Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor gammel var du da du drakk alkohol første gangen?


ipadda

Dabutalder alkohol  

127 stemmer

  1. 1.

    • 13 eller yngre
      35
    • 14
      31
    • 15
      22
    • 16
      18
    • 17
      7
    • 18
      3
    • 18 eller eldre
      5
    • Aldri smakt alkohol (det er ikke så utenkelig alternativ at det ikke får være med vel?)
      6


Recommended Posts

Litt sånn 'teknisk' og blÅndt spørsmål, kanskje, men er det bedre for kroppen (lever og sånt) om man drikker mye vann mens man drikker alkohol?

Ja det er bedre for kroppen og lever/nyre.

Du blir ikke fortere edru selv om du drikker vann, alkoholen sitter i blodet uansett hvilke piller du tar eller hvor mye vann du drikker (det gikk en veldig interessant dokumentar om akkurat dette på NRK2 nå i kveld, faktisk), men du hindrer jo kroppen i å bli dehydrert, dermed kan det føre med seg at du føler deg bedre dagen derpå.

Riktig, men man blir i bedre form, og ikke fullt så full.

*klippet*

Nå vet jeg ikke hvordan allergimedisiner fungerer, men tør jeg gjette på at de kanskje "roer" hjernen ned igjen? Mtp. at allergiske reaksjoner styres fra hjernen og "sløves" / "skjules" av allergitabeletter? Ren logisk gjetning her, rett meg gjerne :rolleyes2:

De demper alergiske reaksjoner, dvs ved en allergisk reaksjon vil kroppen produsere noe som heter histamin, Zyrtec feks er et antihistamin og virker mot denne reaksjonen. Siden reaksjonen ved fyllesjuke og allergiske reaksjoner er relativt like (dog som du nevner ikke det samme), så fungerer Zyrtec til en viss grad.

Men å drikke ca like mengder vann som alkohol når man er på fylla(feks et glass vann til en halvliter pils osv), ta et glass melk før man legger seg i tillegg til mat som gjerne er litt salt og feit og en zyrtec helst før man begynner å drikke - pleier å gjøre underverker, i tillegg til en god nattssøvn og enda mer vann og fet mat.

Men ta helst ikke paracetamol etter en ordentlig fyllekule, med mindre det er virkelig nødvendig, fordi det går enda mer utover leveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar
Fyllasjuka er IKKE en allergisk reaksjon.

Merkelig at en av foreleserene våre (som er lege) sa det da :icon_cry:

Én side av fyllasjuka. Hvis man ser på mytene om hva som hjelper mot fyllasjuka er det mange ting som er logiske i forhold til hva som egentlig skjer med kroppen. Når du drikker f.eks øl utskilles også et ekstra stoff i kroppen som heter (etter hva jeg husker) noe i duren av "ADH", som styrer væskebalansen i kroppen. Jo mer du må pisse, jo flere mineraler og viktige stoffer forsvinner fra kroppen - og jo mer uttørra blir du. Dermed lønner det seg gjerne å drikke vann / appelsinjuice og spise feite ting, så har kroppen iallefall noe å virke på mens hjernen løper løpsk uten kontroll.

ADH = Anti Diuretisk hormon.

Skilles ut fra hypofysens baklapp. Det virker ved å hindre nyrene fra å skille ut mer væske. I hypotalamus finnes det reseptorer som måler vann-konsentrasjonen i blodet, ved lite vann blir man tørst og det utskilles mer ADH. Det virker ved å gjøre noen greier inni nyrene (som heter distale tubuli på fint) mer gjennomtrengelige for vann og dermed kan vannet diffundere tilbake.

Alkohol har motsatt effekt på ADH på samleørene, derfor tisser man mer når man drikker alkohol.

Nå vet jeg ikke hvordan allergimedisiner fungerer, men tør jeg gjette på at de kanskje "roer" hjernen ned igjen? Mtp. at allergiske reaksjoner styres fra hjernen og "sløves" / "skjules" av allergitabeletter? Ren logisk gjetning her, rett meg gjerne :blink:

Histamin frigjøres fra mastceller ved allergiske reaksjoner, antihistaminer (som zyrtec feks) hemmer bindingen av histamin til histaminreseptorene på celler. Det har best virkning når det gis forebyggende, altså før histamin er sluppet ut. I dette tilfelle da alkohol.

Jepp I'm a nerd :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du gi deg - blant alle nevner du ikke carlsberg, som jo er det beste på det norske markedet! :rolleyes2:

som jeg skulle sagt det selv maria :icon_cry: der kom du med den :blink: og ja jeg er bare liten jente på 16 år men jeg drikker rett og slett ikke skvip når det kommer til øl. øl er til for å nytes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at en av foreleserene våre (som er lege) sa det da :)

Da har han tolket det på en annen måte enn meg. Du kan jo gjerne si at hjernen får en reaksjon og dermed kaller denne reaksjonen en allergisk reaksjon i så forstand. Skal ikke motsi han, for all del, men jeg foretrekker personlig å se på det som en egen reaksjon, framfor allergi i samme slengen.

ADH = Anti Diuretisk hormon.

Skilles ut fra hypofysens baklapp. Det virker ved å hindre nyrene fra å skille ut mer væske. I hypotalamus finnes det reseptorer som måler vann-konsentrasjonen i blodet, ved lite vann blir man tørst og det utskilles mer ADH. Det virker ved å gjøre noen greier inni nyrene (som heter distale tubuli på fint) mer gjennomtrengelige for vann og dermed kan vannet diffundere tilbake.

Alkohol har motsatt effekt på ADH på samleørene, derfor tisser man mer når man drikker alkohol.

Jammen da husket jeg NESTEN rett da! I allefall hadde jeg navnet rett, om enn en invers reaksjon... :D

Histamin frigjøres fra mastceller ved allergiske reaksjoner, antihistaminer (som zyrtec feks) hemmer bindingen av histamin til histaminreseptorene på celler. Det har best virkning når det gis forebyggende, altså før histamin er sluppet ut. I dette tilfelle da alkohol.

Jepp I'm a nerd :D

Right... Så da virker histamin og antihistamin på samme måte (vel, ikke i ordets rette forstand, men "på samme måte" i en forenklet forstand) som gaba og .. det stoffet jeg har fått helt hjernteppe på (glutamat? glu...something?).

Biologisk psykologi er dritspennende! Hadde man sluppet all den andre dritten innen psykologi hadde jeg studert det også. Vurderer å ta et kurs i biologisk / kognitiv bare for å lære mer enn Biologi-pensum + evig utspørring av veninna mi som tar bio-psyk retninga.... Studerer du det, eller har du og bare "sugd til deg" kunnskap? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med avholds- foreldre (har aldri rørt en dråpe noen av dem), og jeg smakte ikke en dråpe alkohol selv før jeg var 19. Da gjorde jeg det også til gangs, og gikk "rett i bakken".

Sjelden jeg nyter alkohol nå, men gjør det "med måte" fra tid til annen. Vel, ikke akkuratt nå da, siden jeg ammer :)

Foreldrene mine er forøvrig hellig overbevist om at jeg fortsatt ikke har rørt en dråp e alkohol.:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har han tolket det på en annen måte enn meg. Du kan jo gjerne si at hjernen får en reaksjon og dermed kaller denne reaksjonen en allergisk reaksjon i så forstand. Skal ikke motsi han, for all del, men jeg foretrekker personlig å se på det som en egen reaksjon, framfor allergi i samme slengen.

Vel, jeg velger nå å stole på foreleseren min, enn tolkningen din :D

Right... Så da virker histamin og antihistamin på samme måte (vel, ikke i ordets rette forstand, men "på samme måte" i en forenklet forstand) som gaba og .. det stoffet jeg har fått helt hjernteppe på (glutamat? glu...something?).

Glutamat vet jeg ikke, og finner heller ikke i medisinske ordboka, men glutamin er en aminosyre, stoffskifteprodukt av glutaminsyre som er et viktig signalstoff i hjernen. Var det det du mente..?

Biologisk psykologi er dritspennende! Hadde man sluppet all den andre dritten innen psykologi hadde jeg studert det også. Vurderer å ta et kurs i biologisk / kognitiv bare for å lære mer enn Biologi-pensum + evig utspørring av veninna mi som tar bio-psyk retninga.... Studerer du det, eller har du og bare "sugd til deg" kunnskap? :D

Jeg studerer akupunktur og da har vi en del medisin ved siden av. Jeg har to eksamner igjen (en av de er på onsdag :) ) så har jeg 90 studiepoeng i medisin. Og det er "den dritten" du kaller det jeg syns er mest spennende da :D Gleder meg skikkelig til å bli ferdig med medisinen så jeg kan konsentrere meg om det som virkelig er moro: Akupunktur :D

Men dette er pittelitt OT eller..! *flirer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer akupunktur og da har vi en del medisin ved siden av. Jeg har to eksamner igjen (en av de er på onsdag :cheer: ) så har jeg 90 studiepoeng i medisin. Og det er "den dritten" du kaller det jeg syns er mest spennende da :sleep: Gleder meg skikkelig til å bli ferdig med medisinen så jeg kan konsentrere meg om det som virkelig er moro: Akupunktur :P

Men dette er pittelitt OT eller..! *flirer*

Ting som har med medmennesklige ting er generelt kjedelige i min verden, her er det kun hvordan ting fungerer for alle penga. Gjerne matematisk :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Den første gangen som jeg smakte husker jeg ikke alderen men tror det var rundt 15 år men den gangen jeg virkelig merket det så ble jeg "servert" eggelikør på 18 års dagen min. Kan opplyse om at den har jeg aldri drukket siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Jeg er 17 å har til nå aldri drukket å ikke vært på fest.

ALLE sier jeg går glipp av så sykt mye å kommer til å angre men jeg har fortsatt ett år på meg til det faktisk er lov å for å si det mildt så har det ikke frista en eneste gang å tror nok ikke jeg kommer til å drikke med det første jeg blir 18 heller, MEN ja jeg skal nok feste å ja jeg skal nok drikke men når jeg selv vil og føler for det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første gangen jeg drakk var vel når jeg 14 (Smirnoff ice på julaften eller smaking av vin telles ikke.) Var hos noen jeg kjenner som er litt eldre enn meg og så fant vi ut at vi skulle drikke da. Eller, rettere sagt at JEG skulle sjenkes. Å fy... I begynnelsen drakk jeg cola med bare noen dråper brennevin, men det endte med at jeg heiv innpå med flere reine glass av vodka og brennevin og det som verre er! :rolleyes2:

Trenger jeg å si at jeg var forferdelig fyllesyk etterpå :):getlost:

Elsker å feste, jeg må ha drikki litt før jeg slår meg helt løs på gulvet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sikkert smakt alkohol før, men drakk vel sånn at jeg kjente det første gang da jeg var 15. Sluttet vel å drikke da jeg var 19, da hadde jeg liksom fått prøvd det der ut og funnet ut at det ikke gir meg noe. Eller jo, løs mage dagen etterpå, men ikke noe positivt liksom. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nettopp fylt 18 første gang jeg var full og var på fest. Har smakt og sånt før, men det telles ikke. Jeg har kun vert full to ganger i mitt liv, andre gangen var i russetide. Jeg har heldigvis sluppet unna fyllesyken. Jeg er ikke avholds selv om det er nærmere to år siden jeg drakk sist, jeg drikker ikke bare for å drikke for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vel 14 år første gang jeg var full og var på fester. Det var mye pga. jeg hadde en kjæreste som var mye eldre enn meg, og bodde 2 timer unna, så jeg var hos han. For jeg har aldri fått lov av foreldrene mine før jeg var ca 16 år. Eller jeg spurte vel aldri om lov, men sa at jeg skulle. De ville kjøre og hente meg, og da begrenser man seg selv :rolleyes2:

Jeg hadde jo smakt før det, men ikke vært full :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...