Gå til innhold
Hundesonen.no

Dødfødte Valper


Troh

Recommended Posts

Heisann! Midt oppe i all valpeglede, kom jeg på et veldig trist spørsmål. Kanskje litt makabert, men likevel en del av hundeoppdredt.

Når man får en valp som er dødfødt, eller dør like etterpå, hva gjør man med den? Kaster man den eller sender man den til kremering osv.? Det er jo faktisk et individ som har levd...

Så, dere som vet det, hva gjør man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar
Heisann! Midt oppe i all valpeglede, kom jeg på et veldig trist spørsmål. Kanskje litt makabert, men likevel en del av hundeoppdredt.

Når man får en valp som er dødfødt, eller dør like etterpå, hva gjør man med den? Kaster man den eller sender man den til kremering osv.? Det er jo faktisk et individ som har levd...

Så, dere som vet det, hva gjør man?

Nå er ikke jeg oppdretter og har heller ikke store planer om å bli det. Men om jeg hadde fått ett kull med en dødfødt valp så hadde jeg nok ikke sendt til kremering. Det hadde vel heller blitt ett hull i skogen vår regner jeg med. Der ligger også forrige hunden min (han ble riktig nok kremert da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Heisann! Midt oppe i all valpeglede, kom jeg på et veldig trist spørsmål. Kanskje litt makabert, men likevel en del av hundeoppdredt.

Når man får en valp som er dødfødt, eller dør like etterpå, hva gjør man med den? Kaster man den eller sender man den til kremering osv.? Det er jo faktisk et individ som har levd...

Så, dere som vet det, hva gjør man?

Søplekassa er fint - vi har alltid bare pakket de i plastikk og kastet dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søplekassa er fint - vi har alltid bare pakket de i plastikk og kastet dem

Høres serdeles makabert ut, men det er dette vi også har gjort -sammen med morkaker, blodige håndkler m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som obduserer for å finne dødsårsak? Jeg hadde ikke kremert, men jeg antar jeg ville ha obdusert, eller?

Nå er det vel ganske vanlig at en valp eller to er dødfødte eller dør like etter fødselen. Vi mistet to av åtte på det ene kullet vi hadde i tidenes morgen. De ble pent pakket inn og kastet i søpla. Ingen stor dramatikk rundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan være så mange årsaker til å få dødfødte valper. grunnen kan være tydelig uten at man trenger å obdusere. nå hadde jeg neppe lagt en død valp i fryseren eller bossdunken... jeg ville begravd den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Her i huset gikk den i søpla.

Nå var det åpenbare grunner til at den valpen døde, men jeg tror ikke jeg hadde brukt penger på obduksjon med mindre det var veldig stor valpedød men ingen åpenbar grunn. At en valp av feks 8-10 stk er dødfødte ser jeg på som "normalt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Her i huset gikk den i søpla.

Nå var det åpenbare grunner til at den valpen døde, men jeg tror ikke jeg hadde brukt penger på obduksjon med mindre det var veldig stor valpedød men ingen åpenbar grunn. At en valp av feks 8-10 stk er dødfødte ser jeg på som "normalt".

Andre ganger har valpene helt åpenbare dødsårsaker.

Jeg mener seff ikke om man har en åpenbar dødsårsak som prematurfødsel eller skader/defekter. Men jeg syns jo det er merkelig om valper bare dør uten åpenbar grunn, særlig om det er flere. Jeg tror min nysgjerrighet hadde vært større enn forferdelsen over å kaste den. Noe jeg ikke har problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søplekassa? Råtner den ikke der da?

Søpla tømmes nok lenge før den er begynt å virkelig råtne.. Det blir jo strengt tatt veldig likt som matsøppel (rått kjøtt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt her jeg.. Tror faktisk ikke man har lov til å kaste døde dyr i søppelet? Det er jo ikke verre enn å ta det til dyrlegen, neppe at de tar noe pris for å destruere dem for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt her jeg.. Tror faktisk ikke man har lov til å kaste døde dyr i søppelet? Det er jo ikke verre enn å ta det til dyrlegen, neppe at de tar noe pris for å destruere dem for deg.

Jeg jobbet hos en dyrlege tidligere og det var absolutt ikke gratis å levere inn døde dyr. Man må fortsatt betale for felleskremering, fordi denne utgiften får vet-kontoret når dyrene blir hentet for destruksjon.

Men samtidig så mener jeg også å ha hørt noe om at man ikke skal putte dem i søpla, men der er jeg ikke helt sikker altså...

Vet ikke selv hva jeg ville ha gjort i og med at jeg ikke har vært i den situasjonen.

Edit: Joda, hadde ett litet hamster en gang i tiden som desverre ble gammel og døde... den gikk i søpla den, pakket godt inn. Men tenker litt på det Gråtass sa over her, ville kanskje visst hvorfor valpen døde? Akkurat det kan jeg ikke svare på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men vet om noen som ligger døde kjæledyr i frysen. Sånn feks en kanin, marsvin, rotter... jah... :closedeyes:

For meg blir det litt ekkelt. Så håper de har fått begravd dem i hagen. Dette var da mange år siden, så går ut i fra det. <_<

Jeg er veldig for å grave ned, et sted hvor det ikke er muligheter for å bli gravd opp på noen måte. Men er ikke det mulig, blir det kastet.

Alle kjæledyrene våre opp gjennom årene havnet i en skoeske og begravd i hagen til morfar. Gullfiskene gikk i do. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Midt oppe i all valpeglede, kom jeg på et veldig trist spørsmål. Kanskje litt makabert, men likevel en del av hundeoppdredt.

Når man får en valp som er dødfødt, eller dør like etterpå, hva gjør man med den? Kaster man den eller sender man den til kremering osv.? Det er jo faktisk et individ som har levd...

Så, dere som vet det, hva gjør man?

Kommer egentlig an på hva du selv synes er greit. Enten kaste i søpla, grave ned (evt. fryse ned til det går ann å lage hull) eller å sende til kremering. Når det er snakk om dyr som er dødfødt, så synes jeg ikke det er en så big deal å sette de i søpla. Selv om jeg nok helst hadde grevd de ned. Styret med å få sendt til kremering hadde jeg ikke orket for en liten klump som han ikke har noe forhold til.

Men: hvis man kaster i søpla, hvilket søppel skal man kaste i; matavfall eller brennbart? :ahappy: Jeg heller mot matavfall, men man pleier jo å brenne døde... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men vet om noen som ligger døde kjæledyr i frysen. Sånn feks en kanin, marsvin, rotter... jah... :closedeyes:

For meg blir det litt ekkelt. Så håper de har fått begravd dem i hagen. Dette var da mange år siden, så går ut i fra det. <_<

Jeg er veldig for å grave ned, et sted hvor det ikke er muligheter for å bli gravd opp på noen måte. Men er ikke det mulig, blir det kastet.

Alle kjæledyrene våre opp gjennom årene havnet i en skoeske og begravd i hagen til morfar. Gullfiskene gikk i do. :)

Vi la rotta vår i frysern til mamma og pappa til det var tint i bakken så vi kunne grave han ned... :ahappy:

Det sies vel at fisker ikke skal i do også nå da? Pga infeksjonsting eller noe sånt. Her vet sikkert andre folk bedre enn meg.

Men ang valper... Hadde det vært sommer hadde jeg nok gravd ned. Vinter? Tja, søppel mistenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å pakke inn dødfødte valper i en dobbel plastikkpose, også valper som er født med livstruende defekter - eller dør etter få timer/dager, som en eventuelt avliver selv, er nok nokså normalt.

Dersom valpen dør på et betydelig senere tidspunkt, og uten å ha vert syk eller vist andre tegn til at den sliter, ville jeg absolutt vurdert å få den obdusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kaste valper, morkaker og blodige håndkler i søpla vil jeg fraråde..

Se for dere hvilket sjokk dette kan være for en stakkars renovasjonsarbeider som blir tilsølt av blodet.. De vet aldri om det er menneskeblod eller dyreblod, ei heller om de kan bli smittet av kjipe ting.

Det er vel heller ikke lovlig å bare dumpe slikt i søpla?

Nei, sørg for å levere dette til et dertil egnet mottak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Å kaste valper, morkaker og blodige håndkler i søpla vil jeg fraråde..

Se for dere hvilket sjokk dette kan være for en stakkars renovasjonsarbeider som blir tilsølt av blodet.. De vet aldri om det er menneskeblod eller dyreblod, ei heller om de kan bli smittet av kjipe ting.

Det er vel heller ikke lovlig å bare dumpe slikt i søpla?

Nei, sørg for å levere dette til et dertil egnet mottak.

Altså, nå tar ikke renovasjonsarbeidere i søpla lengre, de kjører dunkene i bilen, bilene tømmer på fyllinga/destruksjonsanlegget. Så det er jo ikke noe problem, det går til destruksjon uten å bli berørt av mennesker. Jeg har ikke funnet noe sted der det står spesifisert hva man kan kaste i søpla. Det eneste som er pålagt å levere på dertil egnete mottak er asbest og hvitevarer..

Fortell meg hva ett dertil egnet mottak er, for jeg kjører ikke fra Hedmark til Skien for å levere dødfødte valper på et smådyrskrematorie. Jeg er faktisk ikke så sikker på om jeg er villig til å betale oppmot 1000kr for å levere morkaker og blodige håndklær hos veterinæren til destruksjon heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...