Gå til innhold
Hundesonen.no

Ord og uttrykk vi savner i dagligtalen?


Aya

Recommended Posts

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar
Nhu skal du høre her Anette:

En terrasse er:

Et planert område på bakkenivå som er plassert ved fasaden. Terrasse er et fransk ord som har sin opprinnelse i det latinske terra som betyr jord. Området er gjerne avgrenset av støttemur eller brystning.

En terrasse kan også ha et dekke av tre, stein eller betong. (Dette dekket er grunnen til at man i USA kaller slike terrasser for deck). Terrassen er oftest plassert slik at det ikke er innsyn fra husets forside.

En veranda er:

1. Et ytre oppholdsrom innebygget eller tilbygget i en bygning med en eller flere yttervegger fjernet , eller erstattet av glassvegger (glassveranda).

En veranda kan ligge i alle etasjer, og oftest har den tre vegger, gulv og tak, og er en del av bygningen, eller tilbygget slik at den er et uterom med minst to vegger, gulv og tak. Adgang til slik veranda er som oftest fra innsiden. I villaer fra slutten av det nittende århundre er det ofte verandaen et toetasjes tilbygg, med hageadgang fra verandaen i første etasje. I det tyvende århundre er verandaen særlig kjent som uteplass i blokkleiligheter. Her kan man si at verandaen er innebygget, da taket på den ene verandaen er gulvet på verandaen i etasjen over, og sideveggene er også sidevegger i naboenes verandaer. Disse løper i hele bygningens lengde. Disse verandaene har rekkverk, mur eller balustrade på den "åpne" siden. Og ofte er den "åpne" siden utstyrt med en glassvegg som kan åpnes og lukkes.

2. Et overbygget tilbygg til hus. Med adgang både fra innsiden og utsiden. Den løper i hele,- eller deler av,- bygningens fasade i første etasje. Denne type veranda kalles gjerne porch i USA

Så nå vet du det :lol: Viktig å få dette korrekt!

Ah, takk for oppklaring! Da har jeg egentlig brukt ordene mine riktig jo ;) Jeg er ikke så dum likevel jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fåkk har vært med lenge, og det brukes (altfor) ofte :rolleyes:

Pøh! ;) Det må være noe av det dummeste jeg har hørt! Fåkk har eventuelt vært med lenge kun fordi jeg har brukt det (og nå snakker vi ikke om snø-fåkk!). Det var faktisk broren min som begynte å bruke dette i sin vennegjeng, og selv om jeg ikke er overstadig begeistret for alt han drar inn i hus, så tok jeg etter han på det punktet. I tillegg begynte han samtidig å si "poker" i stedet for "pokker", noe jeg også bruker litt. Du er forøvrig en av de få her inne jeg har sett bruke det, så kanskje du kan fortelle meg din side av versjonen? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh! ;) Det må være noe av det dummeste jeg har hørt! Fåkk har eventuelt vært med lenge kun fordi jeg har brukt det (og nå snakker vi ikke om snø-fåkk!). Det var faktisk broren min som begynte å bruke dette i sin vennegjeng, og selv om jeg ikke er overstadig begeistret for alt han drar inn i hus, så tok jeg etter han på det punktet. I tillegg begynte han samtidig å si "poker" i stedet for "pokker", noe jeg også bruker litt. Du er forøvrig en av de få her inne jeg har sett bruke det, så kanskje du kan fortelle meg din side av versjonen? :lol:

;) Nei sorry, vet bare jeg har sagt det lenge jeg :)

Men når dro du dette inn på sonen da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mange av disse ordene og uttrykkene jeg. Fåkk har min bror og hans venner sagt lenge,også utvider vi avogtil til fåkk offs! :closedeyes:

Og " Gud bedre" og "kjære vene" sier jeg omtrent daglig :lol:

Men jeg savner "Åh Bevare meg vel!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh! ;) Det må være noe av det dummeste jeg har hørt! Fåkk har eventuelt vært med lenge kun fordi jeg har brukt det (og nå snakker vi ikke om snø-fåkk!). Det var faktisk broren min som begynte å bruke dette i sin vennegjeng, og selv om jeg ikke er overstadig begeistret for alt han drar inn i hus, så tok jeg etter han på det punktet. I tillegg begynte han samtidig å si "poker" i stedet for "pokker", noe jeg også bruker litt. Du er forøvrig en av de få her inne jeg har sett bruke det, så kanskje du kan fortelle meg din side av versjonen? :lol:

Jeg kjenner dette fra før Sonen/Doggis, husker ikke helt fra hvem av mine barn jeg hørte det fra først, men det er noen år siden ;)

Noen fler her som kjenner ordet skjenebrett ? Blir mobbet av både nabo og samboer fordi jeg bruker det ordet.... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fler her som kjenner ordet skjenebrett ? Blir mobbet av både nabo og samboer fordi jeg bruker det ordet.... <_<

Jeg pleide å si det før. Tror jeg har gått over til å si frisbee nå (tror jeg..?).

Egentlig skjelden jeg snakker om skjenebrett/frisbee :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å si det før. Tror jeg har gått over til å si frisbee nå (tror jeg..?).

Egentlig skjelden jeg snakker om skjenebrett/frisbee ;)

Hehe, ikke det ordet en bruker hver dag akkurat...om man ikke har en hund som er helt tulling etter den slags brett da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Nei sorry, vet bare jeg har sagt det lenge jeg :)

Men når dro du dette inn på sonen da? :lol:

Tja, når jeg "begynte" her kanskje? Aner ikke når det var, men noen år siden. Uansett brukte jeg det lenge før den tid. ;) Har vel brukt det i snart ti år. ;) (På tide å slutte og bli voksen??) :)

Jeg bruker mange av disse ordene og uttrykkene jeg. Fåkk har min bror og hans venner sagt lenge,også utvider vi avogtil til fåkk offs! :closedeyes:

Kanskje de er venner? Står han på snowboard eller driver med film eller musikk? Utvidelser er morsomt; å fåkke oppunder, fåkk åff, og fåkkings (piss) er alle i bruk her. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, når jeg "begynte" her kanskje? Aner ikke når det var, men noen år siden. Uansett brukte jeg det lenge før den tid. ;) Har vel brukt det i snart ti år. :lol: (På tide å slutte og bli voksen??) ;)

Kanskje de er venner? Står han på snowboard eller driver med film eller musikk? Utvidelser er morsomt; å fåkke oppunder, fåkk åff, og fåkkings (piss) er alle i bruk her. ;)

Har alltid tenkt at fåkk bare er en vri av f u c k, som de fleste bruker en gang i blant?

Veldig vanlig her jeg bor vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poden min (gutten min)

Din laban (skjellsord)

Kræturan (kyrne)

Din Jåsspong ( din tulling)

Vi sitt nu bare her å sjabba (vi sitt nå bare her å prater mye)

Slutt å jåss (slutt å tulle)

Kan nevne maaange, men tok bare noen eksempel. Er ikke noe man hører veldig ofte ihvertfall. Mest hos eldre.

Jåssball er et kjent uttrykk i mitt nordnorske/trønderske/østkant osloeske hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid tenkt at fåkk bare er en vri av f u c k, som de fleste bruker en gang i blant?

Veldig vanlig her jeg bor vertfall.

Det er det, men jeg hører det fryktelig sjelden her jeg bor, og har nesten alltid vært den eneste som har brukt det, selv om jeg har bodd mange forskjellige steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen sier vi

Bekkalokk - Kummelokk

Disse - Huske

Boss - Søppel

Pjamas - Pysj..

Mykkje pes - Mye arbeid

Kjuagutt - Smågutter

Godtari - snop (vanlig der jeg bor hvertfall :lol: )

Hallaien - Hallo

Kæm - Hvem

OSV! ^^

Ellers så savner jeg også

Vidunderlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen sier vi

Bekkalokk - Kummelokk

Disse - Huske

Boss - Søppel

Pjamas - Pysj..

Mykkje pes - Mye arbeid

Kjuagutt - Smågutter

Godtari - snop (vanlig der jeg bor hvertfall ;) )

Hallaien - Hallo

Kæm - Hvem

OSV! ^^

Ellers så savner jeg også

Vidunderlig!

Godtari er godteri her, men ellers sier vi også de andre jeg markerte ganske likt :lol:

Sier: Herre jesus(!), Herre jommala(!) hver dag omtrent, og noen ganger herregud(!)... ;)

Edit:

Hvor=kor

Hvem=kem

Hvordan=kossn

Hvilken=kossn

Hva=ka

Når=katti

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poden min (gutten min)

Din laban (skjellsord)

Kræturan (kyrne)

Din Jåsspong ( din tulling)

Vi sitt nu bare her å sjabba (vi sitt nå bare her å prater mye)

Slutt å jåss (slutt å tulle)

Kan nevne maaange, men tok bare noen eksempel. Er ikke noe man hører veldig ofte ihvertfall. Mest hos eldre.

Åh, nå fikk jeg skikkelig flashback til da jeg var en liten "tapis" (?) som farfar kalte meg :lol: Hele familien min er fra Nord-Norge, så jeg kjente igjen flere av uttrykkene over *flir*

"Knøl" er et morsomt ord. Din knøl!

Ja! Jeg trodde jeg var omtrent alene i verden om å bruke det ;)

Ellers merker jeg at jeg bruker mye av de "rare" ordene her... Da jeg gikk på barneskolen hadde vi alternative banneord, det styggeste vi fikk lov til å si av skoleledelsen var "søren", og det var virkelig stygt, liksom! I stedet for "****" så brukte noen skjøge (staving er vanskelig i dag), evt tøs hvis man følte seg sikker nok på at ingen lærere var i nærheten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morn, er også en ting man bør si mer! Genialt å starte mailer eller sms med det feks, istedet for "hei" eller "heisann"

Å Gud bedre bruker jeg ganske mye når jeg er MEGET oppgitt over ting eller folk ;)

Morn er et tøft uttrykk! Og haha, guri, gud bedre sier jeg hele tiden, hehe.

Dette er gale-matias!

Eplekjekt!

Brillefint!

Popper opp som paddehatter!

Går som dugg for sola/varmt hvetebrød/hakka møkk.

Noldus

Taskenspiller.

Kvakksalver (tøft, viktig og alltid like aktuelt ord.)

Gubban darius!

Milde måne.

Framifrå.

...pluss en haug av uttrykk jeg sikkert har plukket opp fra donald. De har ofte vært gode på slik :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morn er et tøft uttrykk! Og haha, guri, gud bedre sier jeg hele tiden, hehe.

Dette er gale-matias!

Eplekjekt!

Brillefint!

Popper opp som paddehatter!

Går som dugg for sola/varmt hvetebrød/hakka møkk.

Noldus

Taskenspiller.

Kvakksalver (tøft, viktig og alltid like aktuelt ord.)

Gubban darius!

Milde måne.

Framifrå.

...pluss en haug av uttrykk jeg sikkert har plukket opp fra donald. De har ofte vært gode på slik ;)

:lol: Enda flere uttrykk jeg ikke har hørt siden jeg var knøttliten! *mimre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...