Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem trenger en malle?


Huldra

Recommended Posts

Trenger man noe mer enn dette? :drool:

For å forklare litt om videoene før du trykker play: hun har dekken på seg fordi hun nettopp har badet (dekken er forresten ikke noe hun er veldig fan av), silkedekkenet ligger under, og fleecedekkenet oppå er der for å gi litt tyngde sånn at krøllene skal legge seg. Sånn, det var skjønnhetsbortforklaringene. Leken vi leker med har jeg ikke noen "værsågod"-kommando på, og jeg har heller ikke noen "takk"-kommando. Det er den leken hun er mest giret på, og når hun først har fått et godt grep, kjemper jeg virkelig med alle mine krefter for å få den tilbake. Seriøst, det er drittungt å kampe med henne - bare se selv:

Video

Video2

Se forøvrig bloggen.

PS: har du på lyd, hører du knurringen også. :wub:

Jeg får foreløpig ikke til å legge inn videoene direkte her, noen tips til hvordan jeg gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :drool:

For å legge inn videoene direkte, tror jeg du må legge de inn på photobucket.com, og bruke IMG-koden. Har bare gjort det én gang før - for 1 år siden, så jeg husker ikke helt, men trooor det var slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, ja de henger seg på ;) Ser ut som om dere har det gøy!

Heh, tror Tulla har det mest gøy - for min del er det mest slitsomt..! :D

:yes::) Trenger ikke trene vekter på helsestudio du når du har Tulla! :)

Det har du helt rett i! :D Det er ganske tungt å dra en 20-kgs hund opp på ryggen på den måten, og steike meg som hun gjør motstand! Vet ikke hvor tydelig det er på videoen, men hun tar jo spenntak med bakbeina på låret mitt for å kjempe mer - syke, syke hunden.. ;)

Haha ;)

For å legge inn videoene direkte, tror jeg du må legge de inn på photobucket.com, og bruke IMG-koden. Har bare gjort det én gang før - for 1 år siden, så jeg husker ikke helt, men trooor det var slik!

Takk - skal prøve det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å se en ESS med litt lekelyst, det tror jeg ikke jeg har sett i den grad før, har inntrykk av at de vanligvis er mest gira på mat. :)

Litt? Jeg synes det er ganske mye jeg, men det er kanskje helt vanlig for andre "heftigere" raser? :)

Men jo, det er mulig det eneste som kunne vippet henne av pinnen var om jeg sa "mat", da hadde hun kanskje sluppet.. :) Men for all del; du har helt rett - de fleste er mest giret på mat, og jeg har inntrykk av at selv om de kan ha lekelyst, så vil fremdeles mat være noe som kan få de til å slutte å leke og løpe til mor for mat. :) I dag så jeg en springer som er helt vill etter ball - på en nokså uvanlig springermåte, sånt liker jeg! :P I tillegg til at det nok ligger litt lenger "bak" i genene å leke, så er det også få eiere som leker opp hundene sine. Jeg begynte alt for seint med Tulla, og innså dessverre ikke verdien av lek før valpen var blitt voksen. Den feilen gjør jeg ikke igjen, spesielt ikke med en "sånn" rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt? Jeg synes det er ganske mye jeg, men det er kanskje helt vanlig for andre "heftigere" raser? :)

Beklager at det snek seg inn en 'litt' der, det kommer av min måte å snakke på, jeg mente aldeles ikke å fornærme deg.

Men, siden du spør, så synes ikke jeg det er noe helt utenom det vanlige, uten at det betyr at det er dårlig på noen måte. Kan jo bruke min egen hund som eksempel, han hang fast i lekene når han kom til meg, 8 uker gammel. Jeg føler allikevel at det er bra til springer å være, basert på mitt inntrykk av rasen, spesielt hvis hun er like gira på lekene ute med masse fristende forstyrrelser rundt. :)

I dag så jeg en springer som er helt vill etter ball - på en nokså uvanlig springermåte, sånt liker jeg! :)

Det var egentlig det jeg også mente å si, om Tulla og drakampen hennes. Peace and love! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at det snek seg inn en 'litt' der, det kommer av min måte å snakke på, jeg mente aldeles ikke å fornærme deg.

Men, siden du spør, så synes ikke jeg det er noe helt utenom det vanlige, uten at det betyr at det er dårlig på noen måte. Kan jo bruke min egen hund som eksempel, han hang fast i lekene når han kom til meg, 8 uker gammel. Jeg føler allikevel at det er bra til springer å være, basert på mitt inntrykk av rasen, spesielt hvis hun er like gira på lekene ute med masse fristende forstyrrelser rundt. :)

Det var egentlig det jeg også mente å si, om Tulla og drakampen hennes. Peace and love! :P

Jeg tok det ikke som en direkte fornærmelse nei, men lurte bare på hva du egentlig mente. :) Jeg er jo fullt klar over at dette ikke er helt vanlig springer (og jeg tviler på at springer-folk vil være spesielt imponert, kanskje heller tvert imot).

Jeg har inntrykk av at de fleste raser henger i leker (og alt mulig annet) i en alder av 8 uker. Spørsmålet er hvor mye av dette man kan ta vare på som voksne, eller hva man kan klare å leke de opp til uten at dette er blitt "aktivt stimulert" opp gjennom valpetiden. Jeg har aldri sett en hund ha drakamp på eierens rygg før, men jeg har jo selvsagt sett hunder henge fast i leker/ting, bli snurret rundt osv. Med fare for å virke fryktelig .. *leter etter ord* .. nærtagende? fintfølende? prippen? sur? så er kanskje ikke filmen av den beste kvalitet, og man ser kanskje ikke hvor mye hun faktisk tar i. Det hjelper vel ikke at jeg sier det heller..! :) Og for å svare på undringen din om hun gjør det ute med forstyrrelser, så jo, det gjør hun, og vi bruker det som belønning etter agilitykonkurranse (i alle fall så lenge anda holder, de tre jeg har har jeg måttet sy ganske mange ganger).

Men tilbake til om dette er vanlig eller ikke; kanskje du eller noen andre har videoer av hunder som har drakamp? (Sikter ikke til ting funnet på youtube, men fra hunder "her inne".) Hvor godt henger de, hvor høyt opp kan man heise de mens de henger, prøver den å finne fotfeste og fortsette å dra når den er oppe fra bakken, rister den i byttet når den mister fotfestet eller henger den for ikke å falle ned, osv? Det har jo vært interessant å se hvor giret de er, tenker jeg! ;) Kanskje jeg kan utfordre folk til å filme seg og hundene sine mens de har drakamp på ryggen eller på andre måter har heftig drakamp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hehe jeg skulle nok kunnet heise min opp sånn mens han henger i en leke ja (og jeg ser egentlig ikke på han som fryktelig heftig), men det gjør det jo ikke noe mindre bra at Tulla gjør det! Poenget må jo være at du faktisk har en springer med så bra kamp i at du kan bruke det som en skikkelig forsterker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk*

Jeg har på ingen måte behov for å begynne å filme meg selv eller andre for å bevise for deg at det ikke er unormalt med drakampglade hunder - forøvrig har ikke jeg fysikk til å ha drakamp med en 28 kilos belger på ryggen min heller.

Ta nå til deg det positive som er at DIN hund tydeligvis har lekelyst. At det finnes flere som henne kan du vel umulig ta deg nær av?? :)

Hehe jeg skulle nok kunnet heise min opp sånn mens han henger i en leke ja (og jeg ser egentlig ikke på han som fryktelig heftig), men det gjør det jo ikke noe mindre bra at Tulla gjør det! Poenget må jo være at du faktisk har en springer med så bra kamp i at du kan bruke det som en skikkelig forsterker!

My point exactly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg skulle nok kunnet heise min opp sånn mens han henger i en leke ja (og jeg ser egentlig ikke på han som fryktelig heftig), men det gjør det jo ikke noe mindre bra at Tulla gjør det! Poenget må jo være at du faktisk har en springer med så bra kamp i at du kan bruke det som en skikkelig forsterker!

Har du video av det? :)

Men altså: det å heise opp en hund under drakamp ser ikke jeg heller på som spesielt heftig nei. Det er eventuelt måten hunden takler dette på: syns den det er gøy, fortsetter den å kampe? Å slenge rundt eller heise opp en hund under drakamp ser jeg på som et minimumskrav for å i det hele tatt kunne bruke drakamp som belønning. Går ikke det an, henger ikke hunden godt nok og syns antageligvis ikke det er spesielt morsomt heller.

*sukk*

Jeg har på ingen måte behov for å begynne å filme meg selv eller andre for å bevise for deg at det ikke er unormalt med drakampglade hunder - forøvrig har ikke jeg fysikk til å ha drakamp med en 28 kilos belger på ryggen min heller.

Ta nå til deg det positive som er at DIN hund tydeligvis har lekelyst. At det finnes flere som henne kan du vel umulig ta deg nær av?? :)

My point exactly.

Jeg tar meg ikke nær av det, jeg har bare ikke sett det før, og derfor tviler jeg fordi jeg jo ikke vet bedre..! :) Alle filmene jeg har sett av drakamp, har foregått på bakken, eventuelt ispedd at hunden flyr litt i luften eller henger og dingler. (Overskriften på tråden er forresten spøk, jeg er fullstendig klar over at springer og malle har litt forskjellig bruksområde, og jeg er også inneforstått med at andre hunder/raser kan ha heftig drakamp. ;) ) For å si det sånn da: terrier'n kamper IKKE like mye. Joda, hun kan henge i luften og jeg kan slenge henne rundt, men hun kommer ikke til å ta spenntak på lårene mine dersom situasjonen oppstod. Men hun liker jo drakamp likevel, og hun henger godt, og det er en fin belønning for henne. Hun er også enklere å få med på drakamp med flere ting enn Tulla, hun byr gjerne opp til drakamp selv også temmelig ofte, men neimen om hun kjemper like mye for leken som Tulla gjør!

Jeg er veldig fornøyd med hvordan min hund liker å ha drakamp, men du skal få slippe å filme, jeg vet inderlig godt at 20kg er tungt nok det! :)

Edit: Jeg så gjennom videoene igjen nå og prøvde å tenke med "blanke ark og nye øyne", og det er faktisk ikke lett å se hva hun gjør nøyaktig (man kan ikke se hun tar spenntak og skyver ifra), og man kan heller ikke se det med mindre man vet det - det ser jo mest ut som helt vanlig drakamp. Jeg skjønner at dere ikke syns det var spesielt imponerende ut. :P Sorry, skal slutte å mase før jeg evt har fått tatt nye videoer (må bare sy anden først! :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til at det nok ligger litt lenger "bak" i genene å leke, så er det også få eiere som leker opp hundene sine. Jeg begynte alt for seint med Tulla, og innså dessverre ikke verdien av lek før valpen var blitt voksen. Den feilen gjør jeg ikke igjen, spesielt ikke med en "sånn" rase.

Hvordan ville du lekt opp en (spaniel) valp nå da (?)

Jeg leker endel drakamp med Ellie, men jeg aner ikke hva som er riktig å gjøre.

Feks når jeg skal slippe og la henne vinne, om jeg skal dra så hardt at hun blir hengende etter som en filledukke, om det er bra at hun ikke lager lyd eller om det bør oppmuntres til o.l

Kanskje jeg burde starte egen tråd om det var for OT.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt inspirert av denne tråden fikk Falco lurt meg med på drakamp i sted... Han hang skikkelig! Jeg prøvde å "ta en Huldra" og løfte han opp på ryggen, men... ehm... han veier noenåtredve kg nå så jeg innså at her trengs det noen turer i treningsstudio til før jeg greier dette! :) Usikker på om han hadde hengt såpass, men han hang i lufta iallefall så lenge jeg greide å løfte han! *puh* :) Prøvde å få sambo til å filme han, men tror ikke det ble så vellykket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Hvordan ville du lekt opp en (spaniel) valp nå da (?)

Jeg leker endel drakamp med Ellie, men jeg aner ikke hva som er riktig å gjøre.

Feks når jeg skal slippe og la henne vinne, om jeg skal dra så hardt at hun blir hengende etter som en filledukke, om det er bra at hun ikke lager lyd eller om det bør oppmuntres til o.l

Kanskje jeg burde starte egen tråd om det var for OT.. ?

Nå var det ikke meg du spurte (og jeg har ikke spesielt kjennskap til spaniel), men jeg tenker at hovedpoenget må være å gjøre det valpen/hunden syns er gøy. Og avslutt leken mens den fortsatt syns det er dødskult og vil ha mer. Før den blir sliten og går lei. Korte økter, og heller flere. Og varier hvordan du leker med valpen og hvilke leker/gjenstander du bruker. Jeg syns det er greit å slippe og la valpen vinne i det valpen tar i og drar bakover. Den vinner alltid når den tar i litt mer enn gjennomsnittet. Nei, valpen skal ikke henge etter som en filledukke mens du røsker og drar til alle kanter :) For harde røsk er, for det første sikkert ikke spesielt moro for en liten krabat, og for det andre kan det faktisk være skadelig. La valpen gjøre mesteparten av drainga mens du beveger den forholdsvis rolig mens valpen henger på (litt kjappere jakter etter filla hvis den slipper kan være med på å øke interessen). Om den lager lyd eller ikke har egentlig ingenting og si, men jeg har inntrykk av at de fleste hunder lager litt lyd hvis de er skikkelig gira i drakampen. Egentlig er det bare å gjøre det valpen syns er gøy. Og det er du som kjenner valpen og ser hva som er moro, hva som er kjedelig og hva som kanskje blir litt for mye/voldsomt for den. Og hold leken ved like etterhvert som den blir voksen. Det er kanskje spesielt viktig med raser som ikke er kjent for å være så voldsomt lekne som voksne (enten det er snakk om jakt- eller kampleker). Lek og ha det moro!

Det kan også være greit at den ganske tidlig lærer å konsentrere seg mellom lekinga. Poenget er (?) jo å få en skikkelig bra forsterkning i treninga, og da er det å jobbe for leka en viktig del av læringa. Har valpen begynt å lære sitt, så si sitt, bra og ta en kort lekeøkt. Husk at du antagelig ikke kan ta like mange repetisjoner når du bruker lek som godbit fordi valpen blir fortere sliten. Å lære å slippe leka på kommando er selvfølgelig også noe som må trenes på fra den er liten.

Sorry, dagens dose OT fra meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Therese :P

Super forklaring med tips jeg skal bruke.

Ja poenget er å kunne bruke lek som forsterkning, og jeg har allerede begynt å belønne sitt og dekk med det av og til. Funker veldig bra :P

Ber om unnskldning for OT' en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Therese :P

Super forklaring med tips jeg skal bruke.

Ja poenget er å kunne bruke lek som forsterkning, og jeg har allerede begynt å belønne sitt og dekk med det av og til. Funker veldig bra :P

Ber om unnskldning for OT' en!

Therese kom med gode tips. :P Det var jo ikke sånn at jeg ikke lekte med Tulla, jeg hadde nok bare dårlig fokus på å vedlikeholde det hele tiden, og å lære henne å leke på mange nye steder og med mange ting, og på mange måter. Det har jeg fokusert mer på med Aynï, og hun er virkelig en "leker"! :P Lek jevnt og trutt, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Therese kom med gode tips. :P Det var jo ikke sånn at jeg ikke lekte med Tulla, jeg hadde nok bare dårlig fokus på å vedlikeholde det hele tiden, og å lære henne å leke på mange nye steder og med mange ting, og på mange måter. Det har jeg fokusert mer på med Aynï, og hun er virkelig en "leker"! :P Lek jevnt og trutt, med andre ord.

Ja, det er vel gjerne det man glemmer med første hunden. *Stiller seg i rekken*. De fleste valper syns jo det er moro å leke, men det må på en måte holdes ved like når de blir voksne og videreutvikles. Også er det jo moro å leke da :P Første hunden var nok jeg litt for opptatt av å dempe en stor vilter unghund, og det klarte jeg alt for godt. Dette gjelder vel spesielt for raser som ofte ikke har så mye lek i seg, men jeg har også vært mye mer bevist på å leke med han nye karen min. Også som du sier, å leke med mange forskjellige leker på forskjellige steder. Leken må jo kunne være en superforsterkning selv med spennende forstyrrelser rundt. Hvordan kan man forvente at hunden skal klare å fokusere på øvelsen med forstyrrelser hvis den ikke kan ta i mot belønninga med forstyrrelser?

Hihi fortsatte vist med OT-snakket jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel gjerne det man glemmer med første hunden. *Stiller seg i rekken*. De fleste valper syns jo det er moro å leke, men det må på en måte holdes ved like når de blir voksne og videreutvikles. Også er det jo moro å leke da :P Første hunden var nok jeg litt for opptatt av å dempe en stor vilter unghund, og det klarte jeg alt for godt. Dette gjelder vel spesielt for raser som ofte ikke har så mye lek i seg, men jeg har også vært mye mer bevist på å leke med han nye karen min. Også som du sier, å leke med mange forskjellige leker på forskjellige steder. Leken må jo kunne være en superforsterkning selv med spennende forstyrrelser rundt. Hvordan kan man forvente at hunden skal klare å fokusere på øvelsen med forstyrrelser hvis den ikke kan ta i mot belønninga med forstyrrelser?

Hihi fortsatte vist med OT-snakket jeg.

Du har så rett, så rett! Men om det ikke gjelder første hunden, så gjelder det i alle fall når man plutselig får øynene opp for en eller annen ting man vil trene på, og hvor man trenger en superforsterkning! Hadde man vært fornøyd med vanlige, lydige, rolige familiehunder i all evighet, hadde man vel neppe trengt å holde leken ved like eller å leke de opp. Det er viktigst når man plutselig "vil noe" med hunden. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være greit at den ganske tidlig lærer å konsentrere seg mellom lekinga. Poenget er (?) jo å få en skikkelig bra forsterkning i treninga, og da er det å jobbe for leka en viktig del av læringa. Har valpen begynt å lære sitt, så si sitt, bra og ta en kort lekeøkt. Husk at du antagelig ikke kan ta like mange repetisjoner når du bruker lek som godbit fordi valpen blir fortere sliten. Å lære å slippe leka på kommando er selvfølgelig også noe som må trenes på fra den er liten.

Sorry, dagens dose OT fra meg...

Siden dere fortsetter OT en så kom jeg på en ting til :P

Ang. når man bruker det i trening og valpen har fått belønningen sin, hvordan er det best å gjøre det for å få gjenstanden tilbake fra valpen, så man kan fortsette å trene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...