Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du oppdatert bloggen m/film fra treningen?


Marthe

Recommended Posts

OT: På klubben har de måkt banene, og der er det flombelysning... :rolleyes2: Det er bare å komme. Apelltrening torsdag klokken 1930 feks. Flere mennesker, og sikkert flere som vil være til hjelp om du vil ha noen tips og sånn...

Skoler og parkeringsplasser er også ofte belyst (og måkt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 157
  • Created
  • Siste svar

Ligger en film av My som rygger i bloggen. :icon_confused:

Ser at jeg bruker kroppen min litt vel mye, men hun KAN tilby ryggingen når jeg står helt i ro også da. :icon_cry: Hun er litt høyt oppe her så det går litt fort i svingene også.

Filmen er av ganske dårlig kvalitet og lyden henger litt etter, så ikke døm rosen min nedenom og hjem :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, jeg har funnet videokameraet mitt! Jeg har hatt det i et par år, men aldri brukt det... Nå skal det til pers, og får nok sin debut på kurs i helgen :icon_confused: Om jeg skjønner noe av hvordan jeg bruker det riktignok *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, jeg har funnet videokameraet mitt! Jeg har hatt det i et par år, men aldri brukt det... Nå skal det til pers, og får nok sin debut på kurs i helgen :) Om jeg skjønner noe av hvordan jeg bruker det riktignok *flir*

Usj, det ble ingen debut på kameraet i dag, det snødde jo votter hele dagen...

Her er fvf filmen. Bare å komme med tilbakemeldinger på hva som bør bli bedre. Jeg vet jeg går for tregt, og det må jeg nok bare jobbe med for jeg legger ikke merke til det selv mens jeg går.

Synes det ser veldig bra ut jeg! :) I mine øyne går du ikke for sakte, det eneste jeg har å pirke på er at et par av holdtene var trege eller litt skjeve (som det ble mye jobb med å rette opp på den ene). Ellers veldig bra synes jeg, flinke dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er fvf filmen. Bare å komme med tilbakemeldinger på hva som bør bli bedre. Jeg vet jeg går for tregt, og det må jeg nok bare jobbe med for jeg legger ikke merke til det selv mens jeg går.

For en nydelig hund, og hvilken apell den har :)

Om det var min hund, og om du ønsker å konkurrere i høyere klasser,

så hadde jeg nok pirket på posisjon, hun ligger generelt litt langt framme etter min mening.

Men hun går jo nyyyydelig da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, det ble ingen debut på kameraet i dag, det snødde jo votter hele dagen...

Synes det ser veldig bra ut jeg! :blink: I mine øyne går du ikke for sakte, det eneste jeg har å pirke på er at et par av holdtene var trege eller litt skjeve (som det ble mye jobb med å rette opp på den ene). Ellers veldig bra synes jeg, flinke dere!

Jeg har vært dårlig å pirke på holdtene når jeg lærte henne fvf, så det må jeg fikse på nå ja. Jeg regner med at holdtene blir litt raskere når hun forstår litt mer hva det dreier seg om, hvis ikke får jeg jobbe litt ekstra med det.

For en nydelig hund, og hvilken apell den har :)

Om det var min hund, og om du ønsker å konkurrere i høyere klasser,

så hadde jeg nok pirket på posisjon, hun ligger generelt litt langt framme etter min mening.

Men hun går jo nyyyydelig da :rolleyes:

Hun har veldig lett for å trekke frem fordi jeg har belønnet mye med leke, derav godbitene jeg bruker på filmen for å trekke henne litt bak. Jeg er helt enig med deg at det hadde sett mye bedre ut. Hun er jo tross alt bare 9mnd, så jeg har det ikke travelt.

Veldig kjekt å få tilbakemeldinger :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi fått tatt litt film av starten på fremadsendingen til Cane. Det kan bli bra hvis jeg ikke kødder det til. Og merk, dette er altså langt i fra en ferdig øvelse, det er kun en start. :blink:

Edit: Og filmen ligger altså på http://www.poteliv.com --> Blogg

veldig, veldig bra.

Enda en avstandskommandering av Cita. Syns den har blitt veldig mye bedre!

http://www.vimeo.com/3071125

Og så en neseprøve... Må fortsatt holde alt på et veldig lavt kriterie så hun ikke blir overivrig.

http://www.vimeo.com/3070920

Hun er jo innmari søt når hun går å gjemmer seg på gangen mens du legger ut pinnene da :yes:

Jeg ville kanskje jobbet med med sitt fra stå, der er hun litt urolig med bakbena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en avstandskommandering av Cita. Syns den har blitt veldig mye bedre!

http://www.vimeo.com/3071125

Ja, den har blitt mye bedre! :blink:

Og så en neseprøve... Må fortsatt holde alt på et veldig lavt kriterie så hun ikke blir overivrig.

http://www.vimeo.com/3070920

Hihi, så søt hun her når hun løper ut i gangen. :) Et spørsmål fra meg som ikke kan noen ting om lp, har de lov å være borti de andre pinnene med snuten?

veldig, veldig bra.

Takk for det. :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje jobbet med med sitt fra stå, der er hun litt urolig med bakbena.

Ja :closedeyes: Jeg har tenkt litt på om det skal bort eller ikke. Det er såpass lite at jeg ikke vet om det blir trekt på konkurranse, men om jeg fjerner det får hun kanskje mer fremdrift. Jeg vet ikke om hun gjør det ute heller, tenkte jeg skulle filme ute i kveld og se på det :huh:

Hihi, så søt hun her når hun løper ut i gangen. ;) Et spørsmål fra meg som ikke kan noen ting om lp, har de lov å være borti de andre pinnene med snuten?

Ja ;) Hun har kommet mye lenger på neseprøven enn sist, så jeg skal få prøve å filmet det snart. Angående det med å være borti snuten med pinnene, så vet jeg faktisk ikke. Jeg har aldri hørt at det har blitt trekt for det, men jeg har kanskje aldri lagt merke til det heller. Kanskje noen andre her inne som kan svare på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lineføring

Jeg legger inn en film jeg også, i håp om å få noen tilbakemeldinger. Filmen ligger også i gårsdagens blogg, hvor jeg kommer med noen tanker. Primært er det jeg som må jobbes med, jeg må konsentrere meg om å gå bedre, og få inn en rutine og rytme. Dette er første hunden jeg trener lydighet med, og jeg kan ærlig talt ikke mye sammenlignet med de andre filmene her, men vi jobber oss framover. Målet nå er en bronsemerkeprøve vi har dato på, deretter klasse 1.

Jeg har den siste tiden jobbet mest med X'ens kontakt og utholdenhet (kunne jobbe lenge uten belønning), og det er det jeg føler jeg ser resultat av i denne filmen. I mine øyne går hun nå mye bedre enn før (lett for meg å si, når jeg ikke kan vise dere videoer av tidligere gange...), og jeg innbiller meg at den dagen JEG klarer å gå vil hun gå bedre også.

Jeg mister henne i det en dame går forbi oss rett utenfor kameralinsa, så det nysgjerrige dyret mitt må få med seg mest mulig...

Så strategien framover er å trene i ulike settinger med ulike forstyrrelser, få noen til å kommandere meg og å pirke på det jeg gjør - ikke bare trene alene.

Det er min grovanalyse av filmen, jeg tar veldig gjerne imot kritikk og veiledning, og regner med at folk her ser mye mer enn det jeg klarer å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lineføring

Jeg legger inn en film jeg også, i håp om å få noen tilbakemeldinger. Filmen ligger også i gårsdagens blogg, hvor jeg kommer med noen tanker. Primært er det jeg som må jobbes med, jeg må konsentrere meg om å gå bedre, og få inn en rutine og rytme. Dette er første hunden jeg trener lydighet med, og jeg kan ærlig talt ikke mye sammenlignet med de andre filmene her, men vi jobber oss framover. Målet nå er en bronsemerkeprøve vi har dato på, deretter klasse 1.

Jeg har den siste tiden jobbet mest med X'ens kontakt og utholdenhet (kunne jobbe lenge uten belønning), og det er det jeg føler jeg ser resultat av i denne filmen. I mine øyne går hun nå mye bedre enn før (lett for meg å si, når jeg ikke kan vise dere videoer av tidligere gange...), og jeg innbiller meg at den dagen JEG klarer å gå vil hun gå bedre også.

Jeg mister henne i det en dame går forbi oss rett utenfor kameralinsa, så det nysgjerrige dyret mitt må få med seg mest mulig...

Så strategien framover er å trene i ulike settinger med ulike forstyrrelser, få noen til å kommandere meg og å pirke på det jeg gjør - ikke bare trene alene.

Det er min grovanalyse av filmen, jeg tar veldig gjerne imot kritikk og veiledning, og regner med at folk her ser mye mer enn det jeg klarer å se.

Vel, først av alt vil jeg jo si at dere har kommet langt. Sjeldent man ser en berner trene lydighet, og det var gøy å se :D Ellers vil jeg anbefale deg å trene mye kortere økter - lineføring og fvf i klasse 1 er stortsett bare en U med skarpe kanter, frem og tilbake. Ellers er det et par ganger du flytter deg etter X'en ved holdtene. Veldig fort gjort å gjøre, men bør vel fokuseres på å plukke vekk. Da blir det lettere for henne også :D Synes hun følger godt med på deg hele veien :D Prøv også å trene litt mer høyrevendinger, det så litt ut som utstillingsmennesket satt hardt i deg, for det var vesentlig færre høyrevendinger enn venstre- og helt om :D Lykke til med jobbingen videre, den lineføringen der holder godt også per i dag til å bestå øvelsen i bronsjemerket med, uten tvil :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, først av alt vil jeg jo si at dere har kommet langt. Sjeldent man ser en berner trene lydighet, og det var gøy å se :D Ellers vil jeg anbefale deg å trene mye kortere økter - lineføring og fvf i klasse 1 er stortsett bare en U med skarpe kanter, frem og tilbake. Ellers er det et par ganger du flytter deg etter X'en ved holdtene. Veldig fort gjort å gjøre, men bør vel fokuseres på å plukke vekk. Da blir det lettere for henne også ;) Synes hun følger godt med på deg hele veien :D Prøv også å trene litt mer høyrevendinger, det så litt ut som utstillingsmennesket satt hardt i deg, for det var vesentlig færre høyrevendinger enn venstre- og helt om :D Lykke til med jobbingen videre, den lineføringen der holder godt også per i dag til å bestå øvelsen i bronsjemerket med, uten tvil :o

Takk for svar!

Vanligvis trener vi vesentlig kortere økter, men nå ønsket jeg å presse henne for å se hvor mye jeg har å gå på, og for å få mest mulig filmet av vendinger og temposkifter.

Utstillingsmenneske to the bone - under hurtig marsj begynte jeg plutselig å styre henne med venstrehånda foran snuta (ikke synlig på filmen), som jeg gjør i ringen. Fy, fy meg! :D Skal se om jeg husker at det finnes høyrevendinger også...

Må bli mye mer bevisst på hva jeg gjør, det er en kunst i seg selv. En del av meg sier at det er enklere å gå når en ikke er så påkledd, men en annen del av meg sier at det er pisspreik, en skal kunne gå riktig uansett om en er naken eller har på seg michelinkostyme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Vanligvis trener vi vesentlig kortere økter, men nå ønsket jeg å presse henne for å se hvor mye jeg har å gå på, og for å få mest mulig filmet av vendinger og temposkifter.

Utstillingsmenneske to the bone - under hurtig marsj begynte jeg plutselig å styre henne med venstrehånda foran snuta (ikke synlig på filmen), som jeg gjør i ringen. Fy, fy meg! :whistle: Skal se om jeg husker at det finnes høyrevendinger også...

Må bli mye mer bevisst på hva jeg gjør, det er en kunst i seg selv. En del av meg sier at det er enklere å gå når en ikke er så påkledd, men en annen del av meg sier at det er pisspreik, en skal kunne gå riktig uansett om en er naken eller har på seg michelinkostyme.

Ja, bevissthet er gull - og sånn sett er filming veldig bra :)

Det er ofte et veldig godt tips å trene på å gå uten hund. Få et naturlig og konsekvent forhold til hvilket ben du starter en høyrevending med, hvilket du starter en venstrevending med, hvordan du stopper til en holdt, hvordan du starter fra en holdt osv. Har du terpet dette uten hund er det mye lettere å gjøre det med hund etterpå, og lettere for hunden å skjønne hvor du skal utifra at du har gjort akkurat det samme hver gang du har gjort samme manøver tidligere :) Så får det heller være at man kanskje ikke føler seg høy i hatten der man marsjerer rundt på en parkeringsplass og gjør holdter og vendinger for seg selv.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tuppetroll her. Jeg var tilskuer i helgen og så klasse 1, og gjennomsnittlig tid (jeg tok tida på alle ekvipasjene) inne i ringen var ca 6 min, pluss minus 20 sek hver vei. Din lineføringstreningsøkt er 4,5 minutter, så det er ganske lenge!

Ville også prøvd å fått fjernet hjelperen så fort du kan, hvertfall starte med å fade den ut nå :)

Hvordan liker hun å leke? Det kan være lurt når hun går kjempefint, at du plutselig drar frem en leke og har det dødskult sammen med henne. Det er veldig lett at vi blir statiske og "maskinaktige" når vi trener lineføring, jeg vet det med meg selv.. Prøver stadig å huske på at jeg må gjøre det mer gøy på forskjellige måter!

Edit: En ting jeg tenkte på som jeg lurer på om andre kanskje også er enig i. Burde fører kanskje gå bittelittegrann raskere? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bevissthet er gull - og sånn sett er filming veldig bra :)

Det er ofte et veldig godt tips å trene på å gå uten hund. Få et naturlig og konsekvent forhold til hvilket ben du starter en høyrevending med, hvilket du starter en venstrevending med, hvordan du stopper til en holdt, hvordan du starter fra en holdt osv. Har du terpet dette uten hund er det mye lettere å gjøre det med hund etterpå, og lettere for hunden å skjønne hvor du skal utifra at du har gjort akkurat det samme hver gang du har gjort samme manøver tidligere :P Så får det heller være at man kanskje ikke føler seg høy i hatten der man marsjerer rundt på en parkeringsplass og gjør holdter og vendinger for seg selv.. :P

Ja, jeg vet - jeg har prøvd, og det føles veldig kunstig og at jeg mangler noe vesentlig - duuh! Men jeg skal fortsette med det, bare gå og gå for å få inn en rytme. Også må jeg få noen som kan kommandere meg, så jeg kan få inn den sperren mot å reagere øyeblikkelig når ny kommando gies.

Jeg fatter ikke at folk gruer seg for å gå inn i utstillingsringen med hunden sin, det er jo LP-ringen som er skummel! Men vi skal inn dit, jeg er dum nok til å tasse inn når debutdatoen kommer, samme hva. Backer jeg ut, vet jeg ikke når jeg kommer inn neste gang, nå må jeg bare følge planen. Har heldigvis relativt god tid enda...

Enig med Tuppetroll her. Jeg var tilskuer i helgen og så klasse 1, og gjennomsnittlig tid (jeg tok tida på alle ekvipasjene) inne i ringen var ca 6 min, pluss minus 20 sek hver vei. Din lineføringstreningsøkt er 4,5 minutter, så det er ganske lenge!

Ville også prøvd å fått fjernet hjelperen så fort du kan, hvertfall starte med å fade den ut nå :P

Hvordan liker hun å leke? Det kan være lurt når hun går kjempefint, at du plutselig drar frem en leke og har det dødskult sammen med henne. Det er veldig lett at vi blir statiske og "maskinaktige" når vi trener lineføring, jeg vet det med meg selv.. Prøver stadig å huske på at jeg må gjøre det mer gøy på forskjellige måter!

Edit: En ting jeg tenkte på som jeg lurer på om andre kanskje også er enig i. Burde fører kanskje gå bittelittegrann raskere? :P

Som sagt, jeg gikk veldig lenge nå for å presse henne på utholdenhet og for å få filmet mest mulig av variasjoner, vanligvis trener vi kanskje bare et minutt med LF eller FVF om gangen.

Hva mener du med hjelper? Godbitene? I så fall jobber vi med det, bare på denne uka har vi hatt kjempeframgang på å kunne jobbe uten.

Leke har jeg foreløpig ikke ønsket å bruke midt i LF/FVF, fordi hun blir for giret og jeg får ikke den roen jeg ønsker for at hun skal gå skikkelig. Jeg ønsker ikke en hund som oppfatter meg som ei tyskerarm... Eller innfører kenguruhopp som en gangart... :P Mulig jeg kan bruke det mer som avslutning på økta, men ikke midt i (altså hvis jeg ønsker å trene mer på LF/FVF etter belønningen).

Jeg bruker ball i andre settinger, og interessen for ball er grei nok de to-tre første gangene, men godbiter vinner alltid over alt annet. Men, jeg har nok ikke vært flink nok til å lære henne å leke heller, fordi jeg ikke er vant til å leke med hund på den måten. Jeg tror kanskje ikke hun er en hund med så mye lek av den typen i seg, derimot er mat konge. Men mye mulig jeg tar feil, og at en som er vant til å leke med hund kunne fått mer ut av henne. Hun er en lærenem og morsom hund som sikkert hadde blitt mer i andres hender. Men hun er min og skal forbli min! :P

Drakamp har vært uaktuelt for oss foreløpig, for hun mister interesse for alt annet og jeg kan ikke trene henne videre, hun har bare fokus på å dra og på noe å dra. Jeg har heller ikke klart å avslutte leken, slik at hun har fortsatt å "leke" med både lenke, jakkeermer, skolisser, bæreposer og i grunnen alt hun kan få tak i resten av dagen og gjerne dagen etter også (på det verste), og et slikt hundehold er ikke jeg interessert i. Klarer jeg ikke å styre leken, får jeg heller fjerne den type lek inntil videre. Håper å kunne ta den gradvis tilbake senere, siden den er nesten like mye konge som godbit, men i verste tenåringskøddetiden har jeg ønsket å begrense hennes muligheter til å bestemme når vi leker og hva vi leker med. Jeg har ikke hatt kunnskapen til å lære henne å leke på riktig måte, og dermed gikk det over alle støvleskaft for oss, siden hun fikk styre leken hver gang. Nybegynnertabbe når en prøver å gjøre ting en ikke kan...

Nå er hun 18 måneder, og jeg opplever henne som mer "voksen", sanset og tilsnakkendes, så kanskje jeg skal begynne å eksperimentere litt, men det må bli sakte, for jeg er redd for å havne tilbake der vi var i sommer og i høst - en hund som bare skal kampe og anser meg som tidenes største og kuleste draleke, hvor lydighetstreningen ødelegger hverdagen. Den lille, søte valpen ble "plutselig" et troll...

Det tenkte jeg også på. Ellers blir du gående veeeeeeldig sakte på sakte marsjen ;)

Jupp, glemte å si det her, skrev det i bloggen, at jeg må øke et hakk eller to på alle tre tempoartene. Hun tror jo stadig vekk at hun skal sitte når vi tar vendinger i sakte marsj, stakkars forvirrede hunden.

*slå seg i hodet med apportbukken*

Fryktelig avslørende og ekkelt å se film, altså... LP-mennesker er sado-mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...