Gå til innhold
Hundesonen.no

Siberian Husky?


Aya

Recommended Posts

Jeg har fundert endel på forskjellige hunderaser i det siste. Det har seg sånn at jeg om et halvt års tid flytter opp på en gård langt oppe i skogene, og i den sammenheng ønsker jeg meg en hund til etterhvert (etterhvert er veeeldig relativt i dette tilfellet, det kan være opp til mange år). Jeg ønsker meg da en helt annen type hund, ikke en gjeterhund, men en hund som kan brukes til kløv, trekk og turbikkje. Vi kommer til å få store, flotte hundegårder hvor de hundene som trives med det kommer til å være mesteparten av dagen (istedet for alene hjemme i huset), og jeg vil derfor ikke ha en helt korthåret hund. Alle hundene vil ha tilgang på isolert, stort hundehus, så de trenger ikke ha polarhundpels heller!

Jeg har alltid hatt lyst på Siberian Husky, men har ingen personlig erfaring med denne rasen. Jeg er isåfall forbredt på å få en hund som "aldri" kan gå løs, og som vil kreve mye fysisk stimuli- ellers kjenner jeg lite til rasen. Hvordan er de forskjellige linjene, f.eks showlinjene, hvordan er helsen, hvordan står det til med det mentale? Hvor mye mosjon krever de for å leve et lykkelig hundeliv (merk: ikke hvor lite mosjon man kan komme unna med)? Er dette hunder som kunne interessert seg for blodspor- jeg kommer til å bo midt i blodsporhimmelen når det gjelder både terreng og tilgang på viltblod.

Jeg har tidligere hatt Gordon Setter, og kunne egentlig tenkt meg fuglehund igjen, men det er nok ganske urealistisk å tenke at man vil bruke den til jakt. Der vi skal bo går det i elg, hare og rådyrjakt, og mindre i fugl. Mannen jakter elg, og kunne også tenke seg å jakte andre ting, men jeg har fordommer mot disse typene jakthunder, og de går på mye lyd og lite vett(ja, uff, jeg er nok innmari urettferdig og dømmer hele raser under en ganske tynn, liten kam). Vær så snill å prove me wrong, hvis dere har forslag til jakthundraser som kan være aktuelle. Det er IKKE elghund eller støver, for å si det sånn. Hva tenker dere andre om å ha fuglis uten å bruke de til aktiv jakt? (Det river litt i sjela ved tanken, men så er jeg fryktelig svak for disse vimedyrene allikevel). Er det noe man kan trene for å gi de litt utløp for instinktet sitt, eller er det kun jakt som duger?

Noen som har andre tips til raser jeg kan kikke litt hypotetisk på? Kriteriene er som sagt noe pels, ikke aaaltfor mye lyd, relativt sunne raser både fysisk og psykisk. Målet med hunden er tur, kløv, trekk- blodspor dersom rasen duger til det, eller andre aktiviteter som passer til akkurat den typen hund.

(Vil gjerne understreke at dette enda er en helt hypotetisk leting, og jeg har ingen umiddelbare planer om å skaffe en hund til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke så mye om jakthunder, men de polare hunderasene kjenner jeg bedre til. mest erfaring med samojed, det er den eneste av de 4 rasene som man kan ha løs. Det er den av rasene som er enklest å ha med å gjøre, men anbefaler på det sterkeste at du ikke velger en fra show linjer, samojeden kan brukest til det meste men mest en flott turkamerat, minuset er all pelsen. SH er også en fin og spennende rase å ha med å gjøre, men vet ikke så mye om det annent enn det du har skrevet fra før:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Samojed kjenner jeg lite til, men jeg har inntrykk av at de blir litt vel kraftige kanskje, og litt mye pels. Skal definitivt se mer på rasen, takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Ikke lett velge rase men,høres ut som det blir super plass for hundene da :icon_confused: skriver vel egentlig inn bare for si min erfaring med setter som ikke jaktes med...

Første hunden min som jeg kjøpte for komfirmasjons pengene var nøye planlagt,skulle bli retriver eller blandings hund men,var litt vanskelig finne noen akkorat da det passet i ferien med 8 ukers fri.En bekjent drev hundepensjonat og hadde et Engelsk setter kull som var leverings klar.Jeg skulle jo ikke ha jakthund i det hele tatt men,oppdretteren kunne gjerne selge til meg(ikke så rart hun var av god avstamning men,veldig dårlig helse)

Så da ble det til jeg hentet ei nydlig Engelsk Setter frøken;)!En mere fantastisk første hund er nok vanskelig få!Så trygg,lettlært,utrolig klok og ekstremt rolig(innne).Siden du har hatt Gordon Setter fra før kjenner du jo til fugle intressen <_<

Den kan jo være en utfordring da jeg hadde henne masse løs men,gikk fint når vi tok hensyn på sommeren og med åra ble det kun duer og ender som var populære.

For ikke få mange her mot meg nå så sier jeg ikke at man bør kjøpe fuglehund og ikke jakte for det er nok helt klart det beste men,det finnes jo også endel som ikke er på jakt og har et godt liv.Var ekstremt med sykdommer på mi så hos en som har hatt hun til jakt har det nok blitt et kort liv..

Levde nå til 1.5 år siden og ble over 12 år :icon_confused: Pga jeg er så glad i settre,liker gemyttet osv men,siden ikke jakter og ble skeptisk etter alle sykdommene har jeg nå ei blandings frøken(Kan få alt av sykdommer hun også såklart),av Gordon Setter og Labrador.En fin blanding!Har ikke så stor radus når er løs pga labradoren men,må legge til hun har nok fått mest setter for er ekstremt fuglegal så på sommeren så kan hun ikke være løs "Ovreralt" som hun er nå.

Uanstt masse lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Samojed kjenner jeg lite til, men jeg har inntrykk av at de blir litt vel kraftige kanskje, og litt mye pels. Skal definitivt se mer på rasen, takk for tips!

Det er etter min erfaring stor variasjon i størrelsen på hundene, men noen av hannene er noen sikkelige plugger spesielt hos show hundene. Og ja, det er masse pels! men pelsen blir til gode votter :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det spørs hvor aktiv du er vis du skal ha fuglis :icon_redface:

Men får den nok trim, arbeide litt med hjernen, la den "få" drive med en annen sport (eks. ag, spor ol) kan en fuglis fint klare seg uten jakten :icon_confused: Fuglis krever veldig mye mosjon, får den det tror jeg den klarer seg helt fint uten jakt :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker fuglisene, men jeg tror nok ikke det blir det. De er og blir jakthunder i mitt hode, og jeg synes det er synd om de ikke blir jaktet med- selv om de kan ha det veldig fint uten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje heller prøvd på alskan husky istedet for siberian. har hørt at siberian er litt mer "vill" i gemyttet enn alaskan. (trekkhundfolks uttrykk, usikker hva de mener egentlig, men antar de kan være litt striere enn alskan :icon_confused: ) Svigerinna mi har alskan huskies og de er flotte hunder. passer store, og trivelig gemytt. ikke komplisert i det hele tatt! Malamute blir endel større igjen og har mer pels, så vet ikke hva du foretrekker sånn sett.

Svigerinna mi sine hunder bruker hun kun som turhunder og selskap. (går visstnok myyye i fjellet da), så det er ikke kun for trekkhundinteresserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje heller prøvd på alskan husky istedet for siberian. har hørt at siberian er litt mer "vill" i gemyttet enn alaskan. (trekkhundfolks uttrykk, usikker hva de mener egentlig, men antar de kan være litt striere enn alskan :icon_confused: ) Svigerinna mi har alskan huskies og de er flotte hunder. passer store, og trivelig gemytt. ikke komplisert i det hele tatt! Malamute blir endel større igjen og har mer pels, så vet ikke hva du foretrekker sånn sett.

Svigerinna mi sine hunder bruker hun kun som turhunder og selskap. (går visstnok myyye i fjellet da), så det er ikke kun for trekkhundinteresserte.

Malamute var min første tanke.. Dette er den eneste pelshunden jeg kunne tenkt meg, men må da bo slik at den har fri tilgang ut/inn, hadde aldri hatt samvittighet til å la den ligge inne eller ute hele arbeidsdager. Men så liker jeg store hunder da ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaskan er egentlig utelukket fordi jeg kunne tenke meg å stille en sjelden gang i blant også. Malamuten liker jeg godt- men den er stoooor, og jeg ser for meg livsfarlige turer på glatt føre med hund festet på magen:p

EDIT: Uff, jeg er så uhøflig. Tusen, tusen takk for svar alle sammen- jeg tar det til ettertanke og lagrer alt i den mappen i hodet som sier "ny hund". Jeg setter kjempemasse pris på alt dere skriver til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaskan er egentlig utelukket fordi jeg kunne tenke meg å stille en sjelden gang i blant også. Malamuten liker jeg godt- men den er stoooor, og jeg ser for meg livsfarlige turer på glatt føre med hund festet på magen:p

EDIT: Uff, jeg er så uhøflig. Tusen, tusen takk for svar alle sammen- jeg tar det til ettertanke og lagrer alt i den mappen i hodet som sier "ny hund". Jeg setter kjempemasse pris på alt dere skriver til meg.

Brodder, vennen, brodder. Jeg omtrent bor i brodder, tar de ikke av turskoa engang. Selv om det er fint føre, hører hundene klikk klikk klikk når vi går, og tar det litt penere. Men de har også lært forsiktig-glatt "kommando" etpar sånne samtidig som de glir/tryner er effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Ler* Ja, brodder var smart! Mannen min vil også gjerne ha malamute, men jeg ønsker meg noen synspunkter som går på hvorfor malamute fremfor siberian, eller hvorfor grønlandshund fremfor malamute f.eks. Noen som har det til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart ha valgt en SH før de andre polare rasene. Samojenden har litt for mye pels. Både Malamuten og Grønlenderen er tøffere på dette å møte andre hunder, og man havner oftere opp i slagsmål med disse to. En Alaskan husky er en mere vill rase en ren SH, da AH er avlet for å spise og løpe. En ren SH vil heller spare litt på kreftene så den yter ikke max når den trekker, mens en AH eksploderer i fra start til slutt, er jo en grunn til at man bruker mere AH i konkuranser en ren SH. En AH skal glupske i seg maten, mens en SH kan fint finne på at den vil spare litt til trangere tider. En SH er en sosial rase og de trives i flokk, det bruker å være enkelt å trykke flere hunder inn i flokken når man ønsker å kjøre større spann. En SH har et supert hundespråk og det er en fryd å sitte å lese flokken sin og dens samspill. Om du jogger eller sykkler en mil om dagen så vil en SH sove godt og spare på kreftene til neste tur. Minuset med rasen er jaktlysten, men den klarer seg utmerket i båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat sånn jeg innbiller meg at de er også, og i tillegg sånn jeg har oppfattet forskjellen mellom SH, AH, Grønlandshund og Malamute. Det er fremdeles definitivt SH'en jeg liker best. Jeg må bruke mye tid på å kjenne etter om jeg kommer til å ha nok tid til å gi en SH det den trenger av fysisk mosjon, og også se hvordan hverdagen blir når jeg flytter på gården, og i tillegg til det undersøke oppdrettere og besøke kenneler, men jeg kjenner at hjertet banker litt ekstra for SH'en altså ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare kjent en mamalute, og han var verdens snilleste bamse. Jeg tror sosialisering er uhyre viktig, fra den kommer hjem til den dør. Mulig en tispe er greiere? Ellers har jeg erfaring med at grønlendere er mer "angrepslystne" og på hugget etter hanhunder/katter. Har møtt endel AH/SH som ble brukt til løp (alle i samme flokk) og de var menneskekjære og glade alle sammen. Men de gikk aldri tur osv, kun løp/løpstrening og tilbrakte en dag/natt i hus på omgang, ellers bodde de i hundegård. Noen var festet i kjetting i en gård, andre gikk løs sammen i en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat det synes jeg er litt vrient, men dersom man kikker på show&trekklinjer vil jo det være miljøsterke, pene og dugelige hunder, så da får man kanskje litt større pekepinn på hvordan det står til med det mentale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det spørs hvor aktiv du er vis du skal ha fuglis :icon_confused:

Men får den nok trim, arbeide litt med hjernen, la den "få" drive med en annen sport (eks. ag, spor ol) kan en fuglis fint klare seg uten jakten :icon_confused: Fuglis krever veldig mye mosjon, får den det tror jeg den klarer seg helt fint uten jakt :icon_redface:

Sevfølgelig har fuglehunden det bra selvom den ikke blir jaktet med, men jakthunder er lagd for å jakte og det er hundrevis av raser man kan ha istedet hvis man ikke planlegger å trene hunden på fugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har siberians, alle fra trekklinjer. jeg synes jo at når en rase har et bestemt bruksområde, er utviklingen av rene ustillingslinjer noe tull. En del av hundene fra de linjene vil ikke en gang kunne fungere som sledehunder (tønneformede, dårlig vinkler, veldig korte mellomhender) - og flesteparten har aldri på seg en sele. I Norge har vi det heldigvis ikke sånn- her er det mest oppdrett av TREKKHUNDER, ikke utstillingshunder. Men siden det er en rase, har den standard, og også eksteriør spiller inn i avlen. En god trekkhund kan også være vakker:)

Jeg har fått inntrykk av at AH kan være ad/hd hunder , særlig om de har mye fuglehund/greyhound i seg. Malamuter og grl er noe tøffere i gemyttet (MHT andre hunder av samme kjønn).

SH er veldig enkle å ha med å gjøre- men jaktinstinktet gjør at du ikke kan slippe dem løs (unntak finnes). De er veldig ærlige, tydelig kroppspråk. De trenger en del mosjon, men man mååå ikke løpe flere mil om dagen. Men rasen trenger mer fysisk mosjon enn mental trening. Sykkeltrening, snørekjøring og kløvturer er fine aktiviteter om man har en ellr få huskier. Jeg har prøvd mine på blodspor, det gikk bra. De har stor viltinteresse. Kjenner til polarhundblanding som har vært godkjent ettersøkshund.

Om man kjøper hund for å bruke til snørekjøring/trekk er det lurt å sjekke at oppdretter selekterer på hunder med god arbeidsvilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en av Lapphundene være noe å kikke?

Min Finske feks, har solid pels og lite lyd. Han stortrives ute nå som det er vinter, vet at det er fler som bruker sine til kløv, agility, lydighet, utstilling, spor osv.

Passe str og attpåtil fine :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landy: Jeg kjenner godt til, og er liker godt lapphundene, men noe av det jeg ønsker med en ny hund er på en måte å utforske noe helt nytt; enten en jakthund med alt den har av instinkter, eller en polarhund- eller kanskje noe helt annet, men hvor rasen blir noe helt nytt og utfordrende på den måten for meg. Der faller lapphunden litt mellom alle stoler, selv om jeg som sagt liker den godt, og det samme gjelder for f.eks. Vallhunden eller retrieverne.

For å rett og slett gi en beskrivelse av hvordan den realistiske hverdagen vil se ut for en eventuell polarhund (eller lignende- er fremdeles åpen for forslag!), så vil det nok være ca sånn her: De fleste dagene i uken vil det bli tur sammen med de andre hundene våre, bare med gjeterhundene løse og denne i magebelte. Disse turene vil gjerne være på en time pluss/minus i kupert terreng, gjerne med kløv eller trekking for å øke intensiteten litt. I helgene og en til to ukedager, litt avhengig av hverdagen ellers, vil det bli egentrening av husky, f.eks trekk av kjerre eller kanskje eventuelt saccovogn, snørekjøring på vinteren, kløv og sykling på sommeren. Jeg synes det er kjempegøy å trene hund fysisk, men der når ikke de nåværende opp, og det har egentlig vært et savn. Blodspor blir en tilleggsaktivitet dersom hunden synes det er morro. Realistisk sett vil jeg nok ikke få til mer enn dette, jeg har andre hunder som skal trenes etter deres spesielle behov, og kommer til å være student med de pliktene det fører med seg på siden. Hva sier dere som har SH, malamute eller grønnlandshund- hvor mye krever deres hunder av fysisk trening for å leve et lykkelig hundeliv? Hvordan legger dere opp hverdagen?

Når det gjelder trening på grusvei, hvordan er labbekvaliteten til SH i Norge? Der jeg bor blir det endeløse grusveier perfekte for sykkelturer, men det er noe som er drepen for labbene til nåværende hund iallefall. Pleier de å ha sterke tredeputer, eller er dette veldig varierende i linjene? Kanskje et dumt spørsmål :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei spørsmålet ditt om potene er veldig bra det:) Om foreldrene blir brukt som trekkhunder så bør man gå ut i fra at potene har en viss styrke. Du skal velge en valp med sorte poter da de rosa er svakere. Å sykkle på grusvei burde gå bra, men sykkle på grusvei med frost i er rene drepen på potene, da setter du på sokker. Om grusveien er slett og fin, så slett at du selv kan jogge lett uten sko, så er veien super, består grusveien av mye pukk så bør du bruke sokker på hunden. Virker som om du kan tilby en SH godt med aktiviteter, du kan også velge å sykkle med den, mens de andre springer løse, da bruker du mindre tid på turen og får mere tid til egen trening. Jeg sykklet mye med mine SHer, de var fornøyde med det. Om vinteren så kan du stå på miniski bak hunden eller la den trekke deg på spark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei spørsmålet ditt om potene er veldig bra det:) Om foreldrene blir brukt som trekkhunder så bør man gå ut i fra at potene har en viss styrke. Du skal velge en valp med sorte poter da de rosa er svakere. Å sykkle på grusvei burde gå bra, men sykkle på grusvei med frost i er rene drepen på potene, da setter du på sokker. Om grusveien er slett og fin, så slett at du selv kan jogge lett uten sko, så er veien super, består grusveien av mye pukk så bør du bruke sokker på hunden. Virker som om du kan tilby en SH godt med aktiviteter, du kan også velge å sykkle med den, mens de andre springer løse, da bruker du mindre tid på turen og får mere tid til egen trening. Jeg sykklet mye med mine SHer, de var fornøyde med det. Om vinteren så kan du stå på miniski bak hunden eller la den trekke deg på spark.

Det høres kjempebra ut, og ja, det er absolutt mulig å sykle med en eller to i bånd og en eller to løse, spesielt på veier med lite trafikk. Jeg tror det skal gå veldig bra. Dette med labbene skal jeg skrive meg bak øret, det er forferdelig kjedelig å få annenhven tur spolert av såre labber, og selvsagt utrolig kjedelig for hunden også.

Kanskje vhorster kunne vært noe, fra trekklinjer? Med godt, isolert hundehus, vil jeg tro også de korthårede greier seg fint ute. Eller hva med rodesian ridgeback?

Jeg føler at fuglehunder bør få jakte, og som tidligere nevnt i tråden tror jeg ikke det vil være realistisk å tenke at jeg får det til. RR blir nok for korthåret og varmeglad for det type liv jeg kan tilby, ellers er de flotte, kjempespennende hunder som jeg virkelig lliker godt! Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...