Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening med godbiter


Mirai

Recommended Posts

Jeg trener jo med godbiter. Kom til å tenke på i går, mengden hun får. Det er vanlig at jeg bruker omtrent en sånn pose med Smart-godbiter, sånn rød pakning, på trening. Er det mye? Hvor mye bruker dere?

Også lurer jeg på noe; når begynner man å ikke belønne for hver eneste ting hele tiden? Misforstå meg rett, jeg propper ikke med godbiter for alt, men når kan man begynne å kutte ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

når hun kan gjøre samme øvelsen 10 ganger (uten feil) så begynner du å kutte ned på godisene og legger til litt mere ros i stedet(det var no det vi lærte på valpe og grunnkursene vi har gått på). :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' noen ganger tar jeg f.eks dekk, sitt opp, dekk sitt opp, og så gir henne godbit. Men noen ganger er hun litt treig på sitt, så jeg prøver å belønne de kjappeste.[/quote']

Høres bra ut :P Gi henne godbiten på det hun gjør kjappest og mest "perfekt". Du kan jo bytte noen av godbitene ut med stemmebruk, ved å si flink jente :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo litt mindre format enn deg da Julie :P Men jeg bruker vell på en (ganske lang) trening 1 girll pølse, men jeg bruker ofte ball (i hvertfall på agilityen). men vil helst ikke bruke ball på LP, for da løper han noen gang ut. Men bruker det når han har gjort noe ekstra bra. Men på Agilityen blir det 70% ball :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke så mye godbiter når jeg trener. Jeg krever endel av henne før hun får godbiten. Hun får ikke veldig store biter, kutter dem i veldig små.

Du kan kutte ned på godbitene når hun klarer det perfekt, men da må du bruke stemmen mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker omtrent en halv liter vann på trening..

Altså en liten imsdal flaske..

Og når han er i humør til det, så kan jeg faktisk bruke vanlig for som godbit.

Men da må han være i skikkelig godt humør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker omtrent en halv liter vann på trening..

Altså en liten imsdal flaske..

Og når han er i humør til det, så kan jeg faktisk bruke vanlig for som godbit.

Men da må han være i skikkelig godt humør..

:):):)

Med liter som måleenhet på belønningsmengde faktisk :D

Har du prøvd smakstilsettning i vannet?Eller kullsyre?

Pan digga vørterøl,kanskje det hadde vært fin jackpot for Diego? ;)

Diego er uten tvil kuleste bikkja på hundesonen 8)

Mvh Annette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Vet ikke helt hvor mye jeg bruker jeg.. Bruker som regel frolic for små hunder da (de er ca halvparten så store som vanlig frolic). Veldig forskjellig hvor mange jeg bruker da, kommer an på hvor lenge vi trener, men deler i alle fall opp hver frolic i 16 biter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg trener jo med godbiter. Kom til å tenke på i går, mengden hun får. Det er vanlig at jeg bruker omtrent en sånn pose med Smart-godbiter, sånn rød pakning, på trening. Er det mye? Hvor mye bruker dere?

Også lurer jeg på noe; når begynner man å ikke belønne for hver eneste ting hele tiden? Misforstå meg rett, jeg propper ikke med godbiter for alt, men når kan man begynne å kutte ned?

Det er visse regler du må følge om godbiter skal ha effekt på læringen.

Du må ikke bruke negativ forsterkning, nei, fy eller andre slike "krav" poenget er at hunden må selv ønske å tilby deg atferd for å få godbit/belønning. Men det regner jeg med at du gjør...selvfølgelig. Om du har "hjulpet" hunden ned i sitt(press på rompa f. eks) er det bortkastet å gi den belønning. Den har ikke gjort noe du kan belønne den for og den lærer å sette seg for å unngå å bli trykket ned og ikke for å få godbit. I nylæring skal du belønne hver gang, men kun korte, intense, effektive økter og kjedelige pauser. Når hunden begynner å generallisere belønner i en periode annen hver gang, hver tredje og trapper gradvis ned. Hvor fort du kan trappe ned, må du nesten se an på hunden din fordi du må se om atferden opprettholdes eller bryter sammen. Det ser du med å lese hunden din og har litt med erfaring å gjøre også. Målet er å komme i vedlikeholdfasen hvor belønning kommer i snitt hver sjette- syvende gang eller der omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visse regler du må følge om godbiter skal ha effekt på læringen.

Du må ikke bruke negativ forsterkning, nei, fy eller andre slike "krav" poenget er at hunden må selv ønske å tilby deg atferd for å få godbit/belønning. Men det regner jeg med at du gjør...selvfølgelig. Om du har "hjulpet" hunden ned i sitt(press på rompa f. eks) er det bortkastet å gi den belønning. Den har ikke gjort noe du kan belønne den for og den lærer å sette seg for å unngå å bli trykket ned og ikke for å få godbit. I nylæring skal du belønne hver gang, men kun korte, intense, effektive økter og kjedelige pauser. Når hunden begynner å generallisere belønner du i en periode annen hver gang, hver tredje og trapper gradvis ned. Hvor fort du kan trappe ned, må du nesten se an på hunden din fordi du må se om atferden opprettholdes eller bryter sammen. Det ser du med å lese hunden din og har litt med erfaring å gjøre også. Målet er å komme i vedlikeholdfasen hvor belønning kommer i snitt hver sjette- syvende gang eller der omkring.

Ja, dette vet jeg jo! :? Jeg straffer ikke eller sier nei under trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Vet ikke helt hvor mye jeg bruker jeg.. Bruker som regel frolic for små hunder da (de er ca halvparten så store som vanlig frolic). Veldig forskjellig hvor mange jeg bruker da' date=' kommer an på hvor lenge vi trener, men deler i alle fall opp hver frolic i 16 biter...[/quote']

Hvordan får du til det?? :( :?

Jeg får til max 5 biter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godbiter er en fint ting, men hunden bør kunne gjøre ting for bare ros...at hunden vil gjøre ting for deg fordi du roser den og blir glad når den gjør ting!det er mye viktigere!

men i begynnelsen eller visst du har en litt slapp hund kan godbiet være en bra ting for å gire den opp litt!!

mine hunder har alltid gjort ting for meg ikke bare for å få godis, men fordi de har lyst for min skyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan bruke godbit når jeg trener hund, men har funnet ut at mine hunder er mer "klar" når jeg bruker ball eller kong. Virker som de både yter mer og viser mer arbeidsglede. Problemet kan være at de blir for fokusert på ballen, (ballgal) og da legger jeg den vekk en stund og bruker andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke nødvendigvis godbiter, men alltid belønning. Jeg tror ikke at hunden gjør noe for at eieren skal bli glad, men fordi den oppnår noe ved å jobbe for eieren. Altså; jobber puma får han en belønning for det. Han jobber ikke fordi jeg blir glad, men fordi han får leke med meg, får en godbit eller en annen slags belønning. Puma ser ikke på meg som en fòringsautomat, men han vet det får positive følger om han gjør det jeg ber han om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden skal gjøre det fordi det er gøy og dere har det gøy sammen!!!ikke nødvendigvis for en godbit eller en kong!en for å få ros fra deg fordi du er dens leder og det betyr veldig mye for den at du sier flink hund...

treningen skal være gøy, ikke fordi den må...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden skal gjøre det fordi det er gøy og dere har det gøy sammen!!!ikke nødvendigvis for en godbit eller en kong!en for å få ros fra deg fordi du er dens leder og det betyr veldig mye for den at du sier flink hund....

treningen skal være gøy, ikke fordi den må...

Hunden gjør i hvertfall ingenting for DEG som leder.. den gjør noe fordi det enten straffer seg å la vær, eller at det lønner seg å gjøre det. Det er hvertfall det jeg tror. Hvorfor skulle den gjør noe for din skyld?

EDIT: Hvis jeg kan motivere hunden med godbiter, så gjør jeg det. Jeg har ingen ambisjoner om en lydighetschampion uansett. Men, hun hører på meg selv om jeg ikke har godbiter, så godt det lar seg gjøres. Hun får ikke for alt. Og dersom det er en dag hun har null fokus eller motivasjon, så avslutter jeg med en gang det bare kommer en bitteliten ting som går bra. Tvinger ikke hunden gjennom en trening bare fordi "nå skal det trenes."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det betyr veldig mye for den at du sier flink hund...

Vel,det betyr ikke det sprøyt for min hund at jeg sier flink gutt...

Det som betyr noe for han er når jeg sier bra,ja,smatter eller klikker.

Det betyr : belønning på vei! Eller: værsegod,du kan hente belønningen din!

Hadde jeg korrigert hunden under trening (rykket i båndet,klypt han i øret,brukt sint stemme etc..) så hadde de roseordene betydd:nå slapp du å bli korrigert!

Uansett hvor mye godbiter han får eller hvor lys og fin stemme jeg hadde brukt.

De er faktisk ikke mer kompliserte enn som så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,det betyr ikke det sprøyt for min hund at jeg sier flink gutt...

Det som betyr noe for han er når jeg sier bra,ja,smatter eller klikker.

Det betyr : belønning på vei! Eller: værsegod,du kan hente belønningen din!

Hadde jeg korrigert hunden under trening (rykket i båndet,klypt han i øret,brukt sint stemme etc..) så hadde de roseordene betydd:nå slapp du å bli korrigert!

Uansett hvor mye godbiter han får eller hvor lys og fin stemme jeg hadde brukt.

De er faktisk ikke mer kompliserte enn som så...

WORD!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...