Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du oppdatert bloggen m/film fra treningen?


Marthe

Recommended Posts

Da har jeg blogget med filmer igjen fra gårsdagen.

http://www.vimeo.com/3020792

Fri ved fot med Tia. Hun er veldig klengete og langt foran, noe som fører til dårlige holdter. Men jeg er glad hun er tilbake etter to mnd med innbilt svangerskap. Nå går hun hvertfall ikke på autopilot lenger! ;)

http://www.vimeo.com/3020857

Her blir det også en dårlig holdt, men dekken er grei.

http://www.vimeo.com/3020879

Innkalling på Tia. Hun støter litt, men det kommer seg

http://www.vimeo.com/3021018

Innkalling med stå og dekk på Cita. Vi trener på raskere dekk fra utgangsstilling, bedre fart og litt raskere stå.

http://www.vimeo.com/3021054

Sitt under marsj er jeg veldig fornøyd med. Hun setter seg raskt og bra. Filmeren fikk bare med seg slutten.

Noen som klarer å være mer kritisk enn meg? ;)

Hjelp, dere er jo kjempeflinke alle tre! Vi har en LANG vei å gå ser jeg... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 157
  • Created
  • Siste svar
Da har jeg blogget med filmer igjen fra gårsdagen.

http://www.vimeo.com/3020792

Fri ved fot med Tia. Hun er veldig klengete og langt foran, noe som fører til dårlige holdter. Men jeg er glad hun er tilbake etter to mnd med innbilt svangerskap. Nå går hun hvertfall ikke på autopilot lenger! ;)

http://www.vimeo.com/3020857

Her blir det også en dårlig holdt, men dekken er grei.

http://www.vimeo.com/3020879

Innkalling på Tia. Hun støter litt, men det kommer seg

http://www.vimeo.com/3021018

Innkalling med stå og dekk på Cita. Vi trener på raskere dekk fra utgangsstilling, bedre fart og litt raskere stå.

http://www.vimeo.com/3021054

Sitt under marsj er jeg veldig fornøyd med. Hun setter seg raskt og bra. Filmeren fikk bare med seg slutten.

Noen som klarer å være mer kritisk enn meg? :lol:

Veldig mye bra her! Kjekt å se filmer av Tia også :lol:

Flotte momenter på innkallingen til Cita forresten! Og får du vekk den (lille!) støtingen til Tia, så blir den innkallingen rå bra :lol:

Ang. fvf til Tia, så skriver du det meste selv. Får du henne til å gå lengre bak, så tror jeg mye vil løse seg. De holdtene som er skjeve ville jeg kanskje brukt litt mer tid på å rette opp. Da får hun gjerne litt bedre forståelse for hva som er rett også ;)

Jeg har skjekka igjen, og her funker den fint.

Nå fikk jeg sett den :lol: :lol: Det e jo mye bra her (bla. en vakker terv ;);) ). Jeg ville kanskje ført hunden litt "løsere". Beveg armene mer, slik som du gjør når du går uten hund. Da tror jeg hunden også vil gå mer "naturlig" /finere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg endelig fått ut filmen fra forrige helg. Ting tar tid. Var litt vanskelig å få filmet treningen alene, mye som ikke kom med. Han er forresten veldig treig til å sette seg på fløytesignalet når han er noen meter unna meg - noen med tips til hvordan jeg kan få til en raskere sitt der?

er filmen. Sitt på signal, fremadsending med nærsøk, og feltsøk. Er vel og med et lite klipp fra avleveringstrening. Han slurver noen ganger med opptaket, og når han da kommer for nært på innsitten så slår han meg i kneet med dummien og mister den.

er en film fra dagen før, med et par fremadsendinger. :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare drømme om å ha så god kontakt med Z, som dere har med bikkjene.

Prøvd det meste men får ikke kontakt! Han ser på meg en sekund og setter blikket en annen plass..

Uannsett om jeg går og sier "zorba se hit" hele tiden, hjelper heller ikke det (ikke hadde jeg trodde det kom til å hjelpe eller)

Noen som har noen gode råd?

Setteren er jo kjent for å være litt ukons. da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åo jess! Jeg gir dere herved en UNIK mulighet til å se TIDENES DÅRLIGSTE FELTSØK! <_<

http://www.poteliv.com ---> Blogg

Ja, har man bestemt seg for å filme, så har man det. Da er det bare å bite i det sure eplet og legge det ut. Heldigvis for totten gikk han et heller bedre spor etterpå, så man slapp å føle det helt håpløst for start i klasse B i løpet av året. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare drømme om å ha så god kontakt med Z, som dere har med bikkjene.

Prøvd det meste men får ikke kontakt! Han ser på meg en sekund og setter blikket en annen plass..

Uannsett om jeg går og sier "zorba se hit" hele tiden, hjelper heller ikke det (ikke hadde jeg trodde det kom til å hjelpe eller)

Noen som har noen gode råd?

Setteren er jo kjent for å være litt ukons. da..

Begynn veldig enkelt, om du så må stå 300 m unna det som drar oppmerksomheten hans, så start der. Sett veldig veldig enkle krav til kontakt i starten og belønn det. Ikke mas på ham når han ser bort eller er ukonsentrert, som du skriver selv så hjelper det ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare drømme om å ha så god kontakt med Z, som dere har med bikkjene.

Prøvd det meste men får ikke kontakt! Han ser på meg en sekund og setter blikket en annen plass..

Uannsett om jeg går og sier "zorba se hit" hele tiden, hjelper heller ikke det (ikke hadde jeg trodde det kom til å hjelpe eller)

Noen som har noen gode råd?

Setteren er jo kjent for å være litt ukons. da..

Belønn for frivillig kontakt - om du maser på ham når han ikke har fokus på deg gir du ham oppmerksomhet for nettopp dette. Vent heller rolig (stå stille og vent, rett og slett) til han ser på deg, DA først gir du ham belønning i form av glad stemme, godbiter og/eller leking. Etterhvert kan du kreve at han har kontakt med deg over lengre tid og på vanskeligere steder.

Åo jess! Jeg gir dere herved en UNIK mulighet til å se TIDENES DÅRLIGSTE FELTSØK! <_<

http://www.poteliv.com ---> Blogg

Ja, har man bestemt seg for å filme, så har man det. Da er det bare å bite i det sure eplet og legge det ut. Heldigvis for totten gikk han et heller bedre spor etterpå, så man slapp å føle det helt håpløst for start i klasse B i løpet av året. :)

Jeg får ikke opp filmen i bloggen din, jeg? Du har ikke direkte link til den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så teit, det fungerte jo når jeg la meg. :) Nå skal det iallefall virke... :)

Funker nå ja. :) Cane minnet meg litt om hvordan Decoy går felt innimellom (mindre nå enn før) på den filmen. Mye løping, men en nese som var gjenglemt hjemme. Men det er jo fint å ha filmer av sånt også, man får studert litt mer hva hunden gjør + at man får sett fremgangen som kommer også. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker nå ja. :) Cane minnet meg litt om hvordan Decoy går felt innimellom (mindre nå enn før) på den filmen. Mye løping, men en nese som var gjenglemt hjemme. Men det er jo fint å ha filmer av sånt også, man får studert litt mer hva hunden gjør + at man får sett fremgangen som kommer også. :)

Hehe, ja, Cane er alltid sånn når det blir for lenge mellom hver gang og han i tillegg er noget understimulert. Tipper at hvis jeg tar felt i dag og så er det i orden igjen til i morgen. :o

Han har nok for det meste nesa på, siden han slår greit på gjenstandene, men ikke i den grad som er ønskelig kanskje. Og han jobber jo langt fra konsentrert og systematisk. :)

Edit: Men for å se det positive i det, så er det jo faktisk fullt hus i et B-felt, 4 gjenstander på 4 1/2 minutt. *prøve å være positiv* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan veldig lite om feltsøk, men kjempebra at du legger ut de ikke fullt så gode treningsøktene også! Ofte kan man lære mye mer av det, ved at man kan sette seg ned og tenke ut hvordan man kan gjøre ting bedre - enn å gjøre alt perfekt og ikke få noe segrlig tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan veldig lite om feltsøk, men kjempebra at du legger ut de ikke fullt så gode treningsøktene også! Ofte kan man lære mye mer av det, ved at man kan sette seg ned og tenke ut hvordan man kan gjøre ting bedre - enn å gjøre alt perfekt og ikke få noe segrlig tilbakemelding :)

Mhm, det var tanken også. :) Synes det er kjedelig med filmer hvor alt bare går perfekt hele tiden. Det er jo TRENING, og en trening hvor man løser problemer er vel egentlig bedre enn en trening hvor alt går knirkefritt? :) Fremvisning av øvelser blir noe helt annet, trening er som sagt trening. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har haft en hel del film i bloggen de senaste dagarna:

Valpträning från kurs med Maria Hagström i helgen (med lite balansbommar med Shejpa på slutet):

Kontaktfältsträning med Shejpa:

Träning på lugn attityd med Missy (och några kontaktfält):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig kan jeg også være med! Har lurt litt på når alle rekker å filme i dagslys, jeg er jo ALLTID på jobb -men idag hadde jeg fri på formiddagen. I bloggen idag har jeg lagt ut to filmer av Salza og meg som går fri ved fot. Hun er en tredjedels ekorn, en tredjedels helikopter og en tredjedels sprettball da... antar at vi må finne noe som demper den lille litt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig kan jeg også være med! Har lurt litt på når alle rekker å filme i dagslys, jeg er jo ALLTID på jobb -men idag hadde jeg fri på formiddagen. I bloggen idag har jeg lagt ut to filmer av Salza og meg som går fri ved fot. Hun er en tredjedels ekorn, en tredjedels helikopter og en tredjedels sprettball da... antar at vi må finne noe som demper den lille litt. :D

Min første tanke: "følger" hun hånda di? Var det slik hun lærte det? Kanskje det kan være en idè å stoppe pittelitt opp og trekke hånda opp når hun hopper, for på filmen så virker det nesten som om hun hopper etter hånden din.

Ellers er det jo bare kjempe herlig å se en så liten hund som koser seg sånn med treningen :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke: "følger" hun hånda di? Var det slik hun lærte det? Kanskje det kan være en idè å stoppe pittelitt opp og trekke hånda opp når hun hopper, for på filmen så virker det nesten som om hun hopper etter hånden din.

Ellers er det jo bare kjempe herlig å se en så liten hund som koser seg sånn med treningen :D

Har aldri brukt hånda til å vise henne, så det er nok ikke derfor. Jeg tror egentlig ikke hun hopper så veldig, det er mer stamping fordi hun bjeffer? Om du ser forskjellen. De siste øktene med fvf har jeg trent korte pass med mye heftig lek som belønning OG hun har kjedet seg en god del siden jeg jobber mye -det gjør at hun koker litt over. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brukt hånda til å vise henne, så det er nok ikke derfor. Jeg tror egentlig ikke hun hopper så veldig, det er mer stamping fordi hun bjeffer? Om du ser forskjellen. De siste øktene med fvf har jeg trent korte pass med mye heftig lek som belønning OG hun har kjedet seg en god del siden jeg jobber mye -det gjør at hun koker litt over. Tror jeg.

Veldig bra kontakt :D

Hvis du har planer om å konkurrere, så ville jeg hatt nulltoleranse for bjeffing og hopping. Jeg ville gått såpass langt tilbake i kriteriene at du bare gikk noen skritt og belønnet for at hun gikk pent og ikke bjeffet, og etterhvert økt vanskelighetsgraden. Og hver gang hun bjeffet ville jeg avbrutt og prøvd på nytt.

Bjeffer hun alltid under fri ved fot? Hvis ikke ville jeg prøvd meg litt frem. Trent litt fri ved fot når hun var i roligere tilstand og mindre bjeffete, og når det gikk bra kunne du lært henne å ikke bjeffe til tross for høyt stressnivå.

Kjempeartig å se små hunder gå lydighet :o En annen ting er at hun har litt skeive holdter og litt skeiv gange. Veldig mange mindre hunder har det for å lettere kunne se opp på fører, men det er jo noe å ha i bakhodet om du skal konkurrere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noen sånne småttisgreier i bloggen nå. Vi har ingen direkte planer om å være med på noe, men D-spor og klasse 1 er vel noe vi har tenkt på en gang i framtiden. Men det har vi drøyt 10 år på å klare, sååååå. Ingen stress her i huset. Ogsåå var det en del tulletriks innimellom der, fordi det er morsomst å gjøre! :rolleyes2:

(klikke på bloggen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg endelig fått ut filmen fra forrige helg. Ting tar tid. Var litt vanskelig å få filmet treningen alene, mye som ikke kom med. Han er forresten veldig treig til å sette seg på fløytesignalet når han er noen meter unna meg - noen med tips til hvordan jeg kan få til en raskere sitt der?

er filmen. Sitt på signal, fremadsending med nærsøk, og feltsøk. Er vel og med et lite klipp fra avleveringstrening. Han slurver noen ganger med opptaket, og når han da kommer for nært på innsitten så slår han meg i kneet med dummien og mister den.

er en film fra dagen før, med et par fremadsendinger. :icon_cry:

Ser bra ut! Det var en fokusert og ivrig tollertott! Jeg må bare kommentere, håper det er greit :rolleyes2:

Når han er ute i "feltet" der dummyen ligger så vingler han mye i søket, det er ineffektivt (uansett hvor fort han løper) og jeg tror du burde avansere denne delen litt med at du lærer han forskjell på nærsøk og større søk. F.eks kan du la være å bruke fløyta når du er litt usikker på hvor den er selv og når han må gå litt stort for å finne den. Og så kan du bruke fløyta når han skal ta nesa i bakken og søke i liten radius. Og da ville jeg faktisk stoppet han når han er der ute, fått han til å sette seg og tenke seg om to ganger, så gitt søks signalet. Da kan du spare mye tid på løping og han vil kanskje lære seg forskjell på rase-rundt-søk og vet-hvor-jeg-skal-begynne-søk.

Og så ville jeg bytta fløyte til en som gir samme samme tone frekvensen, det gir et mer presist signal til bikkja.

Si fra hvis jeg ikke skal blande meg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noen sånne småttisgreier i bloggen nå. Vi har ingen direkte planer om å være med på noe, men D-spor og klasse 1 er vel noe vi har tenkt på en gang i framtiden. Men det har vi drøyt 10 år på å klare, sååååå. Ingen stress her i huset. Ogsåå var det en del tulletriks innimellom der, fordi det er morsomst å gjøre! :rolleyes2:

(klikke på bloggen)

Det klarer dere fint om dere vil! Hun er jo så ung enda, dere har god tid :icon_cry:

Liker hun leke? Labradorer er ikke verdens raskeste dyr, og da er det viktig å tenke fart hele tiden. Belønn gjerne med leke for å få opp intensiteten. Jeg har sjeldent trent labradoren innendørs på type innkalling osv. Der har jeg krevd høy fart hele tiden og trente i starten kun når hun var på et høyt stressnivå. Trening skulle forbindes med høy aktivitet, hun fikk ikke lov til å daffe seg gjennom øvelsene. Nå kan jeg også trene innendørs, men det er fordi hun vet hvor mye fart hun må ha for å oppnå belønning av meg. Og farten fikk jeg som sagt frem ved at jeg lærte henne å assosiere trening med høyere stressnivå.

Inne er ofte hundene i en helt annen modus, og farten blir da deretter. Vekker jeg hundene mine fra søvnen og begynner å trene så er farten minimal :blink: Trener jeg dem med en gang jeg har kommet hjem eller utendørs derimot...

Se også om du klarer å ha hendene rett ned når dere trener. Ta kun frem godbiten etter at du har klikket. Mange hunder blir hjelpeavhengige av at fører har godbitbag og har hånden på godbiten for å kunne gjøre noe :ermm:

Ta gjerne en film utendørs også, hadde vært spennende å se om intensiteten hennes var annerledes da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to filmer av Mitra under stå under marsj. I den første prøvde jeg på hele øvelsen, men hun flyttet på seg. Hun klarte det etter jeg gikk litt tilbake og ga godbiter for at hun sto stille, da kunne jeg gå bak og rundt henne. Minstemann har vel to filmer av fvf, så jeg kan legge senere.

th_linda015.jpg

th_linda016.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klarer dere fint om dere vil! Hun er jo så ung enda, dere har god tid :rolleyes2:

Liker hun leke? Labradorer er ikke verdens raskeste dyr, og da er det viktig å tenke fart hele tiden. Belønn gjerne med leke for å få opp intensiteten. Jeg har sjeldent trent labradoren innendørs på type innkalling osv. Der har jeg krevd høy fart hele tiden og trente i starten kun når hun var på et høyt stressnivå. Trening skulle forbindes med høy aktivitet, hun fikk ikke lov til å daffe seg gjennom øvelsene. Nå kan jeg også trene innendørs, men det er fordi hun vet hvor mye fart hun må ha for å oppnå belønning av meg. Og farten fikk jeg som sagt frem ved at jeg lærte henne å assosiere trening med høyere stressnivå.

Inne er ofte hundene i en helt annen modus, og farten blir da deretter. Vekker jeg hundene mine fra søvnen og begynner å trene så er farten minimal :blink: Trener jeg dem med en gang jeg har kommet hjem eller utendørs derimot...

Se også om du klarer å ha hendene rett ned når dere trener. Ta kun frem godbiten etter at du har klikket. Mange hunder blir hjelpeavhengige av at fører har godbitbag og har hånden på godbiten for å kunne gjøre noe :icon_cry:

Ta gjerne en film utendørs også, hadde vært spennende å se om intensiteten hennes var annerledes da.

Ja vi bruker ofte leker som belønning, funker like greit som godbit, men litt mer rotete enn godbitgivning innomhus. Alt er jo egentlig i veldig lite format, mer "dette kan vi" visning. Burde kanskje vise det i mer ordentlige omstendigheter.

Hender rett ned bør jeg sikkert bli flinkere på :plystre: heehehehe.

Men jaaa, får prøve utendørs. Er 50 cm snø og mørkt 15.30, menne... til helga!

Takk for tilbakemelding! Bikkja er tålmodigheten selv så det med fart har du et godt poeng i :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jaaa, får prøve utendørs. Er 50 cm snø og mørkt 15.30, menne... til helga!

OT: På klubben har de måkt banene, og der er det flombelysning... :rolleyes2: Det er bare å komme. Apelltrening torsdag klokken 1930 feks. Flere mennesker, og sikkert flere som vil være til hjelp om du vil ha noen tips og sånn...

Ellers syntes jeg det er mange som er flinke til å trene. Det er morsomt å få tilbakemeldinger, og det er morsomt å se hvordan andre trener. Jeg blir hvertfall litt inspirert :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...