Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor er det så mye pinglete hunder?


Brukshunder

Recommended Posts

Takk for svar. Interessant :D

Rett :D

Er vel kanskje like enkelt å svare på hvor i nervekonstitusjonen skuddredsel/berørthet hos hunder ligger på lik linje som å peke på hvor i menneskets nervekonstitusjon klaustrofobi/acrofobi ligger (bare for å finne en sammenligning, men sikkert ikke god).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 359
  • Created
  • Siste svar
Er vel kanskje like enkelt å svare på hvor i nervekonstitusjonen skuddredsel/berørthet hos hunder ligger på lik linje som å peke på hvor i menneskets nervekonstitusjon klaustrofobi/acrofobi ligger (bare for å finne en sammenligning, men sikkert ikke god).

Hehe, du har et poeng :D Det jeg var ute etter var et navn på det hele, noe annet enn skuddredsel/berhørthet, noe som beskrev en egenskap, men nå skjønner jeg at skuddredsel/berørthet er en egenskap, så da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes en valpekjøper fra det siste kullet skrev noe om h*n savnet lekelyst i sin også? Er den også et utskudd, da er det jo minst et utskudd i hvert kull? Men de er sikkert jevne allikevel.. Eller?

Litt seint å svare på kanskje, men Stitch har aldri manglet lekelyst, men lekingen gikk mer i retning av jaktlek og ikke kamp. Imidlertid har det ikke vært noe problem å dra opp kamplysta hans. Nå river og sliter han og henger fast når jeg slenger rundt :D

Det viser vel også at man kan trene en utstillingsavla langhårsbelger til å bli en god brukshund. Det krever kanskje litt mer jobbing, også har det vel noe å si hvilke ambisjoner man har også :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da to overnevnte kenneler hadde MH i oktober var jeg en av figurantene. Og jeg kan med 99,99% sikkerhet si at jeg som avstandslek til samtlige hunder, begge dager, hadde samme avstandslek. Og med helger hvor det er 8 hunder begge dagene er det klart at man kan bli sliten, men selv ikke dette (eller skader) skal endre meg som figurant.

Tror at Huldra kan bekrefte at figuranter oppfører seg forskjellige, selv under samme moment. Figuranten som var avstandslek da jeg gikk med min hund hadde slettes ikke samme avstandslek som jeg utførte på de hundene jeg var avstandslek for.

Nå snakker jeg ikke om deg eller den kennelen eller dem testene som holdes i Trondheim. Jeg snakker på generellt plan.

Men jeg har sett endel tester så jeg har sett at fig arbeidet kan være forskjellig.

Og du bekrefter vel det selv også, det er forsjell på figurantene og måten dem oppfører seg, skulle jo bare mangle.. Man ha ikke lik kroppsbyggning, lik måte å leke på osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg ikke om deg eller den kennelen eller dem testene som holdes i Trondheim. Jeg snakker på generellt plan.

Men jeg har sett endel tester så jeg har sett at fig arbeidet kan være forskjellig.

Og du bekrefter vel det selv også, det er forsjell på figurantene og måten dem oppfører seg, skulle jo bare mangle.. Man ha ikke lik kroppsbyggning, lik måte å leke på osv osv

Figurantarbeidet skal ikke være forskjellig (i utgangspunktet) fordi hvert moment er beskrevet nøye over hvordan de skal utføres. Og klart at en mann på 1,95 m ikke er like liten og lys i stemmen som en dame på 1,7 m. Men hvordan momentene skal utføres er bestemt i reglene for gjennomføring av testene/beskrivelsene. Hvor mange meter fra "x" til "y" i hvert moment, hvor mange meter mellom svingene (lille jaktbyttet), hvordan skal figurantene utføre momentene osv...

Figuranter som ikke følger bestemmelsene blir ganske fort luket ut fra figurantarbeidet. For hvem vil vel ha en figurant som kler av seg spøkelsesdrakten selv, stirrer hundene i øynene, utfordrer hundene med kroppsholdning osv...? Jeg har selv sett figuranter som gjør dette og reaksjonene på hundene er veldig tydelige og de får en test/beskrivelse som ikke viser korrekt handling av hundene pga figuranten(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre har jeg et spørsmål til 2ne: hvis "din" hund (Emma? Dina?) fikk 4 på skudd på MH, og dette ikke stemmer, hvordan skal man da kunne bruke MH eller tilsvarende som verktøy i avl? I mitt hode må man enten stole på det som kommer frem, eller så må jo hele testen forkastes - hva er rett liksom? Jeg synes det er litt merkelig at du kan mene at MH (eller tilsvarende) burde være obligatorisk for din rase, samtidig som du sier at resultatet for hunden ikke stemmer. Hva er da vitsen med MH? Jeg stusset også over noen av tingene som kom fram på min hunds MH, men jeg går da ikke rundt og bortforklarer det og sier at det ikke stemmer? Det stemmer da så virkelig - i alle fall gjorde det det akkurat da! Og da ligger det i hunden, og det stemmer, om ikke annet så i alle fall i en viss grad. Man må i så fall ta hensyn til det i avl (jada, jeg vet du ikke bestemmer om hunden skal avles på). Verdien av MH blir jo lik null hvis alle skal kunne gå rundt og si at "akkurat det momentet der stemmer ikke helt, hunden gjør egentlig sånn og sånn, så vi trenger ikke å ta hensyn til det i avl". Da er det jo i bunn og grunn ingen vits i å beskrive/teste hunden, hvis alle kan mene og synse det de vil om den i ettertid. Men det er sikkert kjekt å ha det på papiret AT hunden er testet/beskrevet..? :P:wub:

Emma gikk MH, Dina har gått k-test.

Jeg si mye om Emma sin MH (og figurantarbeidet), men det blir antageligvis oppfatta som bortforklaringer. Testen hennes ligger her - ikke noen hemmelighet den, selv om den vissnok gjør henne til en drittbikkje. Emma ville ikke hilse på testlederen, det er første og eneste gangen jeg noen gang så at hun var totalt uinteressert i å hilse, hun kunne knapt trenes med løs på fellestreninger fordi hun drev med selvbelønning hos alle de andre "hyggelige tantene".

Ang. skuddene. Em lekte ikke gjennom hele testen. Ikke på noen momenter. Når vi kom til skuddet, så var hun så vidt borte i filla fordi jeg/vi hadde insistert på at denne leker vi med opptil flere ganger allerede. Sånn bortsett fra det, så gikk hun frem og tilbake ala 4. momentet (aktivitet - hun er skikkelig dårlig på å stå rolig). Det at hun nappa i filla er aktiviteten hun ikke gjennopptok (nei, jeg kødder ikke). Hvordan de klarte å dømme det sånn, er jeg ikke sikker på, for strengt tatt gjorde hun det samme før og etter skuddene - vase uformålsløst frem og tilbake. Hun kikket mot skytteren, den delen er grei, men det er i beste fall 2, i værste fall 3.. Og hun fikk 4.

Em har aldri noen gang reagert på hverken skudd, raketter eller andre høye lyder. Vi trener på Trandum, der er det X antall skytebaner rundt om, og det har vært skudd på trening, og hun har ALDRI reagert. Huseierene har alltid nyttårsfest, og det skytes opp raketter og "bomber" rett utenfor kjøkkenvinduet vårt - og hun reagerte ikke. Så nei, jeg vil ikke kalle Em skuddredd selv om MH'en hennes sier at hun er det.. I hverdagen - den som man er så opptatt av at de ikke vil takle når de har sånne diller - så var ikke den 4'eren et tema what so ever.

Greia er at en MH ikke har noe nytte for seg sånn egentlig når man tester bare en enkelt hund fra et kull. Hadde vi derimot fått testa alle Dina-barn, og de ligger på de samme verdiene som Em gjorde, så vet vi hva Dina gir, ikke sant? Det er på tester av hele kull og i flere ledd man virkelig kan bruke MH som et avlsverktøy :P

EDIT: Dratini, jeg tror jeg vil reservere den plassen du har ledig, om jeg kan det? Jeg skal høre med oppdretteren hennes fordi jeg veit at ei søster som er satt ut på for også antageligvis skal testes, og om det er flere fra det kullet som skal testes, så vil vi kanskje dra på samme alle sammen. Jeg veit dog ikke hvor mange det er mulig å få tatt på samme test i praksis, kullet er spredd fra Finnmark til Kristiansand, liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Figurantarbeidet skal ikke være forskjellig (i utgangspunktet) fordi hvert moment er beskrevet nøye over hvordan de skal utføres. Og klart at en mann på 1,95 m ikke er like liten og lys i stemmen som en dame på 1,7 m. Men hvordan momentene skal utføres er bestemt i reglene for gjennomføring av testene/beskrivelsene. Hvor mange meter fra "x" til "y" i hvert moment, hvor mange meter mellom svingene (lille jaktbyttet), hvordan skal figurantene utføre momentene osv...

Figuranter som ikke følger bestemmelsene blir ganske fort luket ut fra figurantarbeidet. For hvem vil vel ha en figurant som kler av seg spøkelsesdrakten selv, stirrer hundene i øynene, utfordrer hundene med kroppsholdning osv...? Jeg har selv sett figuranter som gjør dette og reaksjonene på hundene er veldig tydelige og de får en test/beskrivelse som ikke viser korrekt handling av hundene pga figuranten(e).

Fult klar over dette, men uansett så er det ikke gjennomførbart. Noe så enkelt som at lilleharen henger seg opp på noen tester?

Eller "store haren" som på noen tester utføres i skog, gjerne tett også. Og andre tester så er den utført på åpen mark med ett oppsatt skjul bare.

Ingen tester vil være like, så poenget er at det kan ha noe å si på resultatet. Men hunden blir jo studert på samme måte av dommeren/beskriveren uansett. Men slike små marginer gjør at krysset kan havne ett hakk opp eller ned.

Jeg ser meg selv ikke blind på papiret og har reist X-antall turer til Sverige for å se tester. Jeg har faktisk tatt bort potensielle partnere på grunnlag av hvordan dem oppførte seg mellom momentene.

Personlig stoler jeg ikke blindt på testene, hunden kan være bedre eller dårligere enn testen. Men det er meget skjeldent den er helt på viddene (det har jeg ikke opplevd enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma gikk MH, Dina har gått k-test.

Jeg si mye om Emma sin MH (og figurantarbeidet), men det blir antageligvis oppfatta som bortforklaringer. Testen hennes ligger her - ikke noen hemmelighet den, selv om den vissnok gjør henne til en drittbikkje. Emma ville ikke hilse på testlederen, det er første og eneste gangen jeg noen gang så at hun var totalt uinteressert i å hilse, hun kunne knapt trenes med løs på fellestreninger fordi hun drev med selvbelønning hos alle de andre "hyggelige tantene".

Ang. skuddene. Em lekte ikke gjennom hele testen. Ikke på noen momenter. Når vi kom til skuddet, så var hun så vidt borte i filla fordi jeg/vi hadde insistert på at denne leker vi med opptil flere ganger allerede. Sånn bortsett fra det, så gikk hun frem og tilbake ala 4. momentet (aktivitet - hun er skikkelig dårlig på å stå rolig). Det at hun nappa i filla er aktiviteten hun ikke gjennopptok (nei, jeg kødder ikke). Hvordan de klarte å dømme det sånn, er jeg ikke sikker på, for strengt tatt gjorde hun det samme før og etter skuddene - vase uformålsløst frem og tilbake. Hun kikket mot skytteren, den delen er grei, men det er i beste fall 2, i værste fall 3.. Og hun fikk 4.

Em har aldri noen gang reagert på hverken skudd, raketter eller andre høye lyder. Vi trener på Trandum, der er det X antall skytebaner rundt om, og det har vært skudd på trening, og hun har ALDRI reagert. Huseierene har alltid nyttårsfest, og det skytes opp raketter og "bomber" rett utenfor kjøkkenvinduet vårt - og hun reagerte ikke. Så nei, jeg vil ikke kalle Em skuddredd selv om MH'en hennes sier at hun er det.. I hverdagen - den som man er så opptatt av at de ikke vil takle når de har sånne diller - så var ikke den 4'eren et tema what so ever.

Greia er at en MH ikke har noe nytte for seg sånn egentlig når man tester bare en enkelt hund fra et kull. Hadde vi derimot fått testa alle Dina-barn, og de ligger på de samme verdiene som Em gjorde, så vet vi hva Dina gir, ikke sant? Det er på tester av hele kull og i flere ledd man virkelig kan bruke MH som et avlsverktøy :wub:

EDIT: Dratini, jeg tror jeg vil reservere den plassen du har ledig, om jeg kan det? Jeg skal høre med oppdretteren hennes fordi jeg veit at ei søster som er satt ut på for også antageligvis skal testes, og om det er flere fra det kullet som skal testes, så vil vi kanskje dra på samme alle sammen. Jeg veit dog ikke hvor mange det er mulig å få tatt på samme test i praksis, kullet er spredd fra Finnmark til Kristiansand, liksom :P

Jeg var ikke ute etter enda en forklaring på hvorfor MH'en har fått de verdiene den har fått - jeg kan selv forklare massevis om Tullas MH, om at hun ville gått bort til skrammelet alene uten støtte hadde ikke testleder avbrutt oss på akkurat sekundet når han skulle, og at hun hadde hilst på folka før testen startet og dermed ikke hadde noe behov for å hilse mer, noe som kunne påvirket hva som stod på skjemaet, at hun antageligvis ikke så personen i avstandsleken pga skogvekst osv osv. Men saken er jo at enten må man se på det som står på MH-skjemaet, eller så må man se bort ifra det. Og det skurrer i logikken om du i samme setning kan si at man bør mentalteste/beskrive alle hunder i din rase (eller de som går i avl i alle fall) samtidig som du forklarer at din hund ville fått et annet score enn det den fikk hadde det ikke vært for ditt og datt. Altså; skal man først teste, så må man jo tro på det testen viser, alternativt kan jo alle si at jammen min hund reagerer egentlig ikke sånn, dommer tok feil, osv. Er resultatet så ille at man ikke kjenner igjen hunden sin i det, så får man heller ta en ny test da!

Personlig stoler jeg ikke blindt på testene, hunden kan være bedre eller dårligere enn testen. Men det er meget skjeldent den er helt på viddene (det har jeg ikke opplevd enda).

Man bør jo ikke stole blindt på de, det har vi jo "bevis" for her i tråden. Men hvordan skal man vite hvem man skal stole på? Det er jo ikke alle som kan dra land og strand for å se potensielle avlspartnere testes, av og til er testen allerede gjennomført liksom. Skal man da stole på eier eller på MH-skjemaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør jo ikke stole blindt på de, det har vi jo "bevis" for her i tråden. Men hvordan skal man vite hvem man skal stole på? Det er jo ikke alle som kan dra land og strand for å se potensielle avlspartnere testes, av og til er testen allerede gjennomført liksom. Skal man da stole på eier eller på MH-skjemaet?

Hvem man skal stole på er noe man rett og slett må finne ut av selv. Det er veldig få jeg ikke hadde dratt til "overhode" liksom, men jeg har mine to favoritter i Sverige. Med utganspunkt i at jeg har sett dem dømme mange hunder og at dem har noen år med erfaring.

Personlig så stoler jeg ikke 100% på noen av dem (altså testen eller eier) :wub: Jeg har blitt lurt av begge. Med utganspunkt i MH og eier så er det greit å reise å titte på hunden med egene øyner. Dette er min måte å gå fram på, andre har sin måte å finne bra hunder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke ute etter enda en forklaring på hvorfor MH'en har fått de verdiene den har fått - jeg kan selv forklare massevis om Tullas MH, om at hun ville gått bort til skrammelet alene uten støtte hadde ikke testleder avbrutt oss på akkurat sekundet når han skulle, og at hun hadde hilst på folka før testen startet og dermed ikke hadde noe behov for å hilse mer, noe som kunne påvirket hva som stod på skjemaet, at hun antageligvis ikke så personen i avstandsleken pga skogvekst osv osv. Men saken er jo at enten må man se på det som står på MH-skjemaet, eller så må man se bort ifra det. Og det skurrer i logikken om du i samme setning kan si at man bør mentalteste/beskrive alle hunder i din rase (eller de som går i avl i alle fall) samtidig som du forklarer at din hund ville fått et annet score enn det den fikk hadde det ikke vært for ditt og datt. Altså; skal man først teste, så må man jo tro på det testen viser, alternativt kan jo alle si at jammen min hund reagerer egentlig ikke sånn, dommer tok feil, osv. Er resultatet så ille at man ikke kjenner igjen hunden sin i det, så får man heller ta en ny test da!

Skal vi se, hva skreiv jeg om Em sin MH på side TO i denne diskusjonen:

Nei, det er ikke så mange som kjenner Emma, som kjenner igjen Emma på MH'en hennes, men det blir litt fjernt å si det og føler jeg - det er sikkert flere som kan si det samme om sine hunder, og poenget med mentaltester er jo for å få en (forhåpentligvis) "uhildet" mening/beskrivelse om/av bikkjas reaksjoner. Det blir poengløst for min del å "unnskylde" seg med at man ikke kjenner igjen bikkja og samtidig mene at avlshunder burde testes - så da får vi jo gå ut fra at Emmas MH stemmer den og.. Selv om hun både var usosial og skuddberørt den dagen :P

Da har jeg vel strengt tatt svart på det du spør om før, har jeg ikke?

Sånn bortsett fra det, siden du syns jeg unnskylder. Det er ikke bare meg som reagerte på figurantarbeidet den dagen - avstandsfiguranten hoppet sidelengs med ei fille som hun kasta opp i været, og hver gang hunden kom nære nok så sa hun "JUHUUUU" og hoppet igjen - og siden vi ikke har fuglehunder (haha) så ser jeg ikke helt hvorfor filla skulle være over skulderhøyde på dama hele tiden. Skytteren satt for nære og på toppen av den "dal", hvor man skulle leke med hunden nede i "dalen", og jeg har vel nevnt før at jeg ikke kommer til å melde på for noen MH for den klubben igjen?

Nei, jeg kjente ikke igjen hunden min på TO momenter - at hun ikke var sosial, og at hun var skuddberørt - og det var det heller ingen andre som kjenner Em som skjønte. Og da presiserer jeg hva jeg skreiv for 8 sider siden - det er TEIT å unnskylde seg med at man ikke kjenner igjen bikkja og samtidig mene at avlshunder burde testes, ergo går vi ut fra at Emmas MH stemmer den og, selv om hun både var usosial og skuddberørt DEN dagen..

Hvorfor jeg mener at man burde teste allikevel, er ganske enkelt fordi at OM alle i Emma sitt kull hadde gått MH, og alle i kullet hadde hatt 4 på skudd og vært usosiale, så kunne man gå ut fra at det er DET som kom ut av den kombinasjonen - skuddberørte og usosiale hunder. Ser du hva jeg vil frem til? Emmas MH har ingen verdi i seg selv, det er når det blir tester av hele kull og gjerne i flere generasjoner man kan se hva man bør få fra de og de linjene. Jeg valgte å gå MH med Em fordi jeg stadig vekk diskuterer belgeravl og mener at belgeren burde testes - da er det greit å ha gjort det sjøl, ikke sant?

Det er forøvrig interessant at du gidder å diskutere det her med meg, når du skriver i samme innlegg:

Man bør jo ikke stole blindt på de, det har vi jo "bevis" for her i tråden. Men hvordan skal man vite hvem man skal stole på? Det er jo ikke alle som kan dra land og strand for å se potensielle avlspartnere testes, av og til er testen allerede gjennomført liksom. Skal man da stole på eier eller på MH-skjemaet?

Hva er forskjellen på at jeg sier at jeg ikke tar alt på en MH for en god fisk, og at Jeanette sier det? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør jo ikke stole blindt på de, det har vi jo "bevis" for her i tråden. Men hvordan skal man vite hvem man skal stole på? Det er jo ikke alle som kan dra land og strand for å se potensielle avlspartnere testes, av og til er testen allerede gjennomført liksom. Skal man da stole på eier eller på MH-skjemaet?

Det er kanskje lettere å se helhet dersom hele kull har blitt testet og oppdretter tester flere kull fra de samme linjene. Det er jo ønske drømmen min for framtida, slik at vi får de samme mulighetene som de har i sverige til å lese bakover på linjer og se tendenser. Da kan man kanskje luke bort noen av de individuelle forskjellene som en dårlig dag, løpetid, ny figurant osv... I tilegg kan man jo aldri legge bort eierens sin opplevelse av hunden. Både de positive og negative. Men selv om det testes aldri så mye så er det ikke like enkelt som at 1+1 blir to.. Det er alltid faktorer med som vi ikke kan forutse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sjøl en rase hvor slike tester nesten aldri blir tatt, det synes jeg er synd. Her dominerer utstilling alt.. På min første dalmis var jeg stenhard,og ville ha en pen hund, med masse motor..

Eh, fikk en svært pen hund, med masse motor,og et helvetes gemytt. Hun ble avlivet pga at hun ble rett og slett farlig..

Litt OT: så i begynnelsen av tråden at flere skrev: at de hadde snakket med flere folk,og oppdrettere,og fått så greie tilbakemeldinger,og sånn i ettertid var det bare drittsnakk om de samme personene..

Det skjedde i mitt tilfelle også- alle sa at alt var så bra,og fint.. I ettertid var det bare sorgen med en oppdretteren(det var det faktisk også).. Så her i Norge tror jeg en kanskje skal slite litt hvis en skal finne oppegående dalmiser som er både pene og brukanes.. Da er det bedre i Sverige..

Nå har jeg en hund som jeg er fornøyd med, ikke særlig pen, og helt grei motor.. Men jeg kan jobbe opp kamplyst, jaktlyst osv... Denne her er hvertfall skrudd sammen mentalt.

PS litt ot til: jeg ringte til en bruks/ipo kurs lignende ting en gang.. Først var jeg kjempevelkommen,og de hadde ledige plasser. Så spurte de hvilken rase jeg hadde- da jeg svarte dalmis var alle plassene plutslig opptatt- merkelig..fnis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt Emma gikk en dårlig MH eller ikke - jo, om man har brukshund og arbeid i tankene så gikk hun en drit dårlig test. Om man tenker en grei og ukomplisert hund så gikk hun en helt grei en. Og du? Hverken Belgerpia eller jeg har noen gang sagt at Emmas MH er ønsket profil hos belgeren. Da er hun neppe en belger etter våre hjerter heller - men som du selv sier; denne belgeren blir i det minste ikke farlig for noen noen gang ever, hennes eiere kommer aldri noen gang til å slite med det samme som Lokes tidligere eiere sleit med. Det får bare ikke vært så negativt som dere skal ha det til i mitt hode.

Unnskyld at jeg spør, men hvorfor ble hun avlet på da? (Nei, jeg vet du ikke nødvendigvis er den rette å spørre, men siden det er ditt utsagn jeg tar utgangspunkt i, så kan du jo få svare hvis du føler for det.)

Det verste er at ikke engang belgereeiere er enige om noen ting, tilsynelatende. Det er kanskje ikke så rart vi blir sett på som særinger, vi med belgere.

Vet du.. det stemmer faktisk.. :):) Det er spesielt belger-eiere som utpeker seg her på forumet (og jeg vet jeg ikke er alene om å mene det ;) ), og det er jo i grunnen litt merkelig. Men derfor forundrer det meg slett ikke at denne tråden har blitt en belger-tråd, og ikke en brukshundtråd som gjelder alle raser som brukes til noe.. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg spør, men hvorfor ble hun avlet på da? (Nei, jeg vet du ikke nødvendigvis er den rette å spørre, men siden det er ditt utsagn jeg tar utgangspunkt i, så kan du jo få svare hvis du føler for det.)

Vet du.. det stemmer faktisk.. :):) Det er spesielt belger-eiere som utpeker seg her på forumet (og jeg vet jeg ikke er alene om å mene det ;) ), og det er jo i grunnen litt merkelig. Men derfor forundrer det meg slett ikke at denne tråden har blitt en belger-tråd, og ikke en brukshundtråd som gjelder alle raser som brukes til noe.. :closedeyes:

Nå har vel ikke jeg lov til å svare siden jeg er belgereier, men Emma har aldri blitt avlet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør nok det, Emma er en datter av Dina, Dina har blitt brukt i to kull på Imagecopy. :)

Aha, sånn var det! :rolleyes: (Hvorfor kan ikke folk bare holde seg til en hund liksom - mye enklere å huske?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg spør, men hvorfor ble hun avlet på da? (Nei, jeg vet du ikke nødvendigvis er den rette å spørre, men siden det er ditt utsagn jeg tar utgangspunkt i, så kan du jo få svare hvis du føler for det.)

Som Carina nevnte, så har ikke Emma hatt noen kull - Emma er hunden jeg solgte, vettu. Dina er groenendaelen jeg beholdt. At hun ikke har ønsket profil for hva JEG ønsker meg av en belger, betyr allikevel ikke at jeg ville fått noia om noen avlet på henne (nei, det er ingen som har planer om det), for det er jammen meg ikke feil med hunder med Emma sitt gemytt - snille, greie, ukompliserte hunder er det de aller fleste vil ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Carina nevnte, så har ikke Emma hatt noen kull - Emma er hunden jeg solgte, vettu. Dina er groenendaelen jeg beholdt. At hun ikke har ønsket profil for hva JEG ønsker meg av en belger, betyr allikevel ikke at jeg ville fått noia om noen avlet på henne (nei, det er ingen som har planer om det), for det er jammen meg ikke feil med hunder med Emma sitt gemytt - snille, greie, ukompliserte hunder er det de aller fleste vil ha..

Muligens er det vel derfor det er så mye pinglete hunder. Alle vil ha enkle hunder, men alle vil ha enkle brukshunder også - de kan ikke bare velge seg en tibetansk spaniel eller en annen selskapshund.. De MÅ ha brukshund.. Og oppdretterne lager de enkle "brukshundene" - også er man igang.

Kanskje en av grunnene til at Emma fikk det krysset hun fikk på skudd er fordi en MH-test består av flere momenter, og skuddet ligger til sist - og de tidligere påkjenningene i de tidligere momentene "ballet litt på seg" til skuddet kom.

Jeg sier IKKE at det er det som er en pinglete og dårlig hund, men det er ikke en god brukshund - men det er vi jo enige i alle sammen når jeg tenker meg om. :)

Ååååå, jeg syns selskapshunder og familiehunder skal forbli nettopp det - også kan de rasene som trenger mer enn en 6åring å passe på og spille fotball med i hagen forbli aktive hunder som krever litt mer en førstnevnte gruppe.. Hvorfor skal det finnes en enkel, søt, snill og ukomplisert versjon av ALT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens er det vel derfor det er så mye pinglete hunder. Alle vil ha enkle hunder, men alle vil ha enkle brukshunder også - de kan ikke bare velge seg en tibetansk spaniel eller en annen selskapshund.. De MÅ ha brukshund.. Og oppdretterne lager de enkle "brukshundene" - også er man igang.

Kanskje en av grunnene til at Emma fikk det krysset hun fikk på skudd er fordi en MH-test består av flere momenter, og skuddet ligger til sist - og de tidligere påkjenningene i de tidligere momentene "ballet litt på seg" til skuddet kom.

Jeg sier IKKE at det er det som er en pinglete og dårlig hund, men det er ikke en god brukshund - men det er vi jo enige i alle sammen når jeg tenker meg om. :lol:

Ååååå, jeg syns selskapshunder og familiehunder skal forbli nettopp det - også kan de rasene som trenger mer enn en 6åring å passe på og spille fotball med i hagen forbli aktive hunder som krever litt mer en førstnevnte gruppe.. Hvorfor skal det finnes en enkel, søt, snill og ukomplisert versjon av ALT?

At en hund mangler drifter, betyr ikke at den er veik. Huskyen jeg hadde ville neppe scora noe bedre på noe annet enn skuddet, og det gjør han rett nok ikke til en god bruks-brukshund, men det gjør han heller ikke til noen pingle. Emma er ingen pingle, og det er - med all respekt å melde - bullshit av dere å sitte og bedømme det på et forum basert på noen avkryssninger dere har sett på et papir. Em kommer aldri noen gang til å bli farlig for noen - hverken fordi hun er for høy i drifter, eller fordi hun er så dårlig sammensatt mentalt at hun blir angstbitersk. Hun er en laidback hund som tar ting som det kommer uten noen større reaksjoner.

Nei, man trenger ikke å lage en lightversjon av alt, men heller 50 hunder som Em, enn 25 hunder som første belgeren min - som hadde det dere sitter og ønsker dere i brukshunder - de kan man avle den dagen man har KJØPERE som KAN håndtere de alle sammen. Sånn det er pr i dag, så er det en haug med folk som tror de trenger og ønsker seg "all that", men som ikke har det som trengs av hverken kunnskap, evne eller interesse til å faktisk kunne eie en ordentlig brukshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åfffffff... Jeg prøvde så godt jeg kunne å si at jeg ikke mente at Emma var noe pinglebikkje, men at hun var en dårlig brukshund...

*sukk*

Gruer meg til all quote-klipping nå, men føler det må til... :)

At en hund mangler drifter, betyr ikke at den er veik. Huskyen jeg hadde ville neppe scora noe bedre på noe annet enn skuddet, og det gjør han rett nok ikke til en god bruks-brukshund, men det gjør han heller ikke til noen pingle. Emma er ingen pingle, og det er - med all respekt å melde - bullshit av dere å sitte og bedømme det på et forum basert på noen avkryssninger dere har sett på et papir. Em kommer aldri noen gang til å bli farlig for noen - hverken fordi hun er for høy i drifter, eller fordi hun er så dårlig sammensatt mentalt at hun blir angstbitersk. Hun er en laidback hund som tar ting som det kommer uten noen større reaksjoner.

Nei, du har rett, Emma er ingen pinglehund. Jeg sa hun var en dårlig brukshund, og at grunnen til at hun fikk det krysset hun fikk på MH'en sin kunne ha noe med alle de andre greierne hun har i seg, ikke bare det som gjør at hun er skuddfast/skuddberørt. Noe annet kan ha laget en reaksjon i kroppen og i hodet hennes som ikke vistes før i slutten av testen.. Jeg sa ikke at det ER sånn, jeg sa at det KUNNE være sånn. Og om det HADDE vært sånn - så betyr ikke det heller at (jeg mener) hun er en pinglehund.

Nei, man trenger ikke å lage en lightversjon av alt, men heller 50 hunder som Em, enn 25 hunder som første belgeren min - som hadde det dere sitter og ønsker dere i brukshunder - de kan man avle den dagen man har KJØPERE som KAN håndtere de alle sammen. Sånn det er pr i dag, så er det en haug med folk som tror de trenger og ønsker seg "all that", men som ikke har det som trengs av hverken kunnskap, evne eller interesse til å faktisk kunne eie en ordentlig brukshund.

Hvem har sagt hvor at de ønsker seg en hund som en eller annen av dine tidligere belgere? Hvem???

Hvis det er for lite gode kjøpere til en normal belger, så burde det kanskje fødes færre kull i året? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åfffffff... Jeg prøvde så godt jeg kunne å si at jeg ikke mente at Emma var noe pinglebikkje, men at hun var en dårlig brukshund...

Det er ingen som har nekta på at Em er en dårlig brukshund. Det er grunnen til at hun ble solgt. Det jeg reagerte på, var dette:

Muligens er det vel derfor det er så mye pinglete hunder. Alle vil ha enkle hunder, men alle vil ha enkle brukshunder også - de kan ikke bare velge seg en tibetansk spaniel eller en annen selskapshund.. De MÅ ha brukshund.. Og oppdretterne lager de enkle "brukshundene" - også er man igang.

Kanskje en av grunnene til at Emma fikk det krysset hun fikk på skudd er fordi en MH-test består av flere momenter, og skuddet ligger til sist - og de tidligere påkjenningene i de tidligere momentene "ballet litt på seg" til skuddet kom.

Og da forklarer jeg igjen - Em vokste gjennom testen, hun. Hun sto fint foran meg og kontrollerte spøkelsene, hun var borte og hilste uten hjelp. At hun skal rase så sammen mellom spøkelsene og skuddet at hun plutselig blir skuddberørt fordi at testen var en påkjenning for henne, syns jeg er svært ulogisk. Særlig når leken dommeren dømte at hun ikke tok opp igjen, var et napp i ei fille hun ikke hadde lekt med på NOEN momenter. Bikkja reagerer ikke på lyder, hun bare nappa ikke i filla mer enn en gang når de skøyt på MH'en.

Nei, du har rett, Emma er ingen pinglehund. Jeg sa hun var en dårlig brukshund, og at grunnen til at hun fikk det krysset hun fikk på MH'en sin kunne ha noe med alle de andre greierne hun har i seg, ikke bare det som gjør at hun er skuddsikker/skuddberørt. Noe annet kan ha laget en reaksjon i kroppen og i hodet hennes som ikke vistes før i slutten av testen.. Jeg sa ikke at det ER sånn, jeg sa at det KUNNE være sånn. Og om det HADDE vært sånn - så betyr ikke det heller at (jeg mener) hun er en pinglehund.

Hvordan får du det du sier her til å stemme overens med "Muligens er det vel derfor det er så mye pinglete hunder."? Om det var sånn at hun dro med seg momentene og derfor plutselig var skuddredd, så ER hun en pinglehund, for da avreagerer hun ikke. Og hvilken andre "greier" er det du lurer på om hun har i seg? :lol:

Hvem har sagt hvor at de ønsker seg en hund som en eller annen av dine tidligere belgere? Hvem???

hehe - "Alle" her ønsker seg hunder med ordentlige drifter og at de krever aktivitet - det er det som er ordentlige brukshunder, det at de ikke er for hvem som helst, er de ikke? For når de blir "enkle brukshunder" så blir de jo pingler, sa du i forrige innlegg. Se:

Muligens er det vel derfor det er så mye pinglete hunder. Alle vil ha enkle hunder, men alle vil ha enkle brukshunder også - de kan ikke bare velge seg en tibetansk spaniel eller en annen selskapshund.. De MÅ ha brukshund..

Sånn apropos.. At "alle" må ha brukshund har vært diskutert her før. Folk som må ha bruksmalle, bruksschäfer, jaktlabbe, jaktgolden osv.. Det er politisk korrekt å kjøpe fra bruks eller jaktlinjer om man ønsker å ha hund som mer enn sofapynt, for det er opplest og vedtatt at hunder fra utstillingslinjer er pinglebikkjer som ikke duger til noe - sånn er det i din rase og, er det ikke?

Hvis det er for lite gode kjøpere til en normal belger, så burde det kanskje fødes færre kull i året? :)

Åh, og jeg som trodde de stadige klagene over belgerene er fordi de er pinglete brukshunder? :D Kanskje disse superheftige brukshundene som er drithøye på drifter ikke ER normalen? Kanskje langhårsbelgeren aldri har vært så mye mer enn det den er i dag? En familiehund som kan brukes? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropos.. At "alle" må ha brukshund har vært diskutert her før. Folk som må ha bruksmalle, bruksschäfer, jaktlabbe, jaktgolden osv.. Det er politisk korrekt å kjøpe fra bruks eller jaktlinjer om man ønsker å ha hund som mer enn sofapynt, for det er opplest og vedtatt at hunder fra utstillingslinjer er pinglebikkjer som ikke duger til noe - sånn er det i din rase og, er det ikke?

Jamen det er jo klart, 2ne, det er viktig å være politisk korrekt og da MÅ man ha det råeste av det råe, slik at man KAN - om man faktisk ønsker det - bli verdensmester i en eller annen hundesport (selv om sannheten kanskje er at de færresten noen sinne kommer seg ut i en konkurransering engang)... :rolleyes:

Åh, og jeg som trodde de stadige klagene over belgerene er fordi de er pinglete brukshunder? :) Kanskje disse superheftige brukshundene som er drithøye på drifter ikke ER normalen? Kanskje langhårsbelgeren aldri har vært så mye mer enn det den er i dag? En familiehund som kan brukes? :lol:

Jeg sier som Mika Kojonkoski jeg (for dem som ikke følger med i hopp: finne som trener det norske hopplandslaget): Det normale er godt nok ! At det normale kanskje kunne vært et hakk eller to høyere for mange av de såkalte bruksrasene er kanskje så, men at man trenger disse råskinna av noen hunder for å drive litt med konkurranser, DET er jo overkill, er det ikke ?

Jammen er jeg glad for at min rase ikke er delt inn i bruks- og utstillingslinjer... De hundene vi ser i IPO og i høyeste klassene i bruks i Sverige f eks, har alle vanlige, normale utstillingslinjer bak seg, og selv om rasen kanskje ikke er så rå og ekstrem som en del andre, og kanskje ikke er den rasen man kjøper seg om man skal bli verdens- eller norgesmester, så har de da mer enn nok i seg til å fungere som brukshunder for de aller aller fleste som gidder å trene hund. Selvsagt er det forskjell på individer, noen er bedre enn andre, men pinadø er det ikke de beste brukshundene som gjerne også løper seg inn til de gode plasseringene i utstillingsringen gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...