Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge gir du valpefôr?

Midas

Recommended Posts

Skrevet
jeg ville ikke brukt babydog lenger enn til 4 mnd, den er proppfull av fett og proteiner. Du vil få en altfor kraftig høydevekst. Bytt heller til puppy Giant, og så junior Giant rundt 8-10 mnd. (bruker RC selv til frokost)

Du snakker om Rc nå ja? For det finnes vel ikke både Babydog og Puppy? Puppy er jo babydog på RC-språk. (Eller tar jeg helt feil nå? Jeg spurte iallefall på dyreklinikken hva som kom etter babydog, da han var 6.mnd, og det var junior)

Skrevet
Du snakker om Rc nå ja? For det finnes vel ikke både Babydog og Puppy? Puppy er jo babydog på RC-språk. (Eller tar jeg helt feil nå? Jeg spurte iallefall på dyreklinikken hva som kom etter babydog, da han var 6.mnd, og det var junior)

RC gigant har babydog, puppy, junior og adult + rasefôr GD. Hva RC ellers har, vet jeg ikke..

Skrevet
RC gigant har babydog, puppy, junior og adult + rasefôr GD. Hva RC ellers har, vet jeg ikke..

Aha, da er jeg med. Jeg foret jo på Maxi, og da var det ikke noe mellom babydog og junior. :yes: Men gigantrasene trenger jo sikkert mellomtrinnet, noe maxi tydeligvis ikke gjør.

Maxi har Babydog, junior, adult, senior. Men ikke noe rasespesifikt for dalmis enda.

Skrevet
Gir valpefor enda, siden hun fremdeles har mye igjen i kroppen sin, og er tynn. Vi har slitt mye med voksesmerter - men det fikk hun mens hun fremdeles gikk på tørrforet som oppdretter anbefalte. Kommer til å la henne gå på valpeforet en stund til, og så begynne å blande ut med nr 25 eller 33 - alt etter hva hun foretrekker.

Edit:Alder ja - hun nærmer seg 10 mnd med stormskritt.

Litt OT, men hvordan merker en at en hund har voksesmerter? Dette var litt nytt for meg nemlig.

Skrevet
Litt OT, men hvordan merker en at en hund har voksesmerter? Dette var litt nytt for meg nemlig.

De jeg kjenner som har hatt det eller hatt mistanke om det, har merket det på halting. Og da gjerne halting som kommer og går, som også kan forflytte seg til et nytt bein. Det er ikke noe systematikk i haltingen - den kan fint løpe og leke, også plutselig halter den. Også kan det gå over. Men den kan også halte i lang tid, uten at en finner noe logisk som forklarer (hunden reagerer ikke på tøying, ikke noe under poten, osv).

Voksesmerter er betennelse som går i bølger, for å si det litt populistisk og unøyaktig.

Skrevet

Har diagnosen Enostrose på Kahlo. Som er betennelsestilstander i de lange rørknoklene i beina, populært kaldt voksesmerter. På Kahlo så har det vist seg med halting og ugjevn gange til og fra, fra hun var 3 mnd gammel (det er ikke vanlig at de begynner så tidlig) det kommer og går, går gjerne på rundgang rundt beina. Ofte også veldig berøringsfølsome på beina. Starter gjerne på ett bein og flytter seg rundt. På Kahlo så merkes det med halting og avlastingsgange, og eventuelt endret normalatferd om hun har vondt i mer enn ett bein om gangen. Samt at hun i perioder er veldig redd for frembeina sine.

Edit: Broren har samme diagnose og viser seg stort sett likt på han.

Skrevet

Denne gangen gikk valpen på valpefôret til hun var ca ti måneder. Grunnen til at vi byttet til voksenfôr da var pga hun var drittlei av valpefôret og trengte et høyenergifôr for å komme litt opp i vekt.

Skrevet
jeg ville ikke brukt babydog lenger enn til 4 mnd, den er proppfull av fett og proteiner. Du vil få en altfor kraftig høydevekst. Bytt heller til puppy Giant, og så junior Giant rundt 8-10 mnd. (bruker RC selv til frokost)

følger opplegget til oppdretter jeg da de har 30 års erfaring:) og alderen på deres GD er over gjennomsnittet:)

Skrevet
følger opplegget til oppdretter jeg da de har 30 års erfaring:) og alderen på deres GD er over gjennomsnittet:)

Ikke for å disse oppdretteren din for de er dyktige uten tvil, og har mange flotte hunder, men akkurat når det gjelder fett/protein % ville jeg vært forsiktig. Det er mange oppdrettere i både Norge og Sverige som IKKE anbefaler valpefôr i det hele tatt, faktisk blir det frarådet av begge lands raseklubber.

Og jeg kan bare se at de oppgir alder på to avdøde og en levende veteran (8+8+9), og i løpet av 30 år har nok andre oppdrettere oppnådd den alderen på sine hunder også. Marius oppi høgget er 8..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...