Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge gir du valpefôr?

Midas

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har gitt Dina valpefór frem til nå. Nå har jeg gått over til V&H igjen, og denne gangen ble det kjøpt nr.33.

Jeg vil helst gi henne valpefóret, men de hadde ikke det denne gangen. Hun er 9 mnd. Hun skal egentlig få valpefór til hun er ett år.

Hvor lenge gir dere hunden valpefór, og hva fórer dere med? Det kommer jo veldig an på hvilken rase man har og. Storvokste hunderaser skal jo ha valpefór lenger. Så lurer jeg på, kan man gi en grand danois valpefóret til v&h, som er det samme som man gir en papillon valp? Vil den da få dekt sitt behov, og vokse i riktig hurtighet?

Skrevet

Scilos fikk unghundfôr til han var halvannet. Valpefôr fikk han aldri, da han spiste andres søppel i valpeperioden.

Skrevet

Jatzy blir 1 år om 11 dager. Hun får fremdeles valpefor, menover på når sekken begynner å bli tom skal hun få gå over på voksen fòret. Jeg har valgt å følge produsentens anbefalinger. Jatzy spiser Royal Canin for Medium valper.

Skrevet

Jeg sluttet med valpefôr på Aynï da hun var ca 10 mnd hvis jeg husker rett. Grunnen til at jeg sluttet var en kombinasjon av at hun ikke vokste så mye mer, hun begynte å bli lei smaken og ville heller spise Tullas mat, og at det var litt tungvindt å reise langt for å få tak i V&H valp, og å gi to hunder forskjellig fôr. Hun har i perioder fått voksenfôr, og det tror jeg har ca null å si for små hunder, når de fôres på V&H. Aynï har alltid gått på V&H, og hos oppdretter fikk hun både valpe- og voksenfôr.

Tulla sluttet med valpefôr da hun var 5-6 mnd, og gikk over på voksenfôr da, deretter over på unghundfôr en periode, for så å gå over på V&H 33. Jeg tror ikke det heller hadde så mye å si. Tulla fikk Hills og Olivers før V&H.

Casper fikk valpefôr til han var ett år- halvannet. Han var en mellomstor blanding på ca 23 kg. Casper fikk Friskies.

Edit: glemte å si hvilke fôr de gikk på.

Skrevet
Jeg har gitt Dina valpefór frem til nå. Nå har jeg gått over til V&H igjen, og denne gangen ble det kjøpt nr.33.

Jeg vil helst gi henne valpefóret, men de hadde ikke det denne gangen. Hun er 9 mnd. Hun skal egentlig få valpefór til hun er ett år.

Hvor lenge gir dere hunden valpefór, og hva fórer dere med? Det kommer jo veldig an på hvilken rase man har og. Storvokste hunderaser skal jo ha valpefór lenger. Så lurer jeg på, kan man gi en grand danois valpefóret til v&h, som er det samme som man gir en papillon valp? Vil den da få dekt sitt behov, og vokse i riktig hurtighet?

Jepp, det kan man. Valpis vokser og trives kjempegodt på V&H. Har ikke hatt problem med voksesmerter eller for hurtig høydevekst, hun har derimot tidlig fått bredde/masse i forhold til sine kullsøstre. Enn så lenge har hun bare fått valpefôret, men får også annen rå kjøtt/fisk som variasjon. Kommer nok til å bruke nr 25 som basisfôr når hun er voksen.

Skrevet

Gir valpefor enda, siden hun fremdeles har mye igjen i kroppen sin, og er tynn. Vi har slitt mye med voksesmerter - men det fikk hun mens hun fremdeles gikk på tørrforet som oppdretter anbefalte. Kommer til å la henne gå på valpeforet en stund til, og så begynne å blande ut med nr 25 eller 33 - alt etter hva hun foretrekker.

Edit:Alder ja - hun nærmer seg 10 mnd med stormskritt.

Skrevet

Salza fikk valpefor til hun var en fjorten/femten måneder. Det var da sekken var tom.. Jeg ville heller la henne gå på valpefor litt "for lenge" enn litt for kort.

Skrevet

King gikk på valpefor til han var rundt året, men skulle nok gått over til voksenfor før den tid...(Vi har vært gjennom endel forbytter, et par når han var valp blandt annet, så formerke har variert)

Koda var ikke så gammel derimot, 6mnd kanskje? Rundt der et sted.. Han var sluttet å vokse noe særlig og begynt å legge seg ut(Altså bli tykk) på rimelig små mengder for, så da gikk vi over til voksenfor..(Han får specific)

Jeg ser det ann jeg, altså, når hunden er over det meste av voksing så ser jeg ingen grunn til å fortsette på valpefor, og for min rase(Etter min erfaring hvertfall) er dette rundt 6-7mnd alder..

Skrevet

Tessa fikk valpefór til hun var rundt 10 måneder gammel (Medium junior, Royal Canin). Vita blir straks 10 måneder, og får fortsatt valpefór, men vi begynner nok å gå gradvis over til voksenfór nå. Siste valpesekken nærmer seg slutten og hun vokser ikke så mye mere lenger. Kommer nok til å blande litt valpe og voksenfór før jeg bytter helt.

Skrevet

Hmm har selv vourdert hvor lenge jeg skal ha gullet på valpefor, skla sies at hun bare er 8 mnd så er litt frem i tid. På forsekken står det foringstabell opp til 12 mnd. Skal de virkelig gå på valpefor SÅ lenge?

Skrevet

Rottisembla, er ganske stort slingringsmonn på de sekkene, at de overlapper hverandre, puppy kan gies til 12 mnd, men junior kan brukes fra 6 mnd ril fks. 15 mnd, men voksen fra 12 mnd osv. Hvis du skjønte hva jeg mente :)

Vet ikke hva du forer på jeg, men står det puppy på sekken, og hunden din er såppas gammel, er det sikkert best å gå over til junior-for. (Er det royal canin?)

Skrevet

Takk for svar. Dina er jo Fox Terrier og veier nå i underkant av 7kg, og er ca 38cm høy. Hun vokser nok ikke mer i høyde nå tror jeg, men håper jo hun legger seg ut og blir litt kraftigere. Jeg kan vel trygt fóre med v&h 33 nå da, uten å være bekymret for at hun får for lite ift voksing.

Skrevet

Vi veksler mellom Pro Plan valp laks og ris, og Pro Plan performance, rett og slett fordi de er ganske like i innhold. Hundene får valpefor til de er 12 mnd, etter det veksler vi på de to typene :)

Skrevet
Takk for svar. Dina er jo Fox Terrier og veier nå i underkant av 7kg, og er ca 38cm høy. Hun vokser nok ikke mer i høyde nå tror jeg, men håper jo hun legger seg ut og blir litt kraftigere. Jeg kan vel trygt fóre med v&h 33 nå da, uten å være bekymret for at hun får for lite ift voksing.

Ganske lik størrelse som min Norfolk når det gjelder vekt da.. Han skal veie 7-8 kg når man er ferdigvokst :) Han er akkurat 9 mnd og får fortsatt valpefôr, Eukanuba Puppy og Junior. Rådet jeg fikk fra oppdretter var å gå over til voksenfôr når han er ca. 11 mnd. Jeg følger nok det rådet sånn ca. avhengig av når fôrsekken får tom :D

Skrevet

Jeg har begynt å gi Bonnie voksenfor (tørrfor) nå, ved 11 mnd. alder.

Hun får V&H i tillegg og det har alltid vært voksenfor.

Hadde hele fryseren full etter Bessie døde og regnet med det gikk bra.

Skrevet

Ja, hvis hun hadde fått tørrfór som hun tidligere har fått eukanuba, så ville hun nok fått det lengre, men når får hun kun v&h. Ser for meg at det blir litt annerledes da.

Skrevet

Vision gikk på valpefor til ho var 6 mnd, då gikk ho over på juniorfor. Ho begynte på voksenfor i går, er nå 10 mnd. Eg kombinerer V&H og tørrfor til henne. Bruker Happy Dog tørrfor.

Skrevet

X'en går på V&H og tørrfôr, og får valpevarianten av begge deler - etter anbefaling fra både oppdretter og fôrprodusenten. Hun er 18 måneder. Det tenker jeg vi gjør til hun er to år, for hun er ikke ferdig med utviklingen sin, og jeg stoler på de som har erfaring med fôret jeg bruker.

Heller for lenge enn for kort tid, med dyr som skal utvikle seg, og vekta justerer en jo uansett underveis.

Skrevet

Fôrer Yakita på Royal Canin Giant Babydog, den nr. 30 :) etter anbefaling fra oppdretter. Dette skal jeg fôre med fram til ho er blitt 7-9mnd :yes:

Fungerer fint og lillemor er frisk og sunn, med en gjevn vekst på ca 1kg i uka :)

Skrevet

Vi har nettopp gått fra babydog til junior, til royal canin rottweiler, Nokas er nå 4 mnd og ca 20-25kg, er ikke helt sikker på vekten, men for over en måned siden veide han 13kg.

Skrevet

Roya gikk på ProPlan puppy laks&ris fram til hun var nesten 12 mnd, etter hva som sto på , så gikk vi over på ProPlan adult laks&ris. Har vokst godt på det, ikke lagt merke til noe voksesmerter, holdt vekta fint, selv om hun var litt rund en periode hun fikk litt mye fôr, men det er jo bare å korrigere.

Kee-Kee får nå ProPlan puppy laks&ris, og kommer til å gå over på ProPlan adult laks&ris når hun blir gammel nok til det, det får jeg bare se an når hun er utvokst og slikt, da trenger hun jo ikke valpefôret. Men hun er svært interessert i Roya sin mat, alle andres er jo mye bedre enn ens eget, tenker jeg. :yes:

Skrevet
Fôrer Yakita på Royal Canin Giant Babydog, den nr. 30 :) etter anbefaling fra oppdretter. Dette skal jeg fôre med fram til ho er blitt 7-9mnd :yes:

Fungerer fint og lillemor er frisk og sunn, med en gjevn vekst på ca 1kg i uka :)

jeg ville ikke brukt babydog lenger enn til 4 mnd, den er proppfull av fett og proteiner. Du vil få en altfor kraftig høydevekst. Bytt heller til puppy Giant, og så junior Giant rundt 8-10 mnd. (bruker RC selv til frokost)

Skrevet

Her gikk vi bort fra valpefor da han var ca 3 mnd mener jeg å huske.

Gikk da over til Pro Plan kylling og ris.

Senere byttet vi til Hills Lam og ris, for så igjen å bytte i januar til Vom og Hundemat (bruker fortsatt Hills i tillegg..)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...