Gå til innhold
Hundesonen.no

Leverpostei...


kija

Recommended Posts

Jeg satt å snakket med en venninne her om dagen, da jeg fortalte at jeg brukte å fylle kong med leverpostei, som hundene får å kose seg med engang i blandt. Og da fikk jeg rimelig strengt slengt tilbake at leverpostei ikke er bra for hunder, og det kan være skadelig!??? Følte meg rimelig teit der jeg satt å pratet med min ikke-hundeeier-venninne...

Stemmer dette? Hun kunne ikke gi noen forklaring på hva, hvem og hvorfor :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri hørt før.. Tror ikke det stemmer, gitt! Jeg har lest side opp og ned om ting som er farlig for hunden å spise.. jeg har nemlig en veldig matglad hund som har fått i seg det meste av rare ting..

Det er ikke sikkert leverpostei er direkte sunt heller, kan tenke meg det er en del salt i det men farlig er det IKKE.

Jeg gir leverpostei i kong til vofsen når hun skal være alene hjemme og hun eeeelsker leverpostei <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de hundene jeg har hatt har fått Brødskive med leverpostei til frokost.

Og for 20år siden var det vanlig å gi valpene dette med melk i,

men det var før dem hadde valpefor på markedet 4 av mine hunder er fostra opp med det.

Og med middagsrester for den gang var det ikke noe bra hunde for å få tak i. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ALDRI hørt om det. Eneste grunnen må jo evt være E-stoffer og salt, men det er det jo i ALT i dagens samfunn. Tror leverpostei er helt ok. Har iallefall ikke hørt om en eneste hund som ikke skal ha det, tilogmed han som ALDRI fikk godbiter fordi han hadde mage-/tarmproblemer, fikk leverpostei på pillene sine, istedet for å bare trykke dem ned i halsen.

Men brød derimot, har jeg en avsmak for. De fleste hunder har ikke helt bra av gluten, og noen kan også bli veldig dårlige av det og reagere sterkt på det. (edit: noen har jo faktisk dødd av det pga glutenallergi) Skjønner ikke hvorfor hunder skal ha BRØD?? Gi dem kjøtt i stedet? :icon_confused: Eller et tyggebein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ALDRI hørt om det. Eneste grunnen må jo evt være E-stoffer og salt, men det er det jo i ALT i dagens samfunn. Tror leverpostei er helt ok. Har iallefall ikke hørt om en eneste hund som ikke skal ha det, tilogmed han som ALDRI fikk godbiter fordi han hadde mage-/tarmproblemer, fikk leverpostei på pillene sine, istedet for å bare trykke dem ned i halsen.

Men brød derimot, har jeg en avsmak for. De fleste hunder har ikke helt bra av gluten, og noen kan også bli veldig dårlige av det og reagere sterkt på det. (edit: noen har jo faktisk dødd av det pga glutenallergi) Skjønner ikke hvorfor hunder skal ha BRØD?? Gi dem kjøtt i stedet? :icon_confused: Eller et tyggebein?

Skjønner heller ikke hvorfor hunder skal ha brød... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emnetittelen for denne tråden er lite beskrivende. Fint om du bruker "edit"-knappen og endrer til noe mer beskrivende

(må gjøres innen 24 timer etter innlegget ble postet).

Dette innlegget vil bli slettet når dette er gjort. Send en PM eller "Report" innlegget :icon_confused:

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering tas på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del synes at tradisjonen med brødskive med leverpostei er rimelig uforståelig. Hvorfor ikke liksågodt makrell i tomat? Eller ost på tube? Eller peanøttsmør? Eller hvasomhelst ellers, egentlig? Hvorfor i all verden må det være leverpostei og ikke noe annet?

Jeg gir overhodet ikke brød til mine hunder, for det inneholder svært lite av de næringsstoffene hundene trenger. Da er det bedre å gi bare leverpostei, i min ærlige mening. Mine hunder får ingen av delene - de får i stedet rått, ubehandlet kjøtt og bein hvor alle næringsemnene er så urørte som mulig. Jeg gir heller rå lever enn leverpostei, for å si det sånn. Og brød og andre karbohydratrike matvarer skyr jeg som pesten. Hunder har altfor kort tarmsystem til å kunne gjøre god nytte av karbohydrater (muligens unntatt frukt og bær, som hovedsaklig inneholder karbohydrater i form av et enkelt sammensatt, lettfordøyelig karbohydrat, nemlig fruktsukker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leveren kan inneholde mye avfalls stoffer (om jeg ikke husker helt feil her nå), og bør derfor ikke spises for mye av. Men da snakker vi mengder.

Mener jeg leste det for noen år siden når jeg prøvde meg som BARF'er.. (eller var det nyrer? Litt usikker her nå) :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverpostei er garantert ikke det beste for hunden, men som godbit/tidsfordriv en gang i mellom ser jeg virkelig ikke problemet... Nå er det riktignok sjelden at mine hunder får leverpostei, det får de kun hos min mormor; hundene synes det er skikkelig snadder, og mormor mener de bare MÅ få det når de er på besøk :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel mine tvil på om det er direkte skadelig for hunder å få litt leverpostei i ny og ne. Jaily blir skikkelig dårlig i magen av leverpostei så hun får det ikke. Hadde hun tålt det hadde jeg kanskje brukt det som belønning i treningssammenheng en og annen gang, men ikke noe utover det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er antageligvis mer farlig med leverpostei som med kalkunskinn - og folk hyler og skriker over sistnevnte for absolutt ingen bevist grunn, så hvorfor ikke begynne med leverpostei også?

Kalkunskinn er IKKE farlig, bare så det er sagt. Leverpostei inneholder diverse ting som hunder ikke har godt av i lengden; bla salt og annet krydder. At hunden dauer av det tror jeg er kraftig motbevist av alle de tusenvis av hunder i norske hjem som hver dag får en skive med leverpostei til frokost. Men vi gir da hundene våre så mye annet rart som de har mer eller mindre godt av; pølser som godis, butikkkjøpt godis, osv osv. Vi spiser da godteri og chips selv også, selv om vi også ville dauet av det dersom store deler av kosten vår var basert på det. Alt med måte - det er et godt motto! :) I lengden tror jeg hunder som får et variert kosthold er friskere, men det er ikke dermed sagt at man skal fôre de på leverpostei liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatinere skal ikke ha for mye leverpostei, har noe med at rasen er den eneste (eller en av dem) som kan få urinstein eller noe (har fått det forklart, men husker ikke nå). Iallefall får ikke Casper leverpostei annet enn en sjelden gang, og tar ikke sjansen på å fylle en kong med det iallefall, dessverre, for det er jo så enkelt og greit.

Så ja, det stemmer det, leverpostei er skadelig for enkelte raser iallefall. Dalmisfolket her inne får rette/utfylle meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt at det er farlig å gi leverpostei, men det er vel kanskje mengen? (er jo plass til litt inni en kong) Hunder har lett for å få diare av leverpostei. Veit om ganske mange som har gitt skive med leverpostei på til bla valper som ikke vil spise frokost, og dei får stort sett diare.

Og ang skive, eg gir mine hunder tørr skalk noen ganger pr. uke. Har aldri merka noe problem for hundene med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt at det er farlig å gi leverpostei, men det er vel kanskje mengen? (er jo plass til litt inni en kong) Hunder har lett for å få diare av leverpostei. Veit om ganske mange som har gitt skive med leverpostei på til bla valper som ikke vil spise frokost, og dei får stort sett diare.

Og ang skive, eg gir mine hunder tørr skalk noen ganger pr. uke. Har aldri merka noe problem for hundene med det.

Hvorfor gir du hundene brød? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva1: Brød inneholder masse karbohydrater, hunder trenger ikke det. Hunder er laget for å spise og fordøye proteiner og fett. Karbohydrater er fetende på hunden, ofte gir det også løsere avføring. Tarmen tar ikke opp næring fra karbohydrater like godt som fra proteiner/fett. Brød/skalk/knekkebrød består også av kornprodukter som hunder ikke er flinke å fordøye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva1: Brød inneholder masse karbohydrater, hunder trenger ikke det. Hunder er laget for å spise og fordøye proteiner og fett. Karbohydrater er fetende på hunden, ofte gir det også løsere avføring. Tarmen tar ikke opp næring fra karbohydrater like godt som fra proteiner/fett. Brød/skalk/knekkebrød består også av kornprodukter som hunder ikke er flinke å fordøye. :)

Har lest noe sånt før, derfor lurte jeg på hva hensikten var :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverpostei er vel ganske fett, så hvorfor fylle hele kongen med det? Det går an å fylle med tørrfor og tette med leverpostei, kanskje. Her erstatter det et måltid innimellom.

Det var en god idé... eller ihvertfall blande tørrfóret med leverpostei.. men det innebærer jo at hun får et tørrfór måltid da (fórer bare vått)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en god idé... eller ihvertfall blande tørrfóret med leverpostei.. men det innebærer jo at hun får et tørrfór måltid da (fórer bare vått)

Kan like gjerne fylle kong med våtfôr og så putte den i fryseren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...