Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem trenger en malle?


Huldra

Recommended Posts

Siden dere fortsetter OT en så kom jeg på en ting til :)

Ang. når man bruker det i trening og valpen har fått belønningen sin, hvordan er det best å gjøre det for å få gjenstanden tilbake fra valpen, så man kan fortsette å trene ?

Det kommer an på; man kan bytte med godbit, man kan få hunden til å slippe ved å ta tak rundt munnen/snuten (altså ta fra hunden leken uten å bytte), man kan vente til hunden selv slipper (for deretter å belønne dette med å fortsette å leke), eller man kan rett og slett bare fjerne leken når hunden glipper taket.

Med Aynï har jeg en relativt grei takk-kommando, med Tulla bytter jeg med godbit på noen leker, mens på denne på videoen, så kjemper jeg bare for harde livet for å få henne til å slippe, og så snart hun slipper er den borte. Det virker som hun blir mest tent av sistnevnte - her gjelder det å henge så godt at man ikke mister leken, virker det som om hun tenker. Bytter jeg med godbit er det fort gjort at hun heller slår over på godbiter og ikke vil leke mer etterpå. Når jeg leker med ball, har jeg to baller jeg bytter på å kaste, og noen ganger kaster jeg en ny ball når hun kommer til meg med den første, andre ganger får hun en godbit, og andre ganger igjen får hun ingenting. Dette trigger litt forskjellige ting hos forskjellige hunder, og noen hunder fungerer bedre på ene eller andre måten. Men det å bryte opp kjeften til hunden vil jeg ikke anbefale uansett egentlig. Det blir straff for at hunden er flink å holde leken, mens når jeg river den bort hvis Tulla mister taket, så er det straff for å ikke holde godt nok. Hvis man skal analysere det på den måten da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...