverdagslydighet og en turkamerat???

Quoter deg først jeg, så kan det hende jeg kan fjerne noen andre av dem :P

Men NETTOPP! Jeg tenker dette selv. Mistenker at vedkommende IKKE i det hele tatt kommer til å "stresse" med klikkertrening, men helt vanlig NEI når noe er feil, og lokk og lur til det som skal gjøres. Så klikkertrening er nok ikke aktuelt. Jeg bare prøver å få h*n til å tenke positivt med de bøkene jeg har foreslått :P

hehe, jeg så faktisk ikke skrivefeilen i overskriften før jeg skulle inn igjen i tråden nå for å lese svar. :P Men endret nå da :P

Den boken skal jeg foreslå.

Jeg har bl.annet en bok av Turid Rugaas som heter: Hva gjør jeg når hunden drar i båndet. Mange gode tips der når det gjelder å lære hunden å gå pent i bånd! Ellers synes jeg også at Lykkelige, lydige hunder er en bra bok.
Voffen GÅR pent i bånd han.... :P Men skal som nevnt før, foreslå boka til Anders Hallgren :P

Jeg syns både boken "Klikkertrening" og "Lydighet i teori og praksis" er gode bøker :P Står mye om innlæring av øvelser, tanker bak osv. Hvis man leser dem så greier man etterhvert å tenke ut hvordan man skal lære inn nesten alle øvelser, fordi de går etter en spesiell psykologi. Lettleste og interessante bøker :P

Som nevnt lenger opp.. Klikkertrening osv er nok ikke aktuelt.

"Lydighetstrening i teori og praksis" fra Canis står i hylla her. Den er kjempetjukk og jeg har bare bladd litt i den. Sikkert kjempefin.

Altså, JEG har interesse for LP og har tenkt å mulig starte i konkurranse med Bridie i løpet av sommern... I tilegg er jeg nok langt over gjennomsnittet av norske hundeeiere intr i hundetrening (om man ser på alle hundene som er i landet her), og jeg orker ikke i det hele tatt å ta tak i å lese den boka! Den har stått bak meg her i flere uker nå, og jeg SKAL lese den.. Jeg SKAL jo trene Bridie. Men den står der enda gitt.. Jeg har funet kapittelet om LP1 da... :P

Dessuten tipper jeg at 600 kr for en bok om lydighetstrening ikke er intr i det hele tatt for en som skal ha en turkamerat som funker i hverdagen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke hundebøker om INNLÆRING av ting på hund vil du anbefale til noen som er forholdsvis ferske med hund?

Jeg har anbefalt vedkommende å lese PÅ talefot med hunden, ikke skyt hunden og kulturkollisjonen.... Men jeg vet egentlig ikke om hvilke bøker jeg vil anbefale til positiv trening av hund. Sånn hverdagslydighet bare. Hunden det er snakk om er en terrier på snaut året, og den vil hovedsaklig bli brukt til turhund. Så vi snakker ikke lydighetsøvelser her. Ei heller så mye triks osv vil jeg tro. Men, bare grunnleggende ting for at bikkja kal fungere i hverdagen, på tur og i huset :P

På talefot med hunden er IKKE en oppdragelsesbok - den forteller om hundespråk, rett og slett. Og det er, i mine øyne, ikke noe vi mennesker skal begynne å herme etter. Ikke skyt hunden er en morsom nok bok, men forteller deg lite om hvordan du skal trene en hund fra A til B. Kulturkollisjonen likeså - fin og morsom bok, men den hundetreningen som står beskrevet er litt vel "overkill" for en vanlig, grei familiehund uten store nykker.

De tre bøkene jeg vil anbefale (i prioritert rekkefølge):

- Fra valp til voksen hund - Åsa Ahlblom (enkel og grei, og handler mest om hvordan man skal oppføre seg med hund i hus, og hvordan man skal trene enkle ting)

- Klikkertrening i teori og praksis - Morten Egtvedt og Cecilie Køste (generelt liker jeg foreløpig denne bedre enn den større Lydighetstrening i teori og praksis, men har du lest noen Canis-artikler har du i grunnen lest det meste, men skal man ha en bok som forklarer grundig nok om læringsteori + at den sier noe om hvordan man skal trene positivt, er det denne du skal kjøpe)

- Lykkelige, lydige hunder - Anders Hallgren (fin bok, noget foreldet i forhold til den nyere skole, men stort sett veldig grei)

Jeg fikk anbefalt På plass av en dame. Hun sa at det var bibelen hennes, jeg leste ett kapittel og skal aldri lese i den igjen. Det er seriøst den kjipeste hundeboka jeg har vært borti.

Ikke heeelt enig, men det er EN av de kjipeste bøkene jeg har lest. Har forresten skrevet omtale om den i bloggen min. Nordenstam sin var MYE verre, omtalt i bloggen den også.

jeg syns kontakt av eva bodfäldt er veldig bra på hverdagslydighet. når det gjelder øvelser, syns jeg din hund til järverud er best.

Denne syns jeg var skikkelig rotete - makan til dårlig "positiv" hundebok skal man lete LENGE etter! :P Har skrevet omtale om den også i bloggen. Järverud har jeg ikke lest enda.

EDIT: Så at klikkertrening var uaktuelt, så da kan du sikkert droppe bok 2 jeg har anbefalt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallgren heter han :P . Fin bok, var min første hundebok det tror jeg. Jeg ville og anbefalt fra valp til voksen hund av Åsa Ahlbom.

Og så er det en bok jeg ikke har fått lest enda, men som jeg har tro på nesten bare på bakgrunn av forfatterene, "stora boken om att skaffa och leva med hund" . Det er Anders Hallgren og Åsa Ahlbom som har skrevet den sammen. :P

Husk Anders Hallgren, da... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På talefot med hunden er IKKE en oppdragelsesbok - den forteller om hundespråk, rett og slett. Og det er, i mine øyne, ikke noe vi mennesker skal begynne å herme etter. Ikke skyt hunden er en morsom nok bok, men forteller deg lite om hvordan du skal trene en hund fra A til B. Kulturkollisjonen likeså - fin og morsom bok, men den hundetreningen som står beskrevet er litt vel "overkill" for en vanlig, grei familiehund uten store nykker.

Veldig klar over at ingen av de bøkene jeg har nevnt dreier seg om innlæring av ting, det er derfor jeg spør her om det, for jeg vet lite om innlæringsbøker, men syns at de nevnte bøkene er noe de aller fleste hundeeiere BØR lese :P

Jeg vet iallefall at vi hadde gjort mange færre feil om vi hadde lest PÅ talefot med hunden FØR vi fikk Buffy, ikke når hu var 6 mnd... :P så som sagt, jeg anbefaler ALLE hundeeiere lese minst de to første bøkene jeg hadde nevnt, men spør her etter innlæringsbøker som jeg tenkte å tipse han om I TiLEGG :P

Han har hatt hund før, så kan nok noe. Men ba meg om tips til gode hundebøker å lese. :P Og som kona hans skal lese. Usikker på om hun har hatt hund før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig klar over at ingen av de bøkene jeg har nevnt dreier seg om innlæring av ting, det er derfor jeg spør her om det, for jeg vet lite om innlæringsbøker, men syns at de nevnte bøkene er noe de aller fleste hundeeiere BØR lese :P

Jeg vet iallefall at vi hadde gjort mange færre feil om vi hadde lest PÅ talefot med hunden FØR vi fikk Buffy, ikke når hu var 6 mnd... :P så som sagt, jeg anbefaler ALLE hundeeiere lese minst de to første bøkene jeg hadde nevnt, men spør her etter innlæringsbøker som jeg tenkte å tipse han om I TiLEGG :P

Jeg er helt enig! Dette er virkelig gode bøker. Alle de bøkene, pluss flere andre, står i min bokhylle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canis har nettopp gitt ut en bok om positiv hverdagslydighet. Har ikke lest den selv, men kanskje verdt å sjekke ut? "100% positiv hverdagslydighet" heter den og er skrevet av Arne Aarrestad. Omtale av den her. Så vidt jeg har forstått er det ikke en typisk "klikkerbok", men generell positiv trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke heeelt enig, men det er EN av de kjipeste bøkene jeg har lest. Har forresten skrevet omtale om den i bloggen min. Nordenstam sin var MYE verre, omtalt i bloggen den også.

Har ikke lest Nordenstam sin, men trenger ikke heller for jeg VET at jeg synes det er søppel :whistle: Skal derimot lese omtalen din av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva den nye boken fra Canis.. 100% positiv trening av(finner ikke forfatter, har lånt ut boka).. Er en god grei familiebok, litt klikkertrening, men også hvordan du kan trene inn uten..

En helt grei bok, hverken mer eller mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest Nordenstam sin, men trenger ikke heller for jeg VET at jeg synes det er søppel :) Skal derimot lese omtalen din av den.

Hehe, det gjorde jeg og syntes det var utrolig morsomt :whistle:

På en tragikomisk måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne syns jeg var skikkelig rotete - makan til dårlig "positiv" hundebok skal man lete LENGE etter! :whistle: Har skrevet omtale om den også i bloggen. Järverud har jeg ikke lest enda.

EDIT: Så at klikkertrening var uaktuelt, så da kan du sikkert droppe bok 2 jeg har anbefalt. :)

Jeg er ikke hellt enig. Jeg syns at de mange ekseplene i boka gjør den godt egnet til førstegangshundeeiere og den tar opp tema som det er viktig at de med familiehund får vite noe om, For eksempel hvordan man lærer hunden at man klipper klør på den, at den ikke skal bjeffe på andre hunder og komme når man roper.

jeg leste anmeldelsen din, og syns ikke det er til forkleinelse for forfatteren at hun blander sammen klikkertrening og trening med klikker. Det var tross alt snakk om en familiehund her, og jeg tror det er utopisk å tenke seg at de skal lese flere hundre sider med læringsteori før de går ut for å lære hunden å gå i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke hellt enig. Jeg syns at de mange ekseplene i boka gjør den godt egnet til førstegangshundeeiere og den tar opp tema som det er viktig at de med familiehund får vite noe om, For eksempel hvordan man lærer hunden at man klipper klør på den, at den ikke skal bjeffe på andre hunder og komme når man roper.

jeg leste anmeldelsen din, og syns ikke det er til forkleinelse for forfatteren at hun blander sammen klikkertrening og trening med klikker. Det var tross alt snakk om en familiehund her, og jeg tror det er utopisk å tenke seg at de skal lese flere hundre sider med læringsteori før de går ut for å lære hunden å gå i bånd.

Vel, skal man først skrive en bok om hundetrening, og har tenkt å nevne klikkertrening, så får man saktens holde seg til termene! :closedeyes:

Men det verste var likevel ikke HVA hun skrev, men MÅTEN det ble skrevet på - hvordan boken var lagt opp. Kapitlene kom hulter til bulter, det var ikke logisk sammenheng mellom ting hun skrev, et kapittel skulle handle om A, men så skrev hun mest om B, osv. Noen burde ha korrekturlest boken og kommet med tips til hvordan hun kunne strukturert den bedre - ikke engang JEG skrev så rotete på ungdomsskolen..! :) Jeg ble mest bare forvirret av den, og som oppslagsverk er den ubrukelig. Joda, det er masse fin info til "nybegynner-hundeeiere", men den kommer ikke tydelig frem, boken er alt for rotete til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canis har nettopp gitt ut en bok om positiv hverdagslydighet. Har ikke lest den selv, men kanskje verdt å sjekke ut? "100% positiv hverdagslydighet" heter den og er skrevet av Arne Aarrestad. Omtale av den her. Så vidt jeg har forstått er det ikke en typisk "klikkerbok", men generell positiv trening.

Mamma har den, men jeg tror ikke hun har nådd (hvordan skrives det da?) å lese den :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...