Gå til innhold
Hundesonen.no

Alternativ til heldekkende klær


PsychoLynx

Recommended Posts

På juleaften var vi på formiddagen oppe hos Bente (carma) for å la hundene kose seg litt på jordet før de måtte være i ro på kvelden. Det var delvis skare, som vi alle fint falt gjennom. Denne ble akkurat i høyde med oppunder brystet / øverst på frambeina til Bridie, og for hver gang hu falt gjennom, så var det tydelig at skaren skjærte henne i huden.

Kun kort tid etterpå så vi at hu begynte å bli rød og veldig sår. Og etter en snau time med lek, der vi forsøkte å tråkke ned skaren for henne og holde oss på steder der skaren VAR vekk, så hadde Bridie nesten ikke pels igjen, og det lyste blodrødt av henne.

Ingen antydning til problemer hverken på Buffy eller Falco, kun på Bridie. Om dette er fordi hun blir badet ofte pga allergi og dermed får både fin pels og mangel på fett i pels/hud, eller om det er huden hennes som er generelt "svakere" enn ellers, aner jeg ikke. Men det er smertefullt iallefall!

Må jeg i slik føre nå begynne med heldekkende dress til Bridie? Eller finnes det alternativer? Må jeg slutte å leke i snøen?

Må vel si jeg er litt skuffet over BRUKSHUNDEN min når det kommer til noen sånne ting da... :) Halter om det er kaldere enn 8 minus, under 12 minus legger hu seg på rygg og streiker. Får sår om hu løper i delvis skare, og jeg har ji måtte invesetere i sko, fordi hu får såre labber om hu går PÅ skare/is.

:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På juleaften var vi på formiddagen oppe hos Bente (carma) for å la hundene kose seg litt på jordet før de måtte være i ro på kvelden. Det var delvis skare, som vi alle fint falt gjennom. Denne ble akkurat i høyde med oppunder brystet / øverst på frambeina til Bridie, og for hver gang hu falt gjennom, så var det tydelig at skaren skjærte henne i huden.

Kun kort tid etterpå så vi at hu begynte å bli rød og veldig sår. Og etter en snau time med lek, der vi forsøkte å tråkke ned skaren for henne og holde oss på steder der skaren VAR vekk, så hadde Bridie nesten ikke pels igjen, og det lyste blodrødt av henne.

Ingen antydning til problemer hverken på Buffy eller Falco, kun på Bridie. Om dette er fordi hun blir badet ofte pga allergi og dermed får både fin pels og mangel på fett i pels/hud, eller om det er huden hennes som er generelt "svakere" enn ellers, aner jeg ikke. Men det er smertefullt iallefall!

Må jeg i slik føre nå begynne med heldekkende dress til Bridie? Eller finnes det alternativer? Må jeg slutte å leke i snøen?

Må vel si jeg er litt skuffet over BRUKSHUNDEN min når det kommer til noen sånne ting da... :P Halter om det er kaldere enn 8 minus, under 12 minus legger hu seg på rygg og streiker. Får sår om hu løper i delvis skare, og jeg har ji måtte invesetere i sko, fordi hu får såre labber om hu går PÅ skare/is.

:icon_confused:

Er ikke du voksen da? Du burde nok slutte å leke i snøen, ellers tar ikke folk deg seriøst! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På juleaften var vi på formiddagen oppe hos Bente (carma) for å la hundene kose seg litt på jordet før de måtte være i ro på kvelden. Det var delvis skare, som vi alle fint falt gjennom. Denne ble akkurat i høyde med oppunder brystet / øverst på frambeina til Bridie, og for hver gang hu falt gjennom, så var det tydelig at skaren skjærte henne i huden.

Kun kort tid etterpå så vi at hu begynte å bli rød og veldig sår. Og etter en snau time med lek, der vi forsøkte å tråkke ned skaren for henne og holde oss på steder der skaren VAR vekk, så hadde Bridie nesten ikke pels igjen, og det lyste blodrødt av henne.

Ingen antydning til problemer hverken på Buffy eller Falco, kun på Bridie. Om dette er fordi hun blir badet ofte pga allergi og dermed får både fin pels og mangel på fett i pels/hud, eller om det er huden hennes som er generelt "svakere" enn ellers, aner jeg ikke. Men det er smertefullt iallefall!

Må jeg i slik føre nå begynne med heldekkende dress til Bridie? Eller finnes det alternativer? Må jeg slutte å leke i snøen?

Må vel si jeg er litt skuffet over BRUKSHUNDEN min når det kommer til noen sånne ting da... :) Halter om det er kaldere enn 8 minus, under 12 minus legger hu seg på rygg og streiker. Får sår om hu løper i delvis skare, og jeg har ji måtte invesetere i sko, fordi hu får såre labber om hu går PÅ skare/is.

:P

Må innrømme jeg syns det høres litt merkelig ut at hun skal bli så plaget, Bridie har jo pels nok så man skulle jo tro at den skulle beskyttet litt mer enn den gjør? :P

Her har vi myyyye skaresnø titt og stadig, og jeg har aldri merket at My har blitt sår i huden av skaresnø. Ikke engang på beina hvor hun har minst pels av alle plasser..

Og hun har aldri blitt plaget med "kalde føtter" heller, men så har jeg ikke fått testet beina hennes i mer enn 10-12 minusgrader... Meeen, da var hun jo en pitteliten valp - så hun skulle jo tålt desto mindre. :P

Kanskje det kan være den shampoen? Aussiepels skal jo være veldig beskyttende i seg selv, så jeg syns det høres rart ut at kåpa hennes skal fungere så dårlig av seg selv. Noe sier meg at aussiepels ikke klarer å ødelegge seg selv på den måten med mindre den får god hjelp :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke du voksen da? Du burde nok slutte å leke i snøen, ellers tar ikke folk deg seriøst! :)

Voksen? Blir man noen gang for voksen til å leke i snøen? Nei ta deg sammen da! Det er jo noe av det morsommeste som fins! :P

Må innrømme jeg syns det høres litt merkelig ut at hun skal bli så plaget, Bridie har jo pels nok så man skulle jo tro at den skulle beskyttet litt mer enn den gjør? :P

Her har vi myyyye skaresnø titt og stadig, og jeg har aldri merket at My har blitt sår i huden av skaresnø. Ikke engang på beina hvor hun har minst pels av alle plasser..

Og hun har aldri blitt plaget med "kalde føtter" heller, men så har jeg ikke fått testet beina hennes i mer enn 10-12 minusgrader... Meeen, da var hun jo en pitteliten valp - så hun skulle jo tålt desto mindre. :icon_confused:

Kanskje det kan være den shampoen? Aussiepels skal jo være veldig beskyttende i seg selv, så jeg syns det høres rart ut at kåpa hennes skal fungere så dårlig av seg selv. Noe sier meg at aussiepels ikke klarer å ødelegge seg selv på den måten med mindre den får god hjelp :P

Ja, jeg blir litt sånn *hakeslepp* for hver gang jeg opplever noe mer med Bridie... Buffy klaget jo ikke i 25minus engang, selv om det rimet i pelsen overalt. Mens Bridie sliter med engang uansett.

Og Buffy ble jo badet like ofte som Bridie egentlig. (begge pga allergi).

Pelsen til Bridie er VELDIG myk... Kjennes omtrent ut som underull alt sammen liksom. Det ER ikke det, men det er lite forskjell på underull og dekkhår. Og altså er det ikke fett i pelsen siden hun blir badet ca engang pr uke. (veterinær anbefalinger). Vi bruker shampo kjøpt hos veterinæren som skal være klødempende og fin for hud og hår med tanke på ofte vask.

Også lurer jeg på om det KAN ha noe å si at Bridie ikke ble herdet for "innlandsvær" fra hun var liten? Aner liksom ikke helt hvor mye snø/skare/kulde det er uti fjorden på vestlandet jeg?

Men det er jo egentlig uvesentlig hva som er grunnen (selv om jeg jo funderer), bikkja plages og jeg vil gjøre noe med det. Enkelt og greit.

Såre labber løste vi greit med sko liksom... Er hu for kald ellers (noe jeg ikke har merket noe til enda, så fort LABBENE ble beskyttet) så kan man jo løse det med dekken. Men hva med legger og "overarmer" som blir skadet av skare?

På bildet her ser man jo litt åssen hun ble seende ut....

261208_041.jpg

Edit: det røde i snøen FORAN labben er en makulert nisselue, ikke blod :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende en heldress ville hjelpe? Da får hun litt mer beskyttelse mot skaren.

Noe alla den som reklameres for i Hurrta butikken på siden her. Selv har jeg fått skreddersydd to dresser til Sølve, for å holde han varm og for å holde han tørr og snøballfri (til en mye billigere pris enn Hurrta har)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AU, det der så vondt ut!! Kan du ikke kjøpe henne en "skidress"/"kondomdress" slik som man har på fulgehunder? De har lange "armer" som går ganske langt ned. Skulle tro den beskytter passe godt. De selger på Felleskjøpet til en ikke alt for dyr penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva årsaken kan være, men ville bare si at vi har både kulde, snø og skare her på vestlandet også, men om det er i like stor grad som der du bor vet jeg ikke. Jeg bor også her hvor Bridie bodde før så tror hun har opplevd sann ca. samme klima som jeg :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en slags skarestøvel (eller hva de nå en kaller det). Jeg vet at Back on Track har noen (men så nettopp at de bare dekker nedre delen av benet, ikke der hvor Bridie er skadet).. men andre merker som fører potesokker har jeg også noen ganger sett at har helstrømpe også (da med potesokk liksom). Jeg ville nok hatt det og evt. et dekken som dekker brystet i tillegg.

Her fant jeg det.. "skaremansjett"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AU, det der så vondt ut! Kan du ikke kjøpe henne en "skidress"/"kondomdress" slik som man har på fulgehunder? De har lange "armer" som går ganske langt ned. Skulle tro den beskytter passe godt. De selger på Felleskjøpet til en ikke alt for dyr penge.

hmm, sjekke pris der i morra da kanskje.... Jeg liker virkelig ikke å kle på bikkja mi slik, men dette er jo for å unngå skade så...

Prøve på henne noe som dette? eller disse?

hadde det vært 5 cm mindre med snø nå, så hadde jo de vært perfekte da... Men..

hva med en kondomdress?

-bridie holder varmen når hun er ut å leker

-hun unngår å kutte seg i skare

-hun ser sporty ut :P

Edit: den sitter som klistret på henne når hun er ut å leker, i forhold til ett dekken som sikkert sklir fort av

hehe, ikke så sikker på hvor sporty jeg syns hun vil se ut i noe sånn men... :P Men hva gjør man ikke for dyra :P

Men, finnes det sånne som er polstret mot tenner på ryggen eller? :P Ser for meg at de ikke holder så lenge om Falco eller Frigg kaster seg over ryggen hennes.... hehe

Vet ikke helt hva årsaken kan være, men ville bare si at vi har både kulde, snø og skare her på vestlandet også, men om det er i like stor grad som der du bor vet jeg ikke. Jeg bor også her hvor Bridie bodde før så tror hun har opplevd sann ca. samme klima som jeg :P
Okai. har veldig lite peil på klima som er der jeg. Men da er det ikke DET som er grunnen iallefall :P Takk for oppklaring :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AU, det der så vondt ut! Kan du ikke kjøpe henne en "skidress"/"kondomdress" slik som man har på fulgehunder? De har lange "armer" som går ganske langt ned. Skulle tro den beskytter passe godt. De selger på Felleskjøpet til en ikke alt for dyr penge.

hva med en kondomdress?

-bridie holder varmen når hun er ut å leker

-hun unngår å kutte seg i skare

-hun ser sporty ut :P

Edit: den sitter som klistret på henne når hun er ut å leker, i forhold til ett dekken som sikkert sklir fort av

Men på fuglehunder under LANGE skiturer samler det seg snø inne i kondomdressen. Snøen smelter og fryser etterpå, da blir det is og lager gnagsår :whistle: Ikke det at du går 12 timer på fjellet med Bridie heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hva med dette,(som er på tilbud) kanskje kombinert med lang skaremansjett?

Tja.... Vet ikke åssen kvaliteten er på stoffet der kontra de kondomdressene på felleskjøpet jeg? De stod det at ikke tålte mye vegetasjon iallefall.. Og skare kan vel ses på som vegetasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.... Vet ikke åssen kvaliteten er på stoffet der kontra de kondomdressene på felleskjøpet jeg? De stod det at ikke tålte mye vegetasjon iallefall.. Og skare kan vel ses på som vegetasjon?

Jeg har kondomdresser til mine (Jægerens), og det er ikke akkurat noe som tåler hundetenner i alle fall.. Tulla sin har vi måttet sy, og jeg venter bare på at Aynï sin skal bli ødelagt også. De tåler nok skare, og de tåler også vegetasjon til en viss grad, men kvister og greiner tviler jeg på er bra. Det er jo ikke et stoff som er meningen at skal tåle så veldig mye; det skal bare holde snø borte fra hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilke dyrebutikker er det så mye avslag nå? :) Jeg ville nok kanskje heller satset på en sånn "parkdress" som Kristiin har kjøpt, for de er jo lagd for å tåle litt mer enn en kondomdress i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på zoobutikkene tror jeg ;)

Jeg var på tam lade og kjøpte en del utstyr i går, og moren min var på samme salge på dyrebutikken på valentinlyst;)

Ooo! Løpe til dyrebutikken så snart som mulig! (Neida, det har ingenting å si at jeg har brukt 5000 kr den siste mnd på hund, jeg trenger alltids mer.. :) ) Vet du når salget slutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooo! Løpe til dyrebutikken så snart som mulig! (Neida, det har ingenting å si at jeg har brukt 5000 kr den siste mnd på hund, jeg trenger alltids mer.. :) ) Vet du når salget slutter?

Jeg tror Tropehagen har salg til 24/1, ev ut januar. 15-17 har de 50% på alle typer 4kg sekker fra RC, muligens de andre merkene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AU, det der så vondt ut! Kan du ikke kjøpe henne en "skidress"/"kondomdress" slik som man har på fulgehunder? De har lange "armer" som går ganske langt ned. Skulle tro den beskytter passe godt. De selger på Felleskjøpet til en ikke alt for dyr penge.
hva koster de på felleskjøpet? De hadde den på hund som hobby, den kosta i overkant av 600,- noe jeg synes er dyrt"

Har du noe link til den på Felleskjøpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva koster de på felleskjøpet? De hadde den på hund som hobby, den kosta i overkant av 600,- noe jeg synes er dyrt"

Har du noe link til den på Felleskjøpet?

Fant ikke pris på den, men den er på side 11 i katalogen her

http://fk.no/fklink/2008/dog/Dogman_katalog_2008.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...