Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasetypiske hundenavn


Pion

Recommended Posts

Simba og andre navn fra Løvenes Konge er ofte brukt på Rodesian har jeg inntrykk av.

Simba, Nala og andre afrikansk-ættede navn er veldig vanlig på de fleste raser som stammer fra Afrika. Ellers har jeg hørt om mange "Benji"'ser hos Basenjien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

På min rase er det ofte gudenavn, også norrøne navn. Men Odin, Aks, Apollo (maaange), Aron, Balder. På tispene er det ikke så mange norrøne navn, men noen er det jo (også oppdrettere som har egne temaer for hvert kull, eller at kennel-navnet er opphavet til navn nr 2).

Ellers:

Engelsk Setter: Prikken, Toya, Vanja, Tanja, Lady

Elghund: Kato, Rita

(sikkert mange andre navn også, men prøver å ikke nevne de som allerede står i tråden :P )

Alle valper fra vårt oppdrett får pokemon-navn ;)

(leken rase som aldri blir "voksen")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border collie: Sue,Scott,Moss,Peg

For ikke å snakke om Hemp, Scott, Meg, Lad, Lyn, Nell, Nap, Bess, Jeff, kunne holdt på en stund, men søker man på en bc stamtavle vil må man finne ett eller flere av disse navnene.

Schæfer: Varg, Varga, Bonny, Hero,

Elghunder: Bamse

Flere kommer jeg ikke på i farten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase er det ofte gudenavn, også norrøne navn. Men Odin, Aks, Apollo (maaange), Aron, Balder. På tispene er det ikke så mange norrøne navn, men noen er det jo (også oppdrettere som har egne temaer for hvert kull, eller at kennel-navnet er opphavet til navn nr 2).

[...]

Alle valper fra vårt oppdrett får pokemon-navn ;)

(leken rase som aldri blir "voksen")

Men hvilken rase er det du har da? :P

Har forresten truffet på flere bullehunder med menneskenavn enn det jeg har hos andre hunder. Mulig det er tilfeldig da, jeg er ikke akkurat veldig bevandret i hundemiljøet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med resten: Jeg har møtt maaaange elghunder som heter Bamse :P

Engelsk setter: Toya, Tinka

Polarhunder: Frost, storm, Bris, Varg, osv...

Labrador: Odin, Chicco, Frøya

Små selskapshunder: Fiffi, Dolly

Basset: SNERT!! (beste navnet ever! Jeg lo så jeg skreik da jeg fkk hilse på Basset'en Snert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nesten litt flau over å hatt både, Rex, Rocky og Hero i Schæfere.

Sitter å tenker på hvorfor disse er typisk Schæfernavn ?

Vi hadde jo Rex lenge før den tyske serien ble vist på tv, rare greier det der.

Jeg har alltid sagt at Buster passer til strihåret Dachs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mange engelske bulldoger har trauste menneskenavn, som Borghild, Olga, Otto, Einar og slikt.

På berner gjorde jeg faktisk en undersøkelse for ørten år siden, hvor jeg gikk gjennom valperegistreringer for 15 år, og lagde navnestatistikk (det var ikke fritidsproblem, det var et innfall til et skoleprosjekt...).

Jeg husker ikke lenger topp 10 på hvert kjønn, men helt til topps var i hvert fall Bamse og Ronja. Balder, Bonzo, Rico og Chiko (med ørten skrivevarianter) var også høyt oppe, det samme var Sasha (med ørten skrivevarianter), Lady og Beauty.

Jeg lagde også en sak til medlemsbladet, hvor jeg spurte fem som hadde en Bamse og fem som hadde en Ronja om hvorfor. Og ingen visste at det var et så normalt navn.

Jeg intervjuet også noen som hadde mer originale navn på rasen, for eksempel Bølla, Tjukka, Puddingtrynet og noen latinske navn.

Skulle jeg gjort denne undersøkelsen på nytt, for årene som er gått etter dette, vil jeg påstå at vi ser en stor endring. Navnene er mer originale, spekteret er større, føler jeg.

Men, en ser også en drastisk endring i stamtavlenavn vs hverdagsnvn. For ti år siden het berneren på stamtavla det den het til hverdags, i dag er det mer engelske "strofer" eller navnerim - og ikke nødvendigvis noe som ligner en gang til hverdags. Mange oppdrettere bruker alfabetet, og setter et vilkårlig navn hvis ikke eier kommer på noe som passer. Dette gjelder i hvert fall blant de største oppdretterne, som ønsker at hunden skal skille seg ut i katalogen. Det var perioder hvor det var tre Bonzo, to Bamse, en Pluggen og en Klumpen i åpen klasse hannhund, og du gikk i surr. Og hvilken Ronja vant?

Det er sikkert mange som heter Bamse og Ronja til hverdags enda, men jeg synes de er blitt færre.

Jeg liker personlig originale navn, og den dagen jeg treffer en berner som heter X'en kommer jeg til å bli litt smågretten (forutsatt at eier burde visst om min X først, selvfølgelig). En bruker ikke andres navn, særlig ikke på hunder som har markert seg på et eller annet vis. En hund blir ikke penere av å bli kalt opp etter hannhunden som var mestvinnende i 2003, liksom - tvert imot blir den dårligere når den nødvendigvis må sammenlignes med en forhenværende stjerne. Synes jeg, men jeg har aldri forstått de som kaller alle sine hunder for Bonzo, eventuelt med tall etter. Jeg er sær på navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

I min slekt var det noen som hadde harehunder og de het Rapp og Kvikk annenhver gang. Jeg tror de ga seg med hund når de var gamle og hundene var Rapp 13 og Kvikk 11..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også må vi ikke glemme Marte/Marthe, har en følelse av at alle riesentisper heter det for tiden. "bartemarte"/"martebarte" :rolleyes:
Hihi det hadde jeg glemt - jeg kjenner jo til og med en BarteMarte.

Forøvrig, Leif Juster hadde syv dversgschnauzere etter hverandre, som alle het Tjafs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker personlig originale navn, og den dagen jeg treffer en berner som heter X'en kommer jeg til å bli litt smågretten (forutsatt at eier burde visst om min X først, selvfølgelig). En bruker ikke andres navn, særlig ikke på hunder som har markert seg på et eller annet vis. En hund blir ikke penere av å bli kalt opp etter hannhunden som var mestvinnende i 2003, liksom - tvert imot blir den dårligere når den nødvendigvis må sammenlignes med en forhenværende stjerne. Synes jeg, men jeg har aldri forstått de som kaller alle sine hunder for Bonzo, eventuelt med tall etter. Jeg er sær på navn.

Jeg blir overrasket hvis jeg treffer på en hund som heter Symra noen gang! Jeg synes også at navn er viktige, eller iallefall såpass interessante at jeg vil legge litt arbeid i å finne fram til et som føles helt riktig. Pippin er ikke direkte originalt, men han er siste ledd i en rekke dyr her i huset med navn fra LOTR, uheldigvis fikk vi han etter at filmene kom, disse navnene var mye mindre vanlige og mer interessante før filmene. Symra betyr "vårtegn" på norrønt, og assosieres i tillegg med vårblomster. Symra er født 7 mars, og er min lille vårblomst på mange vis.

Jeg synes det er rart at så mange velger navn som det går tretten av på dusinet, men innser at dette ikke er så viktig for andre. Folk er som baken! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...