Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor er det så mye pinglete hunder?


Brukshunder

Recommended Posts

Nåja, jeg tror vel ikke at variasjonen er så stor innad i kullene som du har inntrykk av, sånn egentlig.

Greit det, der har vi forskjellige meninger, til tross for at den forrige svartingen du kjøpte tydeligvis kom fra et ujevnt kull.

Nei, det er egentlig ikke nødvendig å ta opp belgeren i hver eneste diskusjon om mentalitet, det blir et tema samme f... hva man egentlig diskuterer. Gjerne fra folk som ikke har belger selv, men har møtt en eller to en gang ett sted.. Og jeg mener ikke at man ikke skal diskutere belger i det hele tatt, men den stadige hakkinga på langhårsbelgeren begynner å bli gammel og kjedelig. Kan vi ikke for variasjonens skyld diskutere noe annet en gang, liksom?

Som sagt, vi kan gjerne diskutere noe annet. Jeg har ingenting i mot å diskutere belgere jeg, så når folk tar det opp har jeg ingenting i mot det. Men det er kanskje fordi jeg ikke føler jeg må forsvare så masse?

Hvorfor du stadig treffer dårlige belgere vet jeg ikke, men nei, jeg er ikke enig med deg i at en oppdretter som ikke tester ikke bryr seg om mentalitet. Det er ikke sånn at ei dårlig bikkje blir god av å ha gått en MH/FA, eller at en god bikkje blir dårlig av å ikke ha gått en MH/FA. Jeg tror heller ikke at en oppdretter som har holdt på i 20 år, veit mindre om mentalitet enn hva du gjør, som har hatt belger i snart 2 år? Bare fordi h*n ikke tester alt som er av avlsdyr..

Hvorfor går de på utstillinger da? Klarer de ikke etter 20 år å se hva som er en eksteriørt bra belger?

Har ingen problemer med at folk kommenterer hundene mine, jeg. Det er når man blir små-nedlatende jeg har problemer. Det blir litt som om jeg skal si at en BH-tittel ikke sier en dritt om mentaliteten til bikkja di det, i og med at det er et program man trener til - enkelte syns ikke at DET er så mye bedre enn en K-test, faktisk.

Og skal du snakke om hvordan jeg avler hund, så kan du jo muligens vente til jeg faktisk har avlet hund? Eller?

Nedlatende?

Ja, du kan bare si at en BH-tittel ikke sier en dritt om mentaliteten til hunden min, for det er jeg helt enig med deg i. Ferdselsprøven er en ordentlig tulletest, og hunden må være totalt vrak for å ikke klare den. Det har jeg også sagt i flere sammenhenger. Eneste grunnen til at vi tok testen var at det var den første og nærmeste testen som var i og med at vi er nødt til å ha noe for å starte i C i bruks. Og det er også derfor jeg vil prøve å komme med på MH og FA til neste år. :icon_confused:

Synes forøvrig en K-test også er svært lite å skryte av, når vi førstes er i gang liksom.

Så du mener at det er bedre med ei bikkje som har så mye kamp og jakt at folk ikke kan håndtere det, enn ei som er snill og grei og ikke gjør ei flue fortred? Loke hadde uflaks med ikke mindre enn 3 av sine første eiere han, stakkar.. Det vil jeg kalle særdeles uheldig ja. Flaks for han at han havnet hos übertålmodige Annette som klarte å kontrollere han, sånn at han ikke ble avlivet.. Men for all del, en god belger er muligens en død belger? :P

Som jeg sa, det er her vi er uenige. Dersom alle belgere hadde vært som du beskriver Loke, hadde belgeren i dag vært en brukshund og rasen hadde dermed appellert i hovedsak til valpekjøpere som ville jobbe med hunden sin - slik JEG mener belgeren skal være. :)

Edit: Nå forsøkte jeg til og med å diskutere BC og Dobermann slik du ville, men på mystisk vis er diskusjonen tilbake på kun belger? :yes:

Edit2: Kan ikke gjøre meg ferdig når jeg først holder på liksom. :) Men kom på at det er vel kun ferdselsprøve som gjelder for å få starte i RIK-programmet, mulig jeg hadde det også i tankene når jeg tok nettopp den testen. Siden vi har drevet såvidt litt med IPO liksom, og det ikke er umulig at vi en eller annen gang starter i RRP/RSP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 359
  • Created
  • Siste svar
Greit det, der har vi forskjellige meninger, til tross for at den forrige svartingen du kjøpte tydeligvis kom fra et ujevnt kull.

Gjør hun det? De er jevnt over sosiale og greie hunder de, selv om Emma ikke hadde noe større til drifter? :icon_confused: Resten er ikke høyoktan-hunder det heller, så vidt jeg veit?

Nedlatende?

Ja, jeg syns du er det..

Synes forøvrig en K-test også er svært lite å skryte av, når vi førstes er i gang liksom.

Det er vi helt enige i, men jeg går ikke en MH med ei bikkje jeg VEIT ikke har særlig lek i seg, når flesteparten av momentene bedømmes ut fra hvordan de tar opp igjen lek (selv på K-testen ble det med skuddet litt vanskelig for dem i og med at hun bare står der når de skyter). Og før du prater om hvor dårlig Dina er og - jepp, hun burde hatt mer kamp og lek, og ja, jeg veit at du syns at det gjør henne til en dårlig hund, du skal slippe å gjenta deg selv..

Som jeg sa, det er her vi er uenige. Dersom alle belgere hadde vært som du beskriver Loke, hadde belgeren i dag vært en brukshund og rasen hadde dermed appellert i hovedsak til valpekjøpere som ville jobbe med hunden sin - slik JEG mener belgeren skal være. :P

Uten at jeg veit noe eller ønsker å svartmale oppdretteren til Loke eller de forrige eierene hans - han ble kjøpt fra den halve bruksoppdretteren, jeg antar hun har erfaring med både heftige valper og plukke ut valpekjøpere (men så har jo jeg langt mer tiltro til oppdrettere enn hva du har da), så jeg tror ikke at problemet BARE ligger i at rasen ikke appelerer til valpekjøpere som vil jobbe med hunden sin - samme hvordan DU mener belgeren burde være..

- And for the record, jeg har ingenting i mot Loke.. Men at det bare er uflaks at han ble omplassert flere ganger, det blir en litt for enkel løsning på et ikke så enkelt "problem".

Edit: Nå forsøkte jeg til og med å diskutere BC og Dobermann slik du ville, men på mystisk vis er diskusjonen tilbake på kun belger? :)

Du må gjerne diskutere både BC og dobermann - slik jeg ville - men jeg har omtrent like mye å bidra med der som alle disse som synser og mener så mye om belgeren - jeg har sett et par på trening/stevne, og har ikke blitt videre imponert. Jeg har dog selvinnsikt nok til å skjønne at den lille erfaringa jeg har med f.eks dobermann, ikke gjør meg til noen ekspert på hvordan rasen faktisk er - skulle ønske jeg kunne si det samme om de fleste som diskuterer disse pinglete utstillingslanghårsbelgerene støtt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør hun det? De er jevnt over sosiale og greie hunder de, selv om Emma ikke hadde noe større til drifter? :icon_confused: Resten er ikke høyoktan-hunder det heller, så vidt jeg veit?

Det var du som sa at Emma var utskuddet i kullet, og at alle de andre hadde mye mer av alt.

Ja, jeg syns du er det..

Overhodet ikke meningen, jeg bare diskuterer jeg.

Det er vi helt enige i, men jeg går ikke en MH med ei bikkje jeg VEIT ikke har særlig lek i seg, når flesteparten av momentene bedømmes ut fra hvordan de tar opp igjen lek (selv på K-testen ble det med skuddet litt vanskelig for dem i og med at hun bare står der når de skyter). Og før du prater om hvor dårlig Dina er og - jepp, hun burde hatt mer kamp og lek, og ja, jeg veit at du syns at det gjør henne til en dårlig hund, du skal slippe å gjenta deg selv..

Nå må du ikke være så hårsår, jeg har da ALDRI sagt et vondt ord om Dina? Det har jeg jo ingen 'rett til', har såvidt hilst på henne en gang og har heller aldri sett noen mentalbeskrivelse av henne annet enn at hun har bestått en K-test. Da var hun riktignok sur og ikke videre imponert over supersjarmøren Cane her, men det har vel sine naturlige årsaker regner jeg med. :)

Uten at jeg veit noe eller ønsker å svartmale oppdretteren til Loke eller de forrige eierene hans - han ble kjøpt fra den halve bruksoppdretteren, jeg antar hun har erfaring med både heftige valper og plukke ut valpekjøpere (men så har jo jeg langt mer tiltro til oppdrettere enn hva du har da), så jeg tror ikke at problemet BARE ligger i at rasen ikke appelerer til valpekjøpere som vil jobbe med hunden sin - samme hvordan DU mener belgeren burde være..

- And for the record, jeg har ingenting i mot Loke.. Men at det bare er uflaks at han ble omplassert flere ganger, det blir en litt for enkel løsning på et ikke så enkelt "problem".

Hva mener du problemet er da, i Loke sitt tilfelle? Og hadde oppdretteren et ord med i alle omplasseringene?

Du må gjerne diskutere både BC og dobermann - slik jeg ville - men jeg har omtrent like mye å bidra med der som alle disse som synser og mener så mye om belgeren - jeg har sett et par på trening/stevne, og har ikke blitt videre imponert. Jeg har dog selvinnsikt nok til å skjønne at den lille erfaringa jeg har med f.eks dobermann, ikke gjør meg til noen ekspert på hvordan rasen faktisk er - skulle ønske jeg kunne si det samme om de fleste som diskuterer disse pinglete utstillingslanghårsbelgerene støtt..

Skjønner jo at du mener jeg har så lite peiling siden jeg bare har hatt belger i to år at du ikke synes jeg er berettiget til å ha en mening om saken, men det er faktisk utrolig mye man kan lære om belgere og hund og mentalitet generelt på to år dersom man går inn for det (skjønt, jeg har nå hatt interesse for hund i iallefall 15 år). Uten at jeg mener jeg er utlært på noen måte - noe jeg aldri heller har påstått eller kommer til å påstå siden jeg mener at alle har noe å lære uansett erfaring.

Edit: Du svarte forresten ikke på det ene spørsmålet mitt;

Hvorfor går de på utstillinger da? Klarer de ikke etter 20 år å se hva som er en eksteriørt bra belger?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, når vi først diskuterer min hund. Jeg ville IKKE hatt Loke som unghund hvis jeg hadde hatt barn. Uansett hvilken valpeoppdragelse han hadde fått. Jeg har nå jobbet i 3 år med å dempe og kontrollere han, han er faktisk 5 år, og fortsatt fikk jeg hjertet i halsen og måtte gripe inn når lille mari på 10år var så ubetenksom at hun løp rundt med en lang nisse lue som hun hadde tvinnet rundt halsen. Det tok bikkja 2 sek å sitte i dusken liksom. Han har FOR mye kamp til å kunne fungere normalt i en barnefamilie uten at noen med stålkontroll passer på. Jeg synes ikke det er veldig mye bedre enn en hund uten kamp faktisk. Noen ganger er det lettere å leke opp en hund enn å få så sterke drifter under kontroll. Og jeg har jobbet utrolig mye med å få kontroll på det. Jeg har verdens mest doggie zen kloke hund omtrent. Mulig første eier har feilet på mye på 3 mnd at de neste fikk et dårligere utgangspunkt, men jeg heller til at han er -på det punktet- hakket for mye hos en vanlig hundevant familie. Og er det ønskelig? Hos en rase som stort sett selges som nettop en familiehund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne diskutere både BC og dobermann - slik jeg ville - men jeg har omtrent like mye å bidra med der som alle disse som synser og mener så mye om belgeren - jeg har sett et par på trening/stevne, og har ikke blitt videre imponert. Jeg har dog selvinnsikt nok til å skjønne at den lille erfaringa jeg har med f.eks dobermann, ikke gjør meg til noen ekspert på hvordan rasen faktisk er - skulle ønske jeg kunne si det samme om de fleste som diskuterer disse pinglete utstillingslanghårsbelgerene støtt..

Jeg tror ikke det er noen her i denne tråden som mener at langhårsbelgere er bortkastede hunder som ikke har noe særlig på denne jord å gjøre.. Men jeg tror det er flere i denne tråden som mener at en langhårsbelger ikke trenger å bli omgjort til familiehund - bare fordi det er det de fleste som kjøper seg hund idag ønsker seg... Hvorfor kan ikke disse familiene kjøpe seg en cavalier (eller to!) som gamlingene mine har gjort - og få flotte hunder som kan være med på alt et familieliv byr på?

Hvorfor må man alltid ha en "enkel" versjon av en rase bare for at alle skal kunne ha en av den aktuelle rasen? Hvorfor kan ikke bruksraser forbli bruksraser?

Jeg tror at hvis det hadde vært flere som hadde satt lekelyst, kamplyst, jaktlyst og arbeidsevne høyere oppe på lista si når de skal avle frem hunder - så hadde det vært mer variasjon på listene over hvem som konkurrerer med hva. Da hadde det ikke stått "malle, malle, BC, malle, schæfer, schæfer, BC, retriever, malle, malle, malle, schæfer" og ingenting annet... Da hadde kanskje mange av de som har en av de rasene der hatt en annen rase: FORDI de hadde visst at man KAN med en annen bruksrase også, man MÅ ikke ha BC, malle eller schæfer...

Og hadde belgerne som avles opp idag vært litt mer hund enn de er nå (og da mener jeg ikke usikre hunder, jeg mener gode hunder med gode egenskaper som passer sammen og som ikke ødelegger for hverandre!) så hadde kanskje flere familiefolk funnet ut at man burde kjøpe seg en annen rase hvis man ikke skal bruke hunden sin til noe... Men nå som de fleste belgere oppdrettes FOR familiebruk og reklameres som gode familiehunder så er det jo ikke rart at familefolk velger belger!

Og før man begynner med den at "mange utstillingsavlede belgere har gjort det bra tidligere"-greia, så er det kanskje viktig å se på hvordan ting er NÅ. For jeg tror som belgerguri jeg, at det kan ikke være mange oppdrettere som i det hele tatt tenker over arbeidslyst, kamplek og jaktlyst... Slike ting som man har god bruk for i en brukshund. Såklart kan man finne individer her og der som har fine egenskaper og som kan fungere flott som brukshund, men de som VIL ha en brukshund orker ikke å lete seg ihjel etter et individ av en rase som kaaaaaaaaaaaaaaaaaaanskje kan fungere som treningskompis... De velger valp etter hunder som har bevist at de kan arbeide og som de vet at de har en real sjanse for å kunne lykkes med.

Forøvrig er dette mange tanker jeg har om min egen rase også, men det har sikkert de fleste fått med seg fra "den" diskusjonen :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det ønskelig? Hos en rase som stort sett selges som nettop en familiehund?

Nei, ikke hos en rase som selges som familiehund. Jeg skulle, however, ønske at belgeren ikke BARE var en familiehund. Og det er der jeg og enkelte andre belgereiere på dette forumet er uenige, men jeg føler kanskje at det er veldig lite aksept på dette forumet for den meningen JEG har om belgeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke hos en rase som selges som familiehund. Jeg skulle, however, ønske at belgeren ikke BARE var en familiehund. Og det er der jeg og enkelte andre belgereiere på dette forumet er uenige, men jeg føler kanskje at det er veldig lite aksept på dette forumet for den meningen JEG har om belgeren.

Det er det jeg også synes. Når man har så mange raser som er "familehunder" - hvorfor trenger man ENDA flere? Har man ikke nok med de vi allerede har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var du som sa at Emma var utskuddet i kullet, og at alle de andre hadde mye mer av alt.

Nei, jeg har ikke sagt at søsknene til Emma har MYE mer, jeg har sagt at de har lek, kamp og jakt - Emma hadde ingen av delene. I kull nr 2 derimot, er det MER enn i første kullet. Emma ER utskuddet, men hele kullet ER sosiale greie og ukompliserte hunder - og halvsøsknene til Em (samme pappa) har MER enn Emma har. Så nei, Emma er ikke noen mal på hva hverken faren eller moren gir til avkommene sine.

Nå må du ikke være så hårsår, jeg har da ALDRI sagt et vondt ord om Dina? Det har jeg jo ingen 'rett til', har såvidt hilst på henne en gang og har heller aldri sett noen mentalbeskrivelse av henne annet enn at hun har bestått en K-test. Da var hun riktignok sur og ikke videre imponert over supersjarmøren Cane her, men det har vel sine naturlige årsaker regner jeg med. :)

Jeg er ikke hårsår, du har da presisert opptil flere ganger her at du syns at en hund uten større drifter - som Emma - ikke er en god belger. Dina har såvidt det er litt kamp og lek, men flust av jakt - da er vel neppe hun noen god belger heller ifølge deg? Eller?

Hva mener du problemet er da, i Loke sitt tilfelle? Og hadde oppdretteren et ord med i alle omplasseringene?

Det svarte Annette på fint selv.

Skjønner jo at du mener jeg har så lite peiling siden jeg bare har hatt belger i to år at du ikke synes jeg er berettiget til å ha en mening om saken, men det er faktisk utrolig mye man kan lære om belgere og hund og mentalitet generelt på to år dersom man går inn for det (skjønt, jeg har nå hatt interesse for hund i iallefall 15 år). Uten at jeg mener jeg er utlært på noen måte - noe jeg aldri heller har påstått eller kommer til å påstå siden jeg mener at alle har noe å lære uansett erfaring.

Nå må ikke du være hårsår da, du er ikke den eneste som snakker om dårlig mentalitet på langhårsbelgeren.

ok, når vi først diskuterer min hund.

Jeg beklager det, men du hadde alt nevnt han, liksom. Jeg kunne sikkert brukt Herverket som eksempel, men så ble det liksom aldri skikk på han, så da er vel ikke det et godt eksempel allikevel :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal belgerne ha så mye jaktlyst da? Hvor ønskelig er det med jakt i en gjeterhund egentlig?

*ler* Det er jo nettopp det som gjør at de gjeter. Gjeterhunder er avlet opp til å jakte men det siste leddet i kjeden mangler: nemlig felling av bytte og spising av byttet. De aller fleste gjeterhunder har en god posjon jakt i seg :icon_confused: De kontrollerer og jager byttet på en måte som gagner mennskene, det var vel "ideen" med gjeterhunder I guess

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke sagt at søsknene til Emma har MYE mer, jeg har sagt at de har lek, kamp og jakt - Emma hadde ingen av delene. I kull nr 2 derimot, er det MER enn i første kullet. Emma ER utskuddet, men hele kullet ER sosiale greie og ukompliserte hunder - og halvsøsknene til Em (samme pappa) har MER enn Emma har. Så nei, Emma er ikke noen mal på hva hverken faren eller moren gir til avkommene sine.

Synes en valpekjøper fra det siste kullet skrev noe om h*n savnet lekelyst i sin også? Er den også et utskudd, da er det jo minst et utskudd i hvert kull? Men de er sikkert jevne allikevel.. Eller?

Jeg er ikke hårsår, du har da presisert opptil flere ganger her at du syns at en hund uten større drifter - som Emma - ikke er en god belger. Dina har såvidt det er litt kamp og lek, men flust av jakt - da er vel neppe hun noen god belger heller ifølge deg? Eller?

Det har jeg ingen formening om da jeg ikke vet hva DU legger i uttrykkene såvidt kamp og lek og flust av jakt. :) Hun høres uansett ut som en bedre hund enn Emma, hvis det betyr noe.

Nå må ikke du være hårsår da, du er ikke den eneste som snakker om dårlig mentalitet på langhårsbelgeren.

Nei, men nå satt vi jo her og quotet hverandre da, så regnet med det var meg du snakket til. Beklager hvis jeg misforsto, og du ikke mente meg i det hele tatt...

Jeg beklager det, men du hadde alt nevnt han, liksom. Jeg kunne sikkert brukt Herverket som eksempel, men så ble det liksom aldri skikk på han, så da er vel ikke det et godt eksempel allikevel :icon_confused:

Er denne Herverket en belger? Hvor kom han fra isåfall, og hva var feil med han?

Noterer meg at du fortsatt ikke har svart på det jeg mener jeg et viktig poeng. Hvorfor går utstillingsoppdretterne på utstilling dersom de kan alt om hvordan belgeren skal være? Er det ikke nok at de sier til valpekjøperne sine at foreldrene er gode nok til å bli championer og what not?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er dette mange tanker jeg har om min egen rase også, men det har sikkert de fleste fått med seg fra "den" diskusjonen :icon_confused:

Statestikk er fint..

Antall hunder av en rase som har startet i Sverige fra 2001 til 2006

Gruppe og klassefordelinger spor 2006

Gruppe og klassefordelinger rundering 2006

Belger vs aussie, liksom.. Men vi trenger kanskje ikke å diskutere aussie igjen heller med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statestikk er fint..

Antall hunder av en rase som har startet i Sverige fra 2001 til 2006

Gruppe og klassefordelinger spor 2006

Gruppe og klassefordelinger rundering 2006

Belger vs aussie, liksom.. Men vi trenger kanskje ikke å diskutere aussie igjen heller med en gang?

Jeg begynner å lure hva som har skjedd med tærne dine jeg 2ne, det er ingen som har sagt at aussien eller belgeren er bedre enn hverandre på noen måte?

Du tror jo at jeg mener at aussien er verdens største og vanskeligste drittbikkjer, så jeg skjønner ikke hvorfor du trenger å prøve å "beskytte" din egen rase og passe på at den ihvertfall står over aussien på "listene" til folk?

Og dessuten passer det jo "bra" å legge ut lister fra Sverige; der blir både aussien OG belgeren sett på som brukshunder i motsetning til synet vi har på rasene her i Norge. Der finnes det flust av oppdrettere som setter arbeidsegenskaper og helse først iallefall på min rase, og jeg har samme inntrykk når det kommer til belgeren.

EDIT: Nå har jeg skummet ordentlig igjennom de linkene dine, 2ne, og jeg skjønner igrunnen ikke hva du er ute etter å opplyse om..?

Aussien og belgeren virker jo ganske likestilte i Sverige mtp hvor mange som starter av hver rase i konk. iløped av de årene den statistikken er satt opp på? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statestikk er fint..

Antall hunder av en rase som har startet i Sverige fra 2001 til 2006

Gruppe og klassefordelinger spor 2006

Gruppe og klassefordelinger rundering 2006

Belger vs aussie, liksom.. Men vi trenger kanskje ikke å diskutere aussie igjen heller med en gang?

Hva ville du frem til med den statistikken? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes en valpekjøper fra det siste kullet skrev noe om h*n savnet lekelyst i sin også? Er den også et utskudd, da er det jo minst et utskudd i hvert kull? Men de er sikkert jevne allikevel.. Eller?

Stitch har lekelyst og kamplyst, Annikken ønsker seg vel mer.. Mulig du ikke ser forskjell på å totalt mangle det, og at eier ønsker seg mer, men det ER en forskjell der. Han hadde sånt da han var liten, jeg regner med at han ikke har vokst det av seg. Ellepell som også bodde her, hadde lek, kamp og jakt, disse to tispeskinna som jeg ser med jevne mellomrom har lek, kamp og jakt. Emmet som jeg hadde en aprilspøk om at jeg skulle ha, hadde kamp, jakt og lek den gangen, det samme med Egbert (stakkar).

Det har jeg ingen formening om da jeg ikke vet hva DU legger i uttrykkene såvidt kamp og lek og flust av jakt. :) Hun høres uansett ut som en bedre hund enn Emma, hvis det betyr noe.

Nei, det betyr egentlig ikke en dritt at du syns at Emma er en dårligere hund enn Dina, du har sett begge to i en halvtime, eller noe. Jeg skiller også på en dårlig HUND og en dårlig BELGER - jeg syns ikke huskyen jeg hadde var en dårlig HUND selv om han skyldte både lek og kamp, men noen god belger ville han naturlig nok aldri blitt. Emma er ikke en dårlig HUND, selv om hun ikke er en optimal BELGER, til det så er hun for stødig, snill og ukomplisert. Det er en viss forskjell på det i min verden.

Nei, men nå satt vi jo her og quotet hverandre da, så regnet med det var meg du snakket til. Beklager hvis jeg misforsto, og du ikke mente meg i det hele tatt...

Det er sjeldent bare oss to som diskuterer belger, selv om vi og gjør det ofte nok. Så nei, jeg mente ikke deg nå..

Er denne Herverket en belger? Hvor kom han fra isåfall, og hva var feil med han?

Herverket var en belger ja, han var kullbror til Molly og mammaen til Supra til Elin her på forumet (altså, mammaen til Supra og Molly er søstrene hans - han var ikke mammaen til Supra :P ). Jeg fikk han 14 mnd gammel, passe dominantaggressiv, uten større oppdragelse, og med veldig egne meninger om hvordan ting skulle være. En nydelig hund, sånn bortsett fra at han foretrakk å kampe om armen min, ikke hadde peiling på hva "slipp" betyr, foretrakk å løpe spor, han hadde nok kamp, lek og jakt. Hadde det ikke vært for at jeg har unger i huset, så kunne jeg muligens levd med at han syns at han hadde all rett til å bruke tenna i situasjoner han var uenig - men en sånn hund har man bare ikke når man har unger i huset. Ergo ble han avlivet etter at han beit både oppdretteren og meg fordi vi holdt han igjen når han egentlig hadde tenkt å banke kjøteren som sto bak oss å knurra til han..

Noterer meg at du fortsatt ikke har svart på det jeg mener jeg et viktig poeng. Hvorfor går utstillingsoppdretterne på utstilling dersom de kan alt om hvordan belgeren skal være? Er det ikke nok at de sier til valpekjøperne sine at foreldrene er gode nok til å bli championer og what not?

Som vi prøvde å si lenger opp i tråden her - det har kanskje noe med interesse å gjøre? Merkelig at det var helt greit at jeg ikke vil trene IPO med min hund fordi jeg ikke finnes interessert i den sporten, mens det skal være totalt tabu å være interessert i utstilling? :icon_confused: Men tro det eller ei, noen syns faktisk at utstilling er morsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Det kan vi kjempegjerne, det var ikke jeg som først tok opp belgeren. BC er, i mine øyne, en så skakk-kjørt rase at det ikke er til å sammenligne med belgeren en gang. Jeg vil mye heller anbefale noen å kjøpe belger, uansett oppdretter (med et par unntak) enn en BC. Når det gjelder Dobermann føler jeg rasen har det til felles med belgeren at man må velge linjer og oppdretter med omhu, så får vi håpe jeg velger rett da, det er jo ikke så lett å vite når man ikke har truffet all verdens av denne rasen liksom. Må jo bare få så mange meninger jeg kan i fra dem som mener de kan rasen, så får jeg jo sile ut og prøve å gjøre det beste forarbeidet jeg kan ut i fra de opplysningene jeg har fått. Heldigvis er dobermannfolket 100 ganger bedre på å kjøre mentaltester og jobbe med hundene sine enn den gjennomsnittlige belgeroppdretter, håper det kan hjelpe meg litt på vei - har brukt ganske mange timer på å studere MH-diagrammer og korningsresultater og bruksresultater til søsken, avkom, foreldre, besteforeldre og gudene vite hva.

Måtte bruke litt tid på å gå igjennom hvor mange tester jeg har vært med på å arrangere siden 1996, og det er ikke mindre enn 23 FA (K-testene holder jeg utenom) og det har kun vært 1 dobermann på de testene - mulig de har blitt flinkere de siste årene kanskje?

Kan ikke se at jeg ser så mye dobermann på diverse resultatlister heller - og jeg ser fortsatt flere langhårsbelgere fra utstillingslinjer overalt enn de fra "brukslinjer" så jeg vet ikke jeg.......

Men uansett - lykke til med jakten

Synes en valpekjøper fra det siste kullet skrev noe om h*n savnet lekelyst i sin også? Er den også et utskudd, da er det jo minst et utskudd i hvert kull? Men de er sikkert jevne allikevel.. Eller?

Siden du ikke har noen interesse av langhårsbelgere fra utstillingslinjer så ser jeg ingen grunn til at man skal diskutere oppdrett av slike med deg, dere kan uansett holde mitt oppdrett utenfor - jeg har aldri påstått at jeg lager bruksbelgere og jeg er ikke så ****** opptatt av at de skal ha ekstrem jakt, kamp og whatever - målet er gode allroundhunder og det er de - punktum.

Er denne Herverket en belger? Hvor kom han fra isåfall, og hva var feil med han?

As if you care liksom......

Noterer meg at du fortsatt ikke har svart på det jeg mener jeg et viktig poeng. Hvorfor går utstillingsoppdretterne på utstilling dersom de kan alt om hvordan belgeren skal være? Er det ikke nok at de sier til valpekjøperne sine at foreldrene er gode nok til å bli championer og what not?

Det har ikke slått deg at noen av oss faktisk synes utstilling er GØY på lik linje med at du synes IPO er gøy?

Nei, det har det ikke - for fillern - det er sant - det er jo bare bruksbelgere som gjelder og de eneste som kan og veit noe er jo de som driver bruksoppdrett og bla bla bla - resten er jo bare søppel..... (og du mener fortsatt at du ikke er nedlatende og bastant?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statestikk er fint..

Antall hunder av en rase som har startet i Sverige fra 2001 til 2006

Gruppe og klassefordelinger spor 2006

Gruppe og klassefordelinger rundering 2006

Belger vs aussie, liksom.. Men vi trenger kanskje ikke å diskutere aussie igjen heller med en gang?

Skulle likt å sett en slik statistikk i Norge! Hadde vært interessant :icon_confused: Desverre tror jeg mange, blant annet aussien, hadde kommet langt ned på listene i antall startende... :) Men det kommer, det kommer! *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Nå har jeg skummet ordentlig igjennom de linkene dine, 2ne, og jeg skjønner igrunnen ikke hva du er ute etter å opplyse om..?

Aussien og belgeren virker jo ganske likestilte i Sverige mtp hvor mange som starter av hver rase i konk. iløped av de årene den statistikken er satt opp på? :)

Hva ville du frem til med den statistikken? :P

Ja, la oss snakke om MINE såre tær :rolleyes: Hva jeg ville med linkene? Totalt verdensherredømme, tydeligvis, og disse linkene kan helt sikkert hjelpe meg med å få det på en eller annen ond og skrudd måte?? :icon_confused:

Det var ikke noe værre enn for å vise at det finnes faktisk de som jobber med sine belgere/aussier, samme hvor dårlige de måtte være (dere er jo ganske enige om det, dere to), og ja det er i Sverige - det er mer av sånt i Sverige, det er det INGEN som har nekta på, eller? Men de svenske linjene er ikke så forskjellige fra de norske på belgeren ihvertfall, og at så mange tester bikkjene sine i Sverige er vel fordi at der må de ha kjent mentalstatus for å gå i avl, samt ha bruksresultater for å bli utstillingschampions? Og jeg TROR (ganske sikkert) at jeg har sagt at jeg hadde syns det var et pluss med sånne krav i Norge og?

Det er fullt mulig å være interessert i mentalitet og bruks selv om man ikke mener at alt en sjøl ikke har av linjer er noe ordentlig drit, faktisk.. :rolleyes: Herremåne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stitch har lekelyst og kamplyst, Annikken ønsker seg vel mer.. Mulig du ikke ser forskjell på å totalt mangle det, og at eier ønsker seg mer, men det ER en forskjell der. Han hadde sånt da han var liten, jeg regner med at han ikke har vokst det av seg. Ellepell som også bodde her, hadde lek, kamp og jakt, disse to tispeskinna som jeg ser med jevne mellomrom har lek, kamp og jakt. Emmet som jeg hadde en aprilspøk om at jeg skulle ha, hadde kamp, jakt og lek den gangen, det samme med Egbert (stakkar).

Joda, jeg ser forskjell på å totalt mangle det og at eier ønsker seg mer. Sånn som hun ordla seg i den tråden, hørtes det ut som det rett og slett skortet litt på det. Men nå vet jeg jo mer om den saken, så da skal jeg ikke spørre mer. For det var nemlig det jeg gjorde, jeg SPURTE, i stedet for å bastant påstå at det var slik. :) Og det er jo bra forresten, at kullene har vært jevne.

Nei, det betyr egentlig ikke en dritt at du syns at Emma er en dårligere hund enn Dina, du har sett begge to i en halvtime, eller noe. Jeg skiller også på en dårlig HUND og en dårlig BELGER - jeg syns ikke huskyen jeg hadde var en dårlig HUND selv om han skyldte både lek og kamp, men noen god belger ville han naturlig nok aldri blitt. Emma er ikke en dårlig HUND, selv om hun ikke er en optimal BELGER, til det så er hun for stødig, snill og ukomplisert. Det er en viss forskjell på det i min verden.

Hvis det ikke betyr en dritt, hvorfor spør du da? :) Svarte helt enkelt bare på det du spurte om, hvis du ikke liker svarene - så ikke spør. :P

Edit: Og jeg har SÅ mange ganger UNDERSTREKET at jeg ikke kjenner dine hunder godt nok til å uttale meg om dem, men Emma er jo kjendis her på forumet og jeg har sett MH'en hennes. Ergo tillater jeg meg å mene litt om det jeg har sett, men jeg skjønner jo at du/dere er enige når det gjelder akkurat denne hunden, dermed er det ikke en sak lenger, i min verden.

Det er sjeldent bare oss to som diskuterer belger, selv om vi og gjør det ofte nok. Så nei, jeg mente ikke deg nå..

Ok. :P

Herverket var en belger ja, han var kullbror til Molly og mammaen til Supra til Elin her på forumet (altså, mammaen til Supra og Molly er søstrene hans - han var ikke mammaen til Supra :) ). Jeg fikk han 14 mnd gammel, passe dominantaggressiv, uten større oppdragelse, og med veldig egne meninger om hvordan ting skulle være. En nydelig hund, sånn bortsett fra at han foretrakk å kampe om armen min, ikke hadde peiling på hva "slipp" betyr, foretrakk å løpe spor, han hadde nok kamp, lek og jakt. Hadde det ikke vært for at jeg har unger i huset, så kunne jeg muligens levd med at han syns at han hadde all rett til å bruke tenna i situasjoner han var uenig - men en sånn hund har man bare ikke når man har unger i huset. Ergo ble han avlivet etter at han beit både oppdretteren og meg fordi vi holdt han igjen når han egentlig hadde tenkt å banke kjøteren som sto bak oss å knurra til han..

Sjarmerende kar. :D Takk for info, blander litt disse gamle gutta du hadde, er så mange kallenavn ute og går. :D

Som vi prøvde å si lenger opp i tråden her - det har kanskje noe med interesse å gjøre? Merkelig at det var helt greit at jeg ikke vil trene IPO med min hund fordi jeg ikke finnes interessert i den sporten, mens det skal være totalt tabu å være interessert i utstilling? :icon_confused: Men tro det eller ei, noen syns faktisk at utstilling er morsomt..

Jo, det har noe med interesse å gjøre - my point exactly - den gjengse norske belgeroppdretter er ikke INTERESSERT nok i mentalitet til å utføre mentaltester på hundene sine. :yes:

Måtte bruke litt tid på å gå igjennom hvor mange tester jeg har vært med på å arrangere siden 1996, og det er ikke mindre enn 23 FA (K-testene holder jeg utenom) og det har kun vært 1 dobermann på de testene - mulig de har blitt flinkere de siste årene kanskje?

Kan ikke se at jeg ser så mye dobermann på diverse resultatlister heller - og jeg ser fortsatt flere langhårsbelgere fra utstillingslinjer overalt enn de fra "brukslinjer" så jeg vet ikke jeg.......

Men uansett - lykke til med jakten

Ja, ser nå har jeg uttalt meg litt uheldig. Vi snakker jo selvsagt opp norske belgeroppdrettere, og da burde vi også snakke om norske dobermannoppdrettere. Norske dobermannoppdrettere er like flinke som norske belgeroppdrettere til å teste hundene sine, så kan du jo tolke det som du vil. :D

Jeg har altså tenkt å hente fra Sverige eller fra en norsk oppdretter med linjer fra Sverige, de generelt mye flinkere i Sverige til å teste og bruke hundene sine.

Edit: Og bare så det er sagt så skal jeg ikke ha dobermann fordi jeg tror de er så himla mye bedre enn belgere, dobermann har jeg ønsket meg i ganske mange år, og jeg liker generelt å trene den typen hunder hvor ikke alt kommer gratis liksom, sånn satt på spissen.

Siden du ikke har noen interesse av langhårsbelgere fra utstillingslinjer så ser jeg ingen grunn til at man skal diskutere oppdrett av slike med deg, dere kan uansett holde mitt oppdrett utenfor - jeg har aldri påstått at jeg lager bruksbelgere og jeg er ikke så ****** opptatt av at de skal ha ekstrem jakt, kamp og whatever - målet er gode allroundhunder og det er de - punktum.

Har ingen interesse for? Synes nå søren meg jeg legger litt for mye tid ned i belgeren generelt som rase til at noen skal komme her og kalle meg uinteressert - enten det er det ene eller det andre. At ditt oppdrett ble dratt inn er forøvrig ikke min fortjeneste, jeg diskuterer videre på det andre sier. Dessuten har du jo hatt et ord eller to i denne diskusjonen du også, da må du tåle at du blir dratt med videre. Ingenting er mer naturlig enn å bruke forumets belgere som eksempler når vi først snakker belgere liksom.

As if you care liksom......

Ja, faktisk. Ikke lat som om du kjenner meg. :)

Det har ikke slått deg at noen av oss faktisk synes utstilling er GØY på lik linje med at du synes IPO er gøy?

Nei, det har det ikke - for fillern - det er sant - det er jo bare bruksbelgere som gjelder og de eneste som kan og veit noe er jo de som driver bruksoppdrett og bla bla bla - resten er jo bare søppel..... (og du mener fortsatt at du ikke er nedlatende og bastant?)

Jeg skjønner kjempegodt at dere synes utstilling er gøy, og har ALDRI sagt at det er noe galt i at folk flyr på utstillinger. Det jeg mener er helt på trynet, derimot, er at dere synes mentalitet er så uinteressant at dere ikke får til å bruke den timen per avlsdyr på å få den skikkelig mentaltestet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å holde flokken samlet. Jeg vet lite om gjeting jeg, og har ikke utgitt meg for noe annet heller. Det var vel derfor jeg spurte :icon_confused:

Det baserer seg vel i grunnen på hundens naturlige jaktinstinkt tør jeg påstå. At jaktinstinktet skal være irrelevant for en gjeterhund blir derfor, i hvert fall etter min oppfatning, rimelig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det baserer seg vel i grunnen på hundens naturlige jaktinstinkt tør jeg påstå. At jaktinstinktet skal være irrelevant for en gjeterhund blir derfor, i hvert fall etter min oppfatning, rimelig feil.

Kun den ene av mine har jaktinstinkt å snakke om. Når hun jakter så er det overhodet ikke for å samle ting sammen, men for å drepe byttet. Det er den type jakt jeg er vant til - derfor spurte jeg hva jakt har med gjeting å gjøre og om det er ønskelig at gjeterhunder skal ha jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en hund, uansett rase, er først og fremst en familiehund. Jeg vet av mange såkalte brukshunder lever store deler av livet sitt i buret fordi de ikke fungerer i familielivet og det er- etter min mening- fullstendig uetisk. Jeg ville ikke anbefalt min hund til en barne familie, uansett hvor bruksinterresserte foreldrene var. Hva med å våkne opp og se virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...