Gå til innhold
Hundesonen.no

Mopsevalpene ble født 17 Mars


Synnikken

Recommended Posts

Guest Dratini

Så spennende!

Ett lite tips er at du ordner litt Bjørns havregryn (lettkokt type) blander de med kyllingbuljong og varmt vann. La dette stå slik at det ikke er varmt (helst kaldere enn lunket). Om hun spiser dette får hun i seg litt energi og det hjelper når man har hatt en lang og slitsom fødsel. Pass på at det ikke blir så veldig mye buljong pr porsjon, jeg bruker å dele de terningene i 2 (slik at en terning holder til 2 måltider, kanskje 3 måltider også).

Jeg tilbyr tispene dette veldig ofte også mens fødselen er i gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 235
  • Created
  • Siste svar
Så moro :)Har det gått greit med de som har kommet, og Lillemor så langt?

Både nr 1 og 2 måtte de hjelpe litt igang såvidt jeg har skjønt det. Men det går fint nå. (Jeg er ikke sikker, får bare en melding i ny og ne så ta dette med en klype salt)

Det er store valper, hvertfall to av de... :P :P nr tre er også fin str, nr 4 vet jeg ikke ennå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er alle syv født :D Farge og kjønn skal hun fremdeles få avsløre selv, men alle lever og koser seg :D

De kom som perler på en snor :D

7? Er det vanlig kullstørrelse på mops? Trodde småhunder bare fikk 3-4 stykk til vanlig jeg :D

Gratulerer uansett, spennende :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hohoi!! Fødselen har gått så bra!! Hun fikk som sagt pressrier når temperaturen var på 36,5(rare greier), en time seinere fikk hun den første valpen en fawn hannhund som veide ca.180g (kl.08.10), den neste valpene skulle vise seg å bli den vanskligste og den kom ikke ut før klokken var 09.55. Vi måtte dra å hjelpe henne med å få den ut, satt bom fast! Etter å ha masert den å prøvd å få den i live i ca.30 min skrek den 200g tunge mopsehannen (sort). To sekund etter (var så vidt vi merket det) ploppet det ut en sort tispe på 130g (kl.10.00). Klokken 10.15 fjertet hun bokstavelig talt ut den fjerde, en sort tispe på 125g. 10.35 kom et nytt og kjapt plopp og enda en sort tispe kom, også den var 125g. Nå fikk Lillemor litt pause og neste valp kom klokken 11.35, en sort hannhund med en hvit trekant på brystet (203g). Den sjuende og siste valpen kom tett på 11.50 og var en sort hannhund til med et hvit "opp-ned-hjerte" å brystet(180g).

For å oppsummere:

08.10: fawn hanne, 180g (Alexander den store)

09.55: Svart hanne, 200g (Abraham Lincoln)

10.00: Svart tispe, 130g (Anne Boleyn)

10.15: Svart tispe, 125g (Amalie Skram)

10.35: Svart tispe, 125g (Agatha Christie)

11.35: Svart hanne, 203g (Aristotoles)

11.50: Svart hanne, 180g (Augustus)

Nå snorker hun med klynkende og søkende småvalper rundt seg:) En velfotjent dubb kan man si:):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7? Er det vanlig kullstørrelse på mops? Trodde småhunder bare fikk 3-4 stykk til vanlig jeg :D

Gratulerer uansett, spennende :D

Er ikke helt vanlig kull dette nei :D gjennomsnittskull på mops er på tre stk.. :D

Takk for det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! :D Er det vanlig at mopser får hvite tegninger?

Gleder meg til bilder jeg også!

Er helt vanlig på sorte mops ja :D Ligger laaangt bak i genene. Selvom det ikke er ønskelig så er det godtatt.

I England blir ofte de med hvitt bryst avlivet ved fødsel dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var litt dumt det da.. :D Men jeg er så uuutrolig lettet å fornøyd over at alt gikk bra og alle lever!!Hvis jeg ikke klare å vente til et eventuelt b-kull så kan jeg alltids prøve å kontakte andre oppdrettere for å høre om kanskje de har en slik tispe jeg er på jakt etter:) Eneste som kan vise seg å være gale med en av valpene er at jeg tror den ene har åpen gane.. Hun sutter fin så jeg er ikke helt sikker.. Er det forresten vanlig at ikke alle valpene er så giret på å drikke melk?, noen av de vil bare sove og slappe av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skamme seg skulle de.. Men nå har ikke england så godt omdømme for tiden heller da..

jeg skal forresten legge inn bilder så snart jeg hat fått tatt meg en prat med dyrelegen..:D

Ja, det er en skam. :D

Vi gleder oss til bilder :D

Hilsen bestemor Synnøve :D Og den nybakte pappaen som frasier seg alt ansvar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis!! a040.gif

Jeg tippet riktig på tre tisper, men ellers hadde jeg feil i alt! *fnis*

(Ellers trodde jeg at flere erfarene oppdrettere kom til å være innom tråden med litt tips og sånt...men det var det ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt vanlig på sorte mops ja :D Ligger laaangt bak i genene. Selvom det ikke er ønskelig så er det godtatt.

I England blir ofte de med hvitt bryst avlivet ved fødsel dessverre.

De er ikke helt gode i hodene sine der borte virker det som :D

Tror en mops med hvit på brystet er like søt jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...