Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte bader/dusjer du din hund?


ida

Recommended Posts

Blir litt glad når jeg ser at det ikke bare er meg som ikke klarer det når man får møkk-/fettbelegg på fingrene etter man har klappet en bikkje ordentlig. Så her blir det dusjet etter behov. Begynner det å lukte bikkje så er det rett i dusjen med shampo. Har vi hvert på tur og det er sølete ute så pleier jeg å tørke av med håndkle, men det er liksom litt enklere å gjøre på Bocca.

Men dusjer sjeldnere enn 1 gang i mnd faktisk. Oftere på sommeren enn om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

En uke+ før utstilling siden han leker jevnlig med spesielt en Border terrier i nabolaget, og han er veeeldig flink til å rulle seg over på rygg og gnukke seg godt nedi jord, grus etc. med deilig nedslevet pels. Ellers spyler jeg ham uten shampoo når han er passe skitten (gjerne fra leking), og vasker avogtil frambeina med shampoo siden han ikke har helt teken på tissing hele tiden.. Ikke så deilig med dryppende våte frambein pga dårlig sikting *kremt* Dog holder han ikke lenger på å tippe over ende fordi han løfter bakbeinet for høyt, så det er jo fremskritt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schaferen:Shampovasket en gang på 2 år,blir rein av seg selv på mystisk vis,lukter alltid frisk ute luft. Berneren blir badet før utstilling,ellers bare for å få fart på røytinga,har aldri hatt noe vond lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fettlaget i pelsen, hvor viktig er det?

Jeg liker ikke det fettlaget i pelsen, men Simba liker ikke å bade, så vi utsetter det alltid i det lengste. Bada han inne for første gang på 3 år i forige uke, så ellers har vi badet 2 ganger i året ca, tidlig høst og vår, så snart det har vært varmt nok. Men nå når vi bor nordpå så er det jo bare 2 mnd kanskje det er varmt nok, så da blir det inne bading, for ett arbeid det er å vaske rent badet etterpå da :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bc: Hver gang hun har rullet seg i noe ekkel dritt (ja, vi snakker avføring av ymse arter)

Sånn er det med labbisen her i huset også, hun har noen særdeles ekle fritidsinteresser... :)

Pyrren bades skjelden, en gang i blandt når han har diareè men ellers skjelden.

Begge to spyles jevnlig, kun med vann, etter turer i gjørmen eller trening i ridehall eller våt sand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Blir litt glad når jeg ser at det ikke bare er meg som ikke klarer det når man får møkk-/fettbelegg på fingrene etter man har klappet en bikkje ordentlig. Så her blir det dusjet etter behov. Begynner det å lukte bikkje så er det rett i dusjen med shampo. Har vi hvert på tur og det er sølete ute så pleier jeg å tørke av med håndkle, men det er liksom litt enklere å gjøre på Bocca.

Men dusjer sjeldnere enn 1 gang i mnd faktisk. Oftere på sommeren enn om vinteren.

Det er derfor jeg bruker blåsa. Den "tar" slikt og hundene elsker det. Samt at all lort (og endel fett) blåses ut av pelsen. Nå skal det sies at det er skjeldent at de har noe spesielt med fettlag i selve pelsen. Bruker 1 - 1,5 time tilsammen på 3 hunder, og da blåses de ca hver 2-4 uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd!

Roya er vasket med shampo 1 gang etter jeg fikk henne, da var hun gjennomtrukket av gjørme, det regna ute og hun og Siggi hadde gravd på jordet + rulla seg i det etterpå..

Ellers så har jeg dusja av henne med bare vann en gang til pga skitt, tror jeg. Trengs ikke, hun holder seg så ren. Ikke noe sånn 'ekkelt' feit i pelsen, bare et sånt naturlig fettlag som får pelsen til å glinse. :) Men hun gikk frivillig inn i dusjen her engang jeg sto og dusja, og da fikk hun såklart lov, om hun synes det er godt, så skal jeg absolutt ikke nekte henne det!

Kee-Kee har vært med i dusjen en gang, i går, bare for morro skyld og tilvenning, og syntes det var ok, tydeligvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå og da, dvs når de er skitne. Varierer hvor ofte etter vær, og hvor vi har vært på tur. Blir vel kanskje 4-5 ganger for året gjennomsnittlig. Decoy vaskes og noen uker før utstilling, men er det flere utstillinger innenfor nogenlunde kort tid så orker jeg ikke dusje han mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenris (hovawart) bades ei uke før utstilling om det er behov for det, han har fin pels og jeg har fått "utmerket pels og farge" på utstilling når det var godt over en mnd siden han var bada også. Nå er han ikke bada siden slutten av oktober, og han er blank og fin, ingen lukt. Ellers elsker han å bade ute om sommeren, og gjør det ofte.

Frost (samojed) bades dagen før utstilling. Vann ute er skummelt... Han har super pels som lorten ikke fester seg i, den forsvinner når hunden tørker.

Spot(border collie) har også lort-avvisende pels, bades kun når lillesøster passer ham, hun elsker å dulle med ham, og han elsker å bli dulla med av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fettlaget i pelsen, hvor viktig er det?

Uten fettlag blir huden tørr, hunden begynner å klø, og kan få våteksem... Blant annet. Jeg vet egentlig ikke så mye om det, men da hunden min fikk våteksem to ganger på samme sted i løpet av to måneder anbefalte veterinæren meg å bade ham med shampo så sjeldent som overhodet mulig, nettopp fordi shampo ødelegger fettlaget.

Men altså, det er jo ikke nødvendig for hunden å ha så mye fett i pelsen at den blir klissete og man blir skitten på hendene av å ta i den, og da går det sikkert greit å bade den med shampo. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla spyles i dusjen ofte etter heftig leking. Har :) blitt vaska med shampo en gang, men blir en gang til nå når løpetida er ferdig :P Syns ikke hun trenger mer. Så efter beghag er moralen her. Forøvrig elsker hun å spyle seg i dusjen, MEN når hun skulle vaskes med shampo syns hun det tok usaklig lang tid og ble lei halvveis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma bades så lite som mulig på vinterstid. I vinter har hun blitt dusjet èn gang med shampoo, og da hadde hun noe oljesøl og greier i pelsen så det var helt nødvendig. Emma har ekstremt dårlig pels til hund å være, den trekker til seg vann og snø som om den skulle fått betaling og holder ekstremt dårlig på varmen, så jeg innbiller meg at Emma trenger alt det fettlaget hun kan ha i pelsen sin på vinterstid, så derfor bruker jeg katteshampoer på henne siden de ikke er tilsatt parfyme og slikt, og beholder fettlaget i pelsen.

My bades når det trengs, og shamponeres så sjeldent som mulig. Hun har ikke blitt vasket i shampoo siden jul, og da fikk hun seg et grønnsåpebad siden hun luktet litt og var litt ekkel å ta på. Så for My kan jeg vel si 0-1 gang per mnd, og ofte går det flere måneder imellom hver vask..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bades når jeg føler for det.... De har rimelig skitt-avstøtende pels, så bare de tørker forsvinner sand og møkk, og jeg har aldri vært borti at de har blitt skikkelig fettete i pelsen heller, lukte gjør de aldri...

men jeg er jo allergisk, og jeg kjenner det når det har gått for lang tid mellom badene, da blir jeg dårlig...

De bades vel, tja, annenhver mnd ca, vil jeg tro.... Og da med sjampoo...

På sommeren blir det nok noe oftere da de vasser i vann rundtom her som ikke er særlig lite forsøpplede og ekkle..

Å bare spyle dem med rent vann blir kun gjort om de er full av snø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedregelen er at han blir bada når han er blitt møkkete, feks fordi han hopper i gjørme og myr, eller når man blir ekkel på henda av å ta i pelsen hans. Om sommer'n blir det mye oftere enn vinter'n. Men så blir han gredd en gang i uka ca, og tørka tørr/ren ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X'en bades med shampoo før hver utstilling, og hun er på utstilling cirka to helger i måneden. Selv om hun ikke nødvendigvis har blitt synlig eller merkbart skitten siden sist utstilling, liker jeg likevel å stille en velstelt hund. På andre årstider renner det brunt av henne i dusjen selv om hun var badet til en utstilling helga før, så jeg tror ikke helt på de som sier at hunden ikke trenger å bades overhode. Jeg tror de vil få seg en overraskelse i dusjen...

Jeg bruker blåser utenom bad for å få henne tørr og støvfri etter turer i dårlig vær eller gjørmete forhold.

Nå skal jeg ha en periode på hele to måneder uten at hun skal på utstilling, så lenge har hun faktisk ikke gått før - så jeg er spent på hvordan pelsen blir, om jeg vil føle behov for å bade henne i den perioden. Det avhenger selvfølgelig av været, mars og april er neppe like rene og pene som februar har vært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er pelsene her i huset korthåra så bading/dusjing er nok et ørlite fremmedord, på vinterstid er det jo greit for da blir pelsen godt rensa av all snøen.

Ellers blir de nok bare tørka over hvis de skulle være helt ekstreme etter en tur i skogen.

Før utstilling har jeg nok aldri tenkt tanken å stappe dyret oppi badebalja, jeg hadde nok blitt våtere enn bikja vil jeg tro :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...