Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er Grand danois?


Poter

Recommended Posts

Denne var gammel, eier sa så :)

Det ble nevnt her tidligere noe om gemyttforskjeller ut i fra farger, kan du/dere si mer om det?

GD kommer i 3/5 farger, alt etter hvordan man ser på det. Gul/tigret, blå, sort/harlekin. Innen harlekin er det tre varianter som er godkjent; Harlekin (dalmatinerfarget) hvit bunn med ujevne sorte flekker, helst ikke mye sort på bena og rundt halsen, Mantel (boston terrier tegninger) stort bliss og bred krave er ønskelig og Platten (tenk JRT) helhvit med få, store sorte tegninger nær hode og halerot.

Det sies at gul er roligst, blå litt livligere, sort ennå litt livligere og harlekin har temperament/driv. Det stemmer slettes ikke bestandig, men noe er det nok i det. Det man må huske på er at med høyere driv har det også lettere for å komme de negative aspektene som vokting, jakt, frykt/aggresjon, sep.angst og det man ellers ser på som negativt hos en hund. Det betyr ikke at harlekins er dårligere hunder fordi det sies de har høyere driv, det er bare noe å tenke på når man velger farge/linjer.

Om jeg ikke husker heeelt feil så mener jeg å huske at denne var rundt 12år faktisk! (det var i Bjerkvik, var det ikke?) Flott dame:)

Så herlig da, 12 år er jo nesten uhørt. Heldige eiere og dere som fikk hilse på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GD kommer i 3/5 farger, alt etter hvordan man ser på det. Gul/tigret, blå, sort/harlekin. Innen harlekin er det tre varianter som er godkjent; Harlekin (dalmatinerfarget) hvit bunn med ujevne sorte flekker, helst ikke mye sort på bena og rundt halsen, Mantel (boston terrier tegninger) stort bliss og bred krave er ønskelig og Platten (tenk JRT) helhvit med få, store sorte tegninger nær hode og halerot.

Det sies at gul er roligst, blå litt livligere, sort ennå litt livligere og harlekin har temperament/driv. Det stemmer slettes ikke bestandig, men noe er det nok i det. Det man må huske på er at med høyere driv har det også lettere for å komme de negative aspektene som vokting, jakt, frykt/aggresjon, sep.angst og det man ellers ser på som negativt hos en hund. Det betyr ikke at harlekins er dårligere hunder fordi det sies de har høyere driv, det er bare noe å tenke på når man velger farge/linjer.

Så herlig da, 12 år er jo nesten uhørt. Heldige eiere og dere som fikk hilse på!

Interessant det der med fargene. Vet du noe om hvorfor det blir slik?

Ja, det var ekstra spesielt å få hilse på den gamle tispen. Det var noe ekstra med henne som gjorde inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant det der med fargene. Vet du noe om hvorfor det blir slik?

Ja, det var ekstra spesielt å få hilse på den gamle tispen. Det var noe ekstra med henne som gjorde inntrykk.

mange som sier det ikke har med selve fargen å gjøre, men heller linjene innen fargen;) det kan nok høres ganske rimelig ut for min del :rolleyes:

jeg får jo blå, så får se hvor livlig den blir :)

Temperamentet har vel litt med rasen fargen kom fra da GD ble grunnlagt, og som armanac sier, linjene innen fargen. Men selv om gul/tigret er den fargen det finnes mest av, er det alltid harlekin som trekkes fram som fargen med "spirit" så jeg tror nok at noe av drivet henger sammen med fargegenet rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen GD-avlen holdes enkelte av fargene atskilt, det er nok derfor det kan ha blitt tendenser til forskjeller mellom de ulike fargen når det gjelder gemytt.

Det varierer fra land til land, det. I Sverige har det vært veldig fram og tilbake ang avl på tvers av fargen. I "mitt" kull kom to gule, til tross for at foreldrene er fargeavlet sort/harlekin i 5 generasjoner. Men i den 6 er det en gul hann, og han slår fortsatt igjennom. I Norge og Danmark har man ikke vaklet slik, fargeavlen har vært mest mulig ren. En konsekvens av dette er at nesten alle sorte og blå i Skandinavia er fra samme avlsbase, så spes svenskene importerer svarte og blå hunder fra USA og Canada for å få inn helt nytt blod. Polske, tyske og tjekkiske hannhunder har også blitt importert i lengre tid. Det er ikke interessant å hente hunder for langt sør i Europa, da de er veldig molosserpreget (veldig kraftige hoder og bakparter, ofte med for smale bryst i forhold og mye løs hud) og det er ikke ønsket i Nord Europa/Amerika. Russland har fine hunder, men de er vanskelige å overtale til å selge ut av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være forsiktig med protein, ja, helst ikke over 25 %. Valpis får ca 5 dl RC Giant (Junior) til frokost, og 500g V&H valpefôr til kvelds som basis, men varierer mye med annet rått snadder. Jeg er sponset med ett års forbruk av RC, kun derfor hun får tørrfôr. Når avtalen går ut vil hun bli 100% råfôret som Gubben.

V&H består stort sett av proteiner og fett - hvordan er det å bruke et så energi og proteinrikt fôr til GD?

Det varierer fra land til land, det. I Sverige har det vært veldig fram og tilbake ang avl på tvers av fargen. I "mitt" kull kom to gule, til tross for at foreldrene er fargeavlet sort/harlekin i 5 generasjoner. Men i den 6 er det en gul hann, og han slår fortsatt igjennom. ...

Det er ikke interessant å hente hunder for langt sør i Europa, da de er veldig molosserpreget (veldig kraftige hoder og bakparter, ofte med for smale bryst i forhold og mye løs hud) og det er ikke ønsket i Nord Europa/Amerika.

Artig! Hvilke kennel er din fra? Ville gjerne sett bilder av kullet.

Hvordan ser molosserpregede GD ut, har du bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min valp er i fra Sverige=) der har de brukt svart hannhund på tispa=) skulle egentlig ha en blå en (men den hadde aldri parra før og kom aldri til saken:P) de driver oppdrett både av svart og blå:ahappy:

Blå er jo "utvannet" sort, så det er helt normalt å parre disse to fargene.

V&H består stort sett av proteiner og fett - hvordan er det å bruke et så energi og proteinrikt fôr til GD?

V&H består da av ca 60 % vann.. I valpefôret er det 14% protein og 16 % fett, så det er perfekt for GD. Det er de andre vaiantene også, i tillegg har du fordelen med at mengden/volumet fôr reduseres, og det er mindre fare for magedreining siden magesekken ikke blir så full, og råfôr flytter seg fortere fra magesekk til tarm.

Artig! Hvilke kennel er din fra? Ville gjerne sett bilder av kullet.

Sjekk Valpis-tråden i Din Hund Forumet.

Hvordan ser molosserpregede GD ut, har du bilder?

Har ikke egne bilder, men søk på GD og Spania og Italia, så dukker det vel opp noe. (har ikke linkene lenger, pc har vært syk..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her sto det jo litt spennende :rolleyes: gått å få noen gode råd :whistle: blei jo ei lita tispe på meg :blink: så har jeg skjønt at de skal ikke ha fôr med for mye proteiner, for da vil de vokse for fort...

Det er en utbredt misoppfatning at "for mye proteiner" fører til at hunder "vokser for fort". Men det er faktisk kun én ting som kan styre hundens vekst, og det er hundens egne gener og hormoner. Hundens vekst begynner når genene har bestemt det, og de vokser til de nærmer seg slutten på puberteten. Genene har på forhånd bestemt hvor høy hunden skal bli, og du kan ikke gjøre hunden høyere eller få den til å vokse fortere ved å pøse på med proteiner. For å få til noe sånt, må du faktisk tilsette veksthormoner.

En hund som får optimal næring vil starte høydeveksten når genene bestemmer det, og så vil den vokse jevnt og trutt inntil den kommer til det stadiet i puberteten at genene sier "nå er du høy nok". Om hunden starter høydeveksten tidlig, vil den også komme i puberteten tilsvarende tidlig. Den vil aldri vokse raskere enn genene tillater, med mindre du gir den veksthormoner.

Proteinene er selve byggesteinene til cellene i kroppen, og de trengs for å bygge muskler, sener, indre organer - ja, faktisk hele hunden. Gir man for lite proteiner, så hemmer man faktisk celleveksten. Dette kan føre til at hunden blir mindre enn den skulle blitt.

En hund som får tilstrekkelig med proteiner, vil vokse i tråd med hva genene har forutbestemt. En hund som får for lite proteiner, vil ikke ha tilstrekkelig med byggemateriale til å utvikle kroppen normalt. Det kan føre til at den f.eks. blir lavere, eller tynnere, eller at den får en underutviklet beinsubstans, osv osv. Et eller annet sted i kroppen vil mangelen på proteiner gjøre seg gjeldende, og det er aldri positivt for hunden. Det er omtrent som om du skal bygge et murhus med 10% for få mursteiner. Du klarer nok å bygge huset, men med svakere vegger. Og når det gjelder hunder som får "for mye" proteiner, så bruker de alt de trenger av proteiner til å bygge kroppscellene, og så bruker de resten som energi. Verre er det altså ikke. :) (Dvs, med mindre det dreier seg om hunder som har helseproblemer som gjør at de ikke tåler store mengder proteiner; det er enkelte raser som dessverre er genetisk utsatt fordi man har avlet på hunder med arvelige helseproblemer - jeg vet ikke om GD er en av dem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...