Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er Grand danois?


Poter

Recommended Posts

Denne var gammel, eier sa så :)

Det ble nevnt her tidligere noe om gemyttforskjeller ut i fra farger, kan du/dere si mer om det?

GD kommer i 3/5 farger, alt etter hvordan man ser på det. Gul/tigret, blå, sort/harlekin. Innen harlekin er det tre varianter som er godkjent; Harlekin (dalmatinerfarget) hvit bunn med ujevne sorte flekker, helst ikke mye sort på bena og rundt halsen, Mantel (boston terrier tegninger) stort bliss og bred krave er ønskelig og Platten (tenk JRT) helhvit med få, store sorte tegninger nær hode og halerot.

Det sies at gul er roligst, blå litt livligere, sort ennå litt livligere og harlekin har temperament/driv. Det stemmer slettes ikke bestandig, men noe er det nok i det. Det man må huske på er at med høyere driv har det også lettere for å komme de negative aspektene som vokting, jakt, frykt/aggresjon, sep.angst og det man ellers ser på som negativt hos en hund. Det betyr ikke at harlekins er dårligere hunder fordi det sies de har høyere driv, det er bare noe å tenke på når man velger farge/linjer.

Om jeg ikke husker heeelt feil så mener jeg å huske at denne var rundt 12år faktisk! (det var i Bjerkvik, var det ikke?) Flott dame:)

Så herlig da, 12 år er jo nesten uhørt. Heldige eiere og dere som fikk hilse på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GD kommer i 3/5 farger, alt etter hvordan man ser på det. Gul/tigret, blå, sort/harlekin. Innen harlekin er det tre varianter som er godkjent; Harlekin (dalmatinerfarget) hvit bunn med ujevne sorte flekker, helst ikke mye sort på bena og rundt halsen, Mantel (boston terrier tegninger) stort bliss og bred krave er ønskelig og Platten (tenk JRT) helhvit med få, store sorte tegninger nær hode og halerot.

Det sies at gul er roligst, blå litt livligere, sort ennå litt livligere og harlekin har temperament/driv. Det stemmer slettes ikke bestandig, men noe er det nok i det. Det man må huske på er at med høyere driv har det også lettere for å komme de negative aspektene som vokting, jakt, frykt/aggresjon, sep.angst og det man ellers ser på som negativt hos en hund. Det betyr ikke at harlekins er dårligere hunder fordi det sies de har høyere driv, det er bare noe å tenke på når man velger farge/linjer.

Så herlig da, 12 år er jo nesten uhørt. Heldige eiere og dere som fikk hilse på!

Interessant det der med fargene. Vet du noe om hvorfor det blir slik?

Ja, det var ekstra spesielt å få hilse på den gamle tispen. Det var noe ekstra med henne som gjorde inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant det der med fargene. Vet du noe om hvorfor det blir slik?

Ja, det var ekstra spesielt å få hilse på den gamle tispen. Det var noe ekstra med henne som gjorde inntrykk.

mange som sier det ikke har med selve fargen å gjøre, men heller linjene innen fargen;) det kan nok høres ganske rimelig ut for min del :rolleyes:

jeg får jo blå, så får se hvor livlig den blir :)

Temperamentet har vel litt med rasen fargen kom fra da GD ble grunnlagt, og som armanac sier, linjene innen fargen. Men selv om gul/tigret er den fargen det finnes mest av, er det alltid harlekin som trekkes fram som fargen med "spirit" så jeg tror nok at noe av drivet henger sammen med fargegenet rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen GD-avlen holdes enkelte av fargene atskilt, det er nok derfor det kan ha blitt tendenser til forskjeller mellom de ulike fargen når det gjelder gemytt.

Det varierer fra land til land, det. I Sverige har det vært veldig fram og tilbake ang avl på tvers av fargen. I "mitt" kull kom to gule, til tross for at foreldrene er fargeavlet sort/harlekin i 5 generasjoner. Men i den 6 er det en gul hann, og han slår fortsatt igjennom. I Norge og Danmark har man ikke vaklet slik, fargeavlen har vært mest mulig ren. En konsekvens av dette er at nesten alle sorte og blå i Skandinavia er fra samme avlsbase, så spes svenskene importerer svarte og blå hunder fra USA og Canada for å få inn helt nytt blod. Polske, tyske og tjekkiske hannhunder har også blitt importert i lengre tid. Det er ikke interessant å hente hunder for langt sør i Europa, da de er veldig molosserpreget (veldig kraftige hoder og bakparter, ofte med for smale bryst i forhold og mye løs hud) og det er ikke ønsket i Nord Europa/Amerika. Russland har fine hunder, men de er vanskelige å overtale til å selge ut av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være forsiktig med protein, ja, helst ikke over 25 %. Valpis får ca 5 dl RC Giant (Junior) til frokost, og 500g V&H valpefôr til kvelds som basis, men varierer mye med annet rått snadder. Jeg er sponset med ett års forbruk av RC, kun derfor hun får tørrfôr. Når avtalen går ut vil hun bli 100% råfôret som Gubben.

V&H består stort sett av proteiner og fett - hvordan er det å bruke et så energi og proteinrikt fôr til GD?

Det varierer fra land til land, det. I Sverige har det vært veldig fram og tilbake ang avl på tvers av fargen. I "mitt" kull kom to gule, til tross for at foreldrene er fargeavlet sort/harlekin i 5 generasjoner. Men i den 6 er det en gul hann, og han slår fortsatt igjennom. ...

Det er ikke interessant å hente hunder for langt sør i Europa, da de er veldig molosserpreget (veldig kraftige hoder og bakparter, ofte med for smale bryst i forhold og mye løs hud) og det er ikke ønsket i Nord Europa/Amerika.

Artig! Hvilke kennel er din fra? Ville gjerne sett bilder av kullet.

Hvordan ser molosserpregede GD ut, har du bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min valp er i fra Sverige=) der har de brukt svart hannhund på tispa=) skulle egentlig ha en blå en (men den hadde aldri parra før og kom aldri til saken:P) de driver oppdrett både av svart og blå:ahappy:

Blå er jo "utvannet" sort, så det er helt normalt å parre disse to fargene.

V&H består stort sett av proteiner og fett - hvordan er det å bruke et så energi og proteinrikt fôr til GD?

V&H består da av ca 60 % vann.. I valpefôret er det 14% protein og 16 % fett, så det er perfekt for GD. Det er de andre vaiantene også, i tillegg har du fordelen med at mengden/volumet fôr reduseres, og det er mindre fare for magedreining siden magesekken ikke blir så full, og råfôr flytter seg fortere fra magesekk til tarm.

Artig! Hvilke kennel er din fra? Ville gjerne sett bilder av kullet.

Sjekk Valpis-tråden i Din Hund Forumet.

Hvordan ser molosserpregede GD ut, har du bilder?

Har ikke egne bilder, men søk på GD og Spania og Italia, så dukker det vel opp noe. (har ikke linkene lenger, pc har vært syk..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her sto det jo litt spennende :rolleyes: gått å få noen gode råd :whistle: blei jo ei lita tispe på meg :blink: så har jeg skjønt at de skal ikke ha fôr med for mye proteiner, for da vil de vokse for fort...

Det er en utbredt misoppfatning at "for mye proteiner" fører til at hunder "vokser for fort". Men det er faktisk kun én ting som kan styre hundens vekst, og det er hundens egne gener og hormoner. Hundens vekst begynner når genene har bestemt det, og de vokser til de nærmer seg slutten på puberteten. Genene har på forhånd bestemt hvor høy hunden skal bli, og du kan ikke gjøre hunden høyere eller få den til å vokse fortere ved å pøse på med proteiner. For å få til noe sånt, må du faktisk tilsette veksthormoner.

En hund som får optimal næring vil starte høydeveksten når genene bestemmer det, og så vil den vokse jevnt og trutt inntil den kommer til det stadiet i puberteten at genene sier "nå er du høy nok". Om hunden starter høydeveksten tidlig, vil den også komme i puberteten tilsvarende tidlig. Den vil aldri vokse raskere enn genene tillater, med mindre du gir den veksthormoner.

Proteinene er selve byggesteinene til cellene i kroppen, og de trengs for å bygge muskler, sener, indre organer - ja, faktisk hele hunden. Gir man for lite proteiner, så hemmer man faktisk celleveksten. Dette kan føre til at hunden blir mindre enn den skulle blitt.

En hund som får tilstrekkelig med proteiner, vil vokse i tråd med hva genene har forutbestemt. En hund som får for lite proteiner, vil ikke ha tilstrekkelig med byggemateriale til å utvikle kroppen normalt. Det kan føre til at den f.eks. blir lavere, eller tynnere, eller at den får en underutviklet beinsubstans, osv osv. Et eller annet sted i kroppen vil mangelen på proteiner gjøre seg gjeldende, og det er aldri positivt for hunden. Det er omtrent som om du skal bygge et murhus med 10% for få mursteiner. Du klarer nok å bygge huset, men med svakere vegger. Og når det gjelder hunder som får "for mye" proteiner, så bruker de alt de trenger av proteiner til å bygge kroppscellene, og så bruker de resten som energi. Verre er det altså ikke. :) (Dvs, med mindre det dreier seg om hunder som har helseproblemer som gjør at de ikke tåler store mengder proteiner; det er enkelte raser som dessverre er genetisk utsatt fordi man har avlet på hunder med arvelige helseproblemer - jeg vet ikke om GD er en av dem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...