Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge gir du valpefôr?

Midas

Recommended Posts

Jeg har gitt Dina valpefór frem til nå. Nå har jeg gått over til V&H igjen, og denne gangen ble det kjøpt nr.33.

Jeg vil helst gi henne valpefóret, men de hadde ikke det denne gangen. Hun er 9 mnd. Hun skal egentlig få valpefór til hun er ett år.

Hvor lenge gir dere hunden valpefór, og hva fórer dere med? Det kommer jo veldig an på hvilken rase man har og. Storvokste hunderaser skal jo ha valpefór lenger. Så lurer jeg på, kan man gi en grand danois valpefóret til v&h, som er det samme som man gir en papillon valp? Vil den da få dekt sitt behov, og vokse i riktig hurtighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet med valpefôr på Aynï da hun var ca 10 mnd hvis jeg husker rett. Grunnen til at jeg sluttet var en kombinasjon av at hun ikke vokste så mye mer, hun begynte å bli lei smaken og ville heller spise Tullas mat, og at det var litt tungvindt å reise langt for å få tak i V&H valp, og å gi to hunder forskjellig fôr. Hun har i perioder fått voksenfôr, og det tror jeg har ca null å si for små hunder, når de fôres på V&H. Aynï har alltid gått på V&H, og hos oppdretter fikk hun både valpe- og voksenfôr.

Tulla sluttet med valpefôr da hun var 5-6 mnd, og gikk over på voksenfôr da, deretter over på unghundfôr en periode, for så å gå over på V&H 33. Jeg tror ikke det heller hadde så mye å si. Tulla fikk Hills og Olivers før V&H.

Casper fikk valpefôr til han var ett år- halvannet. Han var en mellomstor blanding på ca 23 kg. Casper fikk Friskies.

Edit: glemte å si hvilke fôr de gikk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt Dina valpefór frem til nå. Nå har jeg gått over til V&H igjen, og denne gangen ble det kjøpt nr.33.

Jeg vil helst gi henne valpefóret, men de hadde ikke det denne gangen. Hun er 9 mnd. Hun skal egentlig få valpefór til hun er ett år.

Hvor lenge gir dere hunden valpefór, og hva fórer dere med? Det kommer jo veldig an på hvilken rase man har og. Storvokste hunderaser skal jo ha valpefór lenger. Så lurer jeg på, kan man gi en grand danois valpefóret til v&h, som er det samme som man gir en papillon valp? Vil den da få dekt sitt behov, og vokse i riktig hurtighet?

Jepp, det kan man. Valpis vokser og trives kjempegodt på V&H. Har ikke hatt problem med voksesmerter eller for hurtig høydevekst, hun har derimot tidlig fått bredde/masse i forhold til sine kullsøstre. Enn så lenge har hun bare fått valpefôret, men får også annen rå kjøtt/fisk som variasjon. Kommer nok til å bruke nr 25 som basisfôr når hun er voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir valpefor enda, siden hun fremdeles har mye igjen i kroppen sin, og er tynn. Vi har slitt mye med voksesmerter - men det fikk hun mens hun fremdeles gikk på tørrforet som oppdretter anbefalte. Kommer til å la henne gå på valpeforet en stund til, og så begynne å blande ut med nr 25 eller 33 - alt etter hva hun foretrekker.

Edit:Alder ja - hun nærmer seg 10 mnd med stormskritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

King gikk på valpefor til han var rundt året, men skulle nok gått over til voksenfor før den tid...(Vi har vært gjennom endel forbytter, et par når han var valp blandt annet, så formerke har variert)

Koda var ikke så gammel derimot, 6mnd kanskje? Rundt der et sted.. Han var sluttet å vokse noe særlig og begynt å legge seg ut(Altså bli tykk) på rimelig små mengder for, så da gikk vi over til voksenfor..(Han får specific)

Jeg ser det ann jeg, altså, når hunden er over det meste av voksing så ser jeg ingen grunn til å fortsette på valpefor, og for min rase(Etter min erfaring hvertfall) er dette rundt 6-7mnd alder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessa fikk valpefór til hun var rundt 10 måneder gammel (Medium junior, Royal Canin). Vita blir straks 10 måneder, og får fortsatt valpefór, men vi begynner nok å gå gradvis over til voksenfór nå. Siste valpesekken nærmer seg slutten og hun vokser ikke så mye mere lenger. Kommer nok til å blande litt valpe og voksenfór før jeg bytter helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottisembla, er ganske stort slingringsmonn på de sekkene, at de overlapper hverandre, puppy kan gies til 12 mnd, men junior kan brukes fra 6 mnd ril fks. 15 mnd, men voksen fra 12 mnd osv. Hvis du skjønte hva jeg mente :)

Vet ikke hva du forer på jeg, men står det puppy på sekken, og hunden din er såppas gammel, er det sikkert best å gå over til junior-for. (Er det royal canin?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Dina er jo Fox Terrier og veier nå i underkant av 7kg, og er ca 38cm høy. Hun vokser nok ikke mer i høyde nå tror jeg, men håper jo hun legger seg ut og blir litt kraftigere. Jeg kan vel trygt fóre med v&h 33 nå da, uten å være bekymret for at hun får for lite ift voksing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Dina er jo Fox Terrier og veier nå i underkant av 7kg, og er ca 38cm høy. Hun vokser nok ikke mer i høyde nå tror jeg, men håper jo hun legger seg ut og blir litt kraftigere. Jeg kan vel trygt fóre med v&h 33 nå da, uten å være bekymret for at hun får for lite ift voksing.

Ganske lik størrelse som min Norfolk når det gjelder vekt da.. Han skal veie 7-8 kg når man er ferdigvokst :) Han er akkurat 9 mnd og får fortsatt valpefôr, Eukanuba Puppy og Junior. Rådet jeg fikk fra oppdretter var å gå over til voksenfôr når han er ca. 11 mnd. Jeg følger nok det rådet sånn ca. avhengig av når fôrsekken får tom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X'en går på V&H og tørrfôr, og får valpevarianten av begge deler - etter anbefaling fra både oppdretter og fôrprodusenten. Hun er 18 måneder. Det tenker jeg vi gjør til hun er to år, for hun er ikke ferdig med utviklingen sin, og jeg stoler på de som har erfaring med fôret jeg bruker.

Heller for lenge enn for kort tid, med dyr som skal utvikle seg, og vekta justerer en jo uansett underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôrer Yakita på Royal Canin Giant Babydog, den nr. 30 :) etter anbefaling fra oppdretter. Dette skal jeg fôre med fram til ho er blitt 7-9mnd :yes:

Fungerer fint og lillemor er frisk og sunn, med en gjevn vekst på ca 1kg i uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roya gikk på ProPlan puppy laks&ris fram til hun var nesten 12 mnd, etter hva som sto på , så gikk vi over på ProPlan adult laks&ris. Har vokst godt på det, ikke lagt merke til noe voksesmerter, holdt vekta fint, selv om hun var litt rund en periode hun fikk litt mye fôr, men det er jo bare å korrigere.

Kee-Kee får nå ProPlan puppy laks&ris, og kommer til å gå over på ProPlan adult laks&ris når hun blir gammel nok til det, det får jeg bare se an når hun er utvokst og slikt, da trenger hun jo ikke valpefôret. Men hun er svært interessert i Roya sin mat, alle andres er jo mye bedre enn ens eget, tenker jeg. :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôrer Yakita på Royal Canin Giant Babydog, den nr. 30 :) etter anbefaling fra oppdretter. Dette skal jeg fôre med fram til ho er blitt 7-9mnd :yes:

Fungerer fint og lillemor er frisk og sunn, med en gjevn vekst på ca 1kg i uka :)

jeg ville ikke brukt babydog lenger enn til 4 mnd, den er proppfull av fett og proteiner. Du vil få en altfor kraftig høydevekst. Bytt heller til puppy Giant, og så junior Giant rundt 8-10 mnd. (bruker RC selv til frokost)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk vi bort fra valpefor da han var ca 3 mnd mener jeg å huske.

Gikk da over til Pro Plan kylling og ris.

Senere byttet vi til Hills Lam og ris, for så igjen å bytte i januar til Vom og Hundemat (bruker fortsatt Hills i tillegg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...