Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om klikkertrening?


Poter

Recommended Posts

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar
Men liksom... :closedeyes:

Her er et dårlig eksempel:

Hvis jeg skal ha hunden til å gå rett frem. Og hunden går to steg framover veldig fort. Skal jeg da klikke for når hun beveger beina begge gangene, og så gi belønning? Eller..?

Når jeg ikke når å belønne for hver adferd jeg burde klikke for :icon_redface:

Om du skal ha henne til å gå framover er det jo bare flott at hun tar to steg, det er selve afderden å bevege seg framover du vil belønne, des flere steg jo bedre. Klikk èn gang selv om hun går ti skritt også. Klikk og belønn så fort du kan, som Fanny sa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før Luna skjønte klikk = godbit (hun er sånn halvt om halvt hund, jeg klarte ikke klikker når hun var valp for det bare ble rot og kaotisk) - brukte jeg å si "sitt" => klikk for rett => godbit. Sitt er en såpass vanlig kommando at du også kan stå og bare se dumt på bikkja, sjangsene er der for at bikkja setter seg og da klikker du og gir godbit og illustrerer at det var bra gjort. Slik introduserte JEG det, men klikkertrening vil JEG si er noe individuelt - som alt annet. Måten noen lærer matte på er ikke nødvendigvis korrekt for noen andre. Bruk litt fantasi og ikke heng deg opp i "regler" - det skal være GØY, motiverende og fungerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bara klicka och belöna så fort du kan? Ett klick = en belöning

Åja, okei :icon_redface:

Om du skal ha henne til å gå framover er det jo bare flott at hun tar to steg, det er selve afderden å bevege seg framover du vil belønne, des flere steg jo bedre. Klikk èn gang selv om hun går ti skritt også. Klikk og belønn så fort du kan, som Fanny sa :)

Jeg tror jeg skjønte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare begynt å trene med Ellie. Når hun løper mot meg ute feks så klikker jeg for at hun kommer. Klikket også for sitt når hun tilfeldigvis satte seg.. Tror hun har skjønt sammenhengen mellom lyden og godbiten allerede.

Med leke som belønning syntes jeg det er litt vanskeligere.. Vi leker jo hele tiden ellers også, så tror dere hun likevel ser sammenhengen mellom at klikk + leke = jeg gjorde rett (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare begynt å trene med Ellie. Når hun løper mot meg ute feks så klikker jeg for at hun kommer. Klikket også for sitt når hun tilfeldigvis satte seg.. Tror hun har skjønt sammenhengen mellom lyden og godbiten allerede.

Med leke som belønning syntes jeg det er litt vanskeligere.. Vi leker jo hele tiden ellers også, så tror dere hun likevel ser sammenhengen mellom at klikk + leke = jeg gjorde rett (?)

Du må ikke bare klikke når hun setter seg eller kommer, fordi da kan hun ta det som et signal for å sette seg. Snakker av erfaring :icon_redface:

Du burde nok spare lekingen til belønning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjedelig å spare all leking syntes jeg, for vi trener jo nesten ikke enda. Hun er bare 9 uker.

Men senere kan jeg gjøre det :icon_redface:

) ) 9 uker er egentlig i seneste laget for å begynne å trene. He he neida..det er en fin alder. Man kan begynne å klikkertrene valpene i valpekassa. Men for all del, ikke vent med å leke med valpen. Når du leker med hunden så får du en hel masse fine atferder som du kan klikke og forsterke. Og ikke minst hundens holdning...Intenst fokus, halen opp ører fram. Vidunderlig å forsterke den attityden. Ikke minst kan du klikke fram en hund som ikke stresser og maser men som blir fokusert og konsentrert på de oppgaver du senere kommer til å lære den...Så sett i gang, lek og få fram atferder an mass...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg belønnet My kanskje 3-4 ganger og ga en godbit etterpå (under trening ja) før hun skjønte det. Det går rimelig fort. Det så ut som om hun tenkte "hmm, når jeg gjør sånn og sånn så kommer det en lyd - også kommer det jammen godbiter etterpå igjen! Vi gjør det en gang til!" også var vi liksom i gang.

Jeg forventet ikke at hun skulle skjønne klikkelyden etter det første klikket, men jeg forventet at hun skulle skjønne det fort ja. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor blir det av alle skeptikerne som klager i de andre trådene nå da? :)

Hvor kom denne fra, liksom? :)

Jeg er skeptisk (svakt begrep, egentlig) til burbruk og flexiline, men denne tråden syns jeg vitner om at man kan være ganske uvitende om ting, men likevel bli tatt på alvor. Tråden er kjempefin og jeg syns iallfall at det er beundringsverdig hvor ivrige mange er i sin samhandling med hunden. Så lenge man trener positivt, er feilmarginene ganske store. Det bir ingen store traumer av å klikke i det hunden slikker seg rundt nesa istedenfor når den setter seg, liksom. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha en leke som du kun bruker til trening, og som hun ikke får leken med ellers f. eks.

Det var lurt, takk :)

) ) 9 uker er egentlig i seneste laget for å begynne å trene. He he neida..det er en fin alder. Man kan begynne å klikkertrene valpene i valpekassa. Men for all del, ikke vent med å leke med valpen. Når du leker med hunden så får du en hel masse fine atferder som du kan klikke og forsterke. Og ikke minst hundens holdning...Intenst fokus, halen opp ører fram. Vidunderlig å forsterke den attityden. Ikke minst kan du klikke fram en hund som ikke stresser og maser men som blir fokusert og konsentrert på de oppgaver du senere kommer til å lære den...Så sett i gang, lek og få fram atferder an mass...

Spennende..

Men jeg mente egentlig at jeg ikke ville la være å leke selv om det er en fin belønning man kan 'utnytte', dvs spare det til klikkertrening.

Men at jeg syntes livet for en 9 uker gammel valp skal bestå av mye lek, kos og miljøtrening - og at trening kan komme senere.

Men jeg forsterker det når hun kommer mot meg i rasende fart eller er ekstra ivrig i leken o.l ja :)

Mener du jeg bør gjøre mer enn dette, og isåfall hva / hvordan (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har kanskje ikke noe med klikkertrening å gjøre, men ja, jeg forsterker alltid at valpen kommer til meg. Det er supert grunnlag for senere innkallingstrening. Da blir igrunnen treningen en naturlig videreføring og det er jo egentlig ikke noe skille mellom lek og trening. Det er du som bør styre all samhandling dere imellom. Fra dag èn. Få det meste under stimuluskontroll, slik at du forsterker det du vil ha mer av og lar være å forsterke det du ikke vil ha. Om du har klikkeren i lomma, eller bruker ros og godbit, eller bare ros, er vel egentlig underordnet i den store sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Mitt første innlegg her, håper jeg gjør det riktig :icon_confused:

Lurer på hva dere som har erfaring og peiling om klikker, tenker om bruk av klikker for å lære valper å bli husrene?

Hvordan da, mener du? Klikke og belønne når hunden tisser ute? Det tror jeg er mer forstyrrende enn fornuftig. Tissetrening gjør man - i mitt hode - på en rolig måte. Om man tar valpen "på fersken" inne, løfter man den opp og tar den med ut, og når den gjør fra seg ute kan man rose litt uten å lage noe mye styr utav det.

---

Forøvrig ser jeg at en del av spørsmålene her inne er spørsmål som egentlig ikke bør svares på enkeltvis, fordi de tydelig viser at personen som spør også burde få mer generell kunnskap om klikkertrening. Derfor anbefaler jeg å lese for eksempel "Klikkertrening for din hund" så man får et helhetlig innblikk i teoriene bak klikkerboksen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :ahappy: Ja, det var det jeg mente, men da gjør jeg hvertfall ikke det. Har til nå skrytt av Khan hver gang han gjør fra seg ute, å kommer da til å fortsette med det :icon_confused:

Mulig det her er et dumt spm, men hvorfor ta hunden ut hvis den allerede har gjort fra seg inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :ahappy: Ja, det var det jeg mente, men da gjør jeg hvertfall ikke det. Har til nå skrytt av Khan hver gang han gjør fra seg ute, å kommer da til å fortsette med det :icon_confused:

Mulig det her er et dumt spm, men hvorfor ta hunden ut hvis den allerede har gjort fra seg inne?

Hvis man løfter opp valpen i det den er i ferd med å gjøre fra seg inne, er det vel rimelig å anta at den fremdeles må på do - den er jo bare halvferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev "hvis den allerde har gjort fra seg". Da mener jeg at den har gjort seg ferdig.. Jeg tar den ut dersom jeg ser at den skal gjøre fra seg inne, eller nettopp har begynt.

Det jeg lurer på som jeg føler mange mener, er hvorfor ta valpen ut etter at den er ferdig med å bæskje eller tisse inne? Hvis det er et poeng i det, vil jeg gjerne skjønne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev "hvis den allerde har gjort fra seg". Da mener jeg at den har gjort seg ferdig.. Jeg tar den ut dersom jeg ser at den skal gjøre fra seg inne, eller nettopp har begynt.

Det jeg lurer på som jeg føler mange mener, er hvorfor ta valpen ut etter at den er ferdig med å bæskje eller tisse inne? Hvis det er et poeng i det, vil jeg gjerne skjønne det.

Risikoen er jo at valpen tilsynelatende ser ut som om den er ferdig med å gjøre fra seg, men i virkeligheten bare avbryter fordi du kommer gående (selv om man i utgangspunktet har som intensjon å være "nøytral" når man løfter opp valpen og tar den med ut, kan det jo allikevel hende at man framstår som litt truende e.l. fordi man skyndter seg bort til valpen, løfter den opp i hui og hast også videre) - og at det da går noen minutter før den setter seg ned på nytt.

Men klart, om valpen er ferdig med å gjøre fra seg er det selvfølgelig ikke noe poeng i å ta den med ut bare for å gjøre det, og det har jeg vel heller ikke påstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Drar frem denne igjen jeg...

Lurer på om noen kan forklare konseptet med omvendt lokking ?

Omvendt lokking bruker man for å for eksempel trene på "bli". Man viser hunden at man har godbiter i hånden, men endrer den posisjon eller prøver å stjele lukker man igjen hånden og viser tydelig at det var feil. Åpner håndflaten igjen med godbitene og når hunden holder posisjon plukker du godbiter med den ledige hånden fra den lokkende og gir til hunden. Ettervert lokker du mer og mer og når hunden likevel holder posisjon kan du begynne å bevege deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for svar :whistle:

Jeg har allerde trent inn bli ved at jeg har ventet med å klikke og gått lenger å lenger bakover før jeg klikker.

Kan jeg bruke omvendt lokking for å forbedre øvelsen, og bør jeg da begynne helt på nytt - eller hvordan gjør man det på lengre avstand ? Kaster man godbiten bort til hunden, og da er øvelsen slutt så det gjør ikke noe om hunden går ut av posisjon for å hente godbiten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...