Gå til innhold
Hundesonen.no

Rense hannhundens utstyr..


Recommended Posts

Jeg vasker ikke "utstyret" til Sølve med mindre han har forhudkatarr, og da bruker jeg rensevæske beregnet til det. Sophus hadde aldri problemer med forhudkatarr så den ble aldri vasket faktisk. Det regner jeg med han fikset selv. Det eneste jeg gjør på jevnlig basis er å barbere tissen og testiklene hans, jeg merker at Sølve lettere får forhudkatarr om han har mye pels, men vaske nei. :wub:

Edit: Jeg bruker enten Optima vask eller CleanGenital væske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel svare på denne jeg også. Har i grunn ikke tenkt så mye det..

Men har vært 2-3 tilfeller det jeg har måttet skylle forhuden med sånn væske en får kjøpt hos dyrlegen. Vet man også kan bruke grønnsåpe (?!) og vann. Synes jeg har lest det noen steder.

I allefall, det er ikke noe problem å forholde seg til, så lenge hunden er vant til håndtering. Jeg synes at det er veldig effektivt å skylle forhuden av og til, da det i perioder kan "renne" og dryppe veldig mye. Veterinæren min påstod at hannhunder kan ha så og si, kronisk forhudskatarr.... :brr:

Men i det store og hele, er det ikke noe problem eller ekstra arbeid. Skylling gjøres ved behov, og vaske kan man gjerne gjøre om en ser det henger mye guff der. Trenger ikke mer enn duk og lunkent vann. :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har vel gjort det noen ganger med de aller første gutta' mine - men da bare fordi jeg hadde hørt at man "måtte".

De siste 20 årene har jeg ikke gjort det, og har jo hatt en eller fler hannhunder hele tiden. Så nei - ikke "tukle" med det hvis det ikke er en infeksjon selvsagt. Men da ser man at det er rødt og betent, og hannhunden nok slikker ekstremt på det, osv.

"If it ain't broken - don't fix it"...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det ett par ganger på min fordi han er veldig glad i dra seg bortetter snøen på vinteren, hvilket resulterer i forhudskatarr. Men etter siste gang, som var i april, har han ordnet opp selv og hatt mindre problemer enn da jeg var flinkere til å følge opp og rense ved problemer. Så man skal kanskje være mer tilbakeholden med å ordne og la dem ta jobben selv;)

Jeg brukte klorhexidin etter veterinærens anbefalinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

På "guttene" her har jeg aldri skyllt forhuden, de har heller aldri hatt betennelser der. Eldstemann (bor ikke hos oss nå) er 12 år og "yngstemann" blir 7 år snart (hjælp!! Tiden går alt for fort...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke noe behov for å rense noe de tre åra jeg hadde hanhund. Så aldri noe gugge eller noe der. Ser det er litt guffe på utstyret til hanhunden til brodern, men helt ærlig så tror jeg han dør på seg om jeg sier han skal vaske snoppen til bikkja. :) Så, jeg lar det bare være så lenge det ikke ser ut til å plage han på noe vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhunden hos oss må få skylt utsyret jevnlig, for han har stadig gugge der. Ond sirkel dette, for jeg tror det skyldes overdreven renslighet. En av tispene har nemlig helt siden han kom i hus vært så snill og hjulpet han med å holde utstyret sitt rent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte rens hos dyrelegen. Ser ingen har forklart hvordan det gjøres;

Denne sprøytegreia skal liksom INNI, og du må lukke igjen tissen, srøyter inn vesken og masserer, på en måte..

Det er EKKELT! Måtte legge en håndduk rundt jeg stellet hans jeg, fordi jeg greide ikke å kjenne at det bevegde seg inni der :)

Han skulle hatt seg en rens igjen, men jeg må manne meg opp. Det er så ufyselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han slikket seg noe voldsomt her en periode, og da kjøpte jeg forhudsrens. Kom endel gugge ut og, og han var helt klart plaget. Syntes mye er ekkelt, men merkelig nok synes jeg ikke det er ekkelt å massere inn rensen og sprøyte den inn. Heldigvis, for måtte drive på med dette en god stund, før vetrinæren fant ut at han skulle få en hormonsprøyte for å stanse overdreven kjønnslyst. Så slikkingen var nok en blanding av irritasjon og pubertet :)

Hadde egentlig planer etter dette å bare rense noen ganger i måneden for å forebygge, men har ikke blitt noe av det, og kommer sikkert ikke til å rense før jeg merker at det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei, så mye fikling, da. :) Det er enkelte hanner som har trang forhud. Disse er mer utsatt for katarr. Men det er slett ikke meningen at vi skal drive med noen vasking av utstyret annet enn utvortes. Vi tilfører gjerne flere bakterier enn vi fjerner. Noe annet er medisinsk behandling i samarbeid med dyrlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei, så mye fikling, da. :) Det er enkelte hanner som har trang forhud. Disse er mer utsatt for katarr. Men det er slett ikke meningen at vi skal drive med noen vasking av utstyret annet enn utvortes. Vi tilfører gjerne flere bakterier enn vi fjerner. Noe annet er medisinsk behandling i samarbeid med dyrlegen.

Javel? Who died and made you the expert? :)

Edit: Og med det mente jeg at hvor har du hørt denne, har du kilder som kan backe opp en sånn uttalelse? Håper du tok spøken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør minst mulig med stellet til Amigo. Stort sett fikser han opp sjølv :rolleyes:

Men merker at han har mer gugge når Aika har løpetid - tror det har med hans overdrevne sans for damene jeg hihi. Det hender da at jeg bare tørker over stellet med en vaskeklut - forhudsrens har jeg bare brukt et par ganger da det har sett betent ut.

Ellers er han slu og får Aika til å vaske seg :yes: Fysj for en kåtgris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vaskes ikke noe utover det som måtte skvulpe på dem av såpe og vann når de er i dusjen. Even har hatt katarr en gang, da brukte vi forhudsrens. Han ble ni år før han fikk katarr.

Kimito har aldri hatt noen problem, mens Admiralen i en periode stadig vekk måtte renses og stelles - men han slet med urinveisinfeksjoner og nyrestein, og hadde perioder hvor han kun dryppet blod. Så mens vi prøvde oss fram på medisinering ble det mer stell nedentil. Etter operasjon, hvor et lite sandtak av småstein ble fjernet, var han fin og ren, og trengte ikke mer vask eller rens enn han gjorde selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel? Who died and made you the expert? :)

Edit: Og med det mente jeg at hvor har du hørt denne, har du kilder som kan backe opp en sånn uttalelse? Håper du tok spøken.

Oj da... Etter noenogtjue år som hundeeier hvorav femten av dem med hannhund, har jeg da muligens bittlitt erfaring med både trang forhud og katarr, men trenger ikke å si noe, jeg. :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte rens hos dyrelegen. Ser ingen har forklart hvordan det gjøres;

Denne sprøytegreia skal liksom INNI, og du må lukke igjen tissen, srøyter inn vesken og masserer, på en måte..

Det er EKKELT! Måtte legge en håndduk rundt jeg stellet hans jeg, fordi jeg greide ikke å kjenne at det bevegde seg inni der :yes:

Han skulle hatt seg en rens igjen, men jeg må manne meg opp. Det er så ufyselig :)

Den har jeg og brukt ;)

Oppdretter renset han før en parring (hu hadde alltid gjort det, så gjorde det nok på vane, selv om det ikke trengtes). Har og ligget på gulvet på et hotellrom etter WDS med rensevann fra førstehjelpsskrinet pga noe gugge. Men aldri ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj da... Etter noenogtjue år som hundeeier hvorav femten av dem med hannhund, har jeg da muligens bittlitt erfaring med både trang forhud og katarr, men trenger ikke å si noe, jeg. :yes:

Tøysa bare med deg. ;) Men lurte på om du visste noe videre ut over egen erfaring, for det finnes jo ganske mange hannhundeiere, og dyrleger for den saks skyld, som sier det motsatte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forhudguru nr.1. Eller penisvisker om du vil. :yes: Nei, men det er en tommelfingerregel som gjelder for det meste. Ikke tukle lenger enn du ser. Det gjelder kjønnsåpninger, neser, ører, svelg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forhudguru nr.1. Eller penisvisker om du vil. :yes: Nei, men det er en tommelfingerregel som gjelder for det meste. Ikke tukle lenger enn du ser. Det gjelder kjønnsåpninger, neser, ører, svelg.

Penishvisker faktisk. :)

Men jeg er jo enig i at det ikke er noen vits i å drive å vaske dersom det ikke trengs, det er vel noe annet dersom hunden faktisk har fått sånn katarr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en gang for noen år siden da jeg gikk rundt i en dyrebutikk for å kikke på søte kaninunger og slikt. Da fikk jeg øye på en liten flaske der det sto "forhudrens". "Noe så utrolig ekkelt, jeg skal aldri i mitt liv ha hannhund!" tenkte jeg.

(Nå græbber jeg av og til tak i snoppen til Pippin og studerer nøye for å se om han er rød og irritert ...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tisser han når dere går ut da? isåfall har han vel et reelt behov for å gå på do. Å holde seg i mange timer er jo ubehagelig, selv om man fysisk sett klarer det.
    • Hjelp! Tempo har sovet hele natten fra dag 1, riktignok våknet noe tidlig, typ 06:30 ish. Men nå, nesten 4 måneder gammel, er han begynt å våkne noen ganger på natten i 4/5/6 tiden. Jeg er jo bekymret for at han er dårlig i magen, så jeg tar han ut. Frem til nå har han ikke vært dårlig i magen. Han sovner fint etter å ha vært ute, men det er jo irriterende når jeg vet at han kan holde seg til vi står opp. I ukedagene våkner vi stort sett klokken 7, i helgene kan han fint sove til 8-8:30.  Hørte på et foredrag fra Maren Teien at mange luftet valpen alt for lenge på natten og at det da ble en del av døgnrytmen deres. Burde jeg kanskje bare være hardere og ikke lufte han, holde ut "maset" til han sovner igjen? Noen ganger kan jeg klappe litt på han, også sover han videre, andre ganger er han mer våken.
    • https://www.nkk.no/om-nkk/statistikk/ Det ligger under "Dokumenter" på denne siden.
    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...